297 bedragen uit het parkeerfonds te halen en toe te voegen aan de algemene middelen? Een dergelijke ingreep mag naar de stellige overtuiging van de VL niet weer leiden tot een extra verhoging van de parkeertarieven en voor de parkeervergunninghouders van de bewoners in de binnenstad! Kunt u dat garanderen? Binnenstadsfonds Voorzitter, de uitleg over tariefdifferentiatie is duidelijk, de eventuele uitvoering hiervan laat u mede afhangen van de komende herwaardering ingaande 2001 en verder komt u ter uitvoering van de door de raad ingediende motie ten aanzien van het toekennen van meer gelden aan het binnenstadsfonds met voorstellen bij de voorjaarsnota 2000. Deze wachten wij met belangstelling af. Liggen er overigens concrete plannen op de plank die zo kunnen worden uitgevoerd? Structuurvisie Binnenstad Voorzitter, ook de VL staat een zorgvuldige procedure voor, toch betreuren wij het dat de behandeling van de structuurvisie binnenstad niet reeds in november kan plaatsvinden. Het zal een aantal deelprojecten, zoals Nieuwe Markt en Kade/Havengebied opnieuw frustreren. Woningbouw in de dorpen Voorzitter, gezien de ontwikkelingen in Nispen de laatste jaren, is het naar de mening van de VL terecht dat er tenminste van enige zorg op dit gebied sprake moet zijn. Wij willen uw college er daarom steeds op wijzen alert op de situatie voor elk dorp afzonderlijk te blijven. Verder onderkent uw college dat het voor de leefbaarheid in de dorpen wenselijk is dat de bevolkingssamenstelling naar leeftijd en huishoudgrootte een goede mix moet vormen, maar dat de juridische kaders ten aanzien van het huisvestingsbeleid nauwelijks nog handvatten bieden. Daarom juist voorzitter moeten wij het handvat van gronduitgifte zoveel als mogelijk is blijven hanteren. Agrarisch areaal Voorzitter, met uw college concludeert de VL dat in de bestemmingsplannen voldoende waarborgen zijn ingebouwd om een sluipende verstening door woningbouw en toename van de verkeersdruk in het buitengebied te voorkomen. Tot slot Voorzitter, de VL wil de komende periode met name bereiken dat de burger vooral in de dagelijkse beleving van de stad en de dorpen een duidelijk positieve vooruitgang zal kunnen ervaren met name ten aanzien van de veiligheid in stad en dorpen, het onderhoud van wegen en groen, de koopkracht vooruitgang van de minima, de service naar de burger en het verenigingsVvrijwilligersbeleid. De fractie van de VL wenst u en uw college bij de uitvoering van deze begroting het komende jaar veel wijsheid en daadkracht toe. De VOORZITTER: Het woord is aan de heer Van Antwerpen. PvdA de heer VAN ANTWERPEN: Vooraf willen we het college en het ambtelijk apparaat graag een pluim geven voor de wijze waarop en vooral de tijdstippen u ons deze begroting en alles wat daar bij hoort hebt doen toekomen. Dank daarvoor. Zalmsnip Toen wij het bericht ontvingen dat minister Peper dreigde in te grijpen in de zalmsnip; konden wij, u zult het ons niet kwalijk nemen, een glimlach niet onderdrukken. Zo vaak maak je het nou als oppositiepartij ook weer niet mee dat je eigen motie, die afgewezen is door de gemeenteraad, toch volledig wordt uitgevoerd. Weliswaar sputterde het college voor de vorm in de pers nog even tegen; in de trant van het is eigenlijk toch onbehoorlijk eerst ons beleidsruimte beloven en daarna weer intrekken etc. Voor de PvdA fractie is van meet af duidelijk geweest dat de lokale lastenverlichting gewoon rechtstreeks aan de burgers ten goede moest komen, daar was het kabinet duidelijk in. Overigens ook de talloze burgers in Roosendaal die terecht geprotesteerd hebben. Als u overigens echt vond dat de minister te ver was gegaan en u zo overtuigd was geweest van het eigen gelijk dan had u uw eigen voorstellen moeten handhaven en uiteindelijk de rechter moeten laten uitmaken wie er gelijk had. Wijselijk genoeg hebt u daar niet voor gekozen. Ons zonnige humeur naar aanleiding van dit voorval sloeg echter snel om toen we uw begroting ontvingen. 298 U wekt daarin een aantal malen de suggestie dat het door minister Peper komt dat de burgers een OZB verhoging krijgen van 12% dat vonden we ongehoord, omdat het echt minister Peper niet is geweest die een coalitieprogramma voor Roosendaal heeft gemaakt. Gelukkig stelt u in de beantwoording van de 1e termijn dat "de kracht van argumenten de doorslag voor u hebben gegeven om de fl. 100,- volledig uit te keren aan de burgers". Wij blijven het vreemd vinden en ook grenzend aan onjuiste informatie geven dat u bij de perspectiefnota hebt bezworen dat de zalmsnip als algemeen dekkingmiddel ingezet moest en zou worden. Andere opties waren voor u onbespreekbaar. Als u zich als college zo opstelt moet het u niet verbazen dat wij althans daarbij wat cynisch worden, zeker als we zien wat er daarna gebeurd is met deze begroting. Peper heeft ingegrepen en u hebt uw plannen wat aangepast. Lokale lastendruk Dat neemt niet weg dat van een lastenverlichting voor burgers (behalve voor de minima; een van de zaken waar wij het van harte mee eens zijn) geen of nauwelijks sprake zal zijn. In Roosendaal doet zich de vreemde tegenstelling voor dat we enerzijds een overheidsbeleid hebben dat probeert om de lokale lastendruk te verlagen en dat we anderzijds een gemeente hebben die nou net de lastendruk verhoogt. Wij vinden dat u de Roosendaalse burgers in hoge mate laat betalen voor de ambities van het college en deze coalitie en dat doet u door een forse OZB verhoging toe te passen. Wij kunnen stellen dat dit een trendbreuk is met het verleden waarin wij met elkaar hebben afgesproken dat de OZB slechts met de inflatiecorrectie verhoogd wordt. Op zich vindt de PvdA een OZB verhoging goed bespreekbaar omdat dat immers recht doet aan het uitgangspunt van de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten. Het gaat er dan echter om wat er waarom voor gerealiseerd moet gaan worden. En daarin verschillen wij met u van mening; uw ambitieniveau is niet het onze. Tering naar de nering zetten. En zo komen we tot de kern van de zaak: Wat de PvdA betreft dient u uw ambities bij te stellen; in gewoon Nederlands: de tering naar de nering te zetten. Net als het gezin met kinderen waarvan een kind eigenlijk een nieuwe jas moet hebben, maar de huishoudfinanciën dat niet toelaten. Dan moet je keuzes maken: of de jas nog even doorgedragen, of geen jas dit jaar. Je wordt gedwongen om kritisch belangen en mogelijkheden af te wegen. Dat missen wij dus bij uw voorstellen, terwijl u de verantwoordelijke bent voor hogere uitgaven in veel gezinnen in Roosendaal. Blijkbaar is dit college, maar vooral deze coalitie niet in staat om als volwassen, verstandige mensen de zaak te benaderen. Omdat u onderling er niet uitkomt hoe de tering naar de nering te zetten valt, presenteert u de rekening maar aan de burger; die kan tenslotte nu toch geen invloed meer uitoefenen; de verkiezingen zijn pas over een aantal jaren. (Inderdaad in 2002 mw. Kerkhof.) U wilt geen of u bent niet in staat om alternatieven te bedenken; dat geeft te denken over de kwaliteit van dit college. Hier wreekt zich de brede coalitie waar u zo'n voorstander van bent; alle partijen moeten en zullen herkenbaar blijven en daar past blijkbaar niet de grootheid in om van sommige claims af te zien; bang als partijen zijn om het hoofd te moeten buigen en zogenaamd gezichtsverlies te lijden. Het zou een zegen voor Roosendaal zijn als u zich wat dit betreft als verantwoordelijke bestuurders zou gedragen. Doorzichtig Bij de bijdragen van de diverse coalitiefracties kunnen we constateren dat nu om het hardst geroepen wordt dat de tweede tranche van OZB verhoging niet door moet gaan. Wij vinden dit wel erg doorzichtig; zeker als je weet dat er waarschijnlijk aanzienlijke revenuen aan zitten te komen of zelfs al binnen zijn. Bezwaren Terugkerend naar de begroting en naar onze concrete vragen daarbij geeft u in uw antwoord op de 1e termijn aan uw ambities niet te willen bijstellen en niet uit te willen gaan van een OZB verhoging van 4 Daaraan gekoppeld vraagt u aan ons wat onze ambities zijn. Natuurlijk kunnen we gemakshalve verwijzen naar ons verkiezingsprogramma. Maar meer concreet, toegespitst op uw voorstellen willen we daar het volgende over zeggen.

Raadsnotulen

Roosendaal: 1851-1999 | 1999 | | pagina 154