57 inmiddels genoeg negatieve ervaringen mee. Nee voorzitter, u kunt nu een financieel voordeel halen met de gebouwen, maar dit voordeel kan straks wel eens duur betaald moeten worden. Ik zei in het begin al dat u ons niet duidelijk heeft kunnen maken wat nu echt de voordelen van dit nieuwe bedrijf zijn en wij handhaven dus de tegenstem die wij ook al in de commissie hebben laten noteren. De VOORZITTER: Het woord is aan de heer Swinkels. De heer SWINKELS: Mijnheer de voorzitter, de laatste tijd is er in de afvalbranche zowel op landelijk niveau als op Europees niveau sprake van een enorme schaalvergrotingstendens. Met name grote bedrijven trachten een belangrijk deel van de afvalketen in hun bezit te krijgen. Zij proberen via een lage inschrijving een marktaandeel te veroveren en op termijn zal dit - naar het oordeel van de Vrije Lijst - leiden tot prijsstijgingen of vermindering van de kwaliteit van de dienstverlening. Omdat niet alles contractueel is vast te leggen en het vaak ook een kwestie is van vertrouwen in elkaar hebben. De belangrijkste doelstelling van particuliere bedrijven is streven naar winstmaximalisatie. De missie van SAVER is anders en onderscheidt zich daardoor door a: een maximale kwaliteit binnen de finan ciële mogelijkheden; en b: beperking van de risico's en een goed contract met de gemeente als op drachtgever en de burger als afgeleide cliënt. Daarom is de fractie van de Vrije Lijst verheugd te con stateren dat het de participerende gemeenten gelukt is te komen tot SAVER N.V. In het bedrijfsplan is het uitgangspunt van controleerbare en gescheiden verantwoordelijkheid gehanteerd. De opdrachtge vers- en aandeelhoudersrol zijn helder afgebakend en duidelijk controleerbaar. De raad van commis sarissen houdt toezicht namens de aandeelhouders en is hierop aanspreekbaar, terwijl de directie bevoegd en verantwoordelijk is voor de dagelijkse leiding van het bedrijf en daardoor verantwoording aflegt aan de aandeelhoudersvergadering. Andere belangrijke factoren die bij de keuze van SAVER een rol spelen zijn: De garantie dat de inzamelkosten de eerste vijf jaar niet zullen stijgen en de ver wachting is dat schaalvergroting zal leiden tot efficiencywinst onder andere door het beter benutten van de reservecapacitieit van het wagenpark en de eigen garage en de huisvestingsmogelijkheden en dat de burger in de praktijk niets van de overgang naar SAVER zal en mag merken, doordat er een goede balans moet zijn tussen bedrijfsmatig werken en klantvriendelijkheid. De knowhow in de eigen organisatie dient gewaarborgd te blijven. Er moet voor gewaakt worden dat de overhead die binnen de gemeente blijft hangen binnen redelijke termijn wordt afgebouwd. Zowel de Ondernemersraad als het georganiseerd overleg, moeten akkoord zijn met het sociaal statuut. De fractie van de Vrije Lijst wenst de interim-directeur, de diverse gemeentelijke werkgroepen en de toekomstige medewerkers van SAVER, succes bij de verdere implementatie van SAVER. Dank u wel De VOORZITTER: Het woord is aan mevrouw Henken. Mevrouw HENKEN: Mijnheer de voorzitter, dank u wel. Wij zijn blij dat u op dit moment komt met een voorstel om samen met de gemeente Bergen op Zoom een verzelfstandiging na te streven van de Reinigingsdienst. We praten er al over sinds 1995, dus het werd hoog tijd dat wij tot besluitt/orming zouden komen. De voorstellen die u hier heeft gepresenteerd die zijn natuurlijk al in eerdere instantie behandeld en wij hebben daar uitgebreid over gecommuniceerd. De diverse onderdelen van het plan hebben ons dan ook bereikt en daar kunnen wij onze goedkeuring aan geven. Het doet toch wel een beetje pijn dat wij een dienst - die steeds goed heeft gewerkt, zeer tot tevredenheid - de wereld instu ren om zo zelfstandig haar taak te vervullen. Dat wij dat toch doen, dat heeft te maken met een slechts vaag te benoemen argument, namelijk dat wij ons niet kunnen handhaven in de wereld van de afval verwerking. Dat wij inderdaad een schaalvergroting na moeten streven en dat wij moeten waken voor particuliere concurrenten. Die liggen op het ogenblik al op de loer. Met name daar waar de contracten binnenkort zullen aflopen, verwachten we een dergelijk risico te lopen. Schaalvergroting, de particulie re concurrentie en het verhogen van de efficiency, middels de inkoopfunctie en het beter inzetten van de middelen, zijn de motieven en daarom steunen wij als CDA-fractie dit voorstel om tot een verzelf standiging te komen. Wij hebben in eerste instantie bij de presentatie in de commissie duidelijk aan dacht gevraagd voor de keuze van de juridische vorm van een overheids-N.V. We hebben daarom ook met tevredenheid kunnen vaststellen dat u de verschillende argumenten heeft afgewogen met bijvoorbeeld een gemeenschappelijke regeling. Dat u met name het maatschappelijke aspect kan verwerken in een overheids-N.V. vinden wij een belangrijke reden om met die rechtspersoonlijkheid verder te gaan. Dat u een scheiding aanbrengt tussen de raad van commissarissen en de aandeel houdersvergadering is belangrijk. U schrijft ergens dat - met name - de raad van commissarissen ver vuld moet worden door personen die wel een lokale binding hebben, maar niet zozeer een binding met de gemeente. Wij hechten er toch aan dat - met name - de leden van een dergelijke raad deskun dig zijn op het gebied van afvalverwerking, maar dat die ook zicht hebben op de maatschappelijke 58 waarde van een dergelijk bedrijf. Wij hopen dan ook dat u een rol kunt spelen in de benoeming van de commissarissen. Dat u in de vorm van de aandeelhoudersvergadering de eigen invloed van de ge meente waarborgt. Dat is een zeer belangrijk aspect, want we hebben uw voorstellen bekeken op de mogelijkheid, om als Roosendaalse gemeenteraad de vinger aan de pols te houden als het gaat om het product wat het nieuwe bedrijf zal gaan leveren. Ook het tarief wat er bij hoort. En middels die vergadering van aandeelhouders kunt u die rol garanderen. Dat u met name ook aangeeft in uw voor stel hoe de dienst Beheer de opdrachtgeverrol in het jasje zet. Dat is belangrijk dat u dat heeft vast gelegd, want wij hadden aanvankelijk de angst dat niet duidelijk uitgelijnd zou worden, waar precies de contacten liggen vanuit de gemeente met het nieuwe bedrijf. U beschrijft dat ergens in het stuk, waar u spreekt over de rol van de afdeling Beheer. Het spreekt voor zich dat de taken - die u daarin noemt - uit moeten monden in voorstellen die aan onze raad gedaan moeten worden, zodat wij ook onze politieke verantwoordelijkheid kunnen waarmaken. Ik neem aan dat u ook die alinea's in het voorstel op die wijze interpreteert. Dus niet alleen een taakstelling voor de afdeling Beheer, maar - met name ook - een doorlijning naar deze gemeenteraad. Wij vinden het jammer dat u niet in staat bleek te zijn om aan te geven wat precies de vergelijkingsmogelijkheden zijn tussen de huidige dienst Reini ging en de toekomstige situatie in SAVER. Dan denk ik - met name - aan de producten die geleverd worden, aan de organisatie en aan de tarieven. Wij hebben daar uitdrukkelijk een aantal keren naar gevraagd en u geeft dus aan dat u om verschillende redenen daar niet toe in staat bent. Wij vinden dat jammer, omdat wij daarmee toch weten wat we hebben, maar we weten nog niet helemaal wat het moet gaan worden. U spreekt ergens over risico's. Wij geven een stuk verantwoordelijkheid uit han den, wij hopen dat het bedrijf door een efficiënte organisatie en een kwalitatief product zichzelf staan de kan houden. Maar als het gaat om deelname van de verschillende gemeenten - dan denk ik met name aan Halderberge - dan weet je niet helemaal zeker of iedereen in de toekomst mee blijft doen. U heeft dan wel de afspraak om gedurende vijf jaar de contracten gestand te doen, maar als het gaat om de gemeente Halderberge, dan lees ik in het stuk dat daar wellicht enig risico over de deelname aan wordt gegeven. Graag vernemen wij van de wethouder, hoe groot dat risico is. Een goed product, maar ook een goed tarief. Er is ons in de voorbesprekingen verzekerd dat de tariefstelling als gevolg van deze verzelfstandiging niet zal worden beïnvloed. Het zal toch zo zijn - denk ik - voorzitter, dat het tarief bepaald wordt door het product wat je afneemt en de middelen die daar toe worden ingezet. Dat wil zeggen dat wanneer wij een ander product wensen - bijvoorbeeld ook het ophalen van het papier in de voormalige gemeente Wouw - dat dat ook gevolgen heeft voor de in te zetten middelen en dus ook voor de tariefstelling. Kortom, wanneer wij met elkaar van gedachten wisselen over datgene wat we van SAVER verwachten, dan hoort daar natuurlijk ook een tariefstelling bij. Wij hopen dat u met name op dat punt de raad ook informeert en daarover laat meebeslissen. Eén van de argumenten die u in het verhaal aangeeft, betreft de budgettaire neutraliteit - daar is zelfs een bijlage bijgevoegd - en wij stellen vast - en zijn daar natuurlijk erg blij om - dat op dit moment er jaarlijks een opbrengst ont staat van 1 ton. Dat betekent dat het huidige tarief vanwege deze organisatie niet hoeft te worden aangepast. Maar wij moeten ons dan wel realiseren dat wanneer de huidige middelen - de wagens en dergelijke -zijn afgeschreven over vijf a zes jaar, dat we dan de bijdrage van SAVER aan de gemeente Roosendaal niet meer hebben en dan zullen wij geconfronteerd worden met een tekort, op het mo ment dat wij de tarieven zullen moeten bijsturen. Dat is pas over vijf jaar - dat weet ik wel - dan kan er ook heel veel op andere terreinen al veranderd zijn, maar wij moeten ons niet blindstaren op de toe zegging op dit moment dat de tarieven vanwege deze reorganisatie niet worden aangepast. Kortom het product bepaalt de prijs en die zullen wij moeten gaan betalen. In de voorbesprekingen was het een opdracht aan u om met de Ondernemingsraad tot een positief eindoordeel te komen en wij zijn blij dat u dat bereikt hebt. Ik geloof zeker dat de heer Floor - en de heer Van de Watering met zijn man nen, die hier ook aanwezig zijn - blij zijn dat uiteindelijk de Ondernemingsraad ook akkoord is gegaan met de voorstellen wat betreft het Sociaal Statuut en de overgang van het personeel. Kortom, u heeft ons fiat bij dit voorstel, wij willen uitdrukkelijk in de toekomst de vinger aan de pols houden als het gaat om de tarieven en het pakket, dat wij afnemen van SAVER. Verder wensen wij u allen succes met deze onderneming. De VOORZITTER: Het woord is aan wethouder Jonkers. De heer JONKERS, wethouder: Mijnheer de voorzitter, dank u wel. Al zou ik het niet zo aan uw raad laten blijken hoe belangrijk ik dit moment vind - omdat het een beetje rumoerig was - toch sta ik hier voor een belangrijk moment. Ik hoor vanavond zeggen dat er al vanaf 1995 - dat was mij niet bekend - over gesproken wordt. Misschien wel over gesproken, maar de bestuursopdracht was er in ieder geval nog niet, want die is eind 1996, begin 1997 verstrekt. Voorzitter, ik ben erg gelukkig dat bijna alle frac ties - en dat is toch moeilijk rond deze tijd - een beetje met complimenten strooien. Ik vind het ook

Raadsnotulen

Roosendaal: 1851-1999 | 1999 | | pagina 31