voor slechts 10 percelen. Het is wel mogelijk maar niet doelmatig. Dit is misschien voor deze personen een klein voordeel, maar om voor deze 10 percelen aan administratie op te zetten is teveel eisend. De heer Goos vindt het onredelijk dat de nieuwe percelen niet meer worden belast, terwijl andere percelen vroeger wel werden belast. Da voorzitter geeft varvolgens antwoord op de vragen van de heer Heeren. De gemeente heeft bewust gekozen voor de waarde in het economisch verkeer. Spreker heeft in Brabant nog geen gemeente gevonden, welke voor de oppervlakte-waarde heeft gekozen. De oppervlakte grondslag is een ingewikkelde zaak. Het gaat niet individueel, zoals bij eco nomische waarde, maar per groep. Br zijn 17 verschillende coderingen om per groep te schatten. Dit is te ingewikkeld. De taxateurs zijn er ook huiverig van. De keuze is echter vrij. Indien in de toekomst blijkt dat het tegen valt, kan de raad van de economische waarde overstappen naar de op- pervlakte-waarde. Dit kan eens per vijf jaar. Het is echter wél mo gelijk voor de aangeslagenen, die bezwaren hebben ingediend tegen de aanslag, dit jaarlijks voor iedere aanslag te doen. Overigens blijft de totale opbrengst gelijk. De gemeente gaat er reëel toch wel op vooruit» Bij de invoering in 1976 krijgt de gemeen te f 26.000,extra, welke nu naar het rijk van de te vervallen be lastingen gaan (opcenten grond- en personele belastingen)» De voorzitter is het eens met de heer Kennis, dat de in het concept weergegeven maxima 12 en 15$ zijn. voorzitter is het niet bekend hoe het in Engeland gaat, zoals door de heer Jochems is gesteld. In Nederland is het de bedoeling dat de gemeenten meer armslag krijgen» De heer Jochems ziet het als een gevaar, dat in de toekomst bij hoge re tarieven de ondernemers de kas van de gemeente zullen moeten spek ken. voo^zi'fcle*' is echter van mening dat voorlopig het door de heer Jochems gesignaleerde gevaar in Nederland nog niet bestaat. Het over grote deel van de gemeentelijke inkomsten bestaan uit de algemene uitkering en de doeluitkeringen, welke de gemeente ontvangt via het gemeentefonds. Slechts 10van de gemeentelijke inkomsten komen uit de plaatselijke belastingen. De heer Daemen stelt dat de eigen gemaakte kosten, zoals elementen nota's ook geheel via de automatisering naar de rijksbelastingen kun nen worden gazonden. Voorts vraagt hij zich af of het belastbaar bedrag verminderd met de rioolbelasting niet als grondslag voor de onroerend goedbelasting zou kunnen worden gesteld. De heer Kennis vraagt nog of de kosten van taxatie voor de aangesla gene of voor rekening van de gemeente komen. De voorzitter beaamt de stelling van de heer Daemen inzake de auto matisering. Hij hoopt in de volgende vergadering de raad een pre-ad- vies aan te bieden, waarbij de gemeente zal aansluiten bij de M.W.B.- C.B.T.het computercentrum Breda-TiIburg. Dan zijn er inzake de on roerend goedbelasting nog wel drie mogelijkheden. Maar in Apeldoorn

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1974 | | pagina 115