I
meg
-3-
zelf behandelen. De raad heeft de rechten om alle inlichtingen te verkrijgen,
welke men nodig en gewenst acht.
Dit was in eerste instantie wat hij als lid van de commissie van financiën
zou willen opmerken.
De voorzitter vervolgt hierop dat burgemeester en wethouders er zie
warempel niet met een Jantje van Leiden hebben afgemaakt doch zij hebben
de zaak serieus bekeken, daarbij geholpen door de diverse ambtenaren. Wat
de saldi der rekeningcijfers betreft is het toch duidelijk dat bij een
moeilijk sluitende begroting- daarbij afgaande op het verleden waarbij een
voorzichtig beleid toch batige saldi waren op de rekening-, het antwoord
van burgemeester en wethouders juist is dat de praktijk heeft geleerd dat e
cijfers van de rekening gunstiger zijn dan die van de begroting. Door^
aanwending van de reserves kunnen de uitgaven in de primitieve begroting
reeds worden opgevoerd waardoor het batig saldo van de rekening woidt veI
kleindHet gemeentebestuur is niet gebaat bij een grote batige saldi^op de
rekening doch er liever uitspringen dat dit saldo zo gering mogelijk is.
Vooruitlopende op deze saldi wil men dit ten goede laten komen op de lopende
begroting.
Burgemeester en wethouders zullen vermoedelijk in februari een herziening
van de van de verordening reinigingsrechten aan de raad voorleggen. Wat de
bouwleges betreft achten burgemeester en wethouders de huidige regelingjuis
doch de raad zou kunnen overwegen het basisbedrag te herzien met verhoging
van bepaaldepercentagesWat betreft de tertiaire wegen meent de voorzitter
met de Ettenseweg toch voorzichtig te zijn. De praktijk wijst uit dat^in een
bepaald jaar geen uitgaven voor tertiaire wegen te doen zijn. Het is dan
verstandig, ook naar de mening van de provinciale griffie, om deze uitgaven
te reserveren voor toekomstige jaren waarin het gevoteerde bedrag wel
nodig is. Wat hoofdstuk IX betreft menen burgemeester en wethouders toch
wel juist te handelen in deze materie zoals in het antwoord van burgemeester
en wethouders is vermeld. Mocht de commissie alsnog prijs stellen op de
gegevens uit dit hoofdstuk dan kan dit door burgemeester en wethouders alsnog
geschieden. De rentebijschrijving is inderdaad een academische kwestie om
daarover niet verder te spreken, aldus de voorzitter die vervolgens voorstelt
om de begroting per hoofdstuk verder te behandelen.
De heer Kuijpers vindt de post "onderhoud en aankoop meubilair' gemeente
huis ad. 7.000,op hoofdstuk II te laag, gezien de meubilering na de
verbouwing van de raadzaal. Hij wil hierover wel een aparte begrotingswijzi
ging zien. De voorzitter merkt op dat in het goedgekeurde crediet ad./ 52.000
reeds rekening is gehouden met het meubilairIndien dit bedrag evenwel
ontoereikend mocht blijken kan inderdaad als nog bij begrotingswijziging een
hoger crediet worden gevoteerd.
Bij hoofdstuk V deelt de heer Kuijpers mede dat de commissie van financien
wederom niet te spreken is over Bouwtoezicht West-BrabantDe ciestelt
dat zodra mogelijk de overeenkomst met deze dienst dient te worden opgezegd.
Daarnaast is een berekening gemaakt. De kosten van een ambtenaar van
Bouwtoezicht voor 4 dagen bedragen- 41.000,--. Er is enig misverstand
in het college van burgemeester en wethouders omtrent de verdeling der
dagen in andere gemeenten. De gemeente is destijds bij Bouwtoezicht gegaan
omdat de Woningwet verplicht om het bouw- en woningtoezicht deugdelijk te
regelen. De heer Kuijpers meent dat de gemeenten Dinteloord* Standaardbuiten-
Wil lems tad -Nieuw -Vosseme er-Chaam-Baarle-Nassau en Alphen en Riel tevreden
zijn met 1 ad. 1i dag per week. Prinsenbeek en Teteringen zijn zo vriendelijk
geweest Rijsbergen voor te gaan en de kring te verlaten. Dit betekende dat
Rijsbergen in feite in de kou kwam te staan en voor deze kring de lasten
mede moest gaan dragen. Hij wil weten of Rijsbergen toen financieel tegemoet
is gekomen. Hij acht het niet irneël om de heer Lijmbach voor 5 dagen over te
nemen nu hij al 4 dagen in Rijsbergen is.
I