140 meer conjunctuur gevoelig zal worden. Men heeft een veilige weg gekozen, het zei gezegd: 21 economische groei maar men kiest wel voor een conjunctuurgevoeliger benadering. Als het een keer mis gaat dan zullen de consequenties gevoelig zijn. Dan naar een nadere wee, voorzitter: wanneer. Ik heb het ook tijdens de commissie al benadrukt, er zijn nogal wat verschillen te merken, er kiert nogal wat licht tussen de getallen van de gemeente Roosendaal als het over de woningaantallen gaat en die van de provincie. Ik heb vernomen dat er wat contacten met de pro vincie zijn geweest. Zou de wethouder mij van de laatste stand van zaken op de hoogte kunnen brengen. Zoals ik al gezegd heb, 4 w's en het Volkshuisvestingsplan heeft dan nog een stukje organisatie in zich. Een van die organisaties is dan het C.B.H.. Met wat daarover is opgemerkt in het advies van het college aan onze raad, kan de PvdA helemaal instemmen en wij kiezen juist, bijvoorbeeld over die objectivering en over dat plaatsingsbeleid, voor het beleid dat hierin is neer- gelegd, namelijk voor een prudent beleid, voorzitter. Dit in eerste instantie. j De VOORZITTER: Het woord is aan wethouder Vos. De heer DE VOS, wethouder: Mijnheer de voorzitter, ik ben blij met het gegeven j dat verschillende fracties zich inhoudelijk verdiept hebben in het Volkshuisves tingsplan want, zoals de heer Verpaalen aangeeft, is dit inderdaad de eerste keer dat wij zo'n plan in het Roosendaalse presenteren. Wij hebben daaraan fors geld j besteed, aan externe maar ook aan eigen capaciteit. Het is dan ook heel goed te merken dat de gemeenteraad zo'n plan op waarde weet te schatten. Ik ben dan ook blij met de lof die wordt uitgesproken. Dat geldt ook ten aanzien van de lof die de heer Verpaalen uitspreekt ten aanzien van de inspraak. Ik ben het dan ook niet eens met datgene wat de heer De Man inbrengt. Zijn voorbeeld dat het college een kostuum is gaan maken en nadien maar gekeken heeft of dat kostuum paste, zou ik toch enigszins willen aanvullen, in die zin, dat het college in eerste instantie gevraagd heeft: "wat voor pak had U ongeveer gehad willen hebben?" Wij hebben moeten constateren dat daar niet zo'n beeld van bestond. Daarom zijn wij inder- j daad aan de gang gegaan en hebben dat nadien uiteraard getoetst aan datgene wat men er uiteindelijk van zou vinden. Wat is er namelijk gebeurd? Wij zijn begonnen i overleg te plegen met de corporaties en andere belanghebbenden binnen de volks huisvesting in het Roosendaalse en te vragen hun ideeën omtrent een Volkshuis vestingsplan te presenteren, dus op schrift te stellen. Ik moet toch aangeven dat de respons erg mager was en dat wij daarom zelf aan de gang zijn gegaan. De wijze van totstandkoming is er een geweest van hard werken door een paar mensen, re gelmatig terugkoppelend naar andere afdelingen binnen de gemeente om uiteindelijk om het concept-plan de inspraak in te brengen. Ik vind dan ook dat wij daarmee recht doen aan de wijze van behandelen zoals wij die toch met zijn allen voor staan. Voorzitter, ik wil graag de verschillende aspecten langs lopen en hoop dan alle reacties van commentaar te voorzien. Uiteraard heeft de heer Backx gelijk wanneer hij stelt dat er gekozen is voor een marktgerichte benadering met daar tegenover een compenserend beleid om juist te zorgen dat mensen, die niet zelf standig kunnen voorzien in huisvesting, niet in de knel komen. Dat is correct het spunt van dit plan. Ik denk dan ook dat wij dit politiek niet verder moe ten benaderen, maar simpel moeten bekijken, waaraan behoefte bestaat het Roosen daalse en zorgen dat we daarop gericht nieuwbouw plegen en niet vanwege voorin genomen uitgangspunten alleen maar tot koopwoningen willen komen of omgekeerd, alleen maar tot huurwoningen omdat de Roosendaalse burger het recht heeft zo té wonen zoals hij dat zelf wenst. Het verschil in aantallen tussen dit plan, dus het idee van de gemeente, ten opzichte van de provincie is denk ik minder groot dan hier wordt gesuggereerd. Ons Volkshuisvestingsplan past binnen de discussie die plaatsvindt om te komen tot een nieuw streekplan. Uw vergelijking gaat uit 141 van ons plan ten opzichte van het huidige streekplan, daar zit inderdaad meer verschil in dan we verwachten van het nieuwe streekplan. Wij kennen namelijk de berekeningswijze en uitgangspunten van de provincie om te komen tot de prognoses ten behoeve van het nieuwe streekplan en de verwachting bestaat bij ons college dat wij er toch wel uitkomen met de provincie in relatie tot de woonbehoefte. Dat anders, als het niet zo lukken de mensen aangewezen zouden zijn op de kleine gemeenten, lijkt mij sterk omdat de provincie, naarmate de gemeente kleiner wordt, zich steeds strikter opstelt. Er zou eerder een neiging zijn naar grotere gemeente dan naar kleinere. Ik denk dat Roosendaal als centrum-gemeente van dit gebied toch recht heeft op voldoende woningen en ik heb er redelijk vertrouwen in dat we dat met de provincie ook weten te klaren. Ik ben het met de heer Backx eens dat wij voorzichtig zijn met de verkoop van huurwoningen; dat is de reden dat het college ervoor gekozen heeft enige ruimte te creëren in de vorm van de verkoop van de wat duurdere huurwoningen. Dat schrijven wij heel mooi op, het zijn de woningeigenaren, de corporaties en andere verhuurders, die het zelf moe ten wensen en ik heb geconstateerd, dat met name de toegelaten instellingen bin nen het Roosendaal niet staan te juichen bij het idee en het zou best eens kun nen zijn dat het in de praktijk daardoor niet zo van stapel zal komen. Wij wil len, als er een verzoek zou komen, dat bezien in relatie tot de uitspraken die wij doen middels ons Volkshuisvestingsplan, dus de duurdere huurwoningen. Ik ben het helemaal met de heer Backx eens, dat wij niet ertoe moeten overgaan in de Roosendaalse situatie om goedkope huurwoningen te verkopen. Hoewel bij verkoop de woningen niet onttrokken worden aan de woningmarkt als zodanig, kan het wel zo zijn dat in wat slechtere tijden wij vreselijk blij zijn als wij mensen kunnen huisvesten in goedkope huurwoningen. Ik denk dat dat een stuk zekerheid is welke wij in het Roosendaalse graag behouden. Ten aanzien van de verlaging van de huur prijs, mijnheer Backx, moet U dat zo zien, dat wij meenden bij het schrijven van deze nota dat het zo zou kunnen worden dat het rijksbeleid het in de toekomst mogelijk zou maken, dat een corporatie een bepaald volume aan huur moet zien te innen maar een stuk eigen beleid zou krijgen, hoe dat te verdelen over de wo ningen c.q. over de huurders binnen die corporatie. Ik heb de indruk dat dat idee weer enigszins verlaten is maar in de eerste concepten stond duidelijk aangegeven dat dit een optie zou zijn, een stuk eigen beleid, te leggen bij corporaties, totale volume binnenhalend, maar zelf bepalen hoe te verdelen. Vandaar dat het idee, het uitgangspunt, dat het een goed idee zou zijn om hier en daar bij pro bleemcomplexen te komen tot verlaging, een idee is dat wij ook hebben opgeschre ven. Of het wettelijk mogelijk wordt moeten wij uiteraard afwachten. Wij zijn graag bereid overleg te plegen met vertegenwoordigers van de verschillende doel groepen zoals ouderen en gehandicapten, hoewel ik wel de rol van de gemeente daarin zuiver wil houden; wij bouwen niet als gemeente, wij kunnen wel stimuleren en wij kunnen wel randvoorwaarden geven vooral als er subsidies bij aan de hand zijn, maar het zijn denk ik toch de toegelaten instellingen met name die moeten zorgen voor voldoende huisvesting zover het woningwet betreft, hetzij andere initiatiefnemers, zover het andere soort woningen betreft. Wij kunnen dat wel stimuleren maar nogmaals we zijn afhankelijk ook van anderen daarin. Betrokken heid wordt wel nagestreefd door de doelgroepen zelf. Wij schreven inderdaad op dat het moeilijk zal zijn om specifieke woonvormen ten behoeve van ouderen her en der door de stad verspreid te plaatsen en dat wij dat alleen maar haalbaar achten in relatie tot verzorgingshuizen. Dat was inderdaad het beeld maar ik moet toe geven dat sinds het contract met de serviceflat en Charitas er ligt, het inder daad duidelijk is dat de verzorgingstehuizen vertegenwoordigende organisaties bereid en blijkbaar in staat zijn, een servicepakket aan te bieden ook door de stad heen. Dat biedt perspectief en mogelijk dat daardoor de lokatie als zodanig niet zo bepaald meer hoeft te zijn. Als er woningen ten behoeve van bepaalde

Raadsnotulen

Roosendaal: 1851-1999 | 1989 | | pagina 88