goed als ze het niet naar mij doen, maar naar het college. Maar dat wij in ieder geval met elkaar ge
komen zijn tot een oprichting van een nieuwe SAVER. SAVER wil zeggen: Samenwerking en Verzelf
standiging Reiniging en dat vooral in de regio. Want zo wordt de samenwerking met Bergen op Zoom
genoemd, maar dat geldt natuurlijk ook voor Halderberge en Woensdrecht. Al is het zo dat Roosen
daal en Bergen op Zoom hun eigen dienst opheffen en daardoor tot één dienst komen. Voorzitter, één
ding wil ik vooropstellen. Wanneer men zegt dat de tarieven de komende vijf jaar niet omhoog zullen
gaan, dan moet ik er - denk ik - heel duidelijk over zijn dat we hier praten over de inzamelkosten. Ver
schillende fracties hebben hier ook over gesproken. Wij hebben over de vaststelling van de inzamel
kosten gezegd, dat die in ieder geval de komende jaren niet omhoog zullen gaan naar aanleiding van
het samenwerkingsverband. Wanneer de tarieven voor afvalstoffen omhoog gaan, dan heeft dat ook
te maken met de verwerkingskosten. Die verwerkingskosten zijn hier natuurlijk niet inbegrepen. Dit in
geval u volgend jaar - en ik hoop er dan bij te zijn - gaat zeggen dat de tarieven wel omhoog gaan,
terwijl er beloofd is dat ze niet omhoog gaan. Wij praten hier over de inzamelkosten en dat wil ik dui
delijk gesteld hebben. Efficiency, positieve resultaten, efficiënt werken - dat hebben wij met eikaar
opgesteld om daar aandacht aan te besteden - continueringservice en dat is een van de belangrijke
taken die er toe geleid heeft om dit samenwerkingsverband op te richten. Als mevrouw Gepkens toch
door alle discussies die wij met elkaar gehad hebben, de aan- en opmerkingen die een fractie naar het
college toe heeft gedaan, dat wij bijna op alle aan- en opmerkingen naar POR/GroenLinks toe tot
overeenstemming kwamen - zij het dan dat het op het laatst werd door inspraak met de burgers waar
van ik moest zeggen: als er niets verandert hoeven wij geen inspraak naar de burgers te hebben
vind ik het toch jammer dat ze nu weer zoeken naar een weg om te zeggen: "u hebt niet aangetoond
waarom die samenwerking nodig is". Als u alle fracties hoort, dan hoef ik er hier niet meer duidelijk
over te zijn. Want alle fracties hebben tien, twaalf punten opgenoemd waarin ze aangeven, waarom dit
samenwerkingsverband er komt. Ik wou dat toch graag zeggen dat, ook al ben je in de oppositie, je
moet toch altijd trachten om het goede - wat wij hier voorstaan voor de regio - om dat te kunnen steu
nen. Dat vind ik jammer, maar helaas het zal niet anders zijn. Voorzitter, ik kan er eigenlijk nog - want
we zijn er toch een paar jaar mee bezig - wel heel lang over praten. Maar ik wou het toch kort houden
door te zeggen dat de vergelijkingscijfers met het nieuwe en het oude bedrijf - zoals dat in Roosendaal
werkt - er niet waren, wat mevrouw Henken vroeg. Het is natuurlijk moeilijk, nu wij toch al de bereke
ning op budgettaire neutraliteit hebben toegespitst, waarin aangegeven wordt dat er in ieder geval
voor 1999 een voordelig financieel voordeel te behalen zal zijn van 100.000,- en wij hebben ook
altijd gezegd met het samenstellen van het bedrijfsplan, dat het niet de eerste doelstelling is om in de
eerste termijn - en dan bedoel ik het eerste jaar - al meteen te komen met een hele zware lastenver
lichting betreffende de inzameling. Maar dat wij in ieder geval de service en het product goed op de
markt willen zetten en als ik vertel dat in de afvalwereld heel wat te doen is - dan geldt dat ook voor de
inzamelwereld. Vooruit kijken is regeren, vooruit kijken is handelen over vijf jaar. Nu we tot de oprich
ting van SAVER komen feliciteer ik u hier allemaal mee en ik hoop dat wij de vruchten - vooral voor
onze burgers - van dit bedrijf nog jarenlang zullen plukken. Ik wou hiermee afsluiten door te zeggen
dat wij hier hebben aangetoond - denk ik - dat niet alleen Roosendaal, maar dat óók Roosendaal kan
samenwerken met de regio en dat er vier gemeenten bij betrokken zijn. Het zal in de toekomst blijken
dat die samenwerking ook voor andere zaken, nog best heel belangrijk zou kunnen worden. Het kan.
Bedankt.
De VOORZITTER: Wenst iemand in tweede instantie het woord? Het woord is aan mevrouw Gep
kens.
Mevrouw GEPKENS: Voorzitter, in eerste instantie ben ik begonnen met de complimenten te maken
over de wijze waarop het college ons betrokken heeft bij de discussie, die we inderdaad al heel lang
voeren en die vanuit onze fractie - zoals u dat van ons gewend bent - ook op zeer inhoudelijke gron
den wordt gedaan. Ik vind het wel een beetje jammer dat u reageert, zoals u reageert. Want het zou u
toch niet moeten verrassen dat wij na de discussie die wij in de commissie hebben gehad, een nega
tief oordeel vellen over dit voorstel. Wij vinden dat je het op inhoudelijke gronden gowoon oons mag
zijn en als je een afweging maakt van de punten die in dit raadsvoorstel naar voren komen - ik heb ze
u in oorot instantie genoemd - dat wij dan niet tot de conclusie zijn gekomen dat de nieuwe situatie
behoorlijk veel verbetering inhoudt en als wij die verbeteringen niet zien dan kunt u ons dat verwijten.
Maar u mag van ons aannemen dat wij ze zeer goed hebben bestudeerd en wij trekken onze eigen
conclusies. Dus wij blijven bij ons standpunt om tegen te stemmen. Nogmaals - ik heb duidelijk ge
zegd in de eerste instantie - dat het gaat om inhoudelijke argumenten, het heeft niets te maken met de
wijze waarop u het in de commissie aan de orde heeft gesteld.
ggkd de wijziging: "gewoon niet eens"
ggkd de wijziging: "eerste"
I
60
De VOORZITTER: Het woord is aan wethouder Jonkers.
De heer JONKERS, wethouder: Mijnheer de voorzitter, u bent begonnen met complimenten maken,
maar daar zat ik niet op te wachten. Ik had liever gehad dat u de goedkeuring gegeven had. Maar ik
moet u natuurlijk wel gelijk geven als u zegt dat u het inhoudelijk hebt bekeken en daardoor hebt be
slist om geen goedkeuring te geven. Ik mag dat natuurlijk ook jammer vinden. Maar heb wel respect
voor uw mening.
De VOORZITTER: Dank u. Mag ik dan constateren dat de raad instemt met het voorstel, zij het dat de
fractie van de POR/GroenLinks geacht wil worden tegengestemd te hebben?
Zonder hoofdelijke stemming wordt dit voorstel aangenomen.
-De POR/GroenLinks-fractie wenst de aantekening dat zij geacht wil worden tegen dit voorstel te heb
ben gestemd. -
6.b Voorstel nr. 26: Renovatie gemaal Tolberq-Oost.
Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt dit voorstel aangenomen (zie het besluit
tot 18e wijziging van de gemeentebegroting voor het dienstjaar 1999).
7.a Voorstel nr. 27: Toekomstige intergemeentelijke samenwerking op socjaai economisch gebied.
De VOORZITTER: Wie wenst daarover het woord? Achtereenvolgens wensen de heer Hertogh, me
vrouw Stroop, de heren Buijs, Van Steekelenburg, Polderman, Hoogendoorn en Verschuren het
woord. Het woord is aan de heer Hertogh.
De heer HERTOGH: Mijnheer de voorzitter, dank u wel. Voor de Vrije Lijst een goede zaak, een inter
gemeentelijk samenwerkingsverband tussen achttien gemeenten op sociaal economisch gebied.
Voorzitter, het samenwerkingsverband moet niet groter worden en mag ook niet meer gaat kosten. De
kosten voor de Vrije Lijst dienen maximaal 4,5 persoonslid te zijn en 1,- per inwoner. Wij wachten de
eerste evaluatie ook met belangstelling af. Dank u wel.
De VOORZITTER: Het woord is aan mevrouw Stroop.
Mevrouw STROOP: Mijnheer de voorzitter, ik wil het ook kort houden want we hebben het hier natuur
lijk in de commissie uitgebreid over gehad. De PvdA-fractie is het eens met het voorstel en we zijn
zelfs blij, met een overleg van achttien gemeenten samen. Wat we wel opgemerkt hebben - en dat wil
ik nogmaals doen - is, dat wat ons betreft die 4,5 formatieplaatsen die als ondersteuning nodig zijn
voor dit nieuwe apparaat het maximale aantal formatieplaatsen is. Dat we niet de kans moeten lopen
om weer uit te gaan groeien naar een nieuw soort "Streekgewestje" en daarbij heb ik destijds ook al
opgemerkt - en dat wil ik nogmaals doen - dat als we er met de bezetting niet uit mochten komen, dat
we dan per project altijd nog kunnen bekijken of we dan uit deelnemende gemeenten die formatie
plaatsen kunnen aanvullen per project. Heel belangrijk voor de PvdA blijft toch de invloed van de af
zonderlijke raden - zoals het hier opgezet is - de afzonderlijke gemeenteraden van die achttien ge
meenten. We rekenen dan ook op een uitgebreide en recente informatie van de portefeuillehouder in
de vakcommissie FGEZ na ieder SEZ-overleg, in de toekomst.
De VOORZITTER: Het woord is aan de heer Buijs.
De heer BUIJS: Mijnheer de voorzitter, dank u wel. Ik heb eigenlijk niets toe te voegen aan de positie
ve advisering van de Roosendaalse Lijst tijdens de commissie, maar in het verslag van de commissie
is echter niet opgenomen dat er nog problemen zijn rondom de plaatsing en de huisvesting van de
uitvoerende ambtelijke ondersteuning van die 4,5 formatieplaatsen. Het Streekgewest wil die onder
steuning graag binnenhalen, maar ook het Stadsgewest wil in tweede instantie een claim wegleggen.
De Roosendaalse Lijst wil er bij de wethouder toch wel op aandringen dat alles in het werk gesteld
wordt om die ambtelijke ondersteuning aan de organisatie van het Streekgewest te koppelen en wij
willen graag daarvan op de hoogte gehouden worden. Dank u wel.
De VOORZITTER: Het woord is aan de heer Van Steekelenburg.