51
Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt dit voorstel aangenomen.
4.b Voorstel nr. 18: Vervanging software huursubsidie.
Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt dit voorstel aangenomen (zie het besluit
tot 22e wijziging van de gemeentebegroting voor het dienstjaar 1999).
4.c Voorstel nr. 19: Kadernota 1999 Streekgewest
De VOORZITTER: Wie wenst daarover het woord? Achtereenvolgens wensen de heren Van Steeke-
lenburg, Polderman, Pirée, A.M. van de Sande en Hermans en mevrouw Gepkens het woord. Het
woord is aan de heer Van Steekelenburg.
De heer VAN STEEKELENBURG: Mijnheer de voorzitter, we praten hier vanavond eigenlijk over een
soort halve Kadernota. Hij heeft voor een flink gedeelte van de taak van het Streekgewest, maar be
perkt betrekking op het stuk wat ophoudt, als we per 1 mei - als ik het goed heb - beginnen met de
nieuwe regeling. Waarbij we een aantal taken op een andere manier hier in het Westelijk Brabantse
gaan organiseren. Wat betreft de inhoud van alle taakvelden, daar is in de commissies voldoende op
ingegaan. Daar kan de CDA-fractie volledig mee instemmen. Op het gebied van de volksgezondheid,
op het gebied van milieu, op het gebied van de sector Wonen, werken en welzijn. Die wijzigingen daar
kunnen wij ons volledig in vinden. Blijft de vraag over wanneer we nu - als het ware een nieuwe Ka
dernota, met als onderwerp de frictiebegroting die nog gemaakt moet gaan worden - over het stuk wat
overblijft gaan spreken. De besluitvorming, die zal - neem ik aan - daarover plaatsvinden in april/mei
en ik voorzie dan een probleem bij de behandeling van die begroting voor het tweede stuk van 1999.
Misschien dat u kunt aangeven wanneer u voornemens bent om met die aangepaste begroting naar
de raad te komen zodat er nog op tijd bijgestuurd kan worden? Dank u wel.
De VOORZITTER: Het woord is aan de heer Polderman.
De heer POLDERMAN: Mijnheer de voorzitter, het is toch een gegoochel van jewelste wat we hier ter
beoordeling krijgen voorgelegd. De lagere bijdrage is voor de gemeente zoveel, structureel bedraagt
de verhoging dan weer zoveel en voor 1999 is het incidenteel verlaagd met dit. Een geplus en gemin
waar je duizelig van wordt. Ik denk dat het een beetje de bedoeling is om het maar zo ingewikkeld
mogelijk te maken, dat het niet meer te volgen is. Daarvan verdenk ik uw strategie wel eens als het
over het Streekgewest gaat. Boven het raadsvoorstel staat als verantwoordelijke portefeuillehouder
wethouder Kerkhof-Mos - begrijp ik - en dat is onze verantwoordelijke wethouder voor Financiën. Maar
het voorstel is voorgelegd aan de commissies voor Algemene en Bestuurlijke Zaken en Ruimtelijke
Ordening, Volkshuisvesting en Milieu. De grootste financiële wijziging gaat over de afvalverwerking en
is dus de verantwoordelijkheid voor de wethouder van afvalverwerking en dat is een onderdeel van
het Beheer. Maar in zijn commissie is dit punt echter totaal niet aan de orde geweest. Ik zou toch
graag wat uitleg willen van de verantwoordelijke wethouder over hoe het nu kan dat we eerst een ge
raamd overschot hadden van 630.000,- en dat dat veranderd is in een tekort van een dikke 2 miljoen
gulden. Ik denk dat wethouders om minder naar huis gestuurd worden, zou ik denken. Voorzitter, naar
aanleiding van vragen hierover in de commissie ABZ, heeft u ons wel een briefje gestuurd waarin u
dus enige uitleg geeft over deze materie, maar duidelijker is het er allemaal niet op geworden. Het
cijfergegoochel wordt er dus - wat dat betreft - niet duidelijker op. Ik zou toch graag een nadere verkla
ring willen horen over het feit, dat de wethouder daarover de commissie absoluut niet heeft voorge
licht. Goed, ik denk dat ik wat dat betreft de zaak niet op de spits wil drijven, want ik vind dat je daar
vlak voor de verkiezingen wat voorzichtig mee moet zijn. Maar enige uitleg is wel op zijn plaats. Voor
zitter, in het raadsvoorstel schrijft u dat het ontstaan van het tekort van 2 miljoen, te maken heeft met
een niet-verrekenbare b.t.w. van de vuilverbranding Heeren (HVR) en door de hogere verwerkings
kosten van het verminderde afvalaanbod. Dat is nu precies waar de SP altijd voor gewaarschuwd
heeft, het verbranden van afval werkt contraproductief als het gaat om het streven minder afval te
produceren, wat uit milieuoogpunt een prima na te streven, streven is. Hoe minder te verbranden af
val, hoe duurder worden de stookkosten van de verbrandingsovens. Verbranden vraagt dus of om
meer afval, of om meer geld, of om allebei. Voorzitter, is dat wat we tussen de regels moeten lezen?
Dan is er nog iets wat we quasi achteloos naar aanleiding van de begroting meegedeeld hebben ge
kregen, dat is de op handen zijnde verzelfstandiging of zelfprivatisering van de RMD. U meldt dat ook
terloops in de commissie ABZ. Nu zijn we 2Vz jaar bezig om het Streekgewest om te vormen tot iets
52
anders. Daar hebben we kilo's papier over te lezen gekregen, over welk model, welke vorm en welke
variatie. Het is nog niet besloten of één van de wezenlijke onderdelen - de RMD - gaat verzelfstandi
gen, zonder dat de raad daar in gekend wordt. De SP heeft altijd bezwaar gehad tegen het Streekge
west vanwege haar ondemocratische structuur, maar nu na 2Vz jaar discussies over die herstructure
ring zijn we wat dat betreft nog geen stap verder. Dat moet ik toch naar aanleiding van dit voorstel,
helaas vaststellen. Dank u wel.
De VOORZITTER: Het woord is aan de heer Pirée.
De heer PIRÉE: Mijnheer de voorzitter, dank u wel. De WD constateert met het CDA, dat we maar
een stukje van de problematiek - tot een bepaalde periode - hier voor ons hebben. Wij zijn ook zeer
benieuwd hoe de nieuwe verwikkeling na de beroemde datum - ik geloof 1 mei - gaat worden. Wat
onze fractie ook heeft verrast, is toch wel de manier waarop u ons een brief heeft gestuurd na de op
merkingen in de commissie ABZ, over die RMD-afvalverwijdering. Verder wil ik niet zo ver gaan dan
mijnheer Polderman, maar als het nu gaat over brieven kunnen lezen, dan lees ik alleen de laatste zin
voor en dan zal ik proberen om geen verkeerde intonaties te leggen: "Ter informatie kan alvast worden
medegedeeld dat het in de Kadernota vermelde sterk negatieve resultaat van 2 miljoen - en nu komt
het - zo goed als zeker (nagenoeg) wordt weggewerkt". Voorzitter, ik wou toch graag een toelichting
hebben op die zin, "zo goed als zeker (nagenoeg) wordt weggewerkt". Want het is toch niet bepaald
een ontzettend helder taalgebruik, als je op die manier over de negatieve post van 2 miljoen gulden
spreekt. Bovendien, voorzitter, is onze fractie ook een beetje geschrokken van uw mededeling over de
RMD. De GGD-en gaan samen, daar is twee jaar over gesproken, het kan zelfs langer zijn. Er is een
voorlichtingsbijeenkomst voor raadsleden van het Stads- en Streekgewest in Breda over geweest. Er
zaten wat bottlenecks in - geloof ik - wat huisvesting betrof als ik de kranten goed heb gelezen, maar
over deze zaak hebben we eigenlijk nog helemaal niets gehoord. Er zijn toch hele ingewikkelde pro
blemen bij aan de orde en ik hoef maar te spreken over contracten voor het aanleveren van afval en
dergelijke. Hoe gaat het daar dan mee, gaan dan die mee en hoe gaat dat allemaal gebeuren? Daar
over is ons allemaal nog niets bekend. Daar zou ik toch best graag iets meer van willen weten. Daar
wou ik het bij laten, voorzitter.
De VOORZITTER: Het woord is aan de heer A.M. van de Sande.
De heer A.M. VAN DE SANDE: Mijnheer de voorzitter, bij omvormingsoperaties zullen altijd zaken
voorkomen die niet verwacht en gewenst zijn. Bij elke Kadernota Streekgewest - en ook diverse be
sluitvormingsfases - krijgt de Partij van de Arbeid-fractie al het gevoel dat daar door niemand enige
grip op het totale beleid is. Sterker nog, iedereen wordt op het verkeerde been gezet en dan gebruiken
we de woorden "belazerd worden" nog maar niet. Van alle kanten wordt er geschoven met bedragen
om tot dekking te kunnen komen, bijvoorbeeld bij de RMD. En nader onderzoek tovert weer afspraken
tevoorschijn en dan vraag ik me af: waar zijn nu die verantwoordelijke portefeuillehouders in dezen?
Naar onze mening zijn ze nergens en overal. Dan de afvalverwerking, die heeft lage verwerkingskos
ten door een lager afvalaanbod. Nou, prima zouden we denken. Maar nee, de begroting verandert in
een tekort van bijna 2 miljoen, wat daarna door zwaar onderhandelen wellicht weer grotendeels onge
daan gemaakt wordt. En van gelukzaligheid zouden we bijna proficiat gaan roepen, ware het niet dat
deze ontwikkelingen alleen maar op het bordje van de burger terechtkomen. De burger beperkt het
afvalvolume en als dank mag hij de kosten van het lage aanbod betalen. Leg dat maar eens uit. Ge
lukkig voorzitter - laat ik het zo maar omschrijven - eindigt 30 april boekhoudkundig het Streekgewest
en ik hoop dat het ook gelukkig mag zijn.
De VOORZITTER: Het woord is aan de heer Hermans.
De heer HERMANS: Mijnheer de voorzitter, dank u wel. Naar aanleiding van de Kadernota zou ik een
aantal opmerkingen willen plaatsen ten aanzien van de RMD-milieuconsulting en de RMD-afvalverwij
dering. Want volgens de laatste informatie is de verzelfstandiging van de RMD-milieuconsulting wel
erg dichtbij. We zijn - meen ik - begonnen bij 95,- per uur en in dit voorstel komt er 107,50 uitrollen.
Wij vragen ons af of de RMD nu en voor de toekomst, marktconform bezig is. Anders zou er misschien
toch een andere beslissing genomen moeten worden. Dat ten aanzien van de consulting, voorzitter.
Ten aanzien van de RMD-afvalverwijdering heb ik de Kadernota er nog eens op nageslagen en dan
blijkt - eerst naar de primitieve begroting gekeken - dat er een overschot zou zijn van 630.000,- en
uit bladzijde 31 van de Kadernota blijkt dat een tegenvallende opbrengst van 1.350.000,- en
870.000,- voor onverrekenbare b.t.w. uiteindelijk leidt tot een tekort van 2 miljoen gulden. In de Ka-