- --
-•- - -
t
I
-
stuve
x
'-'ILL - -
-
-
-r_ x...
1 1
- 9 -
De heer van Aert is van oordeel, dat de voorgestane oplossing toch
wel wat moeilijkheden mat zich zal brengen. De logesiraat zal geen
problemen opleveren. Wat wel problemen, speciaal voor vrachtwagens
en trekkers mat aanhangwagens zal opleveren is de Lagestraat»
Hij is geen tegenstander van eenrichtingsverkeer, maar dan moet men
de Kennedystraat opengooien op de rijksweg, maar dan wordt het daar
weer gevaarlijker.
Hij is voorstander van een parkeerverbod in deze straten, want nu wor
den er auto's te koop aangeboden, dat moet verdwijnen.
De heer Kennis kan het in grote trelclcan met da andere raadsleden eens
zijn. Men is nu al vijftien jaar met de Hogestraat bezig om daardoor
een oplossing ta vinden. Hij wil de situatie handhaven echter moeten
de bedrijven aan deze straten hun zaken van de weg halen.
Hij vraagt begrip voor het vrachtverkeer, dat ter plaatse moet lossen.
Dit kan niet indien de voorstellen worden aangenomen.
Men moet bij de kruispunten niet te hard doorrijden, waarbij het voor
komt dat men op de linkerweghelft rijdt. Ook op Breedschot worden^snel
heden gemaakt van meer dan 100 k.m.. Hij vraagt meer toezicnc op deze
snelheden.
De heer Martens brengt de verkeerssituatie bij het kruispunt Karkalcker-
straat-Kon. Julianastraat ter sprake. Enkele weken geleden zijn daar
drie personen naar het ziekenhuis vervoert. Beide partijen waren fout.
In het weekeinde kan men voor twee uur niet slapen. Daar wordt ongeveer
zes maal met kracht geremd om aan ongeluk te voorkomen.
Hij vraagt hiervoor begrip om deze toestand op te lossen. Als het zo
doorgaat dan zullen er doden vallen en dan zal men zich afvragen wat
de raad hiertegen heeft ondernomen. Voorts vraagt hij wat meer toezicht
uit te oefenen op de snelheden.
De heer Jochams heeft de indruk gekregen dat Rijsbargen de onveiligste
gemeente van Nederland is. Het is onmogelijk om in een gemeente hac
zo te organiseren, dat nooit een ongeluk zal gebeuren. Da heer Jocherrio
ziet de verkeerssituatie niet zo donker.
Wat de maximumsnelheden op de buitenwegen betreft dit is een landelijk
voorschrift, dat man niet harder dan 80 km. per uur mag rijden.
Hij betwijfelt of het effect zal hebben, laat staan of de mogelijkheid
aanwezig is met het beperkte politiekorps, om intensiever te controle
ren. Hij is van oordeel, dat de mentaliteit van de mensen zal moeten
veranderen. Hij heeft eens van een chauxfeur vernomen, dat er geen be
tera chauffeurs zijn dan de Fransen. Zij duwen maar door en kijken naar
gaan plaat, maar naar da situatie waar men voorstaat.
Hij vindt dit da besta oplossing.
De voorzitter lconkludeertdat de meningen niet mat elkaar overeenstem
men.
Het is thans voor de achtste maal dat da raad zich sinds 1971 cia
verkeerssituatie bezig houdt.
Daar is éénmaal uitgekomen aan parkeerverbod in de Hoge- en Lagestraat
invoeren en x-ïeer opheffen.
De haar Jochems stelt: is het hier nu zo gevaarlijk. Niet gevaarlijker
dan in een andere gemeente, markt de voorzitter op. Het is in grote
lijnen een kwestie van verkearsmantalitaït.
Dit maal heeft de voorzitter het ook laten bekijken, maar door de ver-
kaersgroeo van da rijkspolitie. Er is san stafofficier bij betrokken
geweest. De voorzitter was van oordeal, nu het voor de achtste maal in
de raad aan da orde is, dat een gedegen onderzoek noodzakelijk is.
Het -
- v. L- L
Li
i'j'Z fx.
V - - f
- X -j_
S.i - x .t.. x x
- -
- L. -