goed als ze het niet naar mij doen, maar naar het college. Maar dat wij in ieder geval met elkaar ge komen zijn tot een oprichting van een nieuwe SAVER. SAVER wil zeggen: Samenwerking en Verzelf standiging Reiniging en dat vooral in de regio. Want zo wordt de samenwerking met Bergen op Zoom genoemd, maar dat geldt natuurlijk ook voor Halderberge en Woensdrecht. Al is het zo dat Roosen daal en Bergen op Zoom hun eigen dienst opheffen en daardoor tot één dienst komen. Voorzitter, één ding wil ik vooropstellen. Wanneer men zegt dat de tarieven de komende vijf jaar niet omhoog zullen gaan, dan moet ik er - denk ik - heel duidelijk over zijn dat we hier praten over de inzamelkosten. Ver schillende fracties hebben hier ook over gesproken. Wij hebben over de vaststelling van de inzamel kosten gezegd, dat die in ieder geval de komende jaren niet omhoog zullen gaan naar aanleiding van het samenwerkingsverband. Wanneer de tarieven voor afvalstoffen omhoog gaan, dan heeft dat ook te maken met de verwerkingskosten. Die verwerkingskosten zijn hier natuurlijk niet inbegrepen. Dit in geval u volgend jaar - en ik hoop er dan bij te zijn - gaat zeggen dat de tarieven wel omhoog gaan, terwijl er beloofd is dat ze niet omhoog gaan. Wij praten hier over de inzamelkosten en dat wil ik dui delijk gesteld hebben. Efficiency, positieve resultaten, efficiënt werken - dat hebben wij met eikaar opgesteld om daar aandacht aan te besteden - continueringservice en dat is een van de belangrijke taken die er toe geleid heeft om dit samenwerkingsverband op te richten. Als mevrouw Gepkens toch door alle discussies die wij met elkaar gehad hebben, de aan- en opmerkingen die een fractie naar het college toe heeft gedaan, dat wij bijna op alle aan- en opmerkingen naar POR/GroenLinks toe tot overeenstemming kwamen - zij het dan dat het op het laatst werd door inspraak met de burgers waar van ik moest zeggen: als er niets verandert hoeven wij geen inspraak naar de burgers te hebben vind ik het toch jammer dat ze nu weer zoeken naar een weg om te zeggen: "u hebt niet aangetoond waarom die samenwerking nodig is". Als u alle fracties hoort, dan hoef ik er hier niet meer duidelijk over te zijn. Want alle fracties hebben tien, twaalf punten opgenoemd waarin ze aangeven, waarom dit samenwerkingsverband er komt. Ik wou dat toch graag zeggen dat, ook al ben je in de oppositie, je moet toch altijd trachten om het goede - wat wij hier voorstaan voor de regio - om dat te kunnen steu nen. Dat vind ik jammer, maar helaas het zal niet anders zijn. Voorzitter, ik kan er eigenlijk nog - want we zijn er toch een paar jaar mee bezig - wel heel lang over praten. Maar ik wou het toch kort houden door te zeggen dat de vergelijkingscijfers met het nieuwe en het oude bedrijf - zoals dat in Roosendaal werkt - er niet waren, wat mevrouw Henken vroeg. Het is natuurlijk moeilijk, nu wij toch al de bereke ning op budgettaire neutraliteit hebben toegespitst, waarin aangegeven wordt dat er in ieder geval voor 1999 een voordelig financieel voordeel te behalen zal zijn van 100.000,- en wij hebben ook altijd gezegd met het samenstellen van het bedrijfsplan, dat het niet de eerste doelstelling is om in de eerste termijn - en dan bedoel ik het eerste jaar - al meteen te komen met een hele zware lastenver lichting betreffende de inzameling. Maar dat wij in ieder geval de service en het product goed op de markt willen zetten en als ik vertel dat in de afvalwereld heel wat te doen is - dan geldt dat ook voor de inzamelwereld. Vooruit kijken is regeren, vooruit kijken is handelen over vijf jaar. Nu we tot de oprich ting van SAVER komen feliciteer ik u hier allemaal mee en ik hoop dat wij de vruchten - vooral voor onze burgers - van dit bedrijf nog jarenlang zullen plukken. Ik wou hiermee afsluiten door te zeggen dat wij hier hebben aangetoond - denk ik - dat niet alleen Roosendaal, maar dat óók Roosendaal kan samenwerken met de regio en dat er vier gemeenten bij betrokken zijn. Het zal in de toekomst blijken dat die samenwerking ook voor andere zaken, nog best heel belangrijk zou kunnen worden. Het kan. Bedankt. De VOORZITTER: Wenst iemand in tweede instantie het woord? Het woord is aan mevrouw Gep kens. Mevrouw GEPKENS: Voorzitter, in eerste instantie ben ik begonnen met de complimenten te maken over de wijze waarop het college ons betrokken heeft bij de discussie, die we inderdaad al heel lang voeren en die vanuit onze fractie - zoals u dat van ons gewend bent - ook op zeer inhoudelijke gron den wordt gedaan. Ik vind het wel een beetje jammer dat u reageert, zoals u reageert. Want het zou u toch niet moeten verrassen dat wij na de discussie die wij in de commissie hebben gehad, een nega tief oordeel vellen over dit voorstel. Wij vinden dat je het op inhoudelijke gronden gowoon oons mag zijn en als je een afweging maakt van de punten die in dit raadsvoorstel naar voren komen - ik heb ze u in oorot instantie genoemd - dat wij dan niet tot de conclusie zijn gekomen dat de nieuwe situatie behoorlijk veel verbetering inhoudt en als wij die verbeteringen niet zien dan kunt u ons dat verwijten. Maar u mag van ons aannemen dat wij ze zeer goed hebben bestudeerd en wij trekken onze eigen conclusies. Dus wij blijven bij ons standpunt om tegen te stemmen. Nogmaals - ik heb duidelijk ge zegd in de eerste instantie - dat het gaat om inhoudelijke argumenten, het heeft niets te maken met de wijze waarop u het in de commissie aan de orde heeft gesteld. ggkd de wijziging: "gewoon niet eens" ggkd de wijziging: "eerste" I 60 De VOORZITTER: Het woord is aan wethouder Jonkers. De heer JONKERS, wethouder: Mijnheer de voorzitter, u bent begonnen met complimenten maken, maar daar zat ik niet op te wachten. Ik had liever gehad dat u de goedkeuring gegeven had. Maar ik moet u natuurlijk wel gelijk geven als u zegt dat u het inhoudelijk hebt bekeken en daardoor hebt be slist om geen goedkeuring te geven. Ik mag dat natuurlijk ook jammer vinden. Maar heb wel respect voor uw mening. De VOORZITTER: Dank u. Mag ik dan constateren dat de raad instemt met het voorstel, zij het dat de fractie van de POR/GroenLinks geacht wil worden tegengestemd te hebben? Zonder hoofdelijke stemming wordt dit voorstel aangenomen. -De POR/GroenLinks-fractie wenst de aantekening dat zij geacht wil worden tegen dit voorstel te heb ben gestemd. - 6.b Voorstel nr. 26: Renovatie gemaal Tolberq-Oost. Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt dit voorstel aangenomen (zie het besluit tot 18e wijziging van de gemeentebegroting voor het dienstjaar 1999). 7.a Voorstel nr. 27: Toekomstige intergemeentelijke samenwerking op socjaai economisch gebied. De VOORZITTER: Wie wenst daarover het woord? Achtereenvolgens wensen de heer Hertogh, me vrouw Stroop, de heren Buijs, Van Steekelenburg, Polderman, Hoogendoorn en Verschuren het woord. Het woord is aan de heer Hertogh. De heer HERTOGH: Mijnheer de voorzitter, dank u wel. Voor de Vrije Lijst een goede zaak, een inter gemeentelijk samenwerkingsverband tussen achttien gemeenten op sociaal economisch gebied. Voorzitter, het samenwerkingsverband moet niet groter worden en mag ook niet meer gaat kosten. De kosten voor de Vrije Lijst dienen maximaal 4,5 persoonslid te zijn en 1,- per inwoner. Wij wachten de eerste evaluatie ook met belangstelling af. Dank u wel. De VOORZITTER: Het woord is aan mevrouw Stroop. Mevrouw STROOP: Mijnheer de voorzitter, ik wil het ook kort houden want we hebben het hier natuur lijk in de commissie uitgebreid over gehad. De PvdA-fractie is het eens met het voorstel en we zijn zelfs blij, met een overleg van achttien gemeenten samen. Wat we wel opgemerkt hebben - en dat wil ik nogmaals doen - is, dat wat ons betreft die 4,5 formatieplaatsen die als ondersteuning nodig zijn voor dit nieuwe apparaat het maximale aantal formatieplaatsen is. Dat we niet de kans moeten lopen om weer uit te gaan groeien naar een nieuw soort "Streekgewestje" en daarbij heb ik destijds ook al opgemerkt - en dat wil ik nogmaals doen - dat als we er met de bezetting niet uit mochten komen, dat we dan per project altijd nog kunnen bekijken of we dan uit deelnemende gemeenten die formatie plaatsen kunnen aanvullen per project. Heel belangrijk voor de PvdA blijft toch de invloed van de af zonderlijke raden - zoals het hier opgezet is - de afzonderlijke gemeenteraden van die achttien ge meenten. We rekenen dan ook op een uitgebreide en recente informatie van de portefeuillehouder in de vakcommissie FGEZ na ieder SEZ-overleg, in de toekomst. De VOORZITTER: Het woord is aan de heer Buijs. De heer BUIJS: Mijnheer de voorzitter, dank u wel. Ik heb eigenlijk niets toe te voegen aan de positie ve advisering van de Roosendaalse Lijst tijdens de commissie, maar in het verslag van de commissie is echter niet opgenomen dat er nog problemen zijn rondom de plaatsing en de huisvesting van de uitvoerende ambtelijke ondersteuning van die 4,5 formatieplaatsen. Het Streekgewest wil die onder steuning graag binnenhalen, maar ook het Stadsgewest wil in tweede instantie een claim wegleggen. De Roosendaalse Lijst wil er bij de wethouder toch wel op aandringen dat alles in het werk gesteld wordt om die ambtelijke ondersteuning aan de organisatie van het Streekgewest te koppelen en wij willen graag daarvan op de hoogte gehouden worden. Dank u wel. De VOORZITTER: Het woord is aan de heer Van Steekelenburg.

Raadsnotulen

Roosendaal: 1851-1999 | 1999 | | pagina 32