- -
- ri 'I j;
-- - Üd et.' i" 1
-.1'. nsi
l-i - J"i. u.' i; .y cn
xbv xiehtoow tl
few fsji(,xl©308
cqo;u jeo! ojjaxao J
- - 1- 'u ill.,
- - - tx
■- Biv eb nj3\
11 *- 2 - -■ - .li i üi
- -- u - 1- i: i .:...r..
- ij xi
-•£ - .i - - -t i. i-;: r.f. .u: y.
:i' -f "o b; seWf #B W( ai a tis-v jj iiss
fL£V aeqeoxïB et te net ..fi' ad nes- t'i&en iae. s;..al iXn
Ij xl
ixi££i-a®d et ileoxi rusinexii ba&mela ae ax snxXIaj'BnxBXJiaii'xevo nss
2 i n :Ci.'
- a i oaieif 1.0 v'-'-.i.
xi)
bureaus. Hij heeft geen. anttrfoord. gehad omtrent de financiële conse
quenties. Immers de gemeenten souden hiervoor geen kosten toegerekend
worden.
De heer Goos wenst, dat na een jaar bekeken zou worden of het uitzend
bureau aan de verwachtingen heeft voldaan ook met betrekking tot de
financiële consequenties. Vandaar dat hij de regeling zou willen aan
gaan voor een proefperiode van een jaar en dat men dan het uitzendbu
reau zonder risico zou kunnen opheffen en dat de aangetrokken ambte
naren worden aangesteld tijdelijk voor een jaar0
De heer Daemen informeert of de heer Geene niet bang is dat de regeling
averechts kan gaan werkeno Indien een werkgever thans werknemers nodig
heeft voor een bepaalde tijd, gaat men naar het uitzendbureau en vraagt
enkele werknemers, die men na een bepaalde tijd weer terugstuurt. Zit
het gevaar er niet in, dat dergelijke werknemers niet teveel van hier
naar daar zullen worden gezonden.
De heer Vogels is het niet eens met de stelling van de heer Geene, dat
door meer toeloop meer personeel moet worden aangetrokken omdat dan meer
werknemers geplaatst kunnen worden. Dit is niet altijd waar0 Vooral in
een depressie zal men een grote toeloop krijgen, maar er zullen weinig
mensen geplaatst kunnen worden.
De heer Geene beantwoordt de vraag van de heer Heeren door te stellen
dat er een aantal regelingen bestaan. De bedrijven kunnen van die rege
lingen gebruik maken. Als een bedrijf dit rechtstreeks wil doen dan kan
dat. Zoals door de voorzitter van de raad in de stadsgewestraad is ge
steld dat er 13 regelingen zijn wil de heer Geene thans ook verklaren
dat hij het uitzendbureau niet ziet als een 14® regeling» maar als een
bureau dat in samenwerking met het arbeidsbureau deze 13 regelingen mis
schien mag gaan toepassen in de praktijk. Hij is van oordeel, dat dit
een ordening zou kunnen zijn in de vele regelingen die al bestaan0
Wat kost het uitzendbureau indien dit helemaal zou mislukken. Het risico
dat men neemt is maximaal f 25*000,Dit zijn de kantoorkosten, zoals
huur en materiaal. Het personeel wat in dienst wordt genomen komt via
de T.AoPo-regeling. Dit zijn mensen, die als werkzoekenden zijn inge
schreven en die kosten worden door de overheid betaald. Indien men meer
personeel nodig heeft dan kan men aan het G.A.B. meer arbeidskrachten
vragen. In alle gevallen behoeft men het eerste jaar geen personeels
kosten te hebben.
Door de heer Goos is gevraagd om een proefperiode van een jaar. Hiermede
heeft spreker geen moeilijkheden. Men moet verstandig zijn0 Indien over
een jaar blijkt dat hier geen perspectief in zit, dan moet men dit pro
ject beëindigen0
De heer Geene wil in antwoord aan de heer Daemen niet uitsluiten, dat er
inderdaad werkgevers zijn die van dit bureau zouden profiteren. Het is
wel zo, dat maar weinig bedrijven zich kunnen permiteren om een arbeids
reserve binnen de poorten te houden. Daarvoor is de economische toestand
te slecht.
Er is nog een verschijnsel, dat jonge mensen die van school komen een
grote moeite hebben te komen tot een beroepskeuze. Hij vindt het een taak
van het bureau om straks de minister toestemming te vragen om jongeren
beneden de 18 jaar te mogen uitzenden. Dit mag geen enkel partikulier
bureau. Het voordeel is dat jonge mensen kennis kunnen opdoen met ver
schillende bedrijven en dan later een keuze kunnen maken0
De voorzitter schorst de vergadering vijf minuten voor intern beraad
en geeft gezien de belangrijkheid van het onderwerp in derde instantie
- gelegenheid -
o
u
i" -
J_ f5 u f. -
j i
il T«*
--- - .il
- li i üir>
- - t - - - i i
- x ii
O
- - i o 1
- - - ii
X.j
- C.i tx
O .1
i '1 1. i; J;
f I
u
o
\u
- i. ft
- .1 O. 1 IIJSY - -
i a -i.
1 L 1 .11
- 'i - t's.ii i
-i -i j
.j l