r'
253
voorlopig niet meer boven het hoofd. Belangrijker is waarschijnlijk nog dat mensen er met plezier wer
ken en dat de klanten beter bediend worden. Er staan nog een aantal zaken op de rol en tegelijkertijd
moeten de verbeteringen natuurlijk geborgd worden. Maar voorlopig dank en proficiat aan al diegenen
die aan dit verbetertraject gestalte hebben gegeven, dus na het CDA-petje, chapeau van de Roosen-
daalse Lijst. Dank u wel.
De VOORZITTER: Dank u. Het woord is aan de heer Van Antwerpen.
De heer VAN ANTWERPEN: Mijnheer de voorzitter, dank u. Overigens kan ik mij niet herinneren,
mijnheer Verbogt, dat wij dat hebben gezegd. Wij hebben beloofd aan wethouder De Jaeger, dat we
aardig zouden zijn voor mevrouw Chamalaun, dat is iets heel anders. En dat hebben wij natuurlijk
graag toegezegd en ik zei: nou zeker, ik zal dat erg graag doen.
- De heer VERBOGT: Nou je dat zegt, herinner ik me dat ook weer. -
De heer VAN ANTWERPEN: Nee, dan is het goed. Ik wou het toch maar even opmerken. Want dat is
iets anders als we geen kritische kanttekeningen meer zouden mogen plaatsen, of de inhoud nog
eens naar voren halen. Ik ben overigens niet van plan om dat hier uitgebreid te doen. Maar het is mij
iets te gemakkelijk - nou het CDA-petje mag u gerust opgooien en het Roosendaalse petje mag erbij,
maar het petje van de Partij van de Arbeid, dat zal toch redelijk blijven zitten. Want wij vinden toch
oprecht dat er hier in dit hele verbetertraject veel teveel geld is weggegooid, mensen zijn beschadigd,
dat het een proces is geweest wat een stuk efficiënter, in ieder geval goedkoperhad gekund zeker
doelmatiger. En ik weet nog dat ik bijna de lachers op mijn hand kreeg in de allereerste vergadering
toen dit aan de orde kwam dat er een interim-manager kwam van 2 ton. Toen zei ik, als we maar klaar
zijn voor een miljoen, ha, ha, ha. Nu zijn we enkele miljoenen verder en je kunt achteraf zeggen, dat
hebben we verkeerd ingeschat. Want u kunt zeggen, dan had je er politiek iets aan moeten doen. Nou
dat hebben we geprobeerd, via een motie en dat is dan niet gelukt - een motie van afkeuring in dit
geval tegen de wethouder. Wij waren daar erg kritisch op en terug uitkijkend zijn we dat nog steeds,
maar we moeten wel de feitelijkheid in de gaten houden. Met de komst van - wat mij betreft het nieuwe
bureau - BMC, toen die er in kwam, toen hebben we ook voluit en breed de zaken gesteund. We zijn
steeds uiteraard kritisch gebleven, druk op de ketel gehouden, maar we zagen de veranderingen. En
als u zegt, dat verdient dan een groot compliment, dan zeg ik: ja, ja, ja, daar hebben we dan ook erg
dure mensen voor ingehuurd. Je kunt dan zeggen: het kost wat, maar dan heb je ook wat. De mening
van de Partij van de Arbeidfractie is duidelijk, het heeft te veel gekost. En ik hoor net praten over
structurele verbeteringen, nou wat dat betreft gaat dat onze fractie al helemaal veel te ver. Het ziet er
aardig uit, het ziet eruit alsof de problemen uit het verleden zijn opgelost, contacten met de overheid
zijn hersteld, er lijkt een begin van een motivatie van personeel - we hebben grote zorgen over nog
een of twee sleutelposities - maar om dan maar meteen te concluderen dat wij hier structurele verbe
teringen in gang gezet hebben? Dat zullen we over een jaar nog eens fijn evalueren en dan zal ik ook
de eerste zijn die zegt: u hebt gelijk gehad, proficiat. Zoals ik nu overigens ook graag en ruimhartig
zeg - dat heb ik ook in de commissie gedaan - proficiat met wat je bereikt hebt. Want je bent van ver
gekomen en je hebt het nu in ieder geval op de rails staan en dat is een welgemeend compliment
waard. Maar dat doet niks af aan de kritiek die we eerder hadden. Iets moet mij nog van het hart. Ik
hoop oprecht dat wij - dat geldt voor elke commissie - als gemeenteraad of als gemeenteraadsleden
ons nooit meer zo gedetailleerd bezig hoeven of willen houden met een stukje normale bedrijfsvoe
ring. Dank u wel.
De VOORZITTER: Dank u. Het woord is aan de heer Hertogh.
De heer HERTOGH: Mijnheer de voorzitter, de Eindrapportage verbeterplan. Wij hebben gezegd geen
vragen te zullen stellen. We hebben er genoeg gesteld over het verbeterplan in de afgelopen jaren.
Maar ik wil toch niet nalaten onze eindopmerkingen te geven over. "Verleden, heden en de toekomst!".
Bij de eindrapportage van het verbeterplan wordt gesproken over het verleden. Nog eenmaal terugkij
ken naar het verleden om vervolgens het verleden achter ons te laten. Natuurlijk zou het zo moeten
zijn, voorzitter, maar voor de Vrije Lijst was het wel schrikken bij de binnenkomst in deze raad over de
penibele situatie met vele tekortkomingen op dat moment bij sociale zaken. Vandaar ook dat de Vrije
Lijst zich meer dan kritisch heeft opgesteld. Het verleden geheel loslaten kan naar de mening van de
Vrije Lijst nog niet, omdat er nog steeds de dreiging is van strafkortingen, wat bij het eindresultaat van
het beterplan mogelijk een positief effect kan hebben hierop. Wat betreft het heden, de tekortkomin
gen zijn opgeheven, zodat er naar verwachting geen strafkortingen zullen plaatsvinden. Een goede
254
zaak. Er is door velen hard gewerkt om tot dit resultaat te komen, vandaar de waardering van de Vrije
Lijst voor allen die er bij betrokken waren. De toekomst, zeer belangrijk. Grote financiële consequen
ties waren verbonden aan het verbeterplan, consequenties die iedere burger nu zal voelen in zijn
portemonnee. Het verbeterplan heeft echter wel een gezonde basis gelegd voor het verder functione
ren van de sector cultuur en maatschappij. Ook voor de burger zelf zal het een verbetering zijn op het
gebied van alle sociale zakenaspecten in de toekomst. Dank u wel.
De VOORZITTER: Dank u. Het woord is aan de heer Verschuren.
De heer VERSCHUREN: Voorzitter, POR/GroenLinks stemt in met de vaststelling Eindrapportage
verbeterplan en het beleidsverslag Abw 1998. Hiermee is een periode van onduidelijkheid en onrust
voor de betrokken afdelingen formeel afgesloten. En relatieve periode aan rust blijkt hiermee aange
broken. Relatief, want er zal een constante aandacht en een gezonde inzet blijvend noodzakelijk zijn
om de ingezette lijn vast te houden. Maar bij deze formele afsluiting is het goed ook stil te staan bij de
(x) kosten. Want al is men «iet binnen het gestelde budget gebleven, het heeft nogal wat gekost. Kosten
die bij een goed management en zeker een goed personeelsbeleid wellicht niet noodzakelijk waren
1 geweest. En we vragen ons dan ook af wat de producten van de sociale dienst nu eigenlijk kosten.
Bijvoorbeeld wat kost het Roosendaal om een bijstandsuitkering te verstrekken? En hoe verhouden
die kosten zich tot de kosten die de andere gemeenten hiervoor moeten maken? Maar misschien
moeten we die vraag juist breder stellen. Wat is überhaupt de kostprijs van de Roosendaalse ge
meentelijke producten en hoe verhouden die zich tot de andere gemeenten? Ik wou het hier maar
laten.
De VOORZITTER: Dank u. Het woord is aan mevrouw Knappers.
Mevrouw KNAPPERS-HOPSTAKEN: Mijnheer de voorzitter, Roosendaals Belang geeft ook graag
haar goedkeuring aan deze Eindrapportage verbeterplan. En Roosendaals Belang wil zich ook aan
sluiten bij de afspraken die gemaakt zijn om - zoals de heer Van Antwerpen zegt - mevrouw Chama
laun het niet moeilijk te maken. De hoge kosten die waren mijns inziens een verschrijving van een
nulletje en een komma. Maar goed het heeft gewerkt en we hopen dat men deze verbetering vast kan
houden. En wij wensen dan ook de afdeling van harte proficiat met het behaalde resultaat en veel
sterkte in de toekomst. Dank u wel.
De VOORZITTER: Dank u. Het woord is aan de heer Eist.
De heer ELST: Mijnheer de voorzitter, dan zal ik de laatste zijn om te praten over de vaststelling Eind
rapportage verbeterplan. De VVD-fractie spreekt de hoop en de verwachting uit dat met het verbeter
plan - nu het klaar is - de problemen tot het verleden behoren en dat de toekomst er nu zonniger uit
ziet. Het laatste jaar is veel werk verzet om te komen waar we nu zijn. Het prijskaartje is alom duide
lijk. Het zeer duidelijk en helder overzicht geeft dan ook weer, dat een moeilijke tijd achter ons ligt
zeker en vooral voor de medewerkers. Zonder hun inzet hadden we dit alles niet bereikt. De eindrap
portage is duidelijk. Onze complimenten hiervoor. We staan op het goede spoor. Het goede spoor
moeten we dan ook zo vasthouden. Men zal te allen tijde alert moeten blijven wanneer er een wissel
wordt omgezet. Als dit niet op tijd of goed gebeurt ontsporen we opnieuw en we weten wat dan de
kosten zijn. Men zal dan ook in de toekomst, voorzitter, een kwaliteitssysteem met deze organisatie
altijd goed moeten blijven bewaken. Dank u wel.
De VOORZITTER: Dank u. Het woord is aan mevrouw Chamalaun.
Mevrouw CHAMALAUN, wethouder: Mijnheer de voorzitter, toch nog eens even terug naar het ver
slag, want al uw opmerkingen zo beluisterend dacht ik: heb ik wel het goede verslag voor me? Want
daar stond in: "Er wordt met de voorzitter afgesproken, dat er in de raadsvergadering geen inhoudelij
ke opmerkingen over dit agendapunt zullen worden gemaakt". Dat ik daarbij ook weer van u beluister,
dat u beloofd heeft om óók nog aardig tegen mij te zijn, nou dat vind ik natuurlijk wel geweldig.
- De heer VAN ANTWERPEN: Mijnheer de voorzitter, het verslag is nog niet vastgesteld, dus daar kan
het aan liggen. -
Mevrouw CHAMALAUN, wethouder: Mijnheer de voorzitter, goed. Maar dit even terzijde, want op zich
zijn we natuurlijk toch wel op een belangrijk moment aanbeland bij de vaststelling Eindrapportage
(x) ggkd het schrappen van het woordje: "nief