72 artikel in je handen dit zou gaan toepassen. Dus ik wou vragen om daar prudent mee te zijn omdat het in ieder geval niet erop zou gaan lijken dat er zomaar willekeurig vier mensen kunnen worden uiteen gejaagd in het openbaar gebied. Verder zijn wij er erg blij mee. Ik wil even aansluiten op wat de CDA- fractie heeft opgemerkt, ik heb het niet op Omroep Brabant gehoord maar vanochtend in BN/De Stem gelezen, dat de actie Torro zeer succesvol is geweest en daar zijn wij blij om. Met name de mensen die in de omgeving Station en Brugstraat wonen, die weten precies wat deze actie heeft ingehouden en hoe "reinigend" hij gewerkt heeft voor die straten. Ik wou toch graag namens onze fractie de aan dacht van de raad vragen - want als ik het goed begrepen heb is de actie als proef nu afgelopen en het zou zonde zijn dat de resultaten die behaald zijn, zouden verwateren als we niks meer deden - om te zorgen dat deze actie Torro, hoe dat die dan verder ook heten mag - een vervolg mag krijgen. Daar wou ik het bij laten, voorzitter. De VOORZITTER: Dank u. Het woord is aan de heer Hermans. De heer HERMANS: Mijnheer de voorzitter, ook de fractie van de Vrije Lijst is bijzonder ingenomen met het feit dat de APV op deze manier wordt aangescherpt. Vooral ten aanzien van drugs, de handel op straat, kan met deze aanpassingen van de artikelen bijzonder goed opgetreden worden. Dat hand vat heeft de politie nu in ieder geval. Wij hebben in de commissie onze twijfel uitgesproken over de verblijfsontzegging gebiedsverbod in verband met drugs en de 24-uurs en 14-dagen termijn. Wij willen u vragen of bij de uitvoering speciaal daar op gelet kan worden of dat inderdaad ook werkbaar is en bij de evaluatie zien we dat graag tegemoet. Dank u wel. De VOORZITTER: Dank u. Mevrouw Knappers, de definitie van horecabedrijven is hier uiterst duide lijk over. Overigens is die precies hetzelfde als die in de huidige APV is. Er is hier alleen rookwaar in toegevoegd om daarmee ook de verkoop van rookwaar - ook coffeeshops - onder het begrip horeca bedrijven te kunnen laten vatten. Maar als een bejaardensoos, een buurt- of clubhuis of daaraan ver want een inrichting is waar tegen vergoeding logies worden verstrekt, dranken worden geschonken of rookwaar of spijzen worden bereid of verstrekt dan vallen ze onder het begrip horecabedrijf. Ik dacht dat het een hele heldere definitie was. In artikel 23 wordt gesproken over messen en andere voorwer pen, maar als steekwapen. Er staat dat het in openbare gelegenheden of openbare wegen moet zijn. En dat een steekwapen een mes moet zijn dat ook als steekwapen gebruikt kan worden en er ook voor bedoeld is. Het moge duidelijk zijn dat de toepassingen die u aanduidde daar natuurlijk niet onder vallen, dat zou ook niet de bedoeling kunnen zijn. De heer Pirée vraagt prudent op te treden. Ik heb dat ook in de commissie gezegd, het is natuurlijk de bedoeling om deze artikelen te gebruiken daar waar je ze nodig hebt om bijvoorbeeld overlast als gevolg van drugsrunners - want daar is dit dan typisch voor bedoeld - te kunnen bestrijden. Niet om over straat te gaan kijken of er ergens per onge luk vier mensen bij mekaar staan wat verboden zou zijn. Dit bedoelt de instrumenten te geven om overlast te bestrijden. Niet om een absolute handhaving te gaan uitlokken, daar zouden we ook abso luut - nog afgezien dat we er de middelen niet voor hebben - geen enkele bedoeling toe hebben ui teraard. En wat de voortzetting van Torro betreft Torro gaat door in die zin, dat als er aanleiding is om de effecten die Torro heeft gehad te herhalen - wanneer er dus weer problemen zouden zijn - dan komt daar uiteraard een vervolg op Torro. En sowieso blijft er een vervolg komen doordat er inciden tele acties gehouden blijven worden. Dus het is zeker niet over met het surveilleren op overlast van drugsrunners in en rond het station. Want dat was met name de opdracht van Torro. En mijnheer Hermans, dat heb ik ook in de commissie gezegd, de instrumenten zoals ze hier staan, zijn - denk ik - voorlopig ruim voldoende om mee te kunnen opereren. Mocht dat niet het geval zijn dan kunnen we altijd nog wijzigingen nastreven, maar voorlopig is er geen enkele aanleiding om daaraan te denken. Wenst iemand in tweede instantie het woord? Neen? Mag ik dan constateren dat u de wijziging van de APV daarmee vaststelt. Zonder hoofdelijke stemming wordt dit voorstel aangenomen (zie het besluit FEFPA/34a). 3.c Voorstel nr. 35: Nota "Integraal Veiligheidsbeleid 1999-2002" en uitvoeringsplan 1999. De VOORZITTER: Wie van u wenst daarover het woord? Achtereenvolgens wensen de heer Verbogt, mevrouw Gepkens, de heren Hermans en Pirée en mevrouw Adriaansen het woord. Het woord is aan de heer Verbogt. De heer VERBOGT: Mijnheer de voorzitter, ook meerdere malen hebben we al gesproken over het totale gebeuren omtrent het integraal veiligheidsbeleid. Ook na september heeft de inspraak prima zijn 73 werk gedaan hebben we mogen constateren. Zowel in kwantitatieve zin als kwalitatieve zin, want de vele inspraakreacties die hebben toch ook de diverse wijzigingen aangebracht in het plan. En de nota die kan nu wat ons betreft ook definitief worden vastgesteld. Ook hebben we veel waardering voor het uitvoeringsplan met de 17 projecten die daarin genoemd zijn en ook voor uw toezegging om bijvoor beeld in Stadserf één een samenvattend artikel te plaatsen over het integraal veiligheidsbeleid, zodat ook de inwoners van onze gemeente ook kennis kunnen nemen van hetgeen de gemeente zoal en ook actief doet op het gebied van veiligheid. Dank u wel. De VOORZITTER: Het woord is aan mevrouw Gepkens. Mevrouw GEPKENS: Voorzitter, als je deze week en zeker de laatste 24 uur het nieuws volgt in Koso- vo, dan vraag je je eigenlijk af waar we het hier in Nederland over hebben bij het bespreken van een integraal veiligheidsbeleid. Je bent je er dan weer pijnlijk van bewust hoe relatief het een en ander is. Toch is en blijft het een erg groot goed als je je veilig weet in de plaats waar je woont. Ook voor onze stad en de vijf kerkdorpen hebben de bewoners onder meer in de omnibusenquête aangegeven dat ze veel waarde hechten aan het verhogen van de veiligheid. Dat is weliswaar in verschillende be woordingen raadsbreed onderschreven. De fractie van POR/GroenLinks stemt ook van harte in met de maatregelen en de projecten die het gevoel van veiligheid kunnen verhogen. Wat ons betreft kun je daar elk instrument voor gebruiken. Het aanpassen van de APV, de Algemene plaatselijke verorde ning, zoals we dat daarnet deden, maar ook door de 17 projecten uit te voeren die in de nota "Inte graal Veiligheidsbeleid 1999-2002" staan opgesomd. Ze kennen een ander gewicht en zijn niet alle maal even belangrijk, maar het is wel nodig dat op verschillende fronten tegelijk expliciet de veiligheid aan de orde komt. In de commissie is al uitgebreid gesproken over de communicatie en het toezicht op de voortgang. Als u de toezeggingen die u op dat vlak hebt gedaan gewoon nakomt, dan kan onze fractie zeer van harte instemmen met deze aanpak. Dank u wel. De VOORZITTER: Dank u. Het woord is aan de heer Hermans. De heer HERMANS: Mijnheer de voorzitter, ik denk dat het complimenten verdient om hier uit te spre ken, dat het veiligheidsbeleid en het plan zoals dat het traject doorlopen heeft, van harte verdient. We hebben hier nu een uitvoeringsplan 1999 voor ons liggen en de 17 projecten, voorzitter wat ons betreft kunt u daar morgen al mee aan de slag. Wel willen wij nog vragen om inderdaad een goed en duidelijk stuk in Stadserf één te plaatsen, temeer omdat het ook nieuw beleid is voor de gemeente Roosen daal. En de toezegging betreffende de evaluatie met alle partijen, maar ook met de burgers dat heeft u in de commissie al toegezegd en wij zien daar met belangstelling naar uit. Dank u wel. De VOORZITTER: Het woord is aan de heer Pirée. De heer PIRÉE: Mijnheer de voorzitter, onze fractie kan zich bij de lovende woorden van de vorige sprekers aansluiten. Dus ik wil het niet extra lang maken. Ook wij zijn erg tevreden over de aanpak en de projecten die worden genoemd in het uitvoeringsplan 1999. Nog even wil ik toch herhalen wat ik ten aanzien van de communicatie met de burgers in de commissie heb gezegd - heb gesuggereerd om te doen - dat is het volgende. We kennen de gevoelens van de Roosendalers uit de omnibusen quête. De omnibusenquête is een enquête. Dat wil zeggen, is een steekproef en daar vallen een aantal Roosendalers onder. U zou voor bepaalde onderwerpen, waar de burger echt iets ervaart - ik noem maar een voorbeeld: enge plekken - zou u bijvoorbeeld in Stadserf één in de Roosendaalse Bode ook af en toe een artikel kunnen zetten waarin u dat onderwerp bespreekt en daar een ant- woordstrook bij hangen van: ervaart u zelf nog onveilige plekken in de stad? Daar ben ik niet van, dat kunt u verder wel invullen, maar dan heeft u in ieder geval alle inwoners gehad en krijgen zij het pro bleem onder de neus en die kunnen dat dan terug inzenden als een soort antwoordnummer. Het lijkt mij ook een hele goede communicatiemanier omdat je dan iedereen raakt. En in een enquête altijd maar een steekproef aantal. Verder wensen wij u veel succes bij het uitvoeringsplan 1999. De VOORZITTER: Het woord is aan mevrouw Adriaansen. Mevrouw ADRIAANSEN-VAN NISPEN: Mijnheer de voorzitter, ook de fractie van de Roosendaalse Lijst vindt de nota "Integraal Veiligheidsbeleid 1999-2002" een degelijke nota. We hebben er ook al verschillende malen in de commissie over gesproken. Wat ons juist aanspreekt is het integrale karak ter van het beleid. Vele partners die elk voor zich al min of meer aan veiligheidsbeleid deden worden nu aangezet om samen te gaan werken. De meerwaarde komt nu te liggen in de samenwerking tus-

Raadsnotulen

Roosendaal: 1851-1999 | 1999 | | pagina 39