ad a- Varhoging reinigingsrechten van f 'jO,— f 60,voor containers
van f 350,tot f 420,afvoer vuilverzameling voor de eerste twee
m3 van f 12,50 tot f 15,en voor de overige van f 7>50 "tot f 9,00
per m3»
De heer v.d. Bamd vraagt of het kwantum van de zakken hetzelfde blijft
binnen de route van de ophaaldienst,.
De voorzitter beaamt dit. Voorts wenst hij nog antwoord te geven op
reeds in een eerder stadium gestelde vragen.
Wat de vrijstelling voor bejaarden, alleenstaanden en W.A.O.-trekkers
betreft, dit wordt zowel door de raad als het kollege met dezelfde in
tentie benaderd. Indien iemand niet kan betalen moet deze geholpen wor
den.
Alleen de wijze waarop bestaat verschil van inzicht. Het kollege wenst
geen algehele vrijstelling, maar wenst individueel te helpen.
Deze ontheffing dient gevraagd te worden via de algemene bijstandswet.
De ontheffing behoort nu eenmaal niet in de verordening thuis. Daar
naast heeft hij doen nagaan wie ontheffing in 1974 op voormelde gronden
had gevraagd. Gebleken is dat door niemand een ontheffing was ingediend.
Overigens vraagt hij zich af of een verhoging van f 0,20 per week de
emmer doet overlopen.
De heer Goos is van oordeel, dat er verschillende bejaarden zijn, die
eerder iets minder zullen eten dan om een uitkering ingevolge de Bij
standswet te vragen.
1)0 voorzitter betwijfelt dit. Indien betrokkene drempelvrees zou hebben,
dan zijn er in Rijsbergen genoeg adviseurs, die bereid zijn deze mensen
te helpen.
De heer Martens zou gaarne bekendgemaakt zien of deze reductie kan wor
den verleend. Daarnaast bestaat de consequentie dat alleenstaande en
bejaarden evenveel zakken moeten nemen als anderen.
-'-)0 voorzitter vindt dat men de verordening als een algemene regel moet
zien. Hij blijft bereid om in individuele gevallen te bezien of er ge
holpen kan worden.
De heer Kennis vraagt zich af of, indien iemand binnen de route van de
vuilophaaldienst hiervan geen gebruik maakt, hij toch dient te betalen.
■D0 voorzitter stelt dat de reinigingsrechten een retributie zijn, zodat
men moet betalen wanneer men er gebruik van maakt en indien niet, dit
ook duidelijk moet kunnen aantonen,.
De heer Heeren vindt dit toch geen goede stelling. Wat gebeurt er in
dien men geen gebruik maakt van de ophaaldienst en het vuil ergens anders
weggooit?
De voorzitter zegt hierop dat tegen malafide personen via da algemene
politieverordening dient te worden opgetreden.
De heer Martens vraagt de aandacht voor de twee laatste alinea's van
het rapport van de commissie financiën, zoals grof vuil en containers.
Hij zou gaarne het toezicht willen verscherpen, want het komt voor dat
iemand geen vuil in plastic zakken meegeeft, maar wel vuil in dozen mee
geeft wanneer grof vuil wordt opgehaald. Hij zou ook willen doen bezien
of het mogelijk is bij de bejaardenwoningen een container te plaatsen.
Deze vragen zou de voorzitter nog eens goed willen bestuderen.
Met containers bestaan goede en minder goede ervaringen. Wat het mis
bruik van grof vuil betreft, dit valt in het algemeen wel mee. Men moet
wel bedenken dat de controle soms meer kan kosten dan de baten zullen
opleveren.
Zonder hoofdelijke stemming worden de rechten verhoogd, zoals deze ver
hogingen zijn voorgesteld.
7 -