- 20 -
niet vanwaarschijnlijk zal het dus wel goedgekeurd worden. De burge
meester van Bergen op Zoom woont ook in een ambtswoning. De prijs doet
overigens aan de door de burgemeester te betalen huur niets af, omdat er
voor die huur een aparte regeling geldt. De burgemeester is het met de
voorgestelde aankoop eens. De zaak is natuurlijk voorbereid in de verga
deringen van burgemeester en wethouders. De burgemeester heeft de woning
geheel bezichtigd. Hij is ook naar andere aangeboden woningen geweest,
maar die waren niet zo goed. Voor een woning, die 60 jaar oud is, werd
dezelj.de prijs gevraagd. De nu aangeboden gelegenheid is te baat genomen,
omdat Let huis in de Parklaan vrij spoedig zal leegkomen. De burgemeester
^al zijn woning te Etten spoedig moeten verlaten, omdat daar de nieuwe
burgemeester in moet. De heer van Nassau was ervoor, de zaak te scheiden
en dit huis niet als ambtswoning aan te merken; dit is naar sprekers
mening onmogelijk, want dan moet de burgemeester net als iedereen de
economische huur oetalen. Als dit geen ambtswoning werd, zouden gedepu
teerde staten geen goedkeuring verlenen.
De heer VAN NASSAU is niet tegen het voorstel, maar hij wilde alleen we-
oen, 01 de burgemeester met dit huis en met name met de indeling ervan
instemt, zodat er geen grote kosten voor verandering behoeven te worden
gemaakt
De heer THEUNISSE zegt, dat de burgemeester ermee accoord gaat, maar dat
ui oeraard niet kan worden vooruitgelopen op wat zijn opvolgers zullen
willen. Het is wél wat nadelig, deze woning in 40 jaar af te schrijven;
het zou voordeliger zijn, als het in 50 jaar gebeurde net als ten aan
zien van andere woningen.
Hierna wordt het onderhavige voorstel zonder hoofdelijke stemming aange
nomen (zie het besluit nr. l/1911 en het besluit tot 29e wijziging van
de begroting 1960 van de gemeente).
De VOORZITTER betreedt de vergaderzaal weer en de heer THEUNISSE stelt
hem in kennis met het feit, dat met algemene stemmen tot de voorgestelde
aankoop is besloten. Spreker hoopt, dat de voorzitter tot in lengte van
jaren gelukkig in het huis zal mogen wonen.
De VOORZITTER is de raad zeer dankbaar voor de wijze van behandeling. Ook
hij heeft het bedrag hoog gevonden, maar de angst, dat er spoedig in Etten
een nieuwe burgemeester zal worden benoemd, heeft ook wel een rol gespeeld.
Het is overigens een mooie woning, al is ze niet zo mooi als die te Etten.
Hierna zegt de VOORZITTER nog het volgende:
Voor het leggen van de nodige riolen in dat gedeelte van het uitbreidings
plan "Ettingen", waar het jaarcomplex 1960 van de continubouw "Brabant II"
momenteel in aanbouw is, heeft het Adviesbureau voor Civielingenieurs-
werken van ir. R.J.V. Bongaerts een plan opgemaakt, welk plan bestaat uit
het maken van 3900 m' riolering met bijkomende werken.
Voor het uitvoeren van het stratenplan, het rioleringsplan en het leggen
van bedrijfsleidingen ten behoeve van de levering van gas, water en elec-
triciteit, heeft de raad do nodige credieten gevoteerd. Voor de uitvoering
van deze werken hebben b. en w. aan gedeputeerde staten van IIoord-Brabant
machtiging gevraagd voor het doen van de nodige uitgaven.
Gemeld adviesbureau, dat voor deze gemeente alle rioleringsplannen ont
werp 0 en onder directie waarvan alle rioleringsplannen worden uitgevoerd,
heeft b. en w. geadviseerd het rioleringsplan "Ettingen II" onderhands
te aoen aanbesteden bij enige op dit terrein gespecialiseerde aannemers,
omdat dan vaststaat, dat niet alleen deugdelijk werk zal worden gemaakt
maar bovendien de kosten lager zullen zijn dan bij een openbare aanbeste
ding. Deze aannemers zijn: de firma Koster en Visser te Waddinxveende
firma. Schapers en de Bont te Raamsdonk, T.P. de Geus te Leidschendam, de
N.V. Nederlandsche Basaltmaatschappij te Zaandam, de N.V. A. van Dijck
Petit te Bergen op Zoom en de firma J. de Boer te Bussum.
- Omdat -
- 11 -
De VOORZITTER wil deze suggestie graag overwegen; hij wijst er echter op,
dat uitbreidingsplannen in het beginstadium wel vertrouwelijk behandeld
moeten worden, omdat deze grondpolitiek tot gevolg kunnen hebben.
Zonder hoofdelijke stemming besluit de RAAD hierna overeenkomstig het on
derhavige voorstel, met inachtneming van de gemaakte restrictie (zie het
besluit nr. l/l689).
11. ALSVOREN TOT VASTSTELLING VAN HET UITBREIDINGSPLAN "ETTINGEN" (PRAE-
ADVIES NO. 406).
De heer VAN BERGEN wijst op de hoofd- en de detailkaart de begrenzing van
het onderhavige plan aan.
De VOORZITTER zegt, dat het er eigenlijk om gaat, de ruimte tot rijksweg
17 op te vullen.
juicht
^toe
»nu
deze vervan
ging van
drie woor
den ggkd.
De heer RADEMAKERS merkt op, dat op enige plaatsen in de toelichting sprake
is van ETI-rapportenDe raadsleden kennen die rapporten echter niet. Ze
zouden in een informele vergadering worden besproken.
De VOORZITTER antwoordt, dat gisteren het laatste deel is ingekomen. Dit
komt in de vergadering van burgemeester en wethouders aan de orde en daar
na zullen de rapporten spoedig in een informele raadsvergadering behandeld
worden
De heer PETERS vindij' het janimodat de schuurtjes bij de woningen maaj/^een
oppervlakte van 15 m2 mogen hebben. Overigens wil hij opmerken, dat bij
de Paulus-Potterstraat gezinswoningen zijn gebouwd. Later heeft men daar
"een galerijflat geprojecteerd. De breedte tussen de huizen en de flats is
ongeveer 10 meter. De gezinswoningen kijken dus uit op die flats. De af
stand is te klein. Hen krijgt nu in het uitbreidingsplan-Ettingen dezelfde
situatie te zien, aan de Jan-Vermeerlaan namelijk.
De VOORZITTER en de heer VAN BERGEN zetten, onder meer onder verwijzing
naar de tekening, uiteen, dat het bedoelde bezwaar in dit nieuwe plan wordt
ondervangen.
De heer BRUÏJNS zegt, dat do opmerking van de heer Peters weer het belang
van de suggestie van de heer Buijsen illustreert. Het is ook naar sprekers
mening van belang, dat de raadsleden een plantekening krijgen. Ze kunnen
immers niet altijd gaan kijken.
De VOORZITTER antwoordt, dat het een niet te grote tekening zou moeten zijn,
terwijl er toch ook de verscheidene soorten woningen op aangegeven zouden
moeten worden. Misschien is dat niet goed te combineren. Burgemeester en
wethouders zullen echter aan openbare werken vragen, of een zo duidelijk
mogelijke tekening van beperkt formaat aan de raadsleden verstrekt kan
worden
De heer RAHPAART heeft destijds bij openbare werken zelf een stadsplatte
grond gekocht als lid van de commissie voor openbare werken. Dit is toch
feitelijk niet juist. Ieder raadslid zou geregeld de gewijzigde plannen
moeten krijgen. Overigens is sub 15 in de onderhavige bebouwingsvoorschrif
ten sprake van eigen stoepen. Spreker zou burgemeester en wethouders willen
a viseren, di© eigen stoepen nu maar achterwege te laten. Vijftig jaar ge
leden had iedereen zo'n stoep. Er zijn er nu nog in de Burgemeester-Prin
sensingel en de Laan van België, maar ze zijn erg ongemakkelijk. In artikel
21 is sprake van een minimale maat ad 6 meter van een voortuin. In de Laan
van België zijn ze 4 meter. Die diepte hoeft toch geen 6 meter te zijn?
Men make er 4 a 5 meter van.
De VOORZITTER antwoordt, dat deze bezwaren worden ondervangen door de al
gemene ontheffingsbepaling; burgemeester en wethouders zijn er ook over ge
vallen. Zij vinden het een bezwaar, dat de stedebouwkundige de bebouwings
voorschriften zo zwaar detailleert. Er moet wat meer aan de architecten
- en -