- -- -•- - - t I - stuve x '-'ILL - - - - -r_ x... 1 1 - 9 - De heer van Aert is van oordeel, dat de voorgestane oplossing toch wel wat moeilijkheden mat zich zal brengen. De logesiraat zal geen problemen opleveren. Wat wel problemen, speciaal voor vrachtwagens en trekkers mat aanhangwagens zal opleveren is de Lagestraat» Hij is geen tegenstander van eenrichtingsverkeer, maar dan moet men de Kennedystraat opengooien op de rijksweg, maar dan wordt het daar weer gevaarlijker. Hij is voorstander van een parkeerverbod in deze straten, want nu wor den er auto's te koop aangeboden, dat moet verdwijnen. De heer Kennis kan het in grote trelclcan met da andere raadsleden eens zijn. Men is nu al vijftien jaar met de Hogestraat bezig om daardoor een oplossing ta vinden. Hij wil de situatie handhaven echter moeten de bedrijven aan deze straten hun zaken van de weg halen. Hij vraagt begrip voor het vrachtverkeer, dat ter plaatse moet lossen. Dit kan niet indien de voorstellen worden aangenomen. Men moet bij de kruispunten niet te hard doorrijden, waarbij het voor komt dat men op de linkerweghelft rijdt. Ook op Breedschot worden^snel heden gemaakt van meer dan 100 k.m.. Hij vraagt meer toezicnc op deze snelheden. De heer Martens brengt de verkeerssituatie bij het kruispunt Karkalcker- straat-Kon. Julianastraat ter sprake. Enkele weken geleden zijn daar drie personen naar het ziekenhuis vervoert. Beide partijen waren fout. In het weekeinde kan men voor twee uur niet slapen. Daar wordt ongeveer zes maal met kracht geremd om aan ongeluk te voorkomen. Hij vraagt hiervoor begrip om deze toestand op te lossen. Als het zo doorgaat dan zullen er doden vallen en dan zal men zich afvragen wat de raad hiertegen heeft ondernomen. Voorts vraagt hij wat meer toezicht uit te oefenen op de snelheden. De heer Jochams heeft de indruk gekregen dat Rijsbargen de onveiligste gemeente van Nederland is. Het is onmogelijk om in een gemeente hac zo te organiseren, dat nooit een ongeluk zal gebeuren. Da heer Jocherrio ziet de verkeerssituatie niet zo donker. Wat de maximumsnelheden op de buitenwegen betreft dit is een landelijk voorschrift, dat man niet harder dan 80 km. per uur mag rijden. Hij betwijfelt of het effect zal hebben, laat staan of de mogelijkheid aanwezig is met het beperkte politiekorps, om intensiever te controle ren. Hij is van oordeel, dat de mentaliteit van de mensen zal moeten veranderen. Hij heeft eens van een chauxfeur vernomen, dat er geen be tera chauffeurs zijn dan de Fransen. Zij duwen maar door en kijken naar gaan plaat, maar naar da situatie waar men voorstaat. Hij vindt dit da besta oplossing. De voorzitter lconkludeertdat de meningen niet mat elkaar overeenstem men. Het is thans voor de achtste maal dat da raad zich sinds 1971 cia verkeerssituatie bezig houdt. Daar is éénmaal uitgekomen aan parkeerverbod in de Hoge- en Lagestraat invoeren en x-ïeer opheffen. De haar Jochems stelt: is het hier nu zo gevaarlijk. Niet gevaarlijker dan in een andere gemeente, markt de voorzitter op. Het is in grote lijnen een kwestie van verkearsmantalitaït. Dit maal heeft de voorzitter het ook laten bekijken, maar door de ver- kaersgroeo van da rijkspolitie. Er is san stafofficier bij betrokken geweest. De voorzitter was van oordeal, nu het voor de achtste maal in de raad aan da orde is, dat een gedegen onderzoek noodzakelijk is. Het - - v. L- L Li i'j'Z fx. V - - f - X -j_ S.i - x .t.. x x - - - L. -

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1975 | | pagina 37