- b- De koppeling van de Laguiten met de bebouwde kom zal men moeten realiseren en dan zal men ergens moeten beginnen en ook durven te beginnen, want wanner men een beleid rnoet voeren, wat niet alleen een taak is van een college van burgemeester en wethouders, maar ook de taak is van de raad door te kijken in de toekomst» Want na deze zittingsperiode moet ook aan de uitbouw van Rijsbergen worden gewerkt en dit is. niets meer aan een eerste aanzet» De heer Keeren stelt nu wel, dat het er een goede invalsweg is via de Ettenseweg, maar ook de -situatie bij de Totalpomp is onhoudbaar. Ook daar is overleg gaande met Rijkswaterstaat om dit te verbete ren. Vandaar dat de weg vanaf het politiebureau tot de stoplichten, gezien de toename van het verkeer ter plaatse alsmede het ophanden zijnde vervoerscentrum, voor onze inwoners leefbaar moet worden ge maakt De heer Vogels heeft gesteld, dat wanneer men alleen dit gat maakt, maar niets doet aan de Van Oosterhoutstraat, dit geen oplossing is0 De voorzitter is van oordeel dat deze weg momenteel vijf meter breed is, dat is een normale breedte. Wanneer men bang is dat men hier niet gemakkelijk doorheen komt, dan zijn er mogelijkheden door een eenrichtingsverkeer, een eenzijdig parkeerverbod of duboel- zijdig parkeerverbod, maar spreker is van oordeel, dat men dit niet direkt moet doen. Immers in Laguiten XXI heeft de raad meer aandacht gecraagd voor de voetganger en het is dus niet de bedoeling, dat er een racebaan wordt aangelegd van de Laguiten naar de St-Bavostraatimmers er is alleen gesteld een goede verbinding® Deze goede verbinding is er volgens de voorzitter wanneer men deze reconstructie gaat aanpakken,! Wat gaat dit nog meer kosten is gevraagd. De voorzitter kan stellen dat het college hiermede is gekomen omdat juist over deze posten geen subsidie is te verwachten. V/at de reconstructie van het weg gedeelte betreft zal de voorzitter trachten in het kader van de gehele reconstructie van de St-Bavostraat hiervoor subsidie te verwerven. De situatie is thans zo, dat nu de gelgenheid wordt geboden om deze panden te verwerven. Wordt dit nu uitgesteld, dat verdient de ge meente nu geld, maar wanneer de gemeente over enige jaren weer hiervoor komt zou wel eens kunnen blijken, dat men dan duurder uxt is. De voorzitter adviseert de raad deze zaak grondig aan te pakken. De heer v.d. Bemd heeft met belangstelling geluisterd naar het be toog van de voorzitter. Werknemersbelangen heeft in 1975 reeds ge pleit om in de Van Oosterhoutstraat eenrichtingsverkeer te krijgen. Indien nu de ontsluiting via deze weg daar komt, dan voorziet betrok kene moeilijkheden indien er geen eenrichtingsverkeer komt omdat deze straat te smal is. De heer Heeren is het eens dat met deze reconstructie de bereik baarheid beter wordt. De parkeerruimte in de St-Bavostraat is mo menteel erg krap. Niet bekend is wat er met de reconstructie aan parkeerruimte zal gebeuren® De raad moet nu een plan goedkeuren zonder dat de raad weet of dit eenvverbetering zal zijn omdat het gehele reconstructieplan niet is aangeboden zoals b.v. stoplichten of parkeerruimte® Hij kan zich met dit plan niet verenigen. De heer Jochems vraagt zich af of het bedrag waard is om deze pan den op te ruimen® Hij kan verschillende dingen niet mei elkaar laten rijmen. Dit punt moet de ontsluiting inhouden van de Laguiten. Wanneer het verkeer de St-Bavostraat bereikt, dan moet het ergens blijven en er is geen parkeerruimte. In een vroeger stadium ver schilde spreker met de voorzitter van mening bij behandeling van - een bestemmingsplan -

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1976 | | pagina 76