in SCÜOJ
huizen
S CHVLDIGINGEN:
i
.1.1».
EEKENBEEMT:
ne iifvr?v
i
V. u
xie et
,r r o j": n 0 rf"
-r -
[9 uUOL
>s: Irn 9 9 TO v n f
f9rf«*«a
-toiuiciN moeu'u
as In Wcsscin «I
oseli.
i tuk In Brubuni
nsvnui't verbctc-
I nis grote sche
nnen komen", zo
Splerl.z op. De
,n Nederweert
it begonnen moet
•betering Vim het
'derweert. Niuir-
'ilieden vorderen,
i dan dieper in
l-Mrabnnt kunnen
neer dit niet ge
rst in hel gebied
II begonnen, kun-
i dit gemoderni-
toch niet berei-
neester Spiert/
uud Weert voor
voor de verbete-
a! \Vcsscm-Neder-
Willemsvaart lus-
ibant-Llmburg en
s. Bovendien zou-
ior de verbetering
iemsvaurt tussen
Belgische grens
en worden van cle
.'Slop van Loozen,
had bepaald. Dit
werd met name
dat ook deel uit-
reekgewest Weert,
re ai-uic gccuceiu wmu.
Stem 18-6
(Van een onzer verslaggevers)
DEN BOSCH Voor tientallen scholen die dringend in Brabant
gehmnvtl iniietcii worden is op dit moment geen geld aanwezig In
Den IItil' liggen op dit ogenblik aanvragen tot een bedrag van (>-
miiioo,; 'gulden ten behoeve van de Brabantse scholenbouw op goed
keuring te wachten.
veel Brabantse steden en dorpen
breiden zich snel uit en dat brengt
De Brabantse gedeputeerde vooq
de financiën, cle heer F, van den
Eercnbeemt, zei ons gisteren: ,.lk
vind dit een zeer zorgelijke zaak,
want de bouw van scholen kun je
nu eenmaal niet temporiseren. HeeJ
de commissie-Ealkenhagcn eindelijk vrij te geven
publikatie. „Er zullen misschien enkele vlekken
20 of UI) huizen een zodanige geluidshinder onder-
Ion dut. /.ij beter kunnen worden afgebroken. Maar
is 'bijna overal het geval waar je in ons land een
ithavèn wilt aanleggen. De situering van startba-
en dus ook geluidstroggen ligt bovendien nog he-
aal niet vast.. De totclusverre getekende troggen
In nauw overleg met cle Rijksluchtvaartdienst tot
id gekomen. Hel is niet zo, dat onder de gehele
1 van :i(l bij li kin de situatie onleefbaar wordt voor
is en dier, zoals door de projectgroep wordt ge-
gcreerd. Dat is wel in ongeveer de helft van deze
leden het geval en vooral bij die startbanen,, welke
meest in gebruik zijn vanwege de windrichting",
is drs. Bourdrez. Ir. G. J. Kleinhoonte van Os, se-
urls van de TNO-commlssie die zich met gcluids-
cn bij Schiphol bezig hield en dit nu voor Welschap
l, zei vorig jaar in onze krant: „Om voor altijd
rl Ie zitten, zpu je In 4 km brede en 15 kir» lange
sgen rond cle startbanen geen bebouwing moeten
aten".
met zich mee. dat er op grote schaal,
scholen gebouwd moeten worden",
peters
De 137 Brabantse gemeenten mo
gen per. maand gezamenlijk 8,2 mil
joen gulden uitgeven voor alle voor
zieningen die zij willen treffen. Dal
is een schijntje. Alleen al een stad
als Eindhoven (200.000 inwoners)
kan per maand voor de uitvoering
van noodzakelijke werken 8 mijjoen
gemakkelijk aan. Gedeputeerde Van
den Eerenbeemt: „Geld is een dis-
tributieartikel, dat erg schaars is
geworden. Gemeenten zowel als pro
vincie moeten daarom prioriteiten
vaststellen. Gedeputeerde Staten ge
ven aan scholenbouw en het bouw
rijp maken» van gronden voorrang. De
gemeenten weten dat. Zij sturen ons
urgentielijslen en aan de hand daar
van adviseren wij de commissie van
binnenlandse zaken, die toewijst.
„Als wij het dubbele hadden van
wat nu aan de Brabantse gemeenten
wordt gegeven, dan kwamen we nog
te kort. Dit maakt het werken na
tuurlijk we) heel erg moeilijk. Je
hebt nooit een voldaan gevoel. Erg
vervelend wordt het als je een pro
ject hebt waarvan je zegt: dat moet
er komen, maar' dat je niet kunt j
uitvoeren om de eenvoudige reden
dat er geen geld voor is. Ook heel
wat Brabantse colleges van b en w;
hebben het niet gemakkelijk. Zij,
krijgen verzoeken van de raden om
dit o£ dat te doen zeer begrijpelijk
overigens - maar in heel veel geval
len zullen de colleges nee moeten
verkopen, omdat er geen geld is",
aldus de Brabantse gedeputeerde
voor de financiën, die deze distribu
tiemaatregel „verschrikkelijk hin
derlijk" vindt.