295 waarbij de inwoners niet zwaar worden belast en een goede communicatie naar de inwoners. Aan beide onderwerpen moet concreet worden gewerkt aan het begin van de volgende eeuw, waardoor mensen zich thuisvoelen in hun stad. Tot slot willen we de ambtenaren die op enigerlei wijze bij de begroting en de beantwoording van de algemene beschouwingen hebben meegeholpen bedanken voor hun inzet. De VOORZITTER: Het woord is aan de heer Hermans. Vrije Lijst, de heer HERMANS: Voorzitter, vanavond zal de Raad de eerste begroting van het nieuwe millennium behandelen en vaststellen. Op vele terreinen zullen bezuinigingen moeten worden gerealiseerd, de doelstellingen staan in de perspectiefnota en deze beleidsbegroting helder verwoord. Het zal een hele toer worden om alle gestelde doelen te halen, deze klus zullen wij als raad met z'n allen moeten klaren. Voorzitter, om de belastingdruk ook in de toekomst zo laag mogelijk te houden wil de Vrije Lijst een aantal amendementen en een motie aan de Raad voorleggen, waardoor de belastingen in de komende jaren niet schoksgewijze behoeven te worden toegepast en wij niet moeten terugvallen op ad hoe oplossingen. Er ligt nu een begroting met een stabiele meerjarenlijn welke we moeten vasthouden. Veiligheid Het beleid vastgelegd in de nota "Over drugs en overlast" zal door u consequent worden uitgevoerd, om echter te wachten met de evaluatie tot het najaar 2000 is naar de mening van de VL een te ruime periode en stelt voor het beleid reeds in het voorjaar 2000 te evalueren. Dit vooral gezien de vele nieuwe ontwikkelingen op dit gebied en niet in de laatste plaats door ons eigen beleid ten aanzien van het terugdringen van het aantal coffeeshops. De VL heeft in de eerste termijn reeds het fenomeen theehuizen aangehaald, wat ons betreft dient bij overtreding het beleid te worden uitgevoerd en tot sluiting te worden overgegaan. Anders hebben wij binnen de kortste keren te maken met 4 gedoogde coffeeshops en daarnaast een aantal illegale theehuizen. De stadswachten, voorzitter, worden door de burgers als extra veilig ervaren, daarom is de VL bijzonder ingenomen met het feit dat uw college reeds voordat de evaluatie over de stadswachten heeft plaatsgehad het standpunt van de VL van eind 1997 overneemt en een inzet van de stadswachten in de wijken en dorpen voorstaat. Ook de overige partijen binnen deze raad zijn gezien hun algemene beschouwingen reeds tot deze conclusie gekomen. Voorzitter, voortschrijdend inzicht en lange adem leiden op den duur naar de goede oplossingen. Strafkortingen Voorzitter, uit uw beantwoording blijkt dat er een financieel voordeel te verwachten valt. In de begroting wordt jaarlijks een bedrag van f.120.000.- opgenomen om eventuele rentelasten te kunnen opvangen, deze post behoeft bij een gunstige beslissing niet meer te worden opgenomen. Zoals u weet heeft de VL tesamen met de WD bij de perspectiefnota een amendement ingediend met als strekking de verhoging van de OZB als gevolg van het overhevelen van kwijtscheldingslasten OZB te beperken tot 1%. Deze intentie is er bij de VL nog steeds maar hiervoor is op dit moment geen ruimte binnen de begroting. Om op termijn deze doelstelling toch te kunnen realiseren zal de VL een amendement aan de raad voorleggen om het jaarlijks opgenomen bedrag van f.120.000.- bij een gunstige beslissing door het ministerie te besteden voor het terugdringen van OZB-verhoging van 1,7% naar circa 1% in het jaar 2001 Reinigingsheffingen Voorzitter, de VL is bijzonder ingenomen met het feit dat uw college ons voorstel overneemt om de verhoging van het tarief als gevolg van kostenstijging verwerking brandbaar afval tot een bedrag van f.1.420.000.- ten laste te brengen van de reserve. Hierdoor wordt een extra tanefstijging van 11,8% de burger bespaard. Verkoop Kragge II Voorzitter, de VL is van mening dat bij het realiseren van Kragge II een groot gedeelte van deze investering middels de reinigingsheffingen door de burger is bijgedragen, het is dan naar onze mening niet meer dan billijk dat de burger ook deelt in de opbrengst. De VL zal daarom aan de raad een amendement voorleggen met als strekking de extra opbrengst bij verkoop van Kragge II te reserveren om schoksgewijze tariefstijging van de reinigingsheffingen in de toekomst te voorkomen. Tweede tranche OZB Voorzitter, u geeft in uw beantwoording duidelijk aan er alles aan te zullen doen om de tweede tranche van 8% OZB-verhoging ongedaan te maken, vooraleerst zult u hierbij het meerjaren perspectief betrekken, wat 296 ons betreft kunt u dat uitbreiden met het jaar 2003. Daarnaast geeft de september-örculaire toch ook wel een positief perspectief te zien, zodat het naar de mening van de VL verantwoord is aan uw college een inspanningsverplichting die u, overigens proevend uit uw beantwoording, zichzelf ook oplegt, vast te leggen in een motie zodat aan de burger duidelijk wordt aangegeven dat de tweede tranche OZB van de baan is. Meerjarenperspectief OZB in relatie met egalisatiereserve Voorzitter zoals wij reeds aangaven is de VL groot voorstander van het treffen van voorzieningen om schoksgewijze belastingverhoging te voorkomen. Een van die mogelijkheden is een egalisatiereserve OZB te vormen, de mogelijkheid doet zich naar onze mening voor, om met name mee- en tegenvallers van de behoedzaamheidsreserve te egaliseren. Thans laat het zich aanzien dat er voor onze gemeente evenals over 1998 een meevaller over 1999 staat te ver wachten. In onze begroting nemen wij op een bedrag van f.900.000.- de maximum claim kan 1,8 min bedragen, hierdoor lopen wij een behoorlijk risico dat steeds met ad hoe oplossingen zal moeten worden wegge nomen. Daarom zal de VL een amendement aan de raad voorleggen om dergelijke mee- en tegenvallers te egaliseren middels een in te stellen reserve, zodat de burger niet met schoksgewijze belastingverhogingen behoeft te worden geconfronteerd. Bedrijventerrein Wouw Voorzitter, reeds bij de behandeling van de algemene beschouwingen 1999 gaf u aan voortvarend te werk te zullen gaan, tot op heden zijn wij geen stap verder en tovert u een behoeftepeiling uit de hoed. Voorzitter, de lokatie is bekend, de omvang wordt in wezen bepaald door de omgeving en de verkaveling kan in het bestemmingsplan nader worden ingevuld. Uw college erkent zelf dat er behoefte bestaat aan een lokaal bedrijventerrein in Wouw, laten we daarom aan de slag gaan en een behoeftepeiling naast de procedure mee laten lopen. Locatie zijdemuseum Voorzitter, door de monumentencommissie is meerdere malen beoordeeld of het pand op de gemeentelijke monumentenlijst moet worden geplaatst, evenzovele keren kwam zij tot de conclusie dat dit niet aan de orde was. Het enige waarde-oordeel dat de commissie gaf was dat het pand enigszins beeldbepalend zou zijn. Voorzitter, in de commissie RO van 15 januari 1998 spreekt de commissie zich in meerderheid uit dat het pand niet ten koste van alles behoeft te worden behouden. Ook de voorzitter van de Stichting Leonardushof stelt dat nieuwbouw de meest ideale invulling en financiële haalbaarheid zal opleveren. Voorzitter, de VL betreurt het ten zeerste dat op grond van de benadering door de provincie de gemeente in wezen wordt verplicht het pand te behouden en er dus niet voor de ideale oplossing kan worden gekozen. Voorzitter, is het mogelijk opnieuw met de Provincie in gesprek te geraken en op basis van inbreidingslocatie, nieuwbouw met behoud van de dorpskarakteristiek te mogen plegen, met recht op een financiële bijdrage in het kader van stads- en dorpsvernieuwing? Beheer Openbare Ruimte Voorzitter, het is goed te vernemen dat de operationele plannen voor verhardingen en groen binnenkort aan de commissie en Raad worden aangeboden. Het programma voorziet in de besteding van de reguliere middelen uit het wegen- en rioleringsfonds, inclusief de gekapitaliseerde P2000-gelden. De VL ziet de plannen met grote belangstelling tegemoet, zodat er vervolg kan worden gegeven aan de reeds ingeslagen weg en zal moeten leiden tot het ombuigen van de neerwaartse spiraal in het on- derhoudsniveau van onze wegen, fiets- en wandelpaden en openbaar groen. Verder wil uw college niet vooruitlopen op de discussie over de beleidsnotitie chemische onkruidbestrijding, welke binnenkort aan de commissie beheer en verkeer zal worden voorgelegd. De VL wacht met grote belangstelling de notitie af en zal hierover bij de behandeling haar standpunt bepalen. Openbaar vervoer Voorzitter, op vragen van de VL in de eerste termijn betreffende het verloop van de benutting van de WVG-gelden, dit naar aanleiding van de afgelopen juli-rapportage, antwoordt het college dat er voor de WVG-gelden een positief beeld ontstaat van f.400.000.- voor 1999. De VL is van mening dat er een duide lijk causaal verband is tussen de doelgroep de ouderen en het openbaar vervoer, dus is de inzet van deze gelden om op zeer korte termijn een op maat verzorgd openbaar vervoer voor de ouderen te realiseren zeer goed verdedigbaar en een goede aanvulling op de WVG faciliteiten en openbaar vervoer. Kunt u in dit kader aangeven wat de gesprekken met gedeputeerde Boelhouwers hebben opgeleverd? Verder vragen wij ons af, nu het PUP nog niet in uitvoering is, of het wel verantwoord is om jaarlijks forse

Raadsnotulen

Roosendaal: 1851-1999 | 1999 | | pagina 153