51 Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt dit voorstel aangenomen. 4.b Voorstel nr. 18: Vervanging software huursubsidie. Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt dit voorstel aangenomen (zie het besluit tot 22e wijziging van de gemeentebegroting voor het dienstjaar 1999). 4.c Voorstel nr. 19: Kadernota 1999 Streekgewest De VOORZITTER: Wie wenst daarover het woord? Achtereenvolgens wensen de heren Van Steeke- lenburg, Polderman, Pirée, A.M. van de Sande en Hermans en mevrouw Gepkens het woord. Het woord is aan de heer Van Steekelenburg. De heer VAN STEEKELENBURG: Mijnheer de voorzitter, we praten hier vanavond eigenlijk over een soort halve Kadernota. Hij heeft voor een flink gedeelte van de taak van het Streekgewest, maar be perkt betrekking op het stuk wat ophoudt, als we per 1 mei - als ik het goed heb - beginnen met de nieuwe regeling. Waarbij we een aantal taken op een andere manier hier in het Westelijk Brabantse gaan organiseren. Wat betreft de inhoud van alle taakvelden, daar is in de commissies voldoende op ingegaan. Daar kan de CDA-fractie volledig mee instemmen. Op het gebied van de volksgezondheid, op het gebied van milieu, op het gebied van de sector Wonen, werken en welzijn. Die wijzigingen daar kunnen wij ons volledig in vinden. Blijft de vraag over wanneer we nu - als het ware een nieuwe Ka dernota, met als onderwerp de frictiebegroting die nog gemaakt moet gaan worden - over het stuk wat overblijft gaan spreken. De besluitvorming, die zal - neem ik aan - daarover plaatsvinden in april/mei en ik voorzie dan een probleem bij de behandeling van die begroting voor het tweede stuk van 1999. Misschien dat u kunt aangeven wanneer u voornemens bent om met die aangepaste begroting naar de raad te komen zodat er nog op tijd bijgestuurd kan worden? Dank u wel. De VOORZITTER: Het woord is aan de heer Polderman. De heer POLDERMAN: Mijnheer de voorzitter, het is toch een gegoochel van jewelste wat we hier ter beoordeling krijgen voorgelegd. De lagere bijdrage is voor de gemeente zoveel, structureel bedraagt de verhoging dan weer zoveel en voor 1999 is het incidenteel verlaagd met dit. Een geplus en gemin waar je duizelig van wordt. Ik denk dat het een beetje de bedoeling is om het maar zo ingewikkeld mogelijk te maken, dat het niet meer te volgen is. Daarvan verdenk ik uw strategie wel eens als het over het Streekgewest gaat. Boven het raadsvoorstel staat als verantwoordelijke portefeuillehouder wethouder Kerkhof-Mos - begrijp ik - en dat is onze verantwoordelijke wethouder voor Financiën. Maar het voorstel is voorgelegd aan de commissies voor Algemene en Bestuurlijke Zaken en Ruimtelijke Ordening, Volkshuisvesting en Milieu. De grootste financiële wijziging gaat over de afvalverwerking en is dus de verantwoordelijkheid voor de wethouder van afvalverwerking en dat is een onderdeel van het Beheer. Maar in zijn commissie is dit punt echter totaal niet aan de orde geweest. Ik zou toch graag wat uitleg willen van de verantwoordelijke wethouder over hoe het nu kan dat we eerst een ge raamd overschot hadden van 630.000,- en dat dat veranderd is in een tekort van een dikke 2 miljoen gulden. Ik denk dat wethouders om minder naar huis gestuurd worden, zou ik denken. Voorzitter, naar aanleiding van vragen hierover in de commissie ABZ, heeft u ons wel een briefje gestuurd waarin u dus enige uitleg geeft over deze materie, maar duidelijker is het er allemaal niet op geworden. Het cijfergegoochel wordt er dus - wat dat betreft - niet duidelijker op. Ik zou toch graag een nadere verkla ring willen horen over het feit, dat de wethouder daarover de commissie absoluut niet heeft voorge licht. Goed, ik denk dat ik wat dat betreft de zaak niet op de spits wil drijven, want ik vind dat je daar vlak voor de verkiezingen wat voorzichtig mee moet zijn. Maar enige uitleg is wel op zijn plaats. Voor zitter, in het raadsvoorstel schrijft u dat het ontstaan van het tekort van 2 miljoen, te maken heeft met een niet-verrekenbare b.t.w. van de vuilverbranding Heeren (HVR) en door de hogere verwerkings kosten van het verminderde afvalaanbod. Dat is nu precies waar de SP altijd voor gewaarschuwd heeft, het verbranden van afval werkt contraproductief als het gaat om het streven minder afval te produceren, wat uit milieuoogpunt een prima na te streven, streven is. Hoe minder te verbranden af val, hoe duurder worden de stookkosten van de verbrandingsovens. Verbranden vraagt dus of om meer afval, of om meer geld, of om allebei. Voorzitter, is dat wat we tussen de regels moeten lezen? Dan is er nog iets wat we quasi achteloos naar aanleiding van de begroting meegedeeld hebben ge kregen, dat is de op handen zijnde verzelfstandiging of zelfprivatisering van de RMD. U meldt dat ook terloops in de commissie ABZ. Nu zijn we 2Vz jaar bezig om het Streekgewest om te vormen tot iets 52 anders. Daar hebben we kilo's papier over te lezen gekregen, over welk model, welke vorm en welke variatie. Het is nog niet besloten of één van de wezenlijke onderdelen - de RMD - gaat verzelfstandi gen, zonder dat de raad daar in gekend wordt. De SP heeft altijd bezwaar gehad tegen het Streekge west vanwege haar ondemocratische structuur, maar nu na 2Vz jaar discussies over die herstructure ring zijn we wat dat betreft nog geen stap verder. Dat moet ik toch naar aanleiding van dit voorstel, helaas vaststellen. Dank u wel. De VOORZITTER: Het woord is aan de heer Pirée. De heer PIRÉE: Mijnheer de voorzitter, dank u wel. De WD constateert met het CDA, dat we maar een stukje van de problematiek - tot een bepaalde periode - hier voor ons hebben. Wij zijn ook zeer benieuwd hoe de nieuwe verwikkeling na de beroemde datum - ik geloof 1 mei - gaat worden. Wat onze fractie ook heeft verrast, is toch wel de manier waarop u ons een brief heeft gestuurd na de op merkingen in de commissie ABZ, over die RMD-afvalverwijdering. Verder wil ik niet zo ver gaan dan mijnheer Polderman, maar als het nu gaat over brieven kunnen lezen, dan lees ik alleen de laatste zin voor en dan zal ik proberen om geen verkeerde intonaties te leggen: "Ter informatie kan alvast worden medegedeeld dat het in de Kadernota vermelde sterk negatieve resultaat van 2 miljoen - en nu komt het - zo goed als zeker (nagenoeg) wordt weggewerkt". Voorzitter, ik wou toch graag een toelichting hebben op die zin, "zo goed als zeker (nagenoeg) wordt weggewerkt". Want het is toch niet bepaald een ontzettend helder taalgebruik, als je op die manier over de negatieve post van 2 miljoen gulden spreekt. Bovendien, voorzitter, is onze fractie ook een beetje geschrokken van uw mededeling over de RMD. De GGD-en gaan samen, daar is twee jaar over gesproken, het kan zelfs langer zijn. Er is een voorlichtingsbijeenkomst voor raadsleden van het Stads- en Streekgewest in Breda over geweest. Er zaten wat bottlenecks in - geloof ik - wat huisvesting betrof als ik de kranten goed heb gelezen, maar over deze zaak hebben we eigenlijk nog helemaal niets gehoord. Er zijn toch hele ingewikkelde pro blemen bij aan de orde en ik hoef maar te spreken over contracten voor het aanleveren van afval en dergelijke. Hoe gaat het daar dan mee, gaan dan die mee en hoe gaat dat allemaal gebeuren? Daar over is ons allemaal nog niets bekend. Daar zou ik toch best graag iets meer van willen weten. Daar wou ik het bij laten, voorzitter. De VOORZITTER: Het woord is aan de heer A.M. van de Sande. De heer A.M. VAN DE SANDE: Mijnheer de voorzitter, bij omvormingsoperaties zullen altijd zaken voorkomen die niet verwacht en gewenst zijn. Bij elke Kadernota Streekgewest - en ook diverse be sluitvormingsfases - krijgt de Partij van de Arbeid-fractie al het gevoel dat daar door niemand enige grip op het totale beleid is. Sterker nog, iedereen wordt op het verkeerde been gezet en dan gebruiken we de woorden "belazerd worden" nog maar niet. Van alle kanten wordt er geschoven met bedragen om tot dekking te kunnen komen, bijvoorbeeld bij de RMD. En nader onderzoek tovert weer afspraken tevoorschijn en dan vraag ik me af: waar zijn nu die verantwoordelijke portefeuillehouders in dezen? Naar onze mening zijn ze nergens en overal. Dan de afvalverwerking, die heeft lage verwerkingskos ten door een lager afvalaanbod. Nou, prima zouden we denken. Maar nee, de begroting verandert in een tekort van bijna 2 miljoen, wat daarna door zwaar onderhandelen wellicht weer grotendeels onge daan gemaakt wordt. En van gelukzaligheid zouden we bijna proficiat gaan roepen, ware het niet dat deze ontwikkelingen alleen maar op het bordje van de burger terechtkomen. De burger beperkt het afvalvolume en als dank mag hij de kosten van het lage aanbod betalen. Leg dat maar eens uit. Ge lukkig voorzitter - laat ik het zo maar omschrijven - eindigt 30 april boekhoudkundig het Streekgewest en ik hoop dat het ook gelukkig mag zijn. De VOORZITTER: Het woord is aan de heer Hermans. De heer HERMANS: Mijnheer de voorzitter, dank u wel. Naar aanleiding van de Kadernota zou ik een aantal opmerkingen willen plaatsen ten aanzien van de RMD-milieuconsulting en de RMD-afvalverwij dering. Want volgens de laatste informatie is de verzelfstandiging van de RMD-milieuconsulting wel erg dichtbij. We zijn - meen ik - begonnen bij 95,- per uur en in dit voorstel komt er 107,50 uitrollen. Wij vragen ons af of de RMD nu en voor de toekomst, marktconform bezig is. Anders zou er misschien toch een andere beslissing genomen moeten worden. Dat ten aanzien van de consulting, voorzitter. Ten aanzien van de RMD-afvalverwijdering heb ik de Kadernota er nog eens op nageslagen en dan blijkt - eerst naar de primitieve begroting gekeken - dat er een overschot zou zijn van 630.000,- en uit bladzijde 31 van de Kadernota blijkt dat een tegenvallende opbrengst van 1.350.000,- en 870.000,- voor onverrekenbare b.t.w. uiteindelijk leidt tot een tekort van 2 miljoen gulden. In de Ka-

Raadsnotulen

Roosendaal: 1851-1999 | 1999 | | pagina 28