ad a- Varhoging reinigingsrechten van f 'jO,— f 60,voor containers van f 350,tot f 420,afvoer vuilverzameling voor de eerste twee m3 van f 12,50 tot f 15,en voor de overige van f 7>50 "tot f 9,00 per m3» De heer v.d. Bamd vraagt of het kwantum van de zakken hetzelfde blijft binnen de route van de ophaaldienst,. De voorzitter beaamt dit. Voorts wenst hij nog antwoord te geven op reeds in een eerder stadium gestelde vragen. Wat de vrijstelling voor bejaarden, alleenstaanden en W.A.O.-trekkers betreft, dit wordt zowel door de raad als het kollege met dezelfde in tentie benaderd. Indien iemand niet kan betalen moet deze geholpen wor den. Alleen de wijze waarop bestaat verschil van inzicht. Het kollege wenst geen algehele vrijstelling, maar wenst individueel te helpen. Deze ontheffing dient gevraagd te worden via de algemene bijstandswet. De ontheffing behoort nu eenmaal niet in de verordening thuis. Daar naast heeft hij doen nagaan wie ontheffing in 1974 op voormelde gronden had gevraagd. Gebleken is dat door niemand een ontheffing was ingediend. Overigens vraagt hij zich af of een verhoging van f 0,20 per week de emmer doet overlopen. De heer Goos is van oordeel, dat er verschillende bejaarden zijn, die eerder iets minder zullen eten dan om een uitkering ingevolge de Bij standswet te vragen. 1)0 voorzitter betwijfelt dit. Indien betrokkene drempelvrees zou hebben, dan zijn er in Rijsbergen genoeg adviseurs, die bereid zijn deze mensen te helpen. De heer Martens zou gaarne bekendgemaakt zien of deze reductie kan wor den verleend. Daarnaast bestaat de consequentie dat alleenstaande en bejaarden evenveel zakken moeten nemen als anderen. -'-)0 voorzitter vindt dat men de verordening als een algemene regel moet zien. Hij blijft bereid om in individuele gevallen te bezien of er ge holpen kan worden. De heer Kennis vraagt zich af of, indien iemand binnen de route van de vuilophaaldienst hiervan geen gebruik maakt, hij toch dient te betalen. ■D0 voorzitter stelt dat de reinigingsrechten een retributie zijn, zodat men moet betalen wanneer men er gebruik van maakt en indien niet, dit ook duidelijk moet kunnen aantonen,. De heer Heeren vindt dit toch geen goede stelling. Wat gebeurt er in dien men geen gebruik maakt van de ophaaldienst en het vuil ergens anders weggooit? De voorzitter zegt hierop dat tegen malafide personen via da algemene politieverordening dient te worden opgetreden. De heer Martens vraagt de aandacht voor de twee laatste alinea's van het rapport van de commissie financiën, zoals grof vuil en containers. Hij zou gaarne het toezicht willen verscherpen, want het komt voor dat iemand geen vuil in plastic zakken meegeeft, maar wel vuil in dozen mee geeft wanneer grof vuil wordt opgehaald. Hij zou ook willen doen bezien of het mogelijk is bij de bejaardenwoningen een container te plaatsen. Deze vragen zou de voorzitter nog eens goed willen bestuderen. Met containers bestaan goede en minder goede ervaringen. Wat het mis bruik van grof vuil betreft, dit valt in het algemeen wel mee. Men moet wel bedenken dat de controle soms meer kan kosten dan de baten zullen opleveren. Zonder hoofdelijke stemming worden de rechten verhoogd, zoals deze ver hogingen zijn voorgesteld. 7 -

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1974 | | pagina 104