Overeenkomstig de aanv/i3zingen van de provinciale planologische
diensten zal de stedebouwkundige in de toekomst indien enigszins
mogelijk - in ieder onderdelenplan ruimte reserveren voor bungalowbouw.
Aan verspreide oungalowbouw wordt n.1. de voorkeur gegeven "boven groepe
ring in één gebied.
ook in het plan "De Kroeven" zal derhalve de mogelijkheid tot bun-
galowbouw worden opengehouden.
Wat de Bredaseweg betreft kan ik U tenslotte het volgende zeggen
Bij brief van 14 augustus 1958 is aan openbare werken een plan ge
vraagd voor reconstructie van de Bredaseweg. Op 23 februari 1959 is een
plan ontvangen. Op 6 mei 1959 hebben burgemeester en wethouders besloten
deze kwestie voorlopig op te leggen. Onzes inziens zijn bijzondere voor
zieningen aan de Bredaseweg overbodig, omdat de nieuwe Oostelijke Entrée
inleen actueel stadium komt (realisering villa.park Verfraaiing, princi
piële instemming van de Rijkswaterstaat voor aansluiting oostelijke en
trée op Rondweg 56 reeds verkregen).
De Bredaseweg krijgt na de aanleg van de oostelijke entrée een se
cundaire betekenis."
De heer Simons, wethouder, beantwoordt vervolgens enige opmerkingen
uit de algemene beschouwingen aldus
"Wij zijn het met de heer de Jong erover eens, dat wij ten aapzien
van de financiën van de gemeente heel erg in het duister tasten. En van
de zijde van het parlement én van de zijde van de Vereniging van Neder
landse Gemeenten en andere gemeentelijke instanties is reeds aangedron
gen op een spoedige afwerking van deze aangelegenheid.
Zoals wij reeds ook in het verleden hebben gedaan zullen wij trach
ten de gulden middenweg te bewandelen tussen al te grote zuinigheid en
te grote "vrijgevigheid", dit ook al omdat bij de nieuwe regeling uitge
gaan zal v/orden van objectief vast te stellen normen. Daar dit streven
reeds enkele jaren bij ons college békend was, hebben wij reeds bij het
doen van uitgaven met dit streven rekening gehouden.
Met betrekking tot Uw opmerkingen ten aanzien van de in de begroting
gevoteerde subsidies zijn wij van mening, dat wij vooral op het gebied
/an de subsidiëring op maatschappelijk en sociaal terrein zeer zeker niet
achter liggen bij soortgelijke gemeenten. De subsidies, voor 1960 geraamd
in de maatschappelijke sector, zijn bijna het dubbele van die in 1954,
die voor jeugd- en sportverenigingen zijn ten opzichte van 1954 vervier
voudigd, die voor cultuur verdrievoudigd. Daarnaast blijven wij van me
ning, dat bij de toekenning van subsidies deze gemeentelijke uitkeringen
nog altijd bijdragen moeten zijn in'de kosten van de desbetreffende
stichting, vereniging of instelling.
Wat de batige sloten van de rekeningen betreft, moet ik zeggen, dat
deze zijn veroorzaakt doordat in 1954 de ondernemingsbelasting werd op
geheven, Daardoor ontstond over 1954 een belastingoverschot van vier
ton, in 1955 een van een half miljoen. Over 1957 is er echter een tekort
van 101,000,Dovendien is het zo, dat in 1959 een zodanige omscha
keling heeft plaatsgevonden, dat de personeelpost van openbare werken
volledig op de gemeentebegroting drukt en dat openbare werken zelf
zijn overschotten ontvangt. Dat overschot is vorig jaar besteed voor het
opknappen van de Burgerhoutsestraat en de Raadhuisstraat.
Over het sportpark hebben de heren Rampaart en de Jong gesproken.
Vooral de grondverwerving is in deze van belang. Wethouder Vos heeft
daarover gesproken. De heer Rampaart zei echter, dat we er geen stap
verder mee zijn. Dat is niet juist. Op 6 maart 1959 werd besloten het
grote plan te doen uitvoeren. Op 1 mei 1959 werd aan de Nederla:ndse Hei
demaatschappij opdracht gegeven tot uitwerking van het plan. Het basis
plan was op 29 oktober 1959 klaar. Dat moest naar de Nederlandse Sport
federatie, omdat er DACW-subsidie voor gegeven zal worden. Op 19 januari
1960 Leurde de sportfederatie het goed. Met dè Heidemaatschappij is nu
afgesproken, dat zij voor of op 15 februari a.s. het eerste onderdeel
gereed zal hebben voor uitvoering. Daarin zullen dan opgenomen zijn:
een wedstrijdveld voor voetbal, 2 hockeyvelden, alsmede een half verhard
oefenveld voor voetbal. Spreker hoopt dit plan in de volgende ver
gadering aan net oordeel van de raad te onderwerpen.
- De -
De heer Rampaart heeft het een en ander gezegd over het perso
neelsbeleid. De heer Theunisse heeft al wat gezegd omtrent het per
soneel van de bedrijven. Spreker wil daaraan nog het volgende toe
voegen
Inderdaad zijn de richtlijnen, welke door de Minister van Binnen
landse Zaken op het terrein van de bezoldiging aan de gemeentebe
sturen worden verstrekt, dermate stringent, dat zelfs kleine afron
dingen van wedde-bedragen veelal tot opmerkingen aanleiding geven.
Uitgaande van de stelling, dat de salaris-politiek voor het burger
lijk overheidspersoneel geen afwijkingen gedoogt, zal de bewinds
man elk algemeen geldend raadsbesluit, dat aan bepaalde personeels
leden jan lagere publiekrechtelijke organen bijzondere toelagen of
gratixicaties toekent, schorsen, resp. middels artikel 126 van de
Ambtenarenwet 1929 vernietigen, afgezien nog van de mogelijkheid
een dergelijk besluit middels het begrotings-toezicht te treffen.
Uiteraard was ook ons College bekend, dat de raad van de gemeente
Rotterdam onlangs een besluit nam aan het gemeentepersoneel een
oepaald bedrag te doen toekennen, in grootte variërende tussen
j 60, en 100,welke toekenning niet moest worden beschouwd
als een poging de salarispolitiek van de centrale overheid te door
kruisen, doch louter als een waardering voor het feit, dat in 1959
in de gemeente Rotterdam door de goede zorg van alle ambtenaren -
ondanks het Destaan van ongeveer 1700 vacatures - diverse grote
werken uot stand konden komen. Indien dan een besluit als dat van
de raad van de gemeente Rotterdam al door schorsing -en - naar te
verwachten is, straks door vernietiging-zal worden getroffen, hoe
veel eerder zal eenzelfde lot een besluit treffen, dat niet-inci-
denteel is, doch beoogt in te gaan tegen de meerbedoelde salaris-
politiek van decentrale overheid, Een dergelijk besluit kan dan
ook.me 0 meer zijn dan een demonstratie van het feit, dat de la
gere publiekrechtelijke organen het met het salarisbeleid van de
regering verre van eens zijn, als een uiting van wat men in Rot
terdam noemt "dappere ongehoorzaamheid".
Volledigheidshalve zij aangetekend, dat het Algemeen Ambte
naren-Reglement 1954 ons weliswaar de mogelijkheid biedt aan de
ambtenaar wegens buitengewone toewijding of bijzonder loffelijke
dienstverrichting o.m. een gratificatie toe te kennen. Toen echter
urgemeester en wethouders van de gemeente Eindhoven enige jaren
gelenen aan het personeel van die gemeente een gratificatie van
3/> verleenden - als Kerstgratificatie -, kwamen zowel de Minister
van Binnenlandse Zaken als Gedeputeerde Staten hiertegen in het
geweer, omdat bedoeld artikel van het reglement ziet op een inci
dentele toekenning van een gratificatie en niet op een toekenning
aan het gehele personeel,
Gezien het bovenstaande en mede in afwachting van de bespre
kingen, wellce - naar ons ter ore is gekomen - begin februari a.s.
n iet Kij.cs - g.o, zullen worden hervat, menen wij, dat het toe-
ennen van een toelage of gratificatie aan het gemeentepersoneel,
wedke vorm dan ook, weinig effect zal hebben,
°veriSens zijn wij van oordeel, dat wij voor het personeel
pr .p8,eem®ente innen het kader van de mogelijkheden - een
doelgericht^ei(\rh+kben Sevoerd? zoveel mogelijk sociaal- en
ziin &-eer lra.SI verloop onder het personeel is zeer gering; er
maximum in dV'"i ^reS1)6 lonen waren "tot véér kort gelijk aan het
maximum in de kleinmetaalnijverheid.
maximpal df°79U è'estelde vraag, of de rijwieltoelage (momenteel
max maai j per jaar bedragende) kan worden verhoogd tot
7 E*oe° helaas ontkennend worden beantwoord. Te Uwer
oriëntatie diene, dat Obpu. -u
politiepersoneel een ri^uïtoI?°LT*,of*'tegorlecn ïan het
den verleend, nl. diegenen die Xn P"r °aar "°T~
rijwiel afleggen. Voo? de óverigen Week P6r
„Uö overigen gelden lagere bedragen. Overi-
gens zij m dit verband opgemerkt, dat in de praktijk diverse
- percentages -