324 voor daar waar openbaar vervoer niet lukt. In de voorjaarsnota is aan de orde geweest dat wij thans beschikken over openbaar vervoer WVG en ik heb u toegezegd te zoeken naar aanvullend vervoer. Wij garanderen u dat dit begin januari zal worden gestart. De onderhandelingen zullen dan echter doorgaan om mogelijkheden te onderzoeken om daar waar wij gestart zijn dat over te laten nemen door de Provin cie. Getracht zal worden het WVG vervoer hierin te integreren om te komen tot WVG-geintegreerd openbaar vervoer. De Roosendaalse Lijst m.b.t. beheer openbare ruimte. Wij hebben met elkaar geconstateerd dat de openbare ruimte er slecht uitziet en hebben geconcludeerd dat er veel middelen nodig zijn: f. 40 a t. 50 miljoen om dat openbaar gebied in goede staat te brengen. Nu zijn wij bezig daar plannen voor te maken. Daarvoor moet tijd worden uitgetrokken. Voorzitter, de Vrije Lijst m.b.t. parkeertarieven bewoners: wij hebben met elkaar afgesproken dat wij voor de bewoners de komende jaren de parkeertarieven niet zouden verhogen. - De heer VAN ANTWERPEN: Wat betekent dit concreet? - De heer JONKERS, wethouder: Als ik u nu toezeg, namens het college, dat wij begin januari van start kunnen i.o.m. BBA en de Provincie voor aanvullend vervoer op die plaatsen. Alleen de plannen zullen nog gemaakt moeten worden en er zal nog onderhandeld moeten worden. Daar het openbaar vervoerbudget bij de Provincie ligt en de dienstregeling bij de gemeente is het gemakkelijk de gemeente openbaar vervoer toe te laten voegen. Wij hebben daar als gemeente geen middelen voor. De financiën hoeven niet altijd bij de gemeente te liggen. Wij zijn bijna tot overeenstemming gekomen. De bedoeling is om de financiële consequenties daar te leggen waar zij thuishoren en dat is bij de Provincie. - De heer TEUSINK: 2 Januari rijdt de bus? - De heer JONKERS, wethouder: Ten aanzien van onkruidbestrijding: met de BVG zullen wij ook de onkruidbestrijding ter hand nemen. Het is een gevoelige zaak, provinciaal en landelijk, daar de normen regelmatig wijzigen. De komende veertien dagen ligt bij het college het onkruidbestrijdingsplan dat wij u daarna ter discussie zullen aanbieden. Voorzitter, ten aanzien van mevrouw Gepkens en de verstoring van de grafrust bij omzetting van een algemeen naar een eigen graf moet ik zeggen, dat het geen verstoring van de grafrust betekent, daar een en ander op papier geschiedt. - De heer TEUSINK: En de emoties dan, voorzitter? - De heer JONKERS, wethouder: Een algemeen graf is omgezet naar 15 jaar door de gemeente. Daarvoor is er een ronde ingelast en is een keuze te maken tussen een algemeen en een eigen graf. Daar zal de ge meente zorgvuldig mee omgaan. De VOORZITTER: ik heb u toegezegd nog even samen te vatten wat de toezegging door het college m.b.t. openbaar vervoer inhoudt. Wij zeggen toe met eenmalige middelen voor de tijd die nodig is om met Gedeputeerde Staten te praten over collectief vraagafhankelijk vervoer en daarover besluitvorming te plegen, om binnen het systeem van openbaar vervoer alternatieven te bieden voor het vervallen van de halteplaatsen bij de laatst opgezette dienstregeling. De termijn die wordt aangehouden is de kortst mogelijke termijn, maar wordt sterk beperkt door de termijnen binnen het openbaar vervoer. Binnen het openbaar vervoer moet het gebeuren willen je kilometers kunnen blijven meetellen en voor subsidie in aanmerking komen. Binnen het openbaar vervoer betekent dat er ook een termijn van ter visie legging, van inspraak etc. geldt. Dus: eenmalige middelen en de tijd die nodig is om met Gedeputeerde Staten over collectief vraagafhankelijk vervoer te praten en tot besluitvorming te komen binnen het systeem van openbaar vervoer. De VOORZITTER: Het woord is aan portefeuillehouder de heer Hoogendoom. De heer HOOGENDOORN, wethouder: Ja voorzitter en dan nu de portefeuillehouder ruimtelijke ordening, stedenbouw, volkshuisvesting, milieu, natuur en landschap, vergunningen, wijkgericht werken en van avond ook nog zorgcoördinatoren. 325 Er zijn op de laatste pagina van de algemene beschouwingen van het CDA goede opmerkingen gemaakt over het wijkgericht werken. U heeft er alle vertrouwen in en daar ben ik u dankbaar voor. Bij de Lijst Piet Rampaart en het POR bespeur ik wat voorbehoud. Ik wil er op antwoorden dat wij het juist allemaal tegelijk moeten doen, die vijf dorpen en de acht stadswijken, want wij willen het juist gemeentebreed gaan doen. Ten aanzien van de opmerkingen van de Vrije Lijst m.b.t. het bouwen in de dorpen: in de commissie is hier uitgebreid over gesproken. U geeft aan het instrument gronduitgifte te moeten gebruiken. Het instrument dat wij kunnen gebruiken is het streekplan. Dat geeft aan of je ruimte hebt ja dan nee, of je contingenten hebt. Wij hebben een notitie haalbaarheid voor bouw in de dorpen gemaakt. Daarin staan opmerkingen over het bouwen in de dorpen. Ik heb u ook al aangegeven dat wij de "Structuurvisie Plus" in wording hebben. Mogelijk biedt dat ook nog oplossingen en het streekplan van 2002 zal wat dat betreft wellicht ook ruimte kunnen bieden. In dat verband wil ik ook nog even reageren op uw opmerkingen ten aanzien van het Zijdemuseum. Het is nu juist de kwaliteit van invulling die voorgesteld is en die het mogelijk maakt om daar te bouwen op dit moment. Ik heb daar wat tekeningen van gezien en moet zeggen dat het er prachtig uitziet. Het is niet zo dat wij kunnen zeggen: sloop maar, dan krijgen wij daar geen contingent meer, want wij zitten nog steeds met het huidige streekplan. Als wij dat niet deze kwalitatieve invulling geven gaat het helemaal niet door. - De heer HERMANS: Toch is dat jammer, voorzitter, want een heleboel mensen zijn een andere mening toegedaan. Zij wensen toch graag nieuwbouw in dezelfde dorpskern terug te brengen. - De heer HOOGENDOORN, wethouder: Ten aanzien van de structuurschets van de binnenstad heeft u ook een opmerking gemaakt. Dat u het jammer vindt dat het niet in de novembervergadering aan de orde kan komen. U denkt dat dat de ontwikkelingen op Kade-Havengebied frustreert. Wij willen juist voorkomen dat die ontwikkelingen gefrustreerd worden. Wij hebben een stadsgesprek gehad en daarin zijn goede opmerkingen gemaakt ten aanzien van de structuurschets van de binnenstad om die hier en daar nog wat bij te punten. Duidelijke keuzes neer te leggen en besluitvorming in samenhang te laten plaatsvinden. Ik denk dat het er allemaal beter op wordt. Dat doen wij juist om frustratie op de Kade te voorkomen. Moties: de PvdA heeft opmerkingen gemaakt over de Molenstraat en aangedrongen op een integrale aanpak. De aanpak van de Molenstraat was een integrale aanpak. Het heeft alleen niet het resultaat opgeleverd op de termijn zoals wij gedacht hadden. Als de maatregelen die wij al getroffen hebben geen effect hebben is er straks een moment bij de behandeling van de besluitvorming van de structuurschets om met elkaar een duidelijke keuze te maken ten aanzien van dat deel van de Molenstraat waarover u het heeft. Op dit moment ontraden wij deze motie en vragen de besluitvorming en de behandeling in de structuurschets af te wachten. Dan komt de Molenstraat en m.n. dat gedeelte uitgebreid aan de orde. - De heer VAN ANTWERPEN: Voorzitter, in feite kunt u met hetzelfde gemak zeggen: wij nemen 1 over. - De heer HOOGENDOORN, wethouder: De behandeling komt aan de orde bij de structuurschets. Dan twee moties van het POR: motie 16 over de zorgcoördinatoren: een extra servicepakket dat door de ARWON in het leven is geroepen in het kader van hun dienstverlening, het "wonen plus". Daarover is afgelopen zaterdag bij de excursie een uitgebreide toelichting geweest. Het is een servicecoördinator die o.a. de zorg zou kunnen coördineren en doet dat ook. Het is een facultatieve service. Iemand die dat wil, kan daar gebruik van maken, iemand die dat niet wil hoeft dat niet te doen. Mocht bij u de indruk ontstaan zijn dat zo'n servicecoördinator nodig is omdat het in het zorgwereldje zo'n onduidelijke beweging is en dat er mensen voor nodig zijn om daarin de weg te wijzen, dan denk ik dat het misschien toch een verkeerde indruk is. Ik zeg u toe dat ik daar toch eens met de ARWON over ga praten om te kijken of wij dat niet met elkaar gaan verwarren. Het is duidelijk een servicepakket dat de ARWON heeft ontwikkeld en zij vinden dat dat tegemoet komt aan een behoefte van hun klanten. Ik zal er in de commissie nog op terug komen, want het is een zaak van de woningbouwcorporaties. De motie ontraden wij. Motie 14: over de invulling van de locatie 1 Zand, m.n. wordt het door u ingegeven uit vrees dat 1 Zand leeg staat en het gaat verpauperen en een ongewenste verloedering teweeg zou brengen in dat gebied. Ik kan u toezeggen dat de sloop z.s.m. gaat plaatsvinden. Uw suggestie om op die plek woningen neer te zetten in de prijsklasse tot f.200.000.- kunnen wij niet delen. Wij vinden dat op dit moment nog niet in te

Raadsnotulen

Roosendaal: 1851-1999 | 1999 | | pagina 168