in SCÜOJ huizen S CHVLDIGINGEN: i .1.1». EEKENBEEMT: ne iifvr?v i V. u xie et ,r r o j": n 0 rf" -r - [9 uUOL >s: Irn 9 9 TO v n f f9rf«*«a -toiuiciN moeu'u as In Wcsscin «I oseli. i tuk In Brubuni nsvnui't verbctc- I nis grote sche nnen komen", zo Splerl.z op. De ,n Nederweert it begonnen moet •betering Vim het 'derweert. Niuir- 'ilieden vorderen, i dan dieper in l-Mrabnnt kunnen neer dit niet ge rst in hel gebied II begonnen, kun- i dit gemoderni- toch niet berei- neester Spiert/ uud Weert voor voor de verbete- a! \Vcsscm-Neder- Willemsvaart lus- ibant-Llmburg en s. Bovendien zou- ior de verbetering iemsvaurt tussen Belgische grens en worden van cle .'Slop van Loozen, had bepaald. Dit werd met name dat ook deel uit- reekgewest Weert, re ai-uic gccuceiu wmu. Stem 18-6 (Van een onzer verslaggevers) DEN BOSCH Voor tientallen scholen die dringend in Brabant gehmnvtl iniietcii worden is op dit moment geen geld aanwezig In Den IItil' liggen op dit ogenblik aanvragen tot een bedrag van (>- miiioo,; 'gulden ten behoeve van de Brabantse scholenbouw op goed keuring te wachten. veel Brabantse steden en dorpen breiden zich snel uit en dat brengt De Brabantse gedeputeerde vooq de financiën, cle heer F, van den Eercnbeemt, zei ons gisteren: ,.lk vind dit een zeer zorgelijke zaak, want de bouw van scholen kun je nu eenmaal niet temporiseren. HeeJ de commissie-Ealkenhagcn eindelijk vrij te geven publikatie. „Er zullen misschien enkele vlekken 20 of UI) huizen een zodanige geluidshinder onder- Ion dut. /.ij beter kunnen worden afgebroken. Maar is 'bijna overal het geval waar je in ons land een ithavèn wilt aanleggen. De situering van startba- en dus ook geluidstroggen ligt bovendien nog he- aal niet vast.. De totclusverre getekende troggen In nauw overleg met cle Rijksluchtvaartdienst tot id gekomen. Hel is niet zo, dat onder de gehele 1 van :i(l bij li kin de situatie onleefbaar wordt voor is en dier, zoals door de projectgroep wordt ge- gcreerd. Dat is wel in ongeveer de helft van deze leden het geval en vooral bij die startbanen,, welke meest in gebruik zijn vanwege de windrichting", is drs. Bourdrez. Ir. G. J. Kleinhoonte van Os, se- urls van de TNO-commlssie die zich met gcluids- cn bij Schiphol bezig hield en dit nu voor Welschap l, zei vorig jaar in onze krant: „Om voor altijd rl Ie zitten, zpu je In 4 km brede en 15 kir» lange sgen rond cle startbanen geen bebouwing moeten aten". met zich mee. dat er op grote schaal, scholen gebouwd moeten worden", peters De 137 Brabantse gemeenten mo gen per. maand gezamenlijk 8,2 mil joen gulden uitgeven voor alle voor zieningen die zij willen treffen. Dal is een schijntje. Alleen al een stad als Eindhoven (200.000 inwoners) kan per maand voor de uitvoering van noodzakelijke werken 8 mijjoen gemakkelijk aan. Gedeputeerde Van den Eerenbeemt: „Geld is een dis- tributieartikel, dat erg schaars is geworden. Gemeenten zowel als pro vincie moeten daarom prioriteiten vaststellen. Gedeputeerde Staten ge ven aan scholenbouw en het bouw rijp maken» van gronden voorrang. De gemeenten weten dat. Zij sturen ons urgentielijslen en aan de hand daar van adviseren wij de commissie van binnenlandse zaken, die toewijst. „Als wij het dubbele hadden van wat nu aan de Brabantse gemeenten wordt gegeven, dan kwamen we nog te kort. Dit maakt het werken na tuurlijk we) heel erg moeilijk. Je hebt nooit een voldaan gevoel. Erg vervelend wordt het als je een pro ject hebt waarvan je zegt: dat moet er komen, maar' dat je niet kunt j uitvoeren om de eenvoudige reden dat er geen geld voor is. Ook heel wat Brabantse colleges van b en w; hebben het niet gemakkelijk. Zij, krijgen verzoeken van de raden om dit o£ dat te doen zeer begrijpelijk overigens - maar in heel veel geval len zullen de colleges nee moeten verkopen, omdat er geen geld is", aldus de Brabantse gedeputeerde voor de financiën, die deze distribu tiemaatregel „verschrikkelijk hin derlijk" vindt.

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1971 | | pagina 78