22
als we de tijdslijn bekijken dan zien we dat het uiteindelijk juli 2001 wordt, voordat het wijkcentrum
definitief geopend kan worden. Dat is natuurlijk nog wel een hele tijd wachten, maar als we het
tijdsperk bekijken dan zien we dat daar toch geen onderdelen in voorkomen die overbodig zijn. Toch is
er in de commissie aan de wethouder gevraagd of het misschien toch mogelijk is om de tijdsplanning
enigszins als een harmonica in elkaar te schuiven. We willen graag een antwoord van de wethouder -
vanwege haar toezegging - om daar eens nadrukkelijk naar te kijken. Verder zijn er in de commissie
vergadering nog een paar andere vragen naar voren gekomen. Eén betreffende de omvang van de
fietsenstalling, waarbij de Roosendaalse Lijst er toch een pleidooi voor hield om in ieder geval meer
ruimte te creëren om mensen met de fiets naar het wijkcentrum te laten komen in plaats van met de
auto. Verder de financiële meevaller die er zou zijn in de exploitatiekosten en de vraag of die financi
ële meevaller toch ook aangewend zou kunnen worden binnen het wijkcentrum Kortendijk. Verder zijn
wij als Roosendaalse Lijst, van mening dat deze wijk - die de grootste wijk is van onze gemeente
Roosendaal en nu inclusief Sterrebos en straks, wellicht, inclusief Laagveld - nog een grotere be
hoefte zal hebben aan een wijkcentrum. Dat zal er zeker moeten komen en zal naar verwachting het
kloppend hart van de wijk worden en zal het sociale klimaat van de wijk aanmerkelijk gunstig beïn
vloeden.
De VOORZITTER: Het woord is aan mevrouw Cormaux.
Mevrouw CORMAUX-EENINK: Mijnheer de voorzitter, wij hebben met dit projectprogramma in de
commissie al ingestemd en bij de behandeling in de commissie heeft - denk ik - zo'n beetje iedere
fractie toen uitgesproken dat het eigenlijk heel erg jammer is dat - ondanks alle pogingen van de wet
houder - de bibliotheek niet overgehaald kon worden om mee te doen aan dit project. Wij denken dat
dat heel jammer is. Wij hebben toen net na die commissievergadering weer opnieuw berichten ont
vangen dat de ondernemers in het Dijkcentrum toch wel heel erg veel belangstelling hebben voor dat
pand van de bibliotheek en wij constateren daaruit dat de deur toch niet helemaal dicht was. Daarom
hebben wij u toen schriftelijk gevraagd om dat overleg opnieuw te openen. Wij hebben dat in de vorm
van schriftelijke vragen gedaan - omdat we ons meteen realiseerden dat het zich wel aandiende op
een ontzettend laat tijdstip - en wij dus niet konden wachten met het verzoek aan u, tot deze raads
vergadering. In uw antwoord zegt u kort en bondig dat u niet van plan bent om het overleg opnieuw op
te starten en dat er ook geen sprake van een nieuwe omstandigheid zou zijn. Dat laatste dat zijn wij
niet met u eens. Wij hebben - nadat we onze vragen gesteld hadden - vernomen dat ook het ROF
inmiddels aan het bibliotheekbestuur heeft laten weten, dat verplaatsing van het filiaal Kortendijk zeer
welkom zou zijn in verband met plannen tot herstructurering en modernisering van het Dijkcentrum.
Ook weten wij inmiddels dat de ondernemers in het Dijkcentrum bereid zijn een voorstel te doen - aan
de bibliotheek - om te bezien hoe die financiële drempel voor de bibliotheek weggenomen kan wor
den, zodat de verhuizing van de bibliotheek op budgettair neutrale basis kan verlopen. Onder die
voorwaarden - budgettair neutraal - heeft het bibliotheekbestuur, naar onze informatie geen bezwaar
meer tegen verhuizing. Er is naar onze mening dus wel degelijk een nieuwe omstandigheid en wij
denken dat dit een win-win-situatie of misschien wel win-win-win-situatie kan zijn, voor alledrie de
partijen. De ondernemers hebben de ruimte nodig om de economische functie van het Dijkcentrum te
kunnen versterken. De bibliotheek krijgt dan een nieuw onderkomen op budgettair neutrale basis en
de gemeente kan haar wens realiseren, namelijk door toevoeging van deze extra functie aan het wijk
centrum Kortendijk, een multifunctioneel centrum te creëren. Wij verzoeken u om die deur open te
houden en een vinger aan de pols te houden, zodat dit - naar wij verwachten - opnieuw op te starten
overleg tussen de ondernemers en het bibliotheekbestuur tot een goed einde komt en niet weer in een
impasse belandt. Het enige probleem dat wij op dit moment hebben is het tijdstip waarop dit alles zich
aandient. We weten dat van alle kanten - en ook in deze raad vanavond weer - druk op u uitgeoefend
wordt om het wijkcentrum nu binnen een zo kort mogelijke tijd te realiseren. Toch zijn wij van mening
dat - in het belang van alledrie de genoemde partijen - wij deze kans niet voorbij mogen laten gaan.
De VOORZITTER: Het woord is aan mevrouw Knappers.
Mevrouw KNAPPERS-HOPSTAKEN: Mijnheer de voorzitter, sinds 1995 hebben we dus geen wijk
centrum meer in Kortendijk en ik denk dat de behoefte daar erg groot is. Vanaf november 1997 is er
een projectopdracht uitgegaan en nu is het dan eindelijk zover, dat het projectprogramma voor ons
ligt. Alleen het is heel uitgebreid, het ziet er keurig uit - dat moet ik overigens wel zeggen - alleen de
tijdplanning - zoals die aangegeven is - is toch wel erg ruim. Wij hebben daar inderdaad - zoals velen
hier zeggen - in de commissie al uitgebreid over gesproken en ik denk dat we toch moeten proberen -
zoals ook al is gezegd - dat het toch eerder gerealiseerd wordt. Want als het 2001 wordt voordat zo-
23
iets gerealiseerd wordt dan moeten we toch zeggen dat we het in de Kortendijk toch zes jaar zonder
zo'n wijkcentrum hebben moeten doen, terwijl de behoefte daar erg hoog is. Dank u wel.
De VOORZITTER: Het woord is aan mevrouw Gepkens.
Mevrouw GEPKENS: Voorzitter, Lang gewacht en nu komt het er dan toch nog van, een wijkcentrum
in Kortendijk. Het concrete projectprogramma voor de nieuwbouw legt u nu aan ons voor en dat ziet er
prima uit. We hebben dat ook al aangegeven in de commissievergadering. Zowel qua welzijnsbeleid
als bouwtechnisch is er goed over nagedacht en er zit een uitgewerkte tijdplanning bij, die - zo de
wethouder heeft toegezegd - zo mogelijk nog wordt ingedikt. Zelfs de financiën zagen er gezond uit. In
het voorstel, dat naar de commissie is gegaan, stond onder het kopje consequenties zelfs toegelicht
dat er een deel van de investeringscapaciteit beschikbaar zou blijven en dat zou mogelijk betrokken
worden bij de dekking van de exploitatiekosten. In de komende perspectiefnota zou het verder worden
uitgewerkt. Maar er is tussen 5 januari - de commissievergadering - en nu toch wat gebeurd. Want in
het voorstel aan de raad is dat stukje onder "consequenties" gewoon verdwenen en er wordt alleen
verwezen naar de paragrafen 11 en 12 van het projectprogramma. Op zich is dat begrijpelijk, want
altijd worden dit soort projectplannen financieel vertaald in de voorjaarsnota c.q. de perspectiefnota.
Maar in de commissie hebben we nadrukkelijk gesproken over de exploitatiekosten zoals ze in para
graaf 12 staan vermeld. We vinden dat niet voldoende terug in het conceptverslag van de commissie
en komen er dus hier op terug. In de exploitatie zijn namelijk niet de personeelskosten opgenomen.
Dat betekent, dat je alleen een gebouw hebt met organisatorische kosten en activiteitengelden. Maar
je hebt geen beheerder of conciërge en ook geen agogische krachten. Zo kun je een buurtcentrum -
wat iedereen zo graag betiteld als het kloppend hart van de wijk, niet exploiteren. U weet hoe lastig
het is geweest om dat achteraf in de Bergspil nog voor elkaar te krijgen. POR/GroenLinks wil niet dat
zoiets - bij het ik zal het maar even het nieuwe Heisteeke noemen - opnieuw gebeurt. En als u er met
dit voorstel van uitgaat, dat we instemmen met deze opsomming van de exploitatiekosten, dan klopt
dat - wat ons betreft - niet. Wij willen daar zeker de personeelskosten bij betrokken zien. In de com
missie heeft u dat op de vragen van POR/GroenLinks en ook op de vragen van de vertegenwoordiger
van de Roosendaalse Lijst toegezegd. Wij zouden graag - in deze raad - van u horen, dat u het over
zicht in de exploitatie in paragraaf 12, in die zin ook bijstelt. Dank u wel.
De VOORZITTER: Het woord is aan de heer Verbraak.
De heer VERBRAAK: Mijnheer de voorzitter, ook de CDA-fractie heeft vele malen gevraagd naar het
projectprogramma. Nu het dan hier is zijn wij er ook heel erg blij mee dat het wijkcentrum Kortendijk
nu eindelijk van de grond gaat komen. Toen er in de commissie ingesproken werd, dat het toch alle
maal nogal lang gaat duren konden wij dat eigenlijk beamen. Want ook in onze algemene beschou
wingen hebben wij de hoop uitgesproken om in het jaar 2000 - in het nieuwe wijkcentrum - de beste
wensen te kunnen overbrengen. In het tijdpad wat in het duidelijke projectprogramma is aangegeven,
blijkt dat dat niet zal lukken. We hebben echter wel van de wethouder te horen gekregen dat zij haar
uiterste best zal doen om het tijdpad enigszins in te korten en wat mij ook wel opvalt in het programma
is dat in januari inderdaad het projectprogramma - vanavond - hier word vastgesteld. Maar als ik dan
kijk naar het volgende tijdpad dan zie ik staan dat de vaststelling van het projectprogramma door de
raad vanavond gebeurt, maar het definitieve ontwerp in juli 1999 gepland staat. Dan zit er nogal een
behoorlijke tijdspanne tussen en in het laatste memorandum - wat bij de notulen van de laatste WOC-
vergadering is gevoegd - daar zie ik ook staan dat het projectplan nog geschreven en voorgelegd
dient te worden en daar staat dan verder ook weer geen tijdplanning bij, bij de andere onderdelen wel.
Dus toch even de vraag aan de wethouder: "hoe is de stand van zaken op dit moment, wat betreft het
tijdpad"? Dan, voorzitter, wil ik toch ook bijzondere aandacht vragen voor de busroute die door de wijk
Kortendijk loopt, zoals dat nu gebeurt "Flintdijk/Diamantdijk". Daardoor wordt het nieuwe wijkcentrum
niet goed bereikbaar en wij zouden toch het advies uit willen brengen om eventueel de afslag Koraal-
dijk in beeld te brengen zodat daar de mogelijkheden bestaan om in ieder geval ook met busvervoer
naar het wijkcentrum te komen. En mijnheer Wamsteker wil dat veel mensen met de fiets komen, nou
als dat allemaal lukt dan zal het misschien met het parkeerprobleem van mijnheer Swinkels wel mee
gaan vallen. Voorzitter, wat de financiële zaken betreft, als er wat financiële middelen overblijven dan
wordt het ook altijd heel moeilijk hoe daar mee om te gaan. Wij hebben al eens geopperd van, "laat de
gelden die dan overblijven, richting buurthuis Kalsdonk gaan". Dat hadden wij graag gezien. U hebt in
de commissie gemeld dat dat heel moeilijk zou worden en dat dat richting algemene middelen zou
gaan. Later is gezegd dat er eventueel agogische ondersteuning binnen het wijkcentrum zou moeten