schap, want de begroting dient sluitend te zijn.
De problemen door de heer Kennis aangehaald, zijn bij de voorzitter maar al
te goed bekend. Het kollege was erg optimistisch. De urgentie van wegenverbe
tering was bepaald en er was een investeringsplan opgesteld. Tot het kollege
in de gaten kreeg dat de begroting niet sluitend was te krijgen.
Nu kan men telkenjare ook procentueel verhogen. Dit is misschien beter dan
eens per vier jaar. Daarnaast kent de gemeente verplichte uitgaven, zoals bij
het lager onderwijso Wanneer de belastingen niet worden verhoogd, dient de
raad uitgaven te schrappen0
De heer Vogels biedt zijn verontschuldigingen aan voor zijn late komst. Hij
heeft onlangs een krantebericht gelezen, waaruit blijkt, dat de gemeenten
kampen met begrotingstekorten. Daaruit blijkt dat de Brabantse gemeenten
f 6000.000,00 tekort hebben. Hij vraagt zich af waarom deze gemeenten geen
artikel 12 gemeenten zijn en waarom nu Rijsbergen niet mag werken met tekorten.
De voorzitter antwoordt dat Rijsbergen niet voor het eerst kampt met een tekort,
doch ook over 1972 en 1973 zijn reeds aanzienlijke tekorten en hij vreest voor
1974.
Gebleken is volgens de heer Vogels, dat Rijsbergen kampt met een begrotings
tekort voor 1975 van twee ton, andere gemeenten kampen met millioenen en daar
wordt ook doorgewerkt. Andere jaren ging het wel met begrotingstekorten en nu
ineens niet meer en moeten er drastische belastingverhogingen komen. Waarom
worden de reserves niet aangesproken?
De voorzitter merkt op dat het aanspreken van de reserves alleen mag bij de
rekening, doch niet bij de begroting. Hij waarschuwt om geen artikel 12 gemeen
te te worden. Zou dit het geval worden, dan gaan alle financiële aangelegen
heden over naar het rijk»
De heer Vogels komt terug op zijn stelling, waarom in Rijsbergen niet met te
korten wordt gewerkt, terwijl dit wel in andere gemeenten kan. De reserves
bedragen ongeveer f 600.000,00.
De voorzitter herhaalt dat slechts l/30e van de reserves bij de begroting
mogen worden aangesproken, dit is reeds bij de ontttferp-begroting gebeurd.
De heer Vogels blijft van oordeel, dat men niet kan oordelen, wanneer de feiten
niet bekend zijn, zoals de rekeningen 1973 an 1974°
De commissie van financiën zou moeten kunnen bezien of het gat in de begroting
groter of kleiner kan zijn. Hij verzet zich fel tegen de gang van zaken. De re
serves mogen nu slechts tot l/30e worden aangesproken. Afgelopen jaren warden
tekorten wel uit de reserves aangesproken.
Maar nu moeten de belastingen ineens met f 100.000,00 omhoog.
1)0 voorzitter stelt dat de heer Vogels de begroting en de rekening door elkaar
haalt. Bij de begroting mag de gemeente slechts l/30e van de reserves gebruiken,
bij de rekening mag een gedeelte worden gebruikt. Hij heeft geen verantwoording
voor andere gemeenten.
De heer Vogels besluit mat de constatering dat de raad voor het blok wordt ge
steld.
De voorzitter dient nog een antwoord te geven op een vraag van de heer Kennis.
Bij het invoeren van de onroerend-goedbelasting vervallen de grondbelasting,
de personele belasting en de straatbelasting. De voorzitter stalt voor de on
roerend-goedbelasting te behandelen op donderdag 28 november 1974» Deze be
lasting dient voor 1 januari 1975 bij da minister te zijn om deze belasting per
1 januari 1976 in werking te doen laten treden»
De heer Vogels vraagt of het juist is, dat de hoogte van de belastingen welke
nu gelden van invloed is op de hoogte van de som van de onroerend-goedbelasting
waardoor de gemeente meer armslag zal krijgen.
De voorzitter stelt dat men dit zo niet moet zeggen. De belasting houdt in 27/°
(15 en 12 fo)van de totale gemeentefondsuitkering verminderd met 80?° van de
sociale zorg en verrekend mat de personele-, grond-, en straatbelasting0
De heer Heeren wil de aandacht vragen voor de bejaarden en alleenstaanden bij