63 men. Dat vinden ook de Dagelijkse Besturen, dat vinden de portefeuillehouders precies zo. Maar het voorstel is vooral op kwaliteit te kiezen. Dat is de kern van het verhaal, wat voorligt. In een tijdschema dat een beetje samenvalt - of helemaal samenvalt - met de omzetting van het Streekgewest als zoda nig. Dus spoort ook nog mooi in tijd. Goed, zei de Vrije Lijst dat vinden we een goed voorstel, maar houdt u de kosten in de hand: 1,- per inwoner en 4,5 medewerker en ik hoorde ook mevrouw Stroop die kaders daarbij aangeven. Ik stel dan in ieder geval toch met zekere voldoening vast, dat deze sa menwerking voor ons allemaal - en ook in Roosendaal - een profijtelijke is. Tot dusver gaven we 1,54 per inwoner aan samenwerking op sociaal-economisch terrein uit en was de bezetting in per sonele zin, in Stads- en Streekgewest samen ruim zeven formatieplaatsen. U kunt aan dit voorstel zien dat samenwerken dus ook efficiency bevordert: lagere kosten en een geringere omvang van ap paraat. Mevrouw Stroop maakte - denk ik - terecht melding van het feit dat dit de ambtelijke bezetting is voor de normale uitvoerende taken, zoals die zijn geïnventariseerd in Stads- en Streekgewest. Dat je bij projectmatig werken, bij bijzondere projecten - vaak heel lokaal, dan wel in samenwerking met een aantal gemeenten - nog eens moet kijken naar de mogelijkheid om daar ook ad hoe gemeentelij ke inzet op projectniveau bij te betrekken. Ik denk dat die suggestie in de nota zit, maar die door de Partij van de Arbeid nog eens wordt onderstreept en dat is - denk ik - een uitstekende extra aanzet van deze projectorganisatie, met behulp van gemeentelijke ambtelijke inzet. Ook de suggestie om regelmatig terug te koppelen naar de commissie voor Financiën, Grondbedrijf en Economische Zaken, dat is natuurlijk een vanzelfsprekendheid. Juist omdat gekozen is voor de structuur waarin de porte feuillehouders hun volle verantwoordelijkheid houden en daar ook verantwoording voor moeten af leggen, is dat terugkoppelen naar de commissie van groot belang. Want zo houdt u voeling met de ontwikkelingen in dat bedrijfotorroin en als dat niet zou gebeuren zou u als raad niet een eventueel gewenste bijsturing kunnen plegen. Dus ik heb mij voorgenomen dat zeker terug te koppelen, met een zekere frequentie naar die commissie en als het noodzakelijk is, ook naar de raad. Mijnheer Buijs, u heeft aandacht gevraagd - naast een aantal aspecten die ook uw voorgangers al hadden genoemd - voor met name de plaatsing van medewerkers en voor de huisvesting. U weet dat de huisvestings kwestie ook in de commissie aan de orde is geweest. Vijftien van de achttien portefeuillehouders heb ben zich er vóór uitgesproken om de huisvesting van het sociaal-economische samenwerkingsver band - van die aantal medewerkers - te koppelen aan de huisvesting van het bureau van het Streek gewest in de toekomst. Daar ligt dus de prioriteit. Maar door een misverstand in het Stadsgewest is daar een andere vraag gesteld. Ik ben er van overtuigd dat het uiteindelijk gewoon het voorstel zal zijn van de meerderheid van de portefeuillehouders. Mocht er zich een kink in de kabel voordoen dan laat ik u dat absoluut weten en dat communiceer ik met u via de commissie voor Economische Zaken, maar ik verwacht daar eerlijk gezegd geen enkel probleem. Dat verwacht ik overigens ook niet bij de plaatsing van de medewerkers. U weet wellicht dat in het Streekgewest we drie medewerkers op Eco nomische Zaken hadden, alleen door de ontwikkelingen in het Streekgewest zijn de laatste twee niet in vaste dienst aangesteld. Die hebben een contract op tijdelijke basis. Eén van tijdelijke medewerkers heeft inmiddels een andere baan aangeboden gekregen en van de andere zal binnenkort het contract verlopen. Die is ook druk aan het solliciteren. We hadden één vaste medewerker, dat is het hoofd van bureau EZ. We hebben als Dagelijks Bestuur ons er deze week nog van vergewist, dat de procedure rond de plaatsing van hem in de nieuwe organisatie - via het plaatsingsvolgorde-systeem - aangeeft dat hij in de personele formatie van het toekomstige bureau is opgenomen. Dat is in ieder geval het uitgangspunt van het D.B. Daarnaast is het nog zo dat er nog administratieve ondersteuning was bij de sector Wonen en Werken en het Dagelijks Bestuur zal bevorderen dat een halve formatie admini stratieve medewerker - die nu boventallig dreigt te worden - ook wordt toegevoegd in de plaatsings procedure van de nieuwe organisatie. Maar daar hebben wij nog wat weinig garanties voor gekregen. We houden daarbij de vinger aan de pols, want ook het Dagelijks Bestuur van het Streekgewest is er alles aan gelegen om uitermate zorgvuldig met het huidige personeel om te gaan. Mijnheer Van Steekelenburg, ik denk dat u toch een vinger op een gevoelige plek heeft gelegd. De vraag is of de bezetting mager is, de vraag is of 1,- per inwoner weinig is. U heeft gezien dat een extern en kundig bureau de taken van de toekomstige samenwerking uitdrukkelijk heeft beschreven, daar ook formatie aan heeft toegerekend en het Dagelijks Bestuur van beide gewesten heeft gemeend dat dat heel zorgvuldig in beeld is gebracht. Daarbij zijn ook de kosten van die bezetting dus gecalculeerd. Enfin u heeft de rekensommen gezien in de rapportage en dan komen we uit op een bijdrage van ongeveer 1,- per inwoner. Zoals de stand van zaken zich nu laat aanzien is dat uitermate verantwoord en ik heb er begrip voor dat u zegt, kijk nou eens aan of u het met die bezetting kunt redden, maar op een gegeven moment moet je ook helder zijn naar elkaar. Dit is uitdrukkelijk goed beoordeeld, goed beke ken. De organisatie is naar ons idee verantwoord ingeschat, voorlopig vindt het college dat dit het kader moet zijn voor de toekomstige samenwerking en als er dringende zaken niet aan bod zouden kunnen komen met de huidige formatieomvang zoals die hier is neergelegd, dan zullen de portefeuil- ggkd de wijziging: "beleidsterrein" 64 lehouders gezamenlijk aan hun raden andere voorstellen voorleggen, maar dat zullen we dan uiter mate goed moeten onderbouwen. Ik denk dat u gelijk heeft als u zegt, dat investeren in samenwerking zichzelf terugverdient. Dat is absoluut ook in deze economische samenwerking aan de orde. U heeft ook nog terecht gezegd, dat het bedrijfsleven ook bijdragen zou kunnen leveren in deze vorm van samenwerking. Ook mijnheer Hoogendoorn kwam daarover te spreken. Ik moet u zeggen dat ze dat weliswaar niet in bijdragen per inwoner doen - want zo werkt hun systeem niet - maar zij dragen bij in menskracht. Dat is de afgelopen periode ook al het geval geweest en we rekenen - juist omdat in deze nieuwe structuur het bedrijfsleven participeert - ook op die continuering van inzet van menskracht. Mijnheer Polderman, uw cynisme over het "lichaam" - laat ik het zo maar even zeggen - en de demo cratische inbedding, dan denk ik van jee, wat een woorden allemaal. Nog even voor de duidelijkheid, ik denk dat nu juist de structuur waarvoor gekozen is een zeer democratische is. De gekozen wethou ders van Economische Zaken werken samen, maar die zijn ieder voor zich verantwoording aan hun eigen raden verschuldigd. Deze wethouders zijn rechtstreeks door de bevolking gekozen en de raad kan die wethouders ter verantwoording roepen als zij in dat samenwerkingsverband... - De heer VAN ANTWERPEN: Mijnheer de voorzitter, sinds wanneer wordt een wethouder recht streeks door de bevolking gekozen? - Mevrouw KERKHOF-MOS, wethouder: Mijnheer de voorzitter, dat is een raadslid en die wordt recht streeks door de bevolking gekozen. Er is wat dat betreft geen verschil tussen u en mij. Gelukkig maar, mijnheer Van Antwerpen. - De heer VAN ANTWERPEN: Mijnheer de voorzitter, ik kan er wel een paar noemen, maar... - Mevrouw KERKHOF-MOS, wethouder: Mijnheer de voorzitter, ik zei ook alleen maar wat dat betreft. God zij dank. Toch nog even: democratisch gekozen en dus ook verantwoording schuldig in deze raad en die verantwoording zal worden afgelegd. Daar mag u om vragen en die zal ik u ook verschaffen. Dat is dus een uitermate democratische structuur. Ik kijk nog even naar de - wat clichématige - op portunistische woorden van mijnheer Polderman over "uitdijende" apparaten. U heeft gezien in het rapport dat we teruggaan van 7,19 formatieplaatsen naar 1,1 formatioplaatoon. Ik denk dat dat een behoorlijke afslanking betreft... - De heer POLDERMAN: Mijnheer de voorzitter, die waren toch tijdelijk hebt u net uitgelegd, of hoe zit dat nou? Want u legt net uit dat een aantal medewerkers tijdelijk zijn, dus daar schommelt u toch mee? Net zoals u het uitkomt gaat u het - volgens mij - uitleggen. - Mevrouw KERKHOF-MOS, wethouder: Mijnheer de voorzitter, ik schommel nooit want ik heb niet eens vet. Ik gaf u aan - en het rapport ook - dat van de 7,19 arbeidsplaatsen op dit bestand - dat in Stad- en Streekgewest aanwezig is - dat de formatie wordt ingekrompen tot-4v4, dat de efficiency daar wordt gerealiseerd en ik ben er op voorhand absoluut niet voor in, om met dat soort prietpraat als u gebruikt - "uitdijend" - om daar op in te gaan. Dat is gewoon niet correct. - De heer POLDERMAN: Mijnheer de voorzitter, u hebt toch de geschiedenis van het gewest meege maakt, neem ik aan? - Mevrouw KERKHOF-MOS, wethouder: Mijnheer de voorzitter, ja en daar ging het niet om "uitdijende" apparaten, maar daar ging het om taken die de raden toebedeelden aan een organisatie. Daar hoort dan normaal ook formatie bij. Er is niemand die werk zonder menskracht kan doen. Ik vind het echt een beetje demagogisch... - De heer POLDERMAN: Mijnheer de voorzitter, ik heb ook niet gezegd dat ik zonder menskracht ben. Het gaat er alleen om dat het apparaat compleet moet zijn met een democratische controle. Een ge trapte controle die we nu weer gaan invoeren, dat is precies exact het type wat de Gewestraad is. - Mevrouw KERKHOF-MOS, wethouder: Mijnheer de voorzitter, daar ben ik nu exact op ingegaan en daarmee heb ik aangetoond dat uw betoog nergens op sloeg. Mijnheer Hoogendoorn, ik denk dat via mijn antwoorden aan de andere leden ik u ook al rechtstreeks heb geantwoord, ƒ1,- Noemt u behoor lijk wat, maar nogmaals, ik heb u gezegd dat we toch aardig terug gaan. Het bedrijfsleven draagt bij. Dat is niet alleen waardevol vanwege de inbreng maar ook vanwege het feit dat je rechtstreeks com- ggkd de wijziging: "4,5 formatieplaatsen". ggkd de wijziging: "4,5"

Raadsnotulen

Roosendaal: 1851-1999 | 1999 | | pagina 34