167
voor volwassenen op de Muziekschool en de School voor Expressie worden aangepast in de richting
van meer kostendekking. De drempel voor de jeugd moet echter laag worden gehouden, om alle artis
tieke talenten een ontplooiingskans te kunnen geven. Een eventuele andere huisvesting van de Ghul-
den Roos is voor de Roosendaalse Lijst bespreekbaar als daarmee de toegankelijkheid, letterlijk en
figuurlijk, van het museum wordt vergroot. Markt 54 blijft zoals door ons vorig jaar al is gesuggereerd
voor ons nog steeds in beeld. Wanneer de huidige trouwzaal in het Stadskantoor op termijn komt te
vervallen, zou de trouwzaal in Markt 54 wellicht in ere hersteld kunnen worden. Wat betreft het kos
tenniveau van het archief met een ton per jaar wacht de Roosendaalse Lijst graag voorstellen af die
deze bezuiniging concreet maken. De vermindering van de inzet op het gebied van het sociaal-
cultureel werk vinden wij verantwoord waar het gaat om met name de relatief grote overheadkosten.
Het gaat ons vooral om het werk zelf, het werk in de wijken, op de werkvloer dus. Verder vinden wij
dat er zo langzamerhand sprake zou moeten zijn van één lijn in de hele gemeente, dus ook in Wouw.
Uitgangspunt blijft voor onze fractie: meer autonomie in harmonie. Sociale Zaken, Arbeidstoeleiding
en Sport. De Roosendaalse Lijst is tevreden over uw antwoord betreffende de clustering van de voor
stellen in het kader van de WVG, betreffende de inkomensstaffel en de vervoersvoorzieningen. Wij
zien de concrete voorstellen in de begroting 2000 met belangstelling tegemoet. Wat betreft de afbouw
van de stimulering zwemvaardigheid vindt de Roosendaalse Lijst dat deze pas kan plaatsvinden nadat
er eerst iets anders, op het gebied van schoolzwemmen, voor in de plaats is gekomen. Voor 1999 -
2000 mogen de kinderen die nog niet kunnen zwemmen echter niet in het diepe gegooid worden:
geen oude zwemvliezen weggooien voordat je nieuwe hebt gekocht. Samen met het CDA hebben wij
al een initiatiefvoorstel op stapel staan. Financiën, grondbedrijf en economische zaken. In de Per
spectiefnota zijn vele voorstellen gedaan waar inwoners in de komende periode, als het goed is, een
zichtbaar resultaat van terugzien: groter veiligheidsgevoel, beter onderhoud van de gemeente, een
grotere betrokkenheid bij de wijk en een betere dienstverlening van de gemeente. Om dit alles te ver
wezenlijken zijn de nodige middelen noodzakelijk. Een verhoging van 15% van de OZB als alternatief
dekkingsmiddel zouden wij niet de juiste weg vinden. We vinden dat de sterkste schouders de zwaar
ste lasten moeten dragen, maar de kwijtscheldingsregeling wordt nu ook al opgevangen via de OZB
We moeten toch ook waken voor een al te grote lastendruk. Het kwijtscheldingsbeleid tot 100 o krijgt
dan ook onze volledige steun. Wij blijven het belang van de invoering van de Roosenpas benadruk
ken: ook hierbij is sprake van een zekere vorm van lastenverlichting. Tot slot. Roosendaal scoort weer
eens op allerlei fronten. Als eerste in Noord-Brabant krijgt Roosendaal een Grondbank, een Tijdelijke
Opslag Plaats van grond, een bank waar grond van verschillende kwaliteit wordt gesorteerd en herge
bruikt. Dit is een goede zaak voor het milieu. Roosendaal is uit de bus gekomen als de sterkste za-
kenstad van Brabant. Veel Roosendaalse bedrijven hebben een sterke financiële positie. Het is goed
voor de gemeente om zo'n reputatie te hebben. Dat werkt naar alle kanten gunstig, o.a. naar de werk
gelegenheid Een derde score is minder gunstig: Roosendaal scoort slecht in de competitie van Duur
zame Gemeenten: We staan op de 63e plaats van de 71. Een duurzame gemeente werkt aan schone
energie, waardeert de waterkwaliteit, is rijk aan natuur, kijkt over de grenzen, is veilig en leefbaar en
vormt beleid met de burger samen. Wat dat betreft is er dus nog werk aan de winkel. We leven niet op
een eiland. We moeten meer over onze gemeentegrens heenkijken. Vandaar dat we tot slot toch een
pleidooi willen houden voor handhaving van de subsidie Benegora.
- Motie (4) luidt als volgt. -
"De gemeenteraad van Roosendaal, in vergadering bijeen op woensdag 23 juni1999;
overwegende,
dat tal van onderzoeksvragen vanuit de Perspectiefnota op stapel staan;
dat de werkdruk op het ambtelijk apparaat daarmee de komende tijd extra wordt verhoogd;
dat per rekenkameronderzoek relatief hoge kosten, namelijk 175.000,- per onderzoek, zijn
gemoeid;
dat uit ervaring is gebleken dat een rekenkameronderzoek een vrije lange doorlooptijd heett;
verzoekt het college:
om slechts één rekenkameronderzoek per twee jaar uit te voeren, evenals de burgerpeiling, waarbij de
burgerpeiling en het rekenkameronderzoek alternerend kunnen plaatsvinden;
en gaat over tot de orde van de vergadering".
- De motie is ondertekend door T. Adriaansen, W. Wamsteker, S. Adriaansen, P. Buijs en J. Jansen
(RLPR). -
- Motie (5) luidt als volgt. -
168
"De gemeenteraad van Roosendaal, in vergadering bijeen op woensdag 23 juni 1999;
overwegende,
dat als gevolg van het verlies van de BOS-status vanaf 1999 aanzienlijk bezuinigd moest wor
den op de stadsdienstregeling;
dat de gemeente Roosendaal in opdracht van de provincie een nieuwe dienstregeling heeft
opgesteld die 31 mei jongstleden is ingegaan;
dat in deze dienstregeling een accentverschuiving heeft plaatsgevonden van wijken relatief
dichtbij het centrum (Burgerhout en Westrand) naar de bedrijventerreinen (Majoppeveld en
Borchwerf);
dat hierdoor diverse seniorenlocaties niet meer goed bereikbaar zijn met de stadsbus;
dat een groot aantal doelgroepen van de stadsbus klachten hebben geuit over de nieuwe
dienstregeling;
dat in het coalitieprogramma "Koers op Kwaliteit" is aangegeven dat naar flexibelere vervoers
systemen moet worden gezocht, waarbij alle wijken en dorpen worden bediend;
verzoekt het college:
op korte termijn op zoek te gaan naar alternatieven aanvullende vormen van openbaar ver
voer, waarbij zoveel als mogelijk rekening wordt gehouden met de tekortkomingen die de hui
dige dienstregeling kent;
bij de begrotingsbehandeling met voorstellen te komen;
en gaat over tot de orde van de vergadering".
- De motie is ondertekend door T. Adriaansen, W. Wamsteker, S. Adriaansen, P. Buijs en J. Jansen
(RLPR). -
De VOORZITTER: Het woord is aan de heer Hermans.
De heer HERMANS: Mijnheer de voorzitter, om nieuwe perspectieven te openen en hiermee uitzicht
te kunnen geven op nieuwe ontwikkelingen heeft uw college met name naar aanleiding van de voor
jaarsnota 1998 een bestuursopdracht gegeven aan de taakgroep Perspectief 2000. Deze opdracht
hield in dat er een structurele financiële (keuze)ruimte moest worden gecreëerd van ten minste 10
miljoen gulden voor de begrotingsjaren 2000 e.v. Voorzitter, de taakgroep heeft gekozen voor een
tweesporen beleid, namelijk het doorlichten van de hoofdfuncties op een vrij gedetailleerde wijze en
daarnaast is een aantal thema's in deeldocumenten op het niveau van de totale gemeente neerge
schreven. Hiervoor allereerst onze complimenten aan de taakgroep voor de duidelijke en heldere be
nadering en omschrijvingen van de betreffende onderwerpen. Een aantal maatregelen kunnen zonder
al teveel pijn worden gerealiseerd waardoor de financiële perikelen voor de korte termijn kunnen wor
den bestreden. Voor de maatregelen voor de langere termijn zoals de keuzemogelijkheden en de
onderzoeksvragen wordt door de taakgroep voorgesteld deze vast te leggen in een actieprogramma
met daaraan een nauwgezette tijdsplanning te koppelen. Voorzitter, onze fractie neemt aan dat u deze
suggestie overneemt en verder uitwerkt. De strategische keuzes die u heeft neergelegd in de voor ons
liggende Perspectiefnota beschouwen wij conform de gemaakte afspraken als richtinggevend voor de
begroting en dus zullen de concrete financiële keuzes bij de begroting worden gemaakt. De geactuali
seerde meerjarenramingen zijn tevens van groot belang om uitvoering te geven aan het coalitiepro
gramma "Koers op Kwaliteit". Voorzitter, om een duidelijke lijn te volgen in de behandeling van deze
nota heeft onze fractie gekozen om de indeling van de Perspectiefnota aan te houden. Bestuurlijk
reeds genomen besluiten. Millenniumrapportage. Voorzitter, de fractie van de Vrije Lijst blijft het een
rare zaak vinden dat de millenniumkosten door het Rijk in wezen slechts voor een fractie van de kos
ten worden vergoed. Een tekort van ruim 700.000,- op een onvermijdelijke uitgaaf van 1.200.000,-
is zeer fors, hiermee moeten toch andere gemeenten ook geconfronteerd worden. Wij verzoeken u na
te gaan of dit zo is en zo ja hierin gezamenlijk actie te ondernemen richting VNG om via het gemeen
tefonds alsnog een aanvulling te bewerkstelligen. Areaaluitbreidingen. De fractie van de Vrije Lijst is
bijzonder ingenomen met deze ingezette beleidslijn om de kosten voor groen, grijs en veegwerk op de
uitbreidingen aan te passen zodat we niet nog verder in het onderhoudsbudget achter geraken. On
vermijdelijke ontwikkelingen. Huurvergoeding Dokter Brabersstraat 2. Voorzitter, het blijkt dat de af
gelopen jaren steeds problemen ontstaan bij de verhuurbaarheid van dit pand. De Vrije Lijst stelt uw
college daarom voor het huurcontract tot 1 november 2000 na te komen en op zoek te gaan naar de
voor ons maximaal benodigde ruimte, zodat het pand nader kan worden ingevuld door een meer pas
sende functie op deze stand, namelijk winkelfunctie hetgeen voor de Dokter Brabersstraat en Markt
een positieve uitstraling zal hebben. Oninbare debiteuren. Bij controle van de jaarrekening 1997 geeft