GEMEENTEBESTUUR VAN RIJSBERGEN
I
NOTULEN van de openbare vergadering van de Raad der gemeente Hijs-
bergen op donderdag 15 januari 1976, des avonds te 8.00 uur,
ten gemeentehuize.
AANWEZIG: de heren J.C.M. v.d. Bemd, H.J.V0 Daemen, C.M.J.M. Goos,
A.J.G. Heeren, C.A.J0 Jochems, AoJ.Jo van Kuijck, C.W.
Martens, P.A.J. Nooren en C.W. Vogels.
AFWEZIG: de heren W.A.P. van Aert en P.F.A. Kennis (met kennisge
ving wegens verblijf in het buitenland)
VOORZITTER: A. Hartman.
SEKRETARIS: G.A.A.M. Kuipers.
Nadat de voorzitter de vergadering met gebed heeft geopend, zou hij
allereerst, alvorens de agendapunten aan de orde te stellen, de
praatschets van het plan Laguiten III willen behandelen. De voorzit
ter stelt, dat het college van burgemeester en wethouders mede op
voorstellen van de raad, naar wegen zoekt om Laguiten III, dat be
grensd wordt door de Margrietstraat, NassaustraatOranjestraat en
Ettenseweg een andere opzet te geven. Hierover is ook gesproken met
de vertegenwoordigers van de P.P.D., Diverse vertegenwoordigers uit
de raad zijn ook eens gaan kijken naar Nuenen en Uden om te zien hoe
met beperkte mogelijkheden het woon- en leefklimaat kan worden ver
hoogd. Daarop is door het ooilege van burgemeester en wethouders ge
vraagd aan het bureau Margry een praatschets te maken, waardoor de
raad in een vroeg stadium kan meepraten. In het plan Laguiten is al
begonnen om de auto een meer ondergeschikte funktie te geven in het
leefpatroon. In dit plan zal de auto zich geheel moeten aanpassen
aan het woon- en leefklimaat, terwijl de weg een belangrijkere functie
in het leefklimaat zal krijgen.
De opzet van Bouwtoezicht West-Brabant is aan de raad ter kennisname
aangeboden, waaruit blijkt dat dit plan niet kostenverhogend is.
Voorts is belangrijk, dat de gemeente er weinig procedurevoorschrif
ten aan over moet houden, daar er momenteel een goedgekeurd bestem
mingsplan aanwezig is.
Om een en ander te verduidelijken heeft de voorzitter de heer Ger-
ritsma uitgenodigd van het stedebouwkundigbureau Margry te Breda,
die hij hierna het woord verleent.
De heer Gerritsma gaat uitvoerig in op de verschilpunten tussen het
huidige vigerende plan en de nieuwe opzet. Het voltooide gedeelte
van Laguiten I heeft de auto willen weren uit de straten. De meeste
straten lopen dood, maar ook uit stedebouwkundig opzet is het te een
vormig door de diverse huisjesrijtjes. Dit zou in het vigerende plan
ook het geval zijn.
De nieuwe ideeën van leven en wonen maken ook de weg als onderdeel
daarvan. Vandaar, dat de weg als gemeenschappelijk kinderspeelter
rein moet gezien worden, maar ook als wandelgebied, waardoor de auto
zijn weg moet zoeken. Dat de auto dit gebied binnenkomt, merkt de be
stuurder aan de waarschuwingshobbels. De bestrating en plantsoenen
sluiten aan de bestrating en tuinaanleg van de bewoners aan. Op de
wegen staan ook bomen, bloembakken en zitbanken.
De huizen worden hoofdzakelijk twee aan twee gebouwd0 De mensen heb
ben meer mogelijkheden met de vormgeving aan het huis door de soepel
heid van de voorschriften omtrent goothoogte, karpoorten, garages e.d.
Daar
T:
R IJSBERGEN
hl
I