m
er van vond. Het is zeer positief ontvangen.
Het ware beter geweest de raad in een eerder instantie hier bij te
betrekken, maar spreker heeft er moeite mee om te stellen dat het een
verzonnen verhaal is en dat het fout is geweest. Wanneer het fout is gebeurd
dan wil hij dit ruiterlijk erkennen, maar tot op heden ziet hij niet in
dat het fout is gebeurd.
De heer Vogels begint met te stellen dat hij het woord verzonnen
iets anders interpreteert. Een meer gelukkiger uitdrukking zou
geweest wie het initiatief heeft genomen. Bij hem ligt de zaak
iets dieper dan dat de voorzitter het naar voren laat komen. Voorop
wordt gesteld dat hij op zich geen problemen heeft met welke reconstructie
ook. Het kernpunt ligt dieper zowel bij de fractie Gemeentebelangen als
bij de anderen, die hij na de raadsvergadering heeft gesproken.
Toen waren zij het met hem eens. Het komt hierop neer. De gemeente kent
een commissie R.O., openbare werken enz. De voorzitter haalt artikel 209
sub s van de gemeentewet aan n.l. het behoorlijk voorbereiden van alle
stukken welke in de raad moeten komen. Nu kan men gaan discussieren over
wat behoorlijk voorbereiden is. In het verleden heeft de raad al een
aantal malen min of meer ja moeten zeggen tegen plannen, waarvoor zoveel
subsidie werd verkregen, terwijl de meeste raadsleden niets van deze plan
nen afwisten. Ook in het antwoord staat dat het college de plannen
meer in een definitieve vorm wil aanbieden aan de raad.
Daarmede heeft hij ook moeite. Immers men heeft commissies die kunnen
gevraagd of ongevraagd advies geven. Maar als men niets weet kan
men nooit gevraagd of ongevraagd advies geven, wel gevraagd maar dit wordt
niet gedaan. Als hij het plan bekijkt zoals dit nu op tafel ligt dan
mist hij reeds een paar straatjes.
Dan wordt gesteld dat dit plan een logisch gevolg was wat de raad bekend
was inzake de herindeling van Laguiten.
Hem was niet bekend, wat hij dan wel zou hebben moeten weten zou hij nog gaarr
vernemen.
Waar de fractie naar toe wilt is, dat wanneer iemand met een idee komt,
deze plannen mede worden doorgesproken met de desbetreffende commissie.
Alle fracties hebben achterbannen, die een zeer redelijk contact
hebben met de bevolking. Het college schrijft dat zij het contact
met de bevolking op prijs stelt, dat doen de fracties ook.
Daardoor kunnen bepaalde plannen in een breder verband worden besproken.
Er wordt gesteld, dat er een aantal plannen panklaar moeten liggen.
Dan vindt spreker dat de betreffende commissie inderdaad een aantal
zaken gaat opstellen. Zo heeft hij al vernomen dat herstrating van
de Gommersstraat harder nodig is dan de reconstructie van de Laguiten I.
Tussen haakjes vindt hij het al vreemd dat een juist afgerond
gedeelte van het bestemmingsplan Laguiten al weer wordt gereconstrueerd.
Hij kan zich nog herinneren dat de heer Elings een aantal ideeën had
zoals nu door van Iersel worden opgevoerd, die toen achterwege zijn
gebleven mede door gesprekken met de bewoners, zoals een verkeersdrempel
in de straat en een boom op de weg.
Het kernpunt is dat de fractie op prijs zouden stellen, dat in dergelijke
zaken meer overleg word gepleegd met de desbetreffende commissie
en een aantal zaken op een rijtje worden gezet van welke plannen de
gemeente zou willen uitvoeren.
Het komt hem vreemd voor indien men 1s avonds raadsvergadering heeft
gehad en de volgende morgen een brief in de bus vindt waarin staat dat
over een paar dagen een hearing wordt gehouden over zijn eigen straat.
De bewoners komen dan informeren over de plannen en men kan dan antwoorden
dat men niet op de hoogte is.
Des te triester is als men dan hoort dat deze plannen al een aantal
weken in het gemeentehuis liggen. Hij vraagt of het dan niet mogelijk
was geweest na de raadsvergadering de raadsleden hierover te informeren.
Zeker de partijen die geen wethouder hebben komen zodoende minder toe
aan informatie. Immers indien partijen een wethouder hebben kan men