349
herindeling hebben wij de verzelfstandiging van zowel het GA als het Reinigingsbedrijf ter hand genomen.
Bij de verzelfstandiging van het Reinigingsbedrijf is overgegaan tot privatisering. Dat is natuurlijk iets
anders dan verzelfstandiging. Het betekent o.a. dat zelfstandig besluiten genomen kunnen worden.
Het ingenieursbureau zal opdrachten gaan verstrekken aan het aannemingsbedrijf en dat zou de efficiency
ten goede moeten komen. Het zou vooral ook beter, goedkoper en doelmatiger werken inhouden en dat is
de bedoeling van verzelfstandiging.
In de commissie is toegezegd dat wij budgettair neutraal zullen werken.
Logistiek gevolg: nu de gemeente Roosendaal uitgestrekter en uitgebreider is, kan snelverkeer
meerwaarde betekenen.
De klachtenafhandeling is van groot belang en daaraan zal extra aandacht worden geschonken. In de
Roosendaalse Bode wordt wekelijks van het telefoonnummer melding gemaakt.
Aan de werf in Wouw zal getracht worden een goede invulling te geven. Het bedrijventerrein in de kern
Wouw is vol, maar wij zullen kijken of er mogelijkheden zijn om meerdere bedrijven daar huisvesting te
bieden; vooral lokale bedrijven.
Over een aantal jaren zal bekeken worden waar de nieuwe huisvesting zal komen. Dit is nog in onderzoek.
Ten aanzien van mevrouw Buisman betreur ik het dat onze standpunten niet nader tot elkaar zijn
gekomen. Verzelfstandiging vindt plaats omdat wij een beter produkt op de markt willen brengen en liefst
zo goedkoop mogelijk. Ik heb in de commissie toegezegd dat terugkoppeling regelmatig zal plaatsvinden.
In de managementrapportage hebben wij aangegeven dat indien nodig wij de financiën vanuit de
gemeente zullen sturen.
Wij spreken een bepaald bedrag af van f.500.000.- om te starten. Voor bedragen onder de f.25.000.- mag
de directie beslissen anders zal een terugkoppeling naar de gemeenteraad plaatsvinden. Er zal ook
marktconform gewerkt moeten worden hetgeen concurrentie met het bedrijfsleven inhoudt. De samenwer
king met SAVER verandert niet, mevrouw Buisman. Ten aanzien van de randvoorwaarde van budgettair
neutraal: daaraan mag u mij houden.
De VOORZITTER: wenst iemand in tweede instantie het woord?
De heer VERBRAAK: dank voor de uitvoerige beantwoording. Wat nog niet helemaal helder is, is de staat
van de werf in Wouw. Gaat u onderzoek verrichten om te kijken of er mogelijkheden zijn voor plaatselijke
ondernemers of heeft u al stappen in die richting gezet?
Mevrouw BUISMAN: op blz. 8 van het bedrijfsplan staat dat voor het investeringsplan geen goedkeuring
nodig is van de gemeenteraad, klopt dat?
De heer POLDERMAN: dank voor de toelichting. Overtuigd ben ik nog niet. U zegt dat door de
verzelfstandiging efficiënter gewerkt wordt. Het is ambtenaren toch niet verboden om zelfstandig te den
ken? Marktconform werken: in de stukken geeft u aan dat dat betrekkelijk is. Op de eerste plaats kan dat
niet marktconform, omdat de gemeente een dienstverlenend karakter heeft. U geeft zelf aan wij niet
marktconform kunnen werken, omdat de gemeente opdrachtgever is. Dat dit bij zal dragen om efficiënter
te gaan werken, geloof ik niet. Heb ik u goed begrepen dat het een budgettair-neutrale operatie is?
Mevrouw KERKHOF, wethouder: de lasten die uit de investeringen voortvloeien zijn opgenomen in de
begroting. Als u de begroting en het investeringsplan goedkeurt dan heeft het hoofd van het nieuwe
Gemeentelijk Aannemingsbedrijf de ruimte van uw raad gekregen om binnen die financiële kaders de
acties en activiteiten te ondernemen en investeringen te doen. Dat hoeft niet nog eens te worden herbe
vestigd door de raad.
De heer JONKERS, wethouder: ik wil er aan toevoegen dat het buikkrediet dat wij hebben staan, gebruikt
kan worden als krediet dat wij gevoteerd hebben en waarover wij achteraf verantwoording moeten
afleggen. Wij geven een buikkrediet waaruit zij kunnen putten en daarover moeten zij rapporteren
waarvoor en wanneer het gebruikt is. De betrokken mensen zijn enthousiast over deze nieuwe manier van
werken en dat is doorslaggevend en gunstig voor de motivatie.
Het bedrijventerrein in de kern Wouw wordt nog gebruikt en wanneer dat vrij is en meegenomen is in de
berekening en begroting van het GA zullen wij dat verkopen op de in Roosendaal gebruikelijke manier. Er
hebben zich al kandidaten gemeld waaruit een selectie zal worden gemaakt.
350
De VOORZITTER: mag ik dan constateren dat u allen instemt met het voorstel, zij het dat de POR/GL-
fractie geacht wil worden te hebben tegengestemd?
Behoudens de POR/GL-fractie besluit de RAAD zonder hoofdelijke stemming conform het voorstel van
burgemeester en wethouders.
6b. Wijziging Algemene plaatselijke verordening i.v.m. asverstrooiing.
Mevrouw BUISMAN: alle kernen zijn oranje gekleurd behalve die van Moerstraten en de Wouwse Planta
ge. Is daar een reden voor?
De heer JONKERS, wethouder: ik zal het nagaan en kom er in de commissie van woensdag op terug.
De VOORZITTER: ik begrijp dat de raad akkoord gaat?
De RAAD gaat zonder hoofdelijke stemming akkoord met het voorstel van burgemeester en wethouders.
6c. Voorbereidingskredieten diverse werken Majoppeveld-Noord.
De heer ELSTjammer dat de fietspaden niet meer terugkomen in dit prachtige plan. Juist in een tijd dat
meer gebruik gemaakt wordt van de fiets, wordt niet méér aandacht besteed aan de veiligheid van de
fietser. De WD-fractie vindt het een goede zaak dat deze wegen eindelijk onder handen genomen
worden. Dit is gebeurd in goed overleg met de OKR-contactgroep Majoppeveld en de gemeente. Dat is
voor veel plannen een goed voorbeeld om tot een duurzaam projectplan te komen. De beschikbare
subsidie wordt dan ook heel goed en op de juiste manier ingezet. De WD stemt derhalve in met het voor
stel.
De heer POLDERMAN: revitalisering van een bedrijventerrein. Wie zou daar niet voor zijn? Natuurlijk is
dat een goed idee. Wij moeten zuinig zijn op de ruimte. Daarom liever bestaande terreinen revitaliseren
dan nieuwe aanleggen. De vraag is daarom, voorzitter, zijn wij daarmee bezig in dit voorstel?
Het spijt me, maar ik kom tot een andere conclusie. Wat u hier voorstelt heeft slechts zijdelings te maken
met revitalisering. Het is een voorstel om enkele straten te reconstrueren en meteen de riolering te
vervangen. Op zich een prima idee, maar voorzitter, zo zijn er nog veel meer straten in Roosendaal.
De fietspaden in Roosendaal liggen er niet zo best bij. Wij zouden een systeem krijgen met verschillende
niveaus, schuifjes genoemd, waarbij wij het gewenste niveau voor onderhoud per gebied kunnen vast
stellen. Ik wacht nog steeds op dat overzicht om dat vast te kunnen stellen. Zonder dat dat schema door
ons is vastgesteld komt u nu met het voorstel om deze straat aan te pakken en u noemt dat revitalisering.
Ik versta onder revitalisering iets anders. Als je door Majoppeveld fietst dan word je er niet vrolijk van.
Verpaupering, veel leegstand, veel ongebruikte ruimte: reden om echt te revitaliseren.
Als u met een serieus voorstel zou komen en aantoont dat Borchwerf II overbodig is, dan ben ik de eerste
om u te steunen. Nu gebruikt u een fraaie vlag die de lading niet dekt. Ik zie geen reden om genoemde
straten en zeker niet de Leemstraat die er behoorlijk bijligt, voorrang te verlenen op andere wegen en
straten. U zult dat meer moeten onderbouwen en m.n. via het een jaar geleden toegezegde systeem hard
moeten maken waarom dit nu eerst moet. Welk onderhoudsniveau voor industriegebieden en welk
onderhoudsniveau voor woonwijken aangehouden wordt. Zolang u dat niet kunt onderbouwen blijft het
incidentenpolitiek en daaraan willen wij niet meedoen.
De heer JONKERS, wethouder: dit gaat over een voorbereidingskrediet. Wij gaan een en ander
voorbereiden om met een definitief voorstel naar u toe te komen. Destijds is met elkaar afgesproken dat
dit een goed systeem is. Een systeem waarin wij aangeven wat wij gaan voorbereiden, met elkaar kunnen
discussiëren en richting kunnen geven. De wens van bijna allemaal, behalve de heer Polderman, is dat er
een goede reden is dat onderhanden te nemen. U heeft gezien in het voorstel dat er subsidie op gegeven
is. Dat is reden om dat te gaan gebruiken.
U spreekt over het schema. Wij hebben veertien dagen geleden de begroting 1999 vastgesteld. Daarvoor
heeft u middelen beschikbaar gesteld voor het beheer openbare ruimte (BOR).
In de beantwoording in eerste termijn hebben wij gezegd dat de f.6 miljoen die wij daarvoor hebben,
gebruikt kunnen worden voor reconstructie waarvan wij weten dat die daarvoor in aanmerking komen.
Voor wat betreft BOR, de schuifjes, zullen wij later in het jaar met een voorstel komen. Wij zullen daarover