r 16 De VOORZITTER: Wie wenst daarover het woord? Achtereenvolgens wensen mevrouw Brooijmans, de heren Verschuren, Eist, Jansen en Van Antwerpen en mevrouw Knappers het woord. Het woord is aan mevrouw Brooijmans. Mevrouw BROOIJMANS-VAN WAES: Mijnheer de voorzitter, het nieuwe zwembad "De Stok" verdient het om goed in de markt weggezet te worden, vindt het CDA en de kosten gaan hierbij voor de baat. In de commissievergadering zijn er nog vragen gesteld over de financiering. De voorzitter heeft de financiering nog nader onder de loep genomen en kiest voor handhaving van het oorspronkelijke voorstel. We vinden de motivering acceptabel en kunnen akkoord gaan met het voorstel. Dank u wel. De VOORZITTER: Het woord is aan de heer Verschuren. De heer VERSCHUREN: Voorzitter, het komt niet elke dag voor dat de gemeente bepaalde bedrijfs onderdelen op afstand plaatst. Bij onze nieuwe zwembadvoorziening is hier nadrukkelijk voor geko zen. De raad heeft alleen een maximale subsidiebijdrage per jaar vastgesteld en verder moet "Zwem bad de Stok Exploitatie B.V." het zelf redden. Nu blijkt wellicht door de onervarenheid dat niet met alle kosten rekening is gehouden. En wel voor een bedrag van 350.000,-. Dat dit bedrag moet worden voorgefinancierd is duidelijk. Echter Uw voorstel om dit te doen in de vorm van een investeringssubsi die steunen wij niet. Tekortkomingen in de berekening van de stichtingskosten mogen niet zo op de algemene middelen worden afgewenteld. Zelfs niet als u - als doekje voor het bloeden - zegt dat er geld over is door het vrijvallen van de kapitaallasten van de oude zwembaden. De raad die - naar ik aanneem zichzelf serieus neemt - heeft vastgesteld wat de gemeentelijke bijdragen zouden zijn. Hier voor is in de raad zelfs stilgestaan bij het voorzieningenniveau wat het nieuwe zwembad voor dit be drag kon bieden. We hadden tien doelgroepen en we zijn vanonder af aan gaan schrappen, om toch binnen dat bedrag uit te komen. Nu blijkt dat bepaalde kosten niet zijn meegenomen, willen wij alsnog een cadeautje van 350.000, - meegeven. Nee voorzitter, u mag voorfinancieren in de vorm van een langlopende lening tegen een rente die correspondeert met de huidige marktrente. Dan zet je iets serieus op afstand. Dan zorg je dat het geld gewoon terugkomt. De VOORZITTER: Het woord is aan de heer Eist. De heer ELST: Mijnheer de voorzitter, dank u wel. Bij het voorbereidingskrediet "Zwembad de Stok Exploitatie B.V." is het ons opgevallen dat in de post van kosten, een stukje personeelskosten opge nomen is voor de eerste verantwoordelijke voor de horeca. Aannemend dat de B.V. dus van plan is om het beheer van de horeca zelf te gaan doen, zijn wij - als fractie van de WD - daar beslist geen voorstander van. De creativiteit en de kernactiviteit is toch in de eerste plaats zwemmen. Dat moet toch het hoofddoel zijn en de horeca is maar een bijkomstigheid. Overigens is het een afdeling die moeilijk en nauwelijks te controleren valt. In een onderzoek - persoonlijk heb ik dus onderzocht in het land - zijn bij veel banon van gelijke strekking, zoals onder andere in Gilze-Rijen, Helmond en Goes de horeca verpacht. Dat betekent dus - wij zijn de grootste aandeelhouder van de B.V. - dat we zonder risico's toch nog een goede inkomstenbron hebben. Horeca is een vak apart en geef die aan degene met de meeste ervaring en de meeste inzet. Laat die ondernemers komen met een businessplan of een omzetprognose. Want deze twee punten ontbreken ook in het exploitatieplan. In het bedrijfsleven is de gang van zaken als volgt; businessplan, geld bij de bank. De WD vindt dan ook niet dat we zelf als B.V. hamburgers moeten gaan bakken en glazen frisdrank moeten gaan verkopen. Kortom voor zitter, de WD-fractie verzoekt het college om toch eens te onderzoeken naar de mogelijkheid om de horeca te verpachten. Dank u wel. De VOORZITTER: Het woord is aan de heer Jansen. De heer JANSEN: Mijnheer de voorzitter, in de commissievergadering zijn grote vraagtekens gezet bij de financieringsvorm uit de algemene middelen. Het beloofde onderzoek heeft geen wijziging tot ge volg gehad. De aanloopkosten ten bedragen van 350.000,- zijn niet opgenomen in de opzet en dat is natuurlijk de oorzaak van het probleem. De Roosendaalse Lijst zet geen vraagtekens achter de noodzaak van deze kosten, maar nogmaals voorzitter, wij kunnen niet juichen over de gekozen finan cieringsvorm. De kapitaallasten van de oude zwembaden vallen weg en beïnvloeden de algemene middelen met 578.000,-. Na het sluitend maken van de begroting in het verleden met 223.500,- blijft er net precies genoeg over om deze kosten te financieren. Is dat nu toeval of niet? Het college heeft voor de tweede maal voor deze financieringsvorm gekozen. Te begrijpen, omdat de opgevoerde kosten - om welke reden dan ook - niet waren meegenomen. Maar het kan natuurlijk niet de bedoeling zijn zulke kosten structureel uit de algemene middelen te betalen. De Roosendaalse Lijst wil zijn spijt ggkd de wijziging "banen" in "baden" 17 uitspreken dat deze aanloopkosten niet zijn meegenomen met de beginopzet. Met deze aantekening kan de Roosendaalse Lijst akkoord gaan met het voorstel. De VOORZITTER: Het woord is aan de heer Van Antwerpen. De heer VAN ANTWERPEN: Mijnheer de voorzitter, ook de Partij van de Arbeid-fractie had in de commissie nogal wat problemen, met name met de financiering van het hele verhaal. Wij hebben daar voor een stuk antwoord op gekregen. De bezwaren zijn tweeërlei. Het eerste bezwaar is, "moet dat nu uit de algemene middelen"? Nou, u hebt dat redelijk aannemelijk kunnen maken waarom dat uit de algemene middelen gefinancierd moet worden, dus wat dat betreft, geen probleem. Het andere be zwaar blijft toch, dat als wij een dienstverlening op afstand plaatsen, het gegeven dat nu blijft hangen is: "het maakt niet uit ook al gaat het fout of je komt wat tekort, de gemeente betaalt toch wel". Zo wil ik heel graag op afstand plaatsen. Ik vind dat er een verkeerd signaal vanuit gaat en uiteindelijk dat het ook niet echt serieus - bedrijfsmatig - op afstand plaatst. We hebben een B.V. opgericht. Die B.V. heeft een stomme fout gemaakt - en echt stom - het is al genoemd. Ik heb het in de commissie ook al verteld, als je zo naar de bank gaat met een bedrijfsplan om dat gefinancierd te krijgen, dan straalt dat toch redelijk weinig vertrouwen uit in het ondernemend vermogen van degene die de B.V. beheert, laat ik het dan maar even zo zeggen. Nou, als we die twee dingen bij elkaar voegen, van het feit dat er dus duidelijk een fout gemaakt is - dat kan gebeuren - maar ook het feit dat wij uit gaan stralen, dat het niet uitmaakt als het tegen zit dat de gemeente toch wel betaalt, dan denk ik dat we de lijn hier moeten trekken. Hier hebben we ook nog de kans. Volgens de Partij van de Arbeid-fractie zijn er erg goede manieren, om zoals je dat bij een bedrijf zou doen, gewoon de zaak te financieren. U hebt 3,5 ton nodig. Dat doe je bij de bank of je doet het bij de gemeente, prima maar dan tegen de geldende tarieven. U verdisconteerd dat in de exploitatie over 10-15 jaar en op een bedrag van 2,8 miljoen per jaar. Nou, dat lijkt mij toch wel heel sterk als dat niet zou kunnen, maar gewoon puur om die redenen zijn wij tegen dit voorstel. De VOORZITTER: Het woord is aan mevrouw Knappers. Mevrouw KNAPPERS-HOPSTAKEN: Mijnheer de voorzitter, het is natuurlijk nooit prettig ais je in de loop van een bouwproces tot de ontdekking komt, dat je geld tekort hebt. Want daar is dan natuurlijk iets meer nodig, dan alleen maar een zwembad bouwen. Daar is in het verleden niet goed aan ge dacht. Dat is natuurlijk een kwalijke zaak, dat zou eigenlijk niet voor mogen komen. Maar toch vinden wij het dermate belangrijk, dat er toch ook een investering gedaan wordt ten aanzien van wat er ook mogelijk moet zijn voor horeca of wat dan ook. Wij hebben dat namelijk in het verleden in het andere zwembad altijd gemist. Daar was in het begin ook sprake van, dat er dat zou komen. Het is er echter nooit gekomen en het zou jammer zijn als dat nu weer tegengehouden zou moeten worden. Dus wij zijn voor het voorstel, althans dat dat nog ingericht wordt. De VOORZITTER: Het woord is aan wethouder De Jaeger. De heer DE JAEGER, wethouder: Mijnheer de voorzitter, ik moet eerlijk bekennen dat ik hier ook niet met juichkreten op mijn stoel zit om dit voorstel te verdedigen. Ik vind het voorstel op zichzelf - inhou delijk - een goed voorstel, maar dat moet gewoon gebeuren. Maar goed, bij alle besluitvormingspro cessen rondom het komen van een nieuw zwembad, hebben we dit inderdaad niet meegenomen en dat is dood- en doodzonde. Want daarmee komt er inderdaad toch een klein vlekje op dat hele mooie proces. De gemeente Roosendaal mag best trots zijn op het feit dat wij inderdaad een zwembad reali seren, nog steeds binnen goede randvoorwaarden. Het is jammer dat we dan toch - zij het dan welis waar een groot bedrag - met een bescheiden bedrag moeten overschrijden, maar het is toch een stukje overschrijding. We hebben er nog eens goed naar gekeken - mede op uw aandringen - en je gaat toch de exploitatie B.V. belasten. Overigens wil ik één misverstand even rechtzetten, mijnheer Van Antwerpen, het is niet de B.V. die de stomme fout gemaakt heeft. Het is de gemeente zelf die die stomme fout gemaakt heeft. Laten we dat maar heel eerlijk zeggen, daar doe ik helemaal niet moeilijk over. Want dat hebben wij bij alle voorbereidingen gewoon over het hoofd gezien en ook niet meege nomen anders was ofwel het bedrag ietsjes hoger geworden, of we hadden dat iets anders aangege ven. Maar de B.V. - de exploitatie B.V. - is nu in oprichting. Op het moment dat de gelden vrijkomen wordt die daadwerkelijk ook echt opgericht en kan die aan de slag. En die moet in het kader van die kwaliteitsslag - want daar gaan we uiteindelijk voor - voor die zwembaden moeten we gewoon maken. Maar dat is in ieder geval wat ons betreft geen punt van discussie, want daar ben ik het volledig mee eens. Alleen de financiering van dat bedrag is een probleem. Na bestudering van alle zaken en be-

Raadsnotulen

Roosendaal: 1851-1999 | 1999 | | pagina 10