228
De VOORZITTER: Dank u. Het woord is aan de heer Uitdewillegen.
De heer UITDEWILLEGEN: Mijnheer de voorzitter, dank u wel. Ook de Vrije Lijst is blij met het voor
stel. Wij hebben in de commissie hier uitvoerig over gediscussieerd. De bewoners - de insprekers in
de commissie - zijn toch blij dat met de problemen van de uitritten aan de oostzijde, dat daar toch
enigszins rekening mee gehouden is. Dus wat dat betreft vindt de Vrije Lijst het een goed voorstel en
ze kunnen aan de slag.
De VOORZITTER: Het woord is aan mevrouw Buisman.
Mevrouw BUISMAN: Voorzitter, dank u wel. De POR/GroenLinks-fractie is natuurlijk ook erg blij met
het feit dat dit plan nu eindelijk aan de raad wordt aangeboden. Eén van de insprekers van de com
missie ROS wees ons er overigens fijntjes op dat 25 jaar geleden al, door de Vereniging van Huis
vrouwen een verzoek tot deze raad gericht is om de President Kennedylaan te voorzien van fietspa
den. Kennelijk hadden ze toen geen ongelijk met hun verzoek. In de jaren daarna zijn ook diverse
politieke partijen actief geweest. Ondanks inspraak van bewoners van deze laan, blijven er vragen
over. Hierbij denken wij bijvoorbeeld aan de ARWON, die zich gepasseerd gevoeld heeft. Hoe kan dit?
Verder is er na 25 jaar zo'n haast bij de uitvoering van dit plan, dat het meervoudig onderhands wordt
aanbesteed. Om zo toch nog subsidie van de provincie binnen te halen? Moeilijker hebben wij het
echter met het feit - dat is al een paar keer genoemd vanavond - dat diverse insprekers ons er op
attent gemaakt hebben, dat het verdwijnen van de parkeerstroken moeilijkheden gaat opleveren bij
het op de rijweg komen van de auto's van mensen die aan de President Kennedylaan wonen. Zij
moeten - zoals het plan nu is - achteruit direct de drukke weg oprijden, over het fietspad. Zij - en ook
wij - denken dat het naast opstoppingen op de weg zelf, ook ongelukken kan veroorzaken. Graag
willen wij uw technische dienst nog eens uitnodigen om hier naar te kijken, nu het nog kan. Rest ons
te zeggen, dat we zeer gelukkig zijn met het feit dat ook aan de President Kennedylaan ruimte en
aandacht komt voor de fietser. Natuurlijk hadden we graag gezien dat het winkelcentrum meteen werd
meegenomen en ik sluit hier graag aan bij de vraag van mijnheer Roeken: wanneer gaat dat gebeu
ren? Zijn er al concrete plannen? Kunt u ons dat toezeggen? En ook zoals de vorige keer al even
gezegd werd, de aansluiting op de Burg. Schneiderlaan. Maar ja, we kunnen niet alles willen wat we
graag zouden willen. Maar misschien over 25 jaar? Dank u wel.
De VOORZITTER: Het woord is aan wethouder Hoogendoorn.
De heer HOOGENDOORN, wethouder: Mijnheer de voorzitter, dank u wel. Ik vervang hier dus de
wethouder van beheer en verkeer, zoals u weet. En ik zal dat naar eer en geweten doen en ik zal ook
mijn best doen om dat op zijn manier zo - laat ik zeggen - proberen...
- Er wordt geroepen: Mijnheer de voorzitter, dat laatste hoeft niet. -
De heer HOOGENDOORN, wethouder: Mijnheer de voorzitter, maar dat zal mij wel moeite kosten,
denk ik. Voorzitter, ik constateer dat in ieder geval deze hele raad heel blij is. Dus niet alleen mijnheer
Bleijenberg is blij, maar iedereen is blij over dit plan wat wij nu gaan uitvoeren op de Kennedylaan. De
verkeersveiligheid komt nu inderdaad aan bod en wat we al jaren horen roepen - en wat we ook al zelf
hebben geconstateerd - is dat er nu inderdaad veilige fietspaden gaan komen en dat de Kennedylaan
erop vooruit gaat. Het is dus een groot project wat we gaan doen. U hebt ook gezien, het krediet wat
we er voor vragen is meer dan 8 miljoen, dat is een behoorlijk fors project. De bedoeling is dat we
daar op een zo kort mogelijke termijn mee gaan beginnen. Zoals u weet is dat een zaak die wij sa
mendoen met de Provincie, de Provincie subsidieert dat ook, er zitten voorwaarden aan dat we in
ieder geval dit jaar begonnen moeten zijn. Dat is een belangrijk punt. Een andere zaak is dat er ook zo
snel mogelijk begonnen moet worden om die Kennedylaan ook zo snel mogelijk veilig te maken en die
goed in te richten. Zoals we dat in de commissie ook al besproken hebben is de inrichting - het plan
zoals het nu allemaal voorgesteld is - uitgebreid aan de orde geweest, ook op inspraakavonden. Met
name een aantal bewoners van de Kennedylaan-oost hebben gereageerd op het punt van het ver
dwijnen van de parkeerhavens aan de oostelijke zijde van de Kennedylaan. Het is terecht dat u daar
nu op wijst wat de maatregelen zijn die we daarvoor treffen om aan die bezwaren enigszins tegemoet
te kunnen komen. Ik kan u zeggen dat we daar uitgebreid naar gekeken hebben. Er is na de commis
sievergadering - met de technische dienst zoals mevrouw Buisman dat noemt - met de technische
mensen gesproken van wat er zou kunnen, gegeven allerlei randvoorwaarden die we natuurlijk heb
ben voor deze weg. Breedte van voetpaden, breedte van fietspaden, de as van de weg, wat is er al-
229
lemaal mogelijk? De bestaande bomenstructuur. Als je daar allemaal naar gaat kijken dan zie je dat je
speelruimte niet zo verschrikkelijk groot is. We hebben dat dus ook dat met de bewoners nog eens
apart bekeken. Ze zijn toen zelf met een voorstel gekomen om bijvoorbeeld de parkeerhavens aan de
andere zijde van de Kennedylaan te laten vervallen en die aan de oostzijde van de Kennedylaan te
handhaven. Ook die optie hebben wij uitgebreid bekeken en ook daar zitten weer nadelen aan. Mis
schien ook enkele voordelen, maar meer nadelen. Wat je ook doet, er zit overal een keerzijde aan op
die Kennedylaan. Wat je ook gaat verschuiven, er zal altijd wel een probleem overblijven. We hebben
dus zorgvuldig bekeken wat we met die veiligheid doen, wat doen we met die Kennedylaan-oost. Het
enige wat eigenlijk mogelijk is, zonder erg veel consequenties, is het verbreden van de inritten van de
garages. Dat is ook al genoemd door mijnheer Roeken. Dat is een voorstel wat we gedaan hebben.
We denken dat daardoor de manoeuvreerruimte wat verbetert, dat er op die manier wat makkelijker in
en uit gereden kan worden. Voor de rest - moet ik u zeggen - is de Kennedylaan op inspraakavonden
zeer tevreden met de plannen zoals we die hier voorgelegd hebben. Dit is alleen het moeilijke punt
wat overbleef en ik kan u zeggen dat we daar uitgebreid naar gekeken hebben en de oplossing, zoals
die optimaal zou zijn voor de bewoners, is weer niet optimaal voor het gehele project in de Kenne
dylaan. Dus op een gegeven moment moet je kiezen en het college heeft toch gekozen om het project
te laten zoals het is en met name de inritten hier en daar wat te verbreden. Al met al denken wij dat de
inrichting van de Kennedylaan een stuk beter, veiliger en mooier wordt. Ik denk dat de Kennedylaan in
zijn geheel er een stuk op vooruit zal gaan, maar er is - zoals ik u net gezegd heb - dat ene punt wat
enigszins wat moeilijkheden oplevert omdat de Kennedylaan een hele drukke verkeersweg geworden
is, in de loop van de tijd. 30 Jaar geleden is die weg aangelegd en er is in die 30 jaar nogal wat ver
keer bijgekomen. Maar wij denken dat al deze maatregelen de kwaliteit van de Kennedylaan ten goe
de komen. Vooral de verkeersveiligheid. Mijnheer Roeken kwam met de vraag hoe het nu met de
situatie bij winkelcentrum "De Kroeven" staat. Zoals u hebt kunnen lezen in dit voorstel zijn de maatre
gelen die we nu treffen, exclusief de maatregelen die getroffen gaan worden bij het winkelcentrum.
Dat wacht op de definitieve uitkomst van de onderhandelingen die daarover gaande zijn. De actuele
stand daarvan is dus, dat wij een drietal voorstellen gedaan hebben aan de eigenaar van het winkel
centrum en daar wordt op gestudeerd en ik denk dat dat dit najaar zijn beslag gaat krijgen. Ik denk dat
we dat tempo wel kunnen aanhouden. Zodra dat gebeurd is, zal ook de inrichting van dat deel van de
Kennedylaan aan u worden voorgelegd. Daar is overigens wel een reservering voor gedaan in dit
voorstel van 270.000,-, dat heeft u kunnen lezen. Dus over dat deel van de Kennedylaan kunnen we
op dit moment nog niks concreets zeggen, maar het is in een vergevorderd stadium en binnenkort zal
dat aan u worden voorgelegd. Het fietspad aan de Burg. Schneiderlaan. Dat is inderdaad in de com
missie ook al genoemd, met name door mevrouw Knappers en door anderen ondersteund. Dat is niet
in dit krediet aan de orde. Daar zullen we op terug komen, dat is de vraag die u gesteld heeft. Ik kan
er op dit moment niet meer over zeggen dan dat dat natuurlijk een opmerking uit de commissieverga
dering is, dat daar in de toekomst opgelet moet worden. Maar dat is op dit moment niet aan de orde.
De onderhandse aanbesteding. U heeft kunnen lezen - in tegenstelling tot onze richtlijnen - dat we
meervoudig onderhands gaan aanbesteden. De reden die daarachter zit is dat wij, omdat het om zo'n
belangrijk majeur project gaat, wij met name willen werken met aannemers die wij daarvoor kwalitatief
geschikt vinden. Waar we ook goede ervaringen mee hebben, waar de nodige flexibiliteit is, die ook
met de betreffende inwonerssituatie goed om kunnen gaan. Die ook op korte termijn aan de slag kun
nen. Het zijn met name dat soort eisen, die het college eigenlijk hebben aangezet om te kiezen voor
een meervoudig onderhandse aanbesteding. Dan praten we overigens toch over een stuk of zeven
aannemers, hoor. Er wordt echt wel naar meerdere aanbiedingen gekeken. Maar wij denken dat in dit
geval ter wille van de kwaliteit, de ervaring en het vertrouwen, het toch zinvol is om aandacht te be
steden aan de - laten we zeggen - mogelijkheid van sturing van de gemeente. Om dat ook te garande
ren - dus wij zeggen daarom meervoudig onderhandse aanbesteding - is dit, in dit geval dan toch nog
de beste aanpak. Maar het wijkt af van het aanbestedingsbeleid, dat geven we ook toe. Dan is er nog
de opmerking gemaakt over de ARWON - door mevrouw Buisman - die zich gepasseerd zou voelen.
Nou, met ARWON is zeer regelmatig en uitgebreid overleg gevoerd. Ten aanzien van dit project en De
Kroeven, praten wij met elkaar. Dat was misschien ook een beetje een gechargeerde reactie op dat
moment. Ik denk dat ik zo de antwoorden heb gegeven in eerste termijn, voorzitter.
De VOORZITTER: Dank u. Wenst iemand in tweede termijn het woord? Het woord is aan mevrouw
Buisman.
Mevrouw BUISMAN: Voorzitter, dank u. De onderhandse aanbesteding. Misschien dat u toch nog
vanuit een ouder verleden spreekt, maar de argumenten die u noemt die gelden niet - denk ik - voor
wat wij gehoord hebben in de commissie voor beheer en verkeer. Voor de rest is het zo dat de AR-