schap, want de begroting dient sluitend te zijn. De problemen door de heer Kennis aangehaald, zijn bij de voorzitter maar al te goed bekend. Het kollege was erg optimistisch. De urgentie van wegenverbe tering was bepaald en er was een investeringsplan opgesteld. Tot het kollege in de gaten kreeg dat de begroting niet sluitend was te krijgen. Nu kan men telkenjare ook procentueel verhogen. Dit is misschien beter dan eens per vier jaar. Daarnaast kent de gemeente verplichte uitgaven, zoals bij het lager onderwijso Wanneer de belastingen niet worden verhoogd, dient de raad uitgaven te schrappen0 De heer Vogels biedt zijn verontschuldigingen aan voor zijn late komst. Hij heeft onlangs een krantebericht gelezen, waaruit blijkt, dat de gemeenten kampen met begrotingstekorten. Daaruit blijkt dat de Brabantse gemeenten f 6000.000,00 tekort hebben. Hij vraagt zich af waarom deze gemeenten geen artikel 12 gemeenten zijn en waarom nu Rijsbergen niet mag werken met tekorten. De voorzitter antwoordt dat Rijsbergen niet voor het eerst kampt met een tekort, doch ook over 1972 en 1973 zijn reeds aanzienlijke tekorten en hij vreest voor 1974. Gebleken is volgens de heer Vogels, dat Rijsbergen kampt met een begrotings tekort voor 1975 van twee ton, andere gemeenten kampen met millioenen en daar wordt ook doorgewerkt. Andere jaren ging het wel met begrotingstekorten en nu ineens niet meer en moeten er drastische belastingverhogingen komen. Waarom worden de reserves niet aangesproken? De voorzitter merkt op dat het aanspreken van de reserves alleen mag bij de rekening, doch niet bij de begroting. Hij waarschuwt om geen artikel 12 gemeen te te worden. Zou dit het geval worden, dan gaan alle financiële aangelegen heden over naar het rijk» De heer Vogels komt terug op zijn stelling, waarom in Rijsbergen niet met te korten wordt gewerkt, terwijl dit wel in andere gemeenten kan. De reserves bedragen ongeveer f 600.000,00. De voorzitter herhaalt dat slechts l/30e van de reserves bij de begroting mogen worden aangesproken, dit is reeds bij de ontttferp-begroting gebeurd. De heer Vogels blijft van oordeel, dat men niet kan oordelen, wanneer de feiten niet bekend zijn, zoals de rekeningen 1973 an 1974° De commissie van financiën zou moeten kunnen bezien of het gat in de begroting groter of kleiner kan zijn. Hij verzet zich fel tegen de gang van zaken. De re serves mogen nu slechts tot l/30e worden aangesproken. Afgelopen jaren warden tekorten wel uit de reserves aangesproken. Maar nu moeten de belastingen ineens met f 100.000,00 omhoog. 1)0 voorzitter stelt dat de heer Vogels de begroting en de rekening door elkaar haalt. Bij de begroting mag de gemeente slechts l/30e van de reserves gebruiken, bij de rekening mag een gedeelte worden gebruikt. Hij heeft geen verantwoording voor andere gemeenten. De heer Vogels besluit mat de constatering dat de raad voor het blok wordt ge steld. De voorzitter dient nog een antwoord te geven op een vraag van de heer Kennis. Bij het invoeren van de onroerend-goedbelasting vervallen de grondbelasting, de personele belasting en de straatbelasting. De voorzitter stalt voor de on roerend-goedbelasting te behandelen op donderdag 28 november 1974» Deze be lasting dient voor 1 januari 1975 bij da minister te zijn om deze belasting per 1 januari 1976 in werking te doen laten treden» De heer Vogels vraagt of het juist is, dat de hoogte van de belastingen welke nu gelden van invloed is op de hoogte van de som van de onroerend-goedbelasting waardoor de gemeente meer armslag zal krijgen. De voorzitter stelt dat men dit zo niet moet zeggen. De belasting houdt in 27/° (15 en 12 fo)van de totale gemeentefondsuitkering verminderd met 80?° van de sociale zorg en verrekend mat de personele-, grond-, en straatbelasting0 De heer Heeren wil de aandacht vragen voor de bejaarden en alleenstaanden bij

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1974 | | pagina 102