97,
347
De vraag van de cliënt staat centraal en daar moet uiteindelijk de discussie over gaan. Voor wat betreft de
solidariteit van de gemeenten Steenbergen en Halderberge: ik hoop dat zij ook het belang inzien van het
RIO. De vraag van de cliënt staat centraal. Het is de zorgvraag waar het om gaat. Ik hoop dat zij hun
verantwoordelijkheid zullen nemen.
Voorzitter, ik denk dat ik met de toezegging dat wij op 7 december a.s. spreken over de begroting 2000 en
het bedrijfsplan, alle zaken heb behandeld.
De VOORZITTER: wenst iemand in tweede instantie het woord? Neen? U stemt in met het voorstel?
De RAAD gaat zonder hoofdelijke stemming akkoord conform het voorstel van burgemeester en
wethouders (zie het besluit tot 63® wijziging van de gemeentebegroting voor het dienstjaar 1999).
6a. Verzelfstandiging afdeling Uitvoering naar Gemeentelijk Aannemingsbedrijf;
De heer VERBRAAK: de verzelfstandiging van de afdeling Uitvoering naar het Gemeentelijk
Aannemingsbedrijf is een logisch gevolg op eerder gezette stappen. Punten als bedrijfsmatig werken,
ontbureaucratisering, kwaliteit, flexibiliteit en toetsing aan de markt zijn punten die de CDA-fractie als een
meerwaarde ziet bij de verzelfstandiging. Dat de klachtenafhandeling als speerpunt is genomen stemt ons
tevreden. Gemeenten zullen nog beter bediend kunnen worden alsmede het feit dat de OR een positief
advies heeft gegeven. Bovendien is sprake geweest van een goede communicatie met alle betrokkenen.
Voorzitter, wat de werf in Wouw betreft is ook onze fractie er voorstander van lokale ondernemers bedrijfs
huisvesting te bieden. Wij weten dat er binnen de gemeente Wouw behoefte aan bestaat. De CDA-fractie
gaat akkoord met de verzelfstandiging en wenst de 75 medewerkers succes toe. Uiteraard zullen wij
binnen de commissie een en ander kritisch blijven volgen en om met de heer Polderman te spreken zeg
ik: "Go"!
De heer ELST: ontbureaucratisering, efficiënter werken zijn zaken die de WD erg aanspreken.
Verzelfstandiging van de afdeling Uitvoering naar Gemeentelijk Aannemingsbedrijf vindt de WD dan ook
een goede zaak. De centralisering van het Gemeentelijk Aannemingsbedrijf kan veel voordelen opleveren.
Toch moet er niet aan worden voorbijgegaan dat er ook nadelen aan kleven, die een grote invloed kunnen
hebben op het kostenbudget.
De WD-fractie wil er voor waarschuwen dat in de toekomst wrijving kan ontstaan tussen de adviseur- en
opdrachtgeversrol van de gemeente. De WD is dan ook van mening dat na één jaar een tussenbalans
opgemaakt zou kunnen worden en dat de commissie beheer en verkeer tussentijds wordt geïnformeerd.
Dit laatste is ons door de wethouder toegezegd. De werf op de wal aan de Donkerweg hadden wij graag
toegevoegd gezien aan het bedrijventerrein te Wouw. Voorzitter, de WD gaat akkoord met het voorstel.
De heer UITDEWILLEGEN: dank u voorzitter, wat de VL betreft is het een goed voorstel, waarmee wij
kunnen instemmen. Het is de vraag hoe het zich in de toekomst zal ontwikkelen. In de commissie is over
dit voorstel al uitvoerig gediscussieerd. Wij zouden het op prijs stellen als met de Donken-werf in Wouw
zorgvuldig wordt omgegaan en getracht wordt zoveel mogelijk Wouwse bedrijven te helpen, omdat
momenteel in Wouw geen bedrijventerrein beschikbaar is. Verder wensen wij u veel succes met het GA.
Mevrouw BUISMAN: de interne verzelfstandiging van de afdeling Uitvoering naar Gemeentelijk
Aannemingsbedrijf lijkt de manier om kostenbewust te handelen en een bedrijfsmatige aanpak te stimu
leren. Daarbij is door de grotere afstand meer handelingsvrijheid mogelijk. Groei en winst zijn geen doel
stellingen, wel moet de prijs-/kwaliteit-verhouding worden getoetst aan de markt. Wordt het dan goedkoper
voor de inwoners van Roosendaal en zijn dorpen of is het verschil dat i.p.v. een wijkgerichte aanpak er nu
centralisatie plaatsvindt en een andere logistiek?
De werf in Wouw wordt helaas verkocht en een aantal wijkposten opgeheven; het wordt nu sneltransport.
Gelukkig zijn een aantal wagens en electrocars nog niet aangeschaft, dus de schade blijft beperkt. Ook
hier wil men eigen of betere huisvesting. Op afstand plaatsen is ons inziens niet vragen naar meer
financiën, maar zelf zorgen dat je je redt en als het kan goedkoper dan tot nu toe, waarbij kwaliteit, conti
nuïteit en effectiviteit voorop staan. Volgens de POR/GL-fractie kan dat ook binnen de afdeling uitvoering.
Verder zijn wij benieuwd naar de relatie met SAVER en de interne begrotingswijziging die u in december
aan ons voorlegt.
348
Op blz. 8 van het bedrijfsplan wordt vermeld dat met de behandeling van de begroting en het
investeringsplan goed gekeurde investeringen geen herbevestiging behoeven van de gemeenteraad.
Betekent het dat, als er later toch verrassingen zijn, de raad er niets meer over kan zeggen?
Blz. 22 van het bedrijfsplan geeft aan dat het Gemeentelijk Aannemingsbedrijf bij de huidige omvang van
de budgettering niet garant kan staan voor of afgerekend kan worden op hogere kwaliteitsniveaus.
Waarom niet? Graag vernemen wij ook van u hoe het is met de bemensing binnen het Gemeentelijk
Aannemingsbedrijf, aangezien de taken veranderen en er meer commercieel gedacht en gewerkt zal
moeten worden. Is men tot deze veranderingen opgeleid of herschoold? Vooralsnog ziet de POR/GL-
fractie geen reden om in te stemmen met de verzelfstandiging van de afdeling Uitvoering. Wij zien tot nu
toe geen voordeel van het op afstand plaatsen, zeker ook omdat we ons afvragen welk voordeel de
bewoners van Roosendaal en zijn kerkdorpen bij de verzelfstandiging hebben.
Wij wensen de mensen die het proces van vernieuwing ingaan veel succes met hun werk en hopen dat als
een en ander geëvalueerd wordt eind volgend jaar, wij ongelijk hebben gekregen en onze twijfels niet
terecht zijn.
De heer POLDERMAN: kort na de verzelfstandiging van de afdeling Reiniging en Vervoer komt u nu met
het voorstel om de afdeling Uitvoering om te bouwen naar een Gemeentelijk Aannemingsbedrijf. De argu
mentatie bij SAVER was schaalvergroting. Samenwerking met omliggende gemeenten om mee te kunnen
doen in de afvalbranche vond de SP een redelijk argument. Wat is nu de reden om de afdeling Uitvoering
te verzelfstandigen? Daar kom ik niet helemaal uit.
Gelukkig is uw uitgangspunt geen privatisering; het moet een organisatie blijven binnen de gemeentelijke
organisatie. Daar ben ik blij om en daaraan zal ik u houden. Dus: geen privatisering. In de stukken staat
dat door de grotere afstand meer handelingsvrijheid ontstaat en daarmee stimulansen voor bedrijfsmatig
en kostenbewust handelen.
U zegt hoe groter de afstand hoe efficiënter er gewerkt kan worden, begrijp ik dat goed? Voorzitter, in de
commissie heb ik al gezegd dat ik u niet voor de voeten wil lopen in uw streven meer efficiëncy te brengen
in het uitvoeringsapparaat. De winst van dit voorstel zou moeten zitten in het leveren van meer werk met
dezelfde kosten. Als u denkt dat dit de weg is tot dat doel dan zou ik zeggen: "bewijst u het maar". De SP
zal het beoordelen aan de hand van de praktijk. Er ligt veel werk op het aannemingsbedrijf te wachten en
ik zou zeggen: aan de slag!
Maar voorzitter, kom niet na een tijdje met het verzoek voor meer geld voor dit Gemeentelijk
Aannemingsbedrijf, want de opdracht moet zijn met hetzelfde budget meer en beter werk leveren. Dat
geldt, wat ons betreft, inclusief uw huisvestingsplannen. Punt 3 van het voorstel betekent volgens de SP
dat de operatie budgettair neutraal moet plaatsvinden. Als ik dit goed geïnterpreteerd heb kunt u mijn steun
krijgen.
Mevrouw ABRI/VANGEN: de Roosendaalse Lijst kan akkoord gaan met de interne verzelfstandiging van
de afdeling Uitvoering tot het Gemeentelijk Aannemingsbedrijf. De belangrijke meerwaarde van deze
interne verzelfstandiging is dat een organisatiestructuur ontstaat die kostenbewust en marktgericht werken
mogelijk maakt. Iets wat onze fractie binnen de gemeentelijke organisatie aanspreekt. Wij vinden dat de
structuur en vorm van uitvoeringscontract tussen de verschillende afdelingen en een management con
tract met het bestuur goed zijn vormgegeven. Ook zijn wij tevreden over het sociale Statuut dat voldoende
doorstromingsmogelijkheden biedt voor het personeel.
Voorzitter, de RLPR vindt het een goede zaak dat het klachtenafhandelingssysteem van de sector
Stadsontwikkeling een centrale plaats krijgt binnen de nieuwe organisatiestructuur. De verschillende meld
punten van de klachten komen straks in het afhandelingssysteem van het aannemingsbedrijf samen. Onze
fractie wil u nogmaals verzoeken om het klachtensysteem voldoende onder de aandacht van de inwoners
te brengen. Wij zullen de prestaties van het aannemingsbedrijf de komende jaren nauwlettend blijven
volgen. De RLPR wenst tot slot het nieuwe aannemingsbedrijf veel succes.
Mevrouw STROOP: van de PvdA was bekend dat wij achter de verzelfstandiging van het Gemeentelijk
Aannemingsbedrijf hebben gestaan, maar aangezien ik de laatste commissievergadering beheer en
verkeer wegens ziekte niet aanwezig was, wil ik duidelijk zeggen dat de PvdA instemt met het voorstel.
De heer JONKERS, wethouder: dank u wel, voorzitter, wij hebben in de commissievergadering uitgebreid
gediscussieerd over de verzelfstandiging. De verzelfstandiging is eigenlijk al in 1996 afgesproken. Met de
ggkd de wijziging: "De heer Adriaansen: