- 17 - Er is een bezwaarsch rift door de bewoners van de Julianastraat en Gommersstraat ingediend. De bezwaren zijn niet steekhoudend wat betreft de verlegging van de busroute door de Gommersstraat en Kon.Julianastraat. Zoals reeds vorige maal is medegedeeld is een onderzoek naar de B.B.A. naar de herkomst van passagiers ingesteld. Daarbij is gebleken dat nu reeds meer dan 60% van de passagiers uit de Laguiten komt. Door de B.B.A. zal gestart worden met deze z.g. opgepepte lijn, waarvan er voorlopig 7 in geheel Nederland en 2 in Brabant komen. Er komen op deze route nieuwe bussen met aanmerkelijk minder geluidoverlast Niet 3k maar kk ritten zullen dagelijks plaats vinden, het komt neer op twee bussen per uur en men kan niet stellen op een frekwent rijdende bus. De voorzitter wil gaarne de buschauffeurs in bescherming nemen, Het zijn perse geen wegpiraten. De bussen hebben bovendien in Breda een half uur tijd om te wachten en eventueel achterstand in te halen. Op deze lijn komen vaste chauffeurs, waarvan er 5 uit Rijsbergen komen en zelfs twee aan de route wonen. De jongste in dienstjaren bij de B.B.A. van deze chauffeurs is 10 jaar in dienst. Zij zullen er wel voor waken dat er te snel wordt gereden. Immers zij wonen tussen de bezwaarmakers. De andere drie chauffeurs wonen in Zundert. Het wordt een vaste ploeg, die dit als hun lijn gaan zien. In zes jaar tijd zijn vier aanrijdingen met alleen blikschade voorgevallen» Als door bezwaarmakers wordt gesteld,: dat er aan de route veel uitritten zijn, dan kan worden geantwoord dat men kan weten wanneer een bus langs de route komt in tegenstelling met andere verkeer. V/at de problemen rónd bejaarden betreft» Er staan reeds 28 bejaarden- woningen aan de Gommersstraat gebouwd en te zijner tijd nog meer. Zij kunnen ter plaatse gebruik maken van hun eigen lokaliteit voor samen komsten. De kinderen moeten nu ook uitkijken voor de auto's in de straten» De bus gaat door de Gommersstraat om de bus naar de gebruikers toe te brengen. In dat gedeelte van het dorp wonen de meeste gebruikers en bejaarden. Het is helemaal niet iéts nieuws dat de bus door een woonwijk komt. De B.B.A. is een streekvervoersbedrijf dat in geheel west-midden en oost Brabant rijdt en wel van St Philipsland tot Weert. Men doet 70 gemeenten aan en 133 kernen» In 35 gevallen gaat men daarbij door een woonwijk. V/aar nog niet door woonwijken wordt gereden komen vaak verzoeken of akties om wel door woonwijken te rijden al dan niet gesubsidieerd door de gemeenten» Ook rijkswaterstaat is erg gelukkig met de omleiding van de route. In de eerste plaats is het niet mogelijk abri's te plaatsen in de bebouwde kom. In de tweede plaats wint men een aantal parkeer plaatsen in de St-BavostraatImmers waar een bushalte is mag niet geparkeerd worden ondanks het feit dat eenmaal per uur er een bus stopt. Dat de gemeente de bezwaren van de aktie toch zeer ernstig heeft bestudeerd blijkt uit het feit, dat het hoofd van de verkeersgroap van de rijkspolitie de nieuwe route heeft bestudeerd. Hij heeft geadviseerd alleen parkeerverboden in te stellen om de verkeergeleiding te verzekeren. Er komen geen voorrangskruisingen daar dit de snelheid in de Gommersstraat en Julianastraat inderdaad kan verhogen eveneens voor ander verkeer. Indien blijkt dat deze weg als sluiproute wordt gebruikt kan bezie® worden om deze route verboden te verklaren voor vrachtwagens.

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1977 | | pagina 109