78 veel promotie, maar er staat ook in dat we met evenementenorganisatoren in de stad de nodige invul ling aan het toeristisch-recreatief profiel moeten kunnen geven. Wij denken dat dat inderdaad de weg is, voorzitter. Het toeristisch-recreatief actieprogramma is in feite een plan van wat we de komende jaren moeten gaan uitvoeren. Het profiel is er, nu er nog iets bijzonders van maken. Dank u wel. De VOORZITTER: Het woord is aan mevrouw Stroop. Mevrouw STROOP: Mijnheer de voorzitter, dank u wel. Allereerst wil ik beginnen met te zeggen dat de Partij van de Arbeid-fractie in kan stemmen met het toeristisch profiel zoals het hier ligt. Ik wil alleen toch nog één keer zeggen - dat heb ik in de commissie ook al gedaan, misschien ten overvloede, maar ik hoor dat iedereen herhaalt, dus laat ik dat ook maar een keer doen - dat het uitgangspunt wat gekozen is, om het opstellen van het profiel, dat wij dat toch een fout uitgangspunt vinden. De vraag had eigenlijk moeten zijn: wat wil Roosendaal nu in de toekomst? Wat wil Roosendaal met het toeris me in de toekomst? Het uitgangspunt waarvoor gekozen is, is het inventariseren van alles wat er in Roosendaal is. Met andere woorden, dit heeft Roosendaal en wat kunnen we daar nog mee? Kunnen we daar nog een mooi toeristisch plaatje van maken? Wij blijven dat het verkeerde uitgangspunt vin den. Wij zouden toch liever zien dat als je iets nieuws gaat maken, je eerst kijkt naar wat je wilt en pas daarna inventariseert. Ik zal niet zeggen dat de uitkomst per se, per definitie anders zou zijn geweest, maar het uitgangspunt had - denk ik - toch anders moeten zijn. Dank u wel. De VOORZITTER: Het woord is aan de heer Van Steekelenburg. De heer VAN STEEKELENBURG: Mijnheer de voorzitter, conform uw aanbeveling om voor vanavond kort en krachtig te zijn in onze bijdragen, wil de CDA-fractie zich tot drie hoofdopmerkingen beperken ten aanzien van dit kader. Het is wat ons betreft een prima uitbouw van wat destijds in Wouw in de steigers is gezet en wat nu voor de hele gemeente Roosendaal als een prima kader kan gelden en waaruit blijkt dat er in Roosendaal en in de gehele gemeente heel veel mogelijk is. We moeten echter wel met beide benen op de grond blijven staan en vooral investeren in hetgeen waar Roosendaal goed in is, als winkelstad, als stad voor dagrecreatie, de ontwikkelingen rondom De Stok en ons niet de pretentie aanmeten dat Roosendaal het toeristisch kader zou zijn voor heel veel andere ontwikke lingen. Maar we moeten vooral doen waar we goed in zijn. Het past tenslotte - wat ons betreft - heel goed in het economisch profiel, waar ik straks dan ook niets meer over zal zeggen bij het volgende agendapunt. Het kan een speerpunt zijn in de economische ontwikkeling van de gemeente en daarbij stad en dorp - alle in gelijke mate - aan hun trekken te laten komen. De CDA-fractie stemt dus in met dit goede profiel. De VOORZITTER: Het woord is aan de heer Verschuren. De heer VERSCHUREN: Voorzitter, de nieuwe gemeente Roosendaal beschikt over diverse toeristi sche waarden. Het is logisch dat er gekeken wordt hoe deze recreatieve mogelijkheden benut kunnen worden. Wat ons betreft gebeurt het zonder Roosendaal op de Nederlandse kaart voor grootschalig toerisme te plaatsen. Kleinschalig toerisme past beter bij de mogelijkheden van Roosendaal. De di verse mogelijkheden zijn in deze nota goed verwoord. Oneens zijn we het met de passage over De Stok en op dit punt moet u dus van ons een tegenstem noteren. Want wij blijven tegen de bovenregio nale ontwikkelingen op dit terrein. Verder willen wij nog een keer pleiten voor milieueducatieve recrea tie zoals die mogelijk is onder andere bij de kinderboerderij. Dank u. De VOORZITTER: Het woord is aan wethouder Kerkhof. Mevrouw KERKHOF-MOS, wethouder: Mijnheer de voorzitter, als ik de fracties hoor dan hoor ik in het algemeen ondersteuning voor de nota, zoals die hier ligt, de nota Het toeristisch-recreatief profiel en ik sluit me graag aan bij de woorden van mijnheer Van Steekelenburg, die zegt: ja, dat is één van de speerpunten in het economisch beleid. Eén van de vier dragers uiteindelijk ook, om werkgelegenheid in stand te houden en - waar mogelijk - werkgelegenheid nog te bevorderen. Ambitieus, noemt mijn heer Hertogh dat en ik denk dat ik dat gerust als een compliment mag opvatten. Het actieprogramma wat hieraan is toegevoegd, daar is dus de uitvoeringsactie vermeld voor de komende planperiode. Het bevat nogal wat zaken. Ik denk dat inderdaad deze nota het kader is, waarbinnen die acties straks kunnen worden uitgevoerd. Mijnheer Hertogh, u noemt een aantal aandachtspunten - die ook in de nota aan de orde komen - waarvan u zegt: als we daar nog meer aandacht aan besteden, dan zouden we onze functie nog beter kunnen waarmaken. Openstelling van de parkeergarages, het verbeteren 79 van de huidige opstelling van de maandagmarkt. Je kunt meer of minder met u van opvatting ver schillen, dan wel uw opvattingen delen. Een feit is dat het aandachtspunten zijn die - als je de kwaliteit nog versterkt - uitermate kunnen bijdragen aan de functie van Roosendaal - de gemeente Roosendaal - op toeristisch-recreatief gebied. Dat geldt zeker ook voor speeltuin Vrouwenhof, die u ook in uw rijtje van aandachtspunten aan de orde stelde en waarvan u vindt dat die een bovenregionale trekkers functie zou moeten krijgen. Ik hoorde net mijn collega naast mij - die daar ook portefeuillehouder van is - zeggen: we realiseren ons dat speeltuin Vrouwenhof op dit moment die functie al heeft en natuur lijk zullen we ons uiterste best blijven doen om die speeltuin die functie te laten behouden en als het kan nog meer mensen - en vooral kinderen - naar die speeltuin toe te trekken. Maar als u een goed en oplettend wandelaar bent in de stad, dan weet u dat daar heel regelmatig bussen staan waarmee kindertjes van heinde en ver naar de speeltuin komen, omdat die kennelijk erg kindvriendelijk is en een prima speelomgeving met zich meebrengt. Het gaat mij iets te ver om nu uitvoerig op de ontwik kelingen - die gewenst zijn in het Kade-Havengebied - in te gaan. Ik realiseer me dat de gemeente raad de structuurschets nog moet vaststellen en ik denk dat dat het geëigende kader is om over de projectontwikkeling van het Kade-Havengebied te praten. Een feit is wel dat er ook hier en daar zaken prikkelend over worden opgemerkt en dat er ook wensen worden gedeponeerd en die zullen straks met elkaar, in relatie tot de structuurschets moeten aansluiten. Ik wil graag nog even ingaan op uw opmerking, mijnheer Hertogh, over bureaucratie bij evenementen. We zijn de afgelopen jaren - en dat heb ik ook persoonlijk getrokken met alle evenementorganisatoren in de stad - juist een traject inge gaan om te zorgen dat de dienstverlening van de gemeente zo klantgericht mogelijk functioneert. Ik heb van de evenementorganisatoren juist teruggekoppeld gekregen dat zij over die veranderingen en die dienstbaarheid van de afdeling - die daar voor zorgt - inmiddels zeer te spreken zijn. Voorzitter, ik beschouw de bijdrage van mijnheer Polderman, maar als een heel interessante column vanavond. Want ik neem aan dat hij niet serieus van mij vraagt om te reageren op zijn opmerking "drugstoeristen in de nota op te nemen". Daar hebben we net de APV - denk ik - voor behandeld. Mijnheer Hoogen- doorn, u zegt: pak het aan, het actieplan ligt er nu, je moet je product marktcombinaties vernieuwen, dat is waarvoor de nota aanzetten geeft en het actieplan een uitwerking voorstelt om dat handen en voeten te gaan geven. Natuurlijk is het ontzettend belangrijk dat niet de gemeente alleen die rol op zich neemt van trekker, maar dat ook het BI dat uitvoert. De gemeente heeft vooral in deze sfeer een voorwaardenscheppende rol. En ook een prikkelende rol naar het particulier initiatief en ik moet u ook zeggen - dat weet u trouwens ook - dat het particulier initiatief in de gemeente dat ook absoluut op pakt. Mevrouw Stroop, we hebben in de commissie inderdaad gesproken over wat nu het beginpunt is, als je over toeristisch-recratieve ontwikkelingen praat. Ik heb moeten constateren dat u dan een ander uitgangspunt kiest dan de rest van de raad. U zegt dat je primair de vraag moet stellen, wat Roosen daal wil zijn. Het college heeft de raad voorgesteld eigenlijk uit te gaan van de bestaande kwaliteiten van de gemeente, zowel de dorpen als de stad en die verder uit te bouwen en daar creatief in te zijn. Gelukkig merkte u in uw betoog ook al op dat je mogelijk zelfs bij dezelfde uitkomst terechtkomt en die conclusie heb ik - dacht ik - ook in de commissie met u samen mogen trekken. Dat betekent dat mis schien je uitgangspunt in relatie tot de uitkomst niet eens zo belangrijk is geweest. Want we streven dezelfde doelen na. Mijnheer Van Steekelenburg, dank u wel voor uw complimenten. Het gaat er in derdaad om te investeren in datgene waar Roosendaal zijn kracht heeft zitten, dus in datgene wat goed is. Dit profiel is inderdaad ook het speerpunt onder de economische nota, die we zo meteen nog behandelen. Mijnheer Verschuren, als u de nota goed in u opneemt, dan weet u dat ook dit college geen voorstander is van de grootschalige toeristisch-recreatieve functie zoals bijvoorbeeld Bergen op Zoom die wel in het Streekplan heeft gekregen. Dat betekent niet dat je altijd alleen maar lokale acti viteiten hoeft te organiseren, Roosendaal is in veel meer opzichten een stad en een gemeente die een bovenlokale functie heeft. Denkt u maar aan ons koopcentrum, maar dat is wat anders dan grootscha lige attracties naar je stad halen. In het Streekplan - dat weet u - heeft Bergen op Zoom die functie toebedeeld gekregen en wij waren niet van plan elkaar op dat front te beconcurreren. Ik neem kennis van uw opmerking over De Stok en de milieueducatieve activiteiten bij de Kinderboerderij. U legt het een beetje - met name dat laatste - neer als een wens, maar u weet dat ze op dit moment al in Kin derboerderij Minnebeek tot uitvoering komen en al vele jaren lang. Dank u wel, voorzitter. De VOORZITTER: Wenst iemand van u in tweede instantie het woord? Neen? Mag ik dan constateren dat u allen instemt met het voorstel? Zij het dat de POR/GroenLinks-fractie geacht wil worden tegen gestemd te hebben tegen de onderdelen over Recreatiegebied De Stok. Zonder hoofdelijke stemming wordt dit voorstel aangenomen.

Raadsnotulen

Roosendaal: 1851-1999 | 1999 | | pagina 42