GEMEENTEBESTUUR VAN RIJSBERGEN I NOTULEN van de openbare vergadering van de Raad der gemeente Hijs- bergen op donderdag 15 januari 1976, des avonds te 8.00 uur, ten gemeentehuize. AANWEZIG: de heren J.C.M. v.d. Bemd, H.J.V0 Daemen, C.M.J.M. Goos, A.J.G. Heeren, C.A.J0 Jochems, AoJ.Jo van Kuijck, C.W. Martens, P.A.J. Nooren en C.W. Vogels. AFWEZIG: de heren W.A.P. van Aert en P.F.A. Kennis (met kennisge ving wegens verblijf in het buitenland) VOORZITTER: A. Hartman. SEKRETARIS: G.A.A.M. Kuipers. Nadat de voorzitter de vergadering met gebed heeft geopend, zou hij allereerst, alvorens de agendapunten aan de orde te stellen, de praatschets van het plan Laguiten III willen behandelen. De voorzit ter stelt, dat het college van burgemeester en wethouders mede op voorstellen van de raad, naar wegen zoekt om Laguiten III, dat be grensd wordt door de Margrietstraat, NassaustraatOranjestraat en Ettenseweg een andere opzet te geven. Hierover is ook gesproken met de vertegenwoordigers van de P.P.D., Diverse vertegenwoordigers uit de raad zijn ook eens gaan kijken naar Nuenen en Uden om te zien hoe met beperkte mogelijkheden het woon- en leefklimaat kan worden ver hoogd. Daarop is door het ooilege van burgemeester en wethouders ge vraagd aan het bureau Margry een praatschets te maken, waardoor de raad in een vroeg stadium kan meepraten. In het plan Laguiten is al begonnen om de auto een meer ondergeschikte funktie te geven in het leefpatroon. In dit plan zal de auto zich geheel moeten aanpassen aan het woon- en leefklimaat, terwijl de weg een belangrijkere functie in het leefklimaat zal krijgen. De opzet van Bouwtoezicht West-Brabant is aan de raad ter kennisname aangeboden, waaruit blijkt dat dit plan niet kostenverhogend is. Voorts is belangrijk, dat de gemeente er weinig procedurevoorschrif ten aan over moet houden, daar er momenteel een goedgekeurd bestem mingsplan aanwezig is. Om een en ander te verduidelijken heeft de voorzitter de heer Ger- ritsma uitgenodigd van het stedebouwkundigbureau Margry te Breda, die hij hierna het woord verleent. De heer Gerritsma gaat uitvoerig in op de verschilpunten tussen het huidige vigerende plan en de nieuwe opzet. Het voltooide gedeelte van Laguiten I heeft de auto willen weren uit de straten. De meeste straten lopen dood, maar ook uit stedebouwkundig opzet is het te een vormig door de diverse huisjesrijtjes. Dit zou in het vigerende plan ook het geval zijn. De nieuwe ideeën van leven en wonen maken ook de weg als onderdeel daarvan. Vandaar, dat de weg als gemeenschappelijk kinderspeelter rein moet gezien worden, maar ook als wandelgebied, waardoor de auto zijn weg moet zoeken. Dat de auto dit gebied binnenkomt, merkt de be stuurder aan de waarschuwingshobbels. De bestrating en plantsoenen sluiten aan de bestrating en tuinaanleg van de bewoners aan. Op de wegen staan ook bomen, bloembakken en zitbanken. De huizen worden hoofdzakelijk twee aan twee gebouwd0 De mensen heb ben meer mogelijkheden met de vormgeving aan het huis door de soepel heid van de voorschriften omtrent goothoogte, karpoorten, garages e.d. Daar T: R IJSBERGEN hl I

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1976 | | pagina 3