55 geval is, zal de begrotingswijziging naar de gewestraad - en dus ook naar uw gemeenteraad - gaan, zodat u exact de consequenties van deze begrotingswijzigingen kunt beoordelen. De VOORZITTER: Wenst iemand in tweede instantie het woord? Neen? Dan constateer ik dat u allen instemt met de Kadernota. Zonder hoofdelijke stemming wordt dit voorstel aangenomen (zie het besluit tot 15e wijziging van de gemeentebegroting voor het dienstjaar 1999). 5.a Voorstel nr. 20: Vacature bestuurscommissie openbaar onderwijs. De VOORZITTER: Wenst iemand daarover het woord? Wenst iemand stemming? Mag ik dan con stateren dat u instemt met het voorstel tot benoeming? Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt dit voorstel aangenomen. 5.b Voorstel nr. 21: Subsidiëring schoolbegeleiding. Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt dit voorstel aangenomen. 5.c Voorstel nr. 22: Wijziging Subsidieverordening Welzijn 1999. Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt dit voorstel aangenomen (zie het besluit FEFPA/22a). 5.d Voorstel nr. 23: Verlenging convenanten met de speelautomatenhallen. Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt dit voorstel aangenomen. 5.e Voorstel nr. 24: Aanpassing verordening overleg lokaal onderwijsbeleid. Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt dit voorstel aangenomen. 6.a Voorstel nr. 25: Oprichting SAVER N.V. De VOORZITTER: Wie wenst daarover het woord? Achtereenvolgens wensen de heer Koster, me vrouw Cormaux, de heer Polderman, mevrouw Gepkens, de heer Swinkels en mevrouw Henken het woord. Het woord is aan de heer Koster. De heer KOSTER: Mijnheer de voorzitter, dank u wel. In een aantal sessies hebben we in de commis sie voor Beheer en Verkeer ons licht laten schijnen over de vele details die betrekking hadden op de voorbereiding en realisatie van SAVER. Het thans voorliggende eindvoorstel is daarvan het resultaat. De fractie van de Roosendaalse Lijst is verheugd dat vrijwel alle problemen tot tevredenheid konden worden opgelost. Slechts enkele details dienen nog nader uitgewerkt te worden. Het stemt ook tot vreugde dat de betrokken Ondernemingsraden en het GVO volledig met de voorstellen akkoord zijn. Gelet op de positieve verwachtingen, vastgelegd in het bedrijfsplan lijkt een nieuwe overheids-N.V. een goede toekomst tegemoet te gaan. Voor de burgers betekent dit in ieder geval een continuering van de service en in een aantal gevallen zelfs een verbetering. De fractie van de Roosendaalse Lijst heeft met instemming kennis genomen van de herhaalde toezeggingen van de wethouder dat er ten gevolge van de oprichting van SAVER - en dus de samenvoeging van de betrokken reinigingsdiensten - voor de Roosendaalse burger geen verhoging van de reinigingsrechten zal plaatsvinden. Uiteraard laten externe factoren zoals hogere stortings- en verbrandingsrechten en dergelijke, eventuele aan passing van de tarieven onverlet. Tenslotte voorzitter, kan de Roosendaalse Lijst instemmen met alle acht de punten van uw voorstel en wensen wij de nieuwe onderneming en haar directeur - de heer Floor - alle succes toe. De VOORZITTER: Het woord is aan mevrouw Cormaux. Mevrouw CORMAUX-EENINK: Mijnheer de voorzitter, SAVER wordt een feit als wij hier vanavond instemmen met de samenvoeging van de afdeling Reiniging en Vervoer van de gemeente Roosendaal 56 en met de afdeling Reiniging van de gemeente Bergen op Zoom. Wij hebben hierover in de commissie al verschillende keren uitvoerig van gedachten gewisseld. Wij delen uw mening, dat het - bedrijfsmatig gezien - op de langere termijn gewoon noodzakelijk is, dat deze samenvoeging een feit wordt. Wij vinden het belangrijk om hier vanavond nogmaals te onderstrepen, dat besloten is dat er geen gemid deld tarief zal worden gehanteerd. Dat wil zeggen: wie een efficiënt inzamelsysteem heeft, betaalt ook minder. Wij zijn het er helemaal mee eens, dat efficiency ook beloond moet worden. We gaan er ook van uit dat het samengaan de efficiency van het bedrijf moet vergroten en dat dit dus ook voordelen moet gaan opleveren voor de klanten. Dat wil zeggen voor de gemeente, maar ook voor haar burgers. Tot nu toe heeft u ons alleen maar kunnen verzekeren van het feit dat de tarieven als gevolg van SAVER per se niet zullen stijgen, althans niet als gevolg van het samengaan van de inzameling. De stortingskosten staan daar natuurlijk buiten. Maar wij zijn van mening dat die schaalvergroting een efficiencyverbetering tot gevolg moet hebben en dus ook op termijn een positief effect op de tarieven moet kunnen hebben. Belangrijk vinden wij ook de toezegging dat de gemeente verantwoordelijk blijft voor het beleid en voor de tariefstelling van het reinigingsrecht. Dat betekent, dat ook al wordt deze dienst op afstand geplaatst in de vorm van een overheids-N.V. de gemeente - en dus deze raad - een vinger in de pap blijft houden, wat betreft de tarieven. Dat vinden wij bijzonder belangrijk en wij wen sen SAVER ontzettend veel succes toe. De VOORZITTER: Het woord is aan de heer Polderman. De heer POLDERMAN: Mijnheer de voorzitter, dank u wel. Zo ontevreden als ik was over de voorlich ting - richting raadscommissie - over de RMD waar we het net over hadden en de stortingskosten in gewestelijk verband, zo tevreden ben ik over de manier waarop de commissie in deze zaak wel be trokken is geweest. Dat mag ook wel eens gezegd worden. Wij hebben er een aantal malen uitvoerig over gedebatteerd en daarom kunnen we het nu ook kort houden. Van het begin af aan heeft de SP u ook in deze zaak gesteund. In afvalland is van alles aan de hand en het lijkt de SP een verstandige keuze om een sterk overheidsbedrijf hiervoor op te richten. Want dat is naar ons idee de beste manier om de oprukkende marktwerking ook in deze branche tegemoet te treden. Daarom is het voor ons ook wel een eindstation en geen opstap voor verdere privatisering, laat dat duidelijk zijn. Want als we de afvalverwerking nog verder privatiseren dan zal zowel de burger in zijn portemonnee, als het milieu daarvan het slachtoffer zijn. Daarom, een overheids-N.V. ja, een privatisering, nee. In de commissie hebben we ook nadrukkelijk gevraagd naar de consequentievorm van deze oprichting voor de gewone burger. Hoe zullen de tarieven zich ontwikkelen? Ons is toegezegd, dat dit een verantwoordelijkheid blijft van de gemeenteraden en ik neem aan dat we daar dus bij de eerstvolgende gemeenteraadsbe groting op terug zullen komen. Daarbij zal de SP er voor waken dat de burger er niet meer voor moet gaan betalen. Daar kunt u van op aan. Dus, zover het er nu bijligt, krijgt u onze steun. Dank u wel. De VOORZITTER: Het woord is aan mevrouw Gepkens. Mevrouw GEPKENS: Voorzitter, de discussie over de verzelfstandiging van de afdeling Reiniging loopt als sinds juni 1998. Ik ben het met de vorige sprekers eens dat u complimenten verdient voor de wijze waarop u de commissie steeds heeft geïnformeerd en bij de discussie betrokken heeft. U weet dat vanuit onze fractie de discussie steeds stevig is aangezet en ook moet ik u zeggen dat wij toch bij ons standpunt - wat we in de commissie hebben ingenomen - blijven. In samenwerking met de ge meenten Bergen op Zoom, Halderberge en Woensdrecht wordt gewerkt aan de oprichting van een nieuw bedrijf, SAVER geheten. SAVER staat voor Samenwerking en Verzelfstandiging Reiniging. De beweegreden om tot dit samenwerkingsverband over te gaan is schaalvergroting. Daardoor zou na melijk een betere bedrijfsvoering ontstaan. Het moet bovendien leiden tot meer klantvriendelijkheid en een lagere prijs. De huidige Reinigingsdienst van de gemeente Roosendaal scoort - wat ons betreft - op deze punten heel erg goed. Maar willen wij voor een dergelijke schaalvergroting zijn, dan moeten de voordelen voor de burgers duidelijk zijn. Dat is nu niet herkenbaar, want in onze optiek dalen de kosten voor de burger niet. En we vragen ons dan vervolgens af voor wie het wel goed is? Is het dan goed voor de gemeente omdat die geen financiële risico's meer loopt? Nee, want ondanks het feit dat de gemeente alleen via de aandeelhoudersvergadering invloed kan uitoefenen, blijft zij volledig aan sprakelijk voor de financiële huishouding. Dat noemen wij toch het ondernemingsrisico afwentelen. Wij vinden dan de huidige situatie veel duidelijker. De gemeente loopt het ondernemingsrisico, maar heeft ook de volledige beslissingsbevoegdheid in de bedrijfsvoering. Zij kan door die beslissingsbevoegd heid zelf beleid maken ten aanzien van de afdeling Reiniging. Dus meer invloed van de burger via de gemeenteraad. Tevens voorzitter, vrezen wij dat de deskundigheid die nu in het bezit is van de ge meente, straks wel aanwezig is bij SAVER maar niet meer bij de eigen organisatie en daar hebben wij

Raadsnotulen

Roosendaal: 1851-1999 | 1999 | | pagina 30