343
3c. Vaststellen Jaarplan B 2000
De heer VERBOGT: ten aanzien van dit agendapunt heeft de privatisering parkeerbeheer per 1-1-1999
ertoe geleid dat er een forse uitbreiding van vergunningen en het wijkbeheer door de politie aan de orde is,
waardoor er meer blauw op straat te zien zal zijn. Daarmee wordt o.a. voldaan aan een van de pro
gramma-afspraken. In heldere capaciteitsoverzichten van de beide politieteams kunnen wij lezen waarnaar
de aandacht zal uitgaan in de extra uren politietoezicht. De CDA-fractie kan daarmee instemmen.
Door de toegezegde tussentijdse rapportage over de voortgang van genoemde activiteiten in april en
september krijgen wij de tussentijdse rapportage en ontstaat er ook voor uw raad een beter inzicht in de
geleverde dienstverlening door de politie, waarvoor de gemeente een aanzienlijk bedrag betaalt.
Dat is een hele verbetering waarbij de raad ook de mogelijkheid wordt geboden om tussentijds op
onderdelen eventueel bij te sturen.
Datzelfde geldt ook voor de toezeggingen die Service Care Nederland heeft gedaan ten aanzien van de
stadswachten. De stadswachten zullen aan de orde komen als de evaluatie wordt voorgelegd, heb ik
begrepen. Een kleine kanttekening, voorzitter. De ingevoerde 36-urige werkweek, die ook in de
commissievergadering aan de orde is geweest, heeft in 1999 tot gevolg gehad dat de voor 1999 contrac
tueel overeengekomen uren dienstverlening met bijna 5,5% werd onderschreden. Het uurloon werd door
dit alles hoger en het aantal uren dienstverlening werd lager. Het gevolg was dat in 1999 ruim 700 uur
minder werd verricht dan feitelijk was afgesproken. In wezen komen wij de met elkaar afgesproken criteria
niet na.
De CDA-fractie had het meer gepast gevonden dat hierover tussentijds in plaats van achteraf informatie
was verstrekt. Niettemin kan het voorliggende jaarplan 2000 rekenen op de instemming van de CDA-
fractie.
Tot slot: tijdens het bezoek dat wij aan de politie hebben gebracht, hebben wij met belangstelling kennis
kunnen nemen van de gevorderde plannen van beide politieteams om uitvoering te gaan geven aan de
zgn. gebiedsgebonden politiezorg in onze gemeente. Dat is een ontwikkeling die de CDA-fractie toejuicht
en met belangstelling zal volgen het komende jaar.
De heer GOMMERS: meer blauw op straat is, zoals bij vele partijen, ook een wens van de WD. Jaarplan
B spreekt over additioneel 12000 uur politietoezicht in 2000 evenals in 1999. Ogenschijnlijk verandert er
niets, maar door het wegvallen van het parkeerbeheer komen er bij de politie zo'n 3600 uur vrij ten
behoeve van andere soorten toezicht o.a. in de wijk. In feite dus toch meer blauw op straat: ca. 3600 uur,
iets dat wij zeer toejuichen. Nu besloten is dat de politie weer wijkagenten gaat invoeren ziet de WD dit als
een prima aansluiting bij het thema wijkgericht werken, het zgn. "cont(r)act met de buurt". Voorzitter, de
WD wenst u en de politie veel succes met het uitvoeren van dit jaarplan.
De VOORZITTER: dank u. Mevrouw Gepkens heeft het woord.
Mevrouw GEPKENS: al een paar jaar geeft de POR/GL-fractie aan het plezierig te vinden dat op deze
manier via het jaarplan B additionele middelen beschikbaar zijn voor de politie om meer toezicht te
houden op straat. Wij vinden dat het goed is om het algemeen toezicht op deze manier uit te breiden.
Zeker nu er in de jongste plannen sprake is van initiatieven richting specifieke doelgroepen als ouderen,
buurthuizen en jongeren.
Dat kan met de extra inspanning van komend jaar nog beter gestalte krijgen. U geeft aan dat er meer uren
naar het wijkgerichte werk gaan en ik zou u willen vragen er op toe te zien dat er niet alleen meer blauw op
straat is, maar dat zij ook aanspreekbaar zijn voor de inwoners van de stad en de vijf dorpen.
U geeft in uw voorstel aan dat u in de loop van 2000 met een discussie over de financiën 2001 zal komen.
U koppelt die aan de Perspectiefnota. Ik zou u dringend willen vragen om los daarvan de discussie over de
financiën in de commissie te voeren. Bij de Perspectiefnota zou het door de veelheid van onderwerpen
onderbelicht kunnen worden, terwijl het onderwerp voor alle partijen van groot belang is.
Mevrouw ADRIAANSEN: de Roosendaalse Lijst wil hierop in het kort ingaan. In de commissie algemene
en bestuurlijke zaken is uitvoerig over het jaarplan B en de toekomstige ontwikkelingen bij de politie
gesproken. Voor onze fractie is het overdragen van het parkeertoezicht naar Parkeerbeheer waardoor
extra uren beschikbaar komen, een goede ontwikkeling. De gekozen inzet zowel bij het team Bovendonk
als het team Centrum kan onze goedkeuring krijgen. Meer aandacht voor de wijk in al zijn aspecten zoals
344
aandacht voor de senioren en hun leefomgeving. Aandacht voor de jeugd en vooral de jeugd die overlast
veroorzaakt op bepaalde plaatsen en het extra toezicht bij de winkelcentra en evenementen krijgen in het
jaarplan B meer aandacht.
Voorzitter, wijkgericht werken vraagt een andere aanpak ook van de politie. Uitgangspunt van het plan is
het integrale karakter. Samen met o.a. het sociaal-cultureel werk, onderwijs en de woningbouwcorporaties,
worden de problemen in de wijk opgepakt. Wat voor ons van groot belang zou zijn is dat ook de bewoners
van de wijken erbij betrokken worden. Zij zijn het die verantwoordelijk zijn voor hun wijk en hun straat. De
uitbreiding van de stadswachten van 12 naar 17 kan onze fractie onderschrijven. Uitbreiding van het
werkgebied naar de wijken en de kernen is voor ons een eerder geuite wens.
Wij betreuren het wel dat de evaluatie van de stadswachten niet in deze maand besproken kon worden,
omdat wij het vermoeden hebben dat met de uitbreiding van de stadswachten en de uitbreiding naar de
wijken misschien wel een andere manier van werken nodig is. Graag willen wij van u vernemen of een
evaluatie in de komende vergadering van de commissie ABZ tegemoet kan worden gezien. Zoals u zult
begrijpen kan onze fractie akkoord gaan met het jaarplan B.
De heer HERMANS: de Vrije Lijst vindt de keuze van het college om middels het parkeerbeleid
parkeerwachters in te zetten een goede en creatieve oplossing om op deze manier meer blauw op straat te
krijgen. De surveillanten die belast waren met parkeertoezicht voor totaal 4600 uur komen nu geheel vrij
voor het wijktoezicht, dat de komende jaren veel extra aandacht van de politie zal krijgen zoals uit de
presentatie in de commissie is gebleken. De Vrije Lijst is zeer tevreden met deze insteek bij de politie. Zo
kunnen alle disciplines zoals gemeente, via wijkgericht werken en SIW goed op elkaar worden afgestemd
en uitgewisseld. Door het hogere uurtarief loopt het aantal surveillance uren 10% terug. Dit wordt echter
ruimschoots gecompenseerd door de extra inzet van de reeds genoemde 4600 uur en door het inzetten
van vijf extra stadswachten, zodat per saldo zo'n 10.000 uur extra blauw op straat kan worden gerea
liseerd.
Op deze manier, voorzitter, geven wij ruimschoots uitvoering aan het coalitieprogramma en wat het
belangrijkste is: de burger zal deze extra inzet en nieuwe werkwijze zeker als extra veilig gaan beleven.
Zowel team Centrum als Bovendonk gaan in het jaar 2000 extra aandacht besteden aan de overlast die
veroorzaakt wordt door hangplekken voor jongeren. Tevens zal er meer worden gesurveilleerd in de
omgeving van senioren-instellingen en als laatste maar zeker niet het minst belangrijk: zoveel mogelijk
blauw op straat. Dit alles moet leiden tot een hoger veiligheidsgevoel bij de burger.
Voorzitter, zoals de Vrije Lijst reeds bij de algemene beschouwingen heeft aangegeven zijn wij zeer
verheugd over de extra inzet van vijf stadswachten in 2000, die dan eindelijk over alle wijken en dorpen
van Roosendaal worden verdeeld. De evaluatie stadswachten zien wij dan ook met grote belangstelling
tegemoet. Tenslotte rest de vraag van waaruit de stadswachten van team Bovendonk gaan werken. Moet
hiervoor ook weer een nieuwe locatie in dat werkgebied worden gecreëerd?
De heer VAN ANTWERPEN: ook de PvdA-fractie kan instemmen met het jaarplan. Het is ons in de
commissie ABZ opgevallen met welk gemak een activiteit die door ons betaald wordt, door de politie wordt
ingevuld nl: het investeren in de wijkagenten. Als je dat vergelijkt met een activiteit die een andere maat
schappelijke instelling (bijv. SIW) wil opvoeren dan moet hemel en aarde bewogen worden. In dat verband
vond ik het op zijn minst opvallend te noemen dat, toen de CAO compensatie ter sprake kwam, daar
vanuit het college en de meeste raadsfracties volop begrip was en dat het op een of andere manier
geregeld zou moeten worden, terwijl ongeveer een maand geleden dezelfde discussie bij het Algemeen
Maatschappelijk werk keihard leidde tot: "ja, zo is het nu eenmaal, daar moet je 't maar mee doen".
Nogmaals: het doet niet af aan jaarplan B, maar in de marge geeft het wat ons betreft toch stof tot
nadenken.
De VOORZITTER: het is goed te vernemen dat u allen instemt en de doelstellingen onderschrijft, ook van
jaarplan B.
De opmerkingen die gemaakt zijn ten aanzien van de 36 uur compensatie: als de heer Van Antwerpen
zegt dat er van mijn kant gestreefd was naar uitbreiding van het budget, dan heeft hij dat niet goed
begrepen. Ik heb gezegd dat wij ons juist hebben gehouden aan het budget en niet aan het aantal uren
toen wij voor die keuze kwamen te staan. Naar mijn idee was dat ook de opzet van het contract. De
loonkosten zouden gevolgd worden. Wellicht reden om, als wij in 2001 een nieuw contract maken,
nadrukkelijk te bekijken welke spelregels wij op dat punt gaan afspreken. Er is dus geen sprake geweest