9 - - - -- u - -- - fl i ivo*iari^xi i iciti 'I ru -.. >moa( ie aexonxv lx, ,n - las xle: h aivaiq Xi x .- ioc i I i i - - i - .."'i - - - i I -i - .q*~ b - - i f i dsri ill - I - i Dv-; u i £V i I j Li X - t x 1 -- o_ xi -- - - H v -- als men de gemeenten wenst op te heffen dan kan men de provincie Noord- Brabant wel in stand houden. Daarnaast loopt men de kans, dat men in het kader van de mini-provincies een provinciale bouwverordening kan krijgen, dat bouwplannen ook provin ciaal beoordeeld kunnen worden, de ruimtelijke ordening provinciaal ge regeld wordt en dergelijke zaken meer. Niet gesteld kan worden, dat er geen goede kanten aan dit ontwerp zitten, maar dat het bestuur op deze wijze gereorganiseerd moet worden daar is de voorzitter tegenstander van. Als daarbij ook nog de opheffing van de gemeente aan de orde komt, dan moet men allert zijn, dan moet men attent zijne Wanneer men van bovenaf kan aantonen, dat door opheffing van de gemeente Rijsbergen de taken ten behoeve van de burgers beter, sneller en goed koper kunnen gebeuren, dan moet de raad en het kollege van burgemeester en wethouders zich daarbij neerleggen. Maar zolang dit niet is bewezen, dan moeten de gemeentelijke bestuursor ganen zich hiertegen fel verzetten0 Hij zegt de heer Martens toe de namen van de vertegenwoordigers in de ge meenschappelijke regelingen te doen toekomen0 Wat de hogere instanties betreft hiermede zijn bedoeld de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, het Provinciaal Bestuur en het bestuur van het Stadsgewest Breda. Hierna wordt de nota van burgemeester en wethouders aanvaard, aangevuld met de door de heer Vogels gemaakte opmerkingen. DERDE WIJZIGING VAN Dg REGELING STADSGEWEST BREDA. De heer Daemen is het eens met de door de voorzitter in de vergadering van de Stadsgewestraad van 20 juni 1975 gemaakte opmerkingen inzake het in te stellen uitzendbureau. De samenwerkende groeperingen hebben eveneens hun twijfel over het nut van het in te stellen uitzendbureau. De minister weigert het arbeidsbureau de mogelijkheid om de werkzoeken den via een tijdelijke tewerkstelling aan een vaste baan te helpen. Diverse direkteuren van overheidsinstellingen adviseren wel om zelf te beginnen. Een jaar zullen de kosten van eigen personeel door het rijk worden betaald. De kosten van onderdak enzQ komen ten laste van het bureau Het verslag staat vol van "hopen", "aannemen" en "denken", zodat de heer Daemen ook is gaan denken. Immers aan marktonderzoek is niet gedaan om dat er toch veel werkzoekenden zijn, maar zo vraagt hij zich af, is er bij de werkgever hiervoor wel belangstelling en als dit wel zo zou zijn, dan zou dit wel eens een averechtse werking kunnen hebben0 De werkgever kan redeneren dat geen vaste werknemers worden aangenomen, want wanneer deze opdracht weer is uitgevoerd, worden de werkers weer naar het uit zendbureau teruggezonden en wanneer weer een opdracht komt, dan worden er weer werknemers bij het uitzendbureau gevraagd. Het gevolg kan zijn dat de werknemers, die via het uitzendbureau aan werk komen, niet aan gevaar zijn ontbloot, omdat zij van hier naar daar zullen worden gestuurd, hetgeen volgens spreker de werkvreugde niet be vordert. Vervolgens snijdt de heer Daemen de kosten van dit bureau aan. Men hoopt dat men met 17$ opslag de eigen kosten zal kunnen dekken0 Evenwel in prak tijk verwacht hij, wanneer een werkgever met veel moeite een order heeft gekregen, dat deze de 17$ opslag niet zal kunnen betalen. Een globale berekening der kosten, zoals een hoofd, een administrateur, een kassier, een paar ambtenaren, huur, gebouw, porti, telefoon, commissie en bestuursvergaderingen en nog andere kosten, zoals verplaatsingen e.d. wijst al vlug in de richting van f 250*000,tot f 300.000,— per jaar. - Dit - o v c,x. -.r j; r r o f - i tk t - •- - [tfl -- j- 9 .i'i', i - - 7 1 -. Xtt' 1' is it too' - - --.V .[«ja*' i - -. I UX O ;;j x. ',i - - - - t ii'isv o- - - - 1- - -- -- - X -X P. c X.. :1 9; .1 7 - t x i x j i - •- li j k *3 - - tj - 5 X I- i. X c O x -X. j

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1975 | | pagina 72