9 - - -
-- u - --
- fl i ivo*iari^xi
i iciti 'I ru -..
>moa( ie aexonxv lx, ,n
- las xle: h aivaiq Xi x
.- ioc i I i i
- - i - .."'i
- - - i I -i -
.q*~ b
- - i f i dsri ill - I
- i Dv-; u i
£V i I j Li X - t x
1
--
o_
xi
-- - - H
v
--
als men de gemeenten wenst op te heffen dan kan men de provincie Noord-
Brabant wel in stand houden.
Daarnaast loopt men de kans, dat men in het kader van de mini-provincies
een provinciale bouwverordening kan krijgen, dat bouwplannen ook provin
ciaal beoordeeld kunnen worden, de ruimtelijke ordening provinciaal ge
regeld wordt en dergelijke zaken meer.
Niet gesteld kan worden, dat er geen goede kanten aan dit ontwerp zitten,
maar dat het bestuur op deze wijze gereorganiseerd moet worden daar is de
voorzitter tegenstander van.
Als daarbij ook nog de opheffing van de gemeente aan de orde komt, dan
moet men allert zijn, dan moet men attent zijne
Wanneer men van bovenaf kan aantonen, dat door opheffing van de gemeente
Rijsbergen de taken ten behoeve van de burgers beter, sneller en goed
koper kunnen gebeuren, dan moet de raad en het kollege van burgemeester
en wethouders zich daarbij neerleggen.
Maar zolang dit niet is bewezen, dan moeten de gemeentelijke bestuursor
ganen zich hiertegen fel verzetten0
Hij zegt de heer Martens toe de namen van de vertegenwoordigers in de ge
meenschappelijke regelingen te doen toekomen0
Wat de hogere instanties betreft hiermede zijn bedoeld de Vereniging van
Nederlandse Gemeenten, het Provinciaal Bestuur en het bestuur van het
Stadsgewest Breda.
Hierna wordt de nota van burgemeester en wethouders aanvaard, aangevuld
met de door de heer Vogels gemaakte opmerkingen.
DERDE WIJZIGING VAN Dg REGELING STADSGEWEST BREDA.
De heer Daemen is het eens met de door de voorzitter in de vergadering
van de Stadsgewestraad van 20 juni 1975 gemaakte opmerkingen inzake het
in te stellen uitzendbureau.
De samenwerkende groeperingen hebben eveneens hun twijfel over het nut
van het in te stellen uitzendbureau.
De minister weigert het arbeidsbureau de mogelijkheid om de werkzoeken
den via een tijdelijke tewerkstelling aan een vaste baan te helpen.
Diverse direkteuren van overheidsinstellingen adviseren wel om zelf te
beginnen. Een jaar zullen de kosten van eigen personeel door het rijk
worden betaald. De kosten van onderdak enzQ komen ten laste van het bureau
Het verslag staat vol van "hopen", "aannemen" en "denken", zodat de heer
Daemen ook is gaan denken. Immers aan marktonderzoek is niet gedaan om
dat er toch veel werkzoekenden zijn, maar zo vraagt hij zich af, is er
bij de werkgever hiervoor wel belangstelling en als dit wel zo zou zijn,
dan zou dit wel eens een averechtse werking kunnen hebben0 De werkgever
kan redeneren dat geen vaste werknemers worden aangenomen, want wanneer
deze opdracht weer is uitgevoerd, worden de werkers weer naar het uit
zendbureau teruggezonden en wanneer weer een opdracht komt, dan worden
er weer werknemers bij het uitzendbureau gevraagd.
Het gevolg kan zijn dat de werknemers, die via het uitzendbureau aan
werk komen, niet aan gevaar zijn ontbloot, omdat zij van hier naar daar
zullen worden gestuurd, hetgeen volgens spreker de werkvreugde niet be
vordert.
Vervolgens snijdt de heer Daemen de kosten van dit bureau aan. Men hoopt
dat men met 17$ opslag de eigen kosten zal kunnen dekken0 Evenwel in prak
tijk verwacht hij, wanneer een werkgever met veel moeite een order heeft
gekregen, dat deze de 17$ opslag niet zal kunnen betalen.
Een globale berekening der kosten, zoals een hoofd, een administrateur,
een kassier, een paar ambtenaren, huur, gebouw, porti, telefoon, commissie
en bestuursvergaderingen en nog andere kosten, zoals verplaatsingen e.d.
wijst al vlug in de richting van f 250*000,tot f 300.000,— per jaar.
- Dit -
o v
c,x. -.r j; r r
o f
- i tk t - •-
- [tfl -- j-
9 .i'i', i
- - 7 1 -. Xtt' 1'
is it too'
- - --.V .[«ja*' i
- -. I UX
O
;;j x. ',i
- - - - t ii'isv
o- - - - 1-
- -- -- - X -X P. c X..
:1 9;
.1
7 - t x i x j i
- •- li j k
*3
- - tj
- 5
X I- i. X c
O
x -X. j