361 De VOORZITTER: ik constateer dat de RAAD zonder hoofdelijke stemming raad conform het voorstel besluit. 7d. Beslissing op bezwaarschrift inzake onderhoud torenurenwerken. Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming besluit de RAAD conform het voorstel van burgemeester en wethouders. 7e. Van wijkbeheer naar wijkgericht werken/"cont®act met de buurt". De heer POLDERMAN: de discussie die wij in de commissie hadden wil ik niet overdoen. Bij de stukken zag ik geen advies van de commissie. Omdat de heer Buijs mijn advies in de commissie niet geheel had begrepen wil ik bij wijze van stemverklaring nog eens uitleggen waarom ik akkoord kan gaan met uw voorstel, behoudens 1. Dat betekent dat ik op hoofdlijnen kan instemmen met wijkgericht werken. Ik wil de voorzitter graag krediet verschaffen om met wijkgericht werken aan de slag te gaan. Het idee vind ik sympathiek. Wat m.i. nog onvoldoende is uitgewerkt is het punt van de democratische legitimiteit van het bewonersplatform. Namens wie spreken zij en hoe hebben zij hun achterban georganiseerd? Spreken zij wel namens de buurt? Dat zijn de vragen waarop nog geen antwoord is. Wat mij verwonderd heeft is dat het voorstel alleen langs de commissie RO is gegaan. Als je het serieus neemt heeft het wijkgericht werken consequenties voor het beleidsterrein bestuurszaken. Staan wij als gemeenteraad bevoegdheden af en zo ja welke en zo nee, waarom dan niet. Het heeft eveneens raak vlakken met het welzijnsterrein. In dit verband vindt mijn fractie het onbegrijpelijk dat er nauwelijks of niet is afgestemd met de stichting die wij uitgebreid subsidiëren, te weten het SIW. Kortom: ik vind de hoofdlijnen waarvoor u mijn instemming vraagt nog vaag en dat kan, als het fout wordt ingevuld, narigheid veroorzaken. Het gevaar bestaat dat de wijkplatforms waarmee wij een contract hebben, gaan werken als een extra drempel voor de burgerij om met het ambtelijk - en politiek apparaat te communiceren. Als u denkt dat u de hoofdlijnen op papier heeft, dan denk ik dat u zich vergist. De discussie moet naar mijn idee nog beginnen. Ik juich toe dat die discussie in de raad start, vandaar mijn goedkeuring voor uw voorstel, uitgezonderd punt 1terwijl ingestemd wordt met punt 2, 3 en 4. De heer BUIJS: het spijt mij, meneer Polderman. Het hoofdlijnenconcept "Van wijkbeheer naar wijkgericht werken" ligt er en de RLPR vindt, dat er dat goed uitziet. Termen als coproductie van partijen, bewonersplatforms, draagvlak, vaste contactpersonen, projectleiders etc. beioven veel goeds in deze notitie. De notitie blijft van papier. Nu dus van papier naar de werkelijkheid. Van achter het bureau naar de wijk. Wijkgericht werken is tweerichtingverkeer. In de wijk moet het gebeuren. Kijk ook eens naar de schaal. Er zijn wijken van meer dan 10.000 inwoners. Gelukkig kan er naar bevind van zaken worden overgeschakeld naar lagere niveaus, het straatniveau. Dat zal nodig zijn om draagvlak te krijgen, om mensen gemotiveerd te krijgen en te houden en successen te gaan boeken. Voorzitter, wij zullen dat proces van omschakeling van papier naar daadwerkelijk werken in de wijk met plezier, maar ook kritisch volgen en wensen u daar veel succes bij. Mevrouw HENKEN: het plan om wijkgericht te werken is in feite het voortborduren op één van de hoofdaandachtspunten uit de visie van de gemeente Roosendaal "Samen op weg" bij de gemeentelijke herindeling. Daar was het belangrijke uitgangspunt: waar mogelijk decentraal en waar nodig centraal. Dat is voor ons de richting die wij op moeten. Aan de ene kant zien wij een schaalvergroting in onze maatschappij en aan de andere kant een behoefte aan schaalverkleining. Vooral in Roosendaal vinden wij het belangrijk dat wij teruggaan naar het kleinste niveau en de kleinere samenwerkingsverbanden in de wijken stimuleren. Mevrouw BUISMAN: het wijkgericht werken is al begonnen, voorzitter, niet alleen vinden wij daar een aantal voorbeelden van terug bij de ingekomen post, maar de afgelopen maanden hebben ook aange toond dat de inwoners van Roosendaal en zijn kerkdorpen voor belangrijke zaken steeds beter en vaker zichzelf uiten. De winst van wijkgericht werken is volgens de POR/GL- fractie dat per wijk of buurt direct gecommuniceerd kan worden. Wij hebben een iets andere visie dan wat u voorstelt. Wij zijn van mening 362 dat middels wijkbureaus bewoners beter te bereiken zijn en omgekeerd. Communicatie dicht bij huis en niet log over zoveel schijven zoals nu. Deze wijkbureaus kunnen gevestigd zijn in de buurt- club- of dorpshuizen. Zij zijn de spil waar het wijkgericht werken om kan draaien. Het wijkbureau kan informatie- en inspraakavonden organiseren, maar ook wijkschouwen waarbij bewoners en ambtenaren worden betrokken. Speciale aandacht wil de POR/GL- fractie voor de wijkschouwen voor kinderen en jongeren. Voldoende ruimte om te spelen of elkaar te ontmoeten zou hier het hoofdthema kunnen zijn. Daarnaast maakt het wijkbureau in nauwe samenwerking met bewoners, winkeliers, wijkorganisaties en gemeentelijke diensten een plan voor ontwikkeling en beheer van de wijk. Om goed op de hoogte te kunnen zijn en blijven van wat er speelt in de wijk, hebben raadsleden vooral de taak te luisteren naar bewonersplatforms. Jongeren en allochtonen doen bijna nooit mee aan deze vorm van overleg. Op verschillende manieren kan gepoogd worden hen bij de projecten te betrekken. De POR/GL-fractie vindt dat wijkgericht werken het verdient om een goede start te maken. In onze visie is dat: per wijk of dorp beginnen en daar ervaring opdoen en dan het volgend segment aanpakken. De implementatie kan dan soepeler verlopen. Wij wensen allen die erbij betrokken zijn veel geduld en creativiteit toe. De heer VAN ANTWERPEN: voorzitter, het contract met het wijkbeheer is een goede aanzet wat de PvdA betreft. Inzet als instrument dient zeker verder verfijnd te worden. Ook wij vinden het jammer dat het niet in alle commissies is behandeld. In de commissie ABZ heb ik daar om gevraagd. De voorzitter heeft die bal teruggelegd bij de verantwoordelijke wethouder, maar die heeft er niets mee gedaan en dat betreuren wij. Wij vinden dit bij uitstek iets dat integraal door de hele gemeente loopt. Als wij met zo'n project beginnen dan scheppen wij als gemeente verwachtingen en als dit proces mislukt zijn wij als gemeente en gemeenschap redelijk ver van huis. Het vraagt de nodige omzichtigheid en daadkracht. Een actieve gemeente kan bij andere partijen passiviteit veroorzaken. Wat wij constateren is de mandatering van bewoners. Wij hebben dat al bij Kalsdonk opgemerkt. De ervaring leert ons dat op het moment dat bewonersorganisaties gemandateerd en getrapt in een overleg zitten, beslissingen nemen die bijna niet meer uit te leggen zijn aan de achterban. Mensen vervreemden uiteindelijk van hun achterban. Ik zou u op het hart willen drukken daarmee rekening te houden. Het is een integraal proces en de eerste proeven zijn wat ons betreft mislukt. U had dit in alle commissies aan de orde moeten stellen. Hoe integraal gaat het college hiermee om en hoe is de afstemming binnen het college geregeld? Wat ons betreft wordt dit contract met de buurt een soort lakmoesproef voor het denken en doen qua integraliteit in de gemeente Roosendaal. Wat ons betreft kunt u daar snel mee beginnen door de Molenstraat aan te pakken. Bij de algemene beschouwingen heeft onze motie het niet gehaald. U zei dat het bij de structuurschets aan de orde zou komen, maar ik had het liever hier gezien. De heer HERMANS: doelstellingen instandhouden en het verbeteren van de leefbaarheid door een integrale en procesmatige aanpak gebaseerd op samenwerking tussen gemeenten, particuliere organisaties en bewoners. Draagvlak en vertrouwen in de gemeente zullen belangrijk zijn voor het slagen van wijkgericht werken, maar ook de schaalgrootte en het instellen van bewonersplatforms met de bezetting van bewoners die een goede afspiegeling zijn van de bewoners uit de betreffende wijken. Daarom is het jammer dat niet beter op elkaar wordt afgestemd. Het SIW gaat starten met drie wijken, terwijl de politie voor een schaalgrootte van 5000 bewoners kiest. Door de gemeente zal gestart worden met 8 wijken en 5 dorpen. De afstemming m.b.t. schaalgrootte, waarbij het buurtniveau als mogelijkheid wordt overwogen, wordt meegenomen. De VL wil er op wijzen dat de gemeente Roosendaal bestaat uit 8 wijken en 5 dorpen en niet uit 13 wijken. Behoud van identiteit moet voorop staan. Bestaande structuur zul benut moeten worden en ervaring met vorige en lopende projecten worden meegenomen. Het opzetten van een projectbureau en een vast aan spreekpunt zal de burger ten goede komen. De communicatie naar alle partijen zal van belang zijn voor het slagen van dit project met een investering van ruim 1,5 miljoen voor drie jaar en een vijftal projectleiders. De Vrije Lijst is ervan overtuigd dat wanneer alle neuzen in dezelfde richting wijzen het een verantwoorde

Raadsnotulen

Roosendaal: 1851-1999 | 1999 | | pagina 187