112
ministeries, zou ik denken, dat ook Roosendaal zich heel actief moet opstellen,
niet alleen naar het ministerie ten aanzien van de A17 maar ook naar Provinciale
Staten vóórdat er uitslagen zijn van de gesprekken met de N.S. Je kunt om in
N.S.-termen te blijven, zaken met een duw- en trekstrategie uitvoeren namelijk:
je kunt wachten totdat je op de markt getrokken wordt of je kunt er ook actief
aan werken dat je de markt ópkomt en daar zou ik toch graag wat meer activiteit
van het college verwachten.
De VOORZITTER: Wethouder De Leeuw heeft het woord.
De heer DE LEEUW, wethouder: Mijnheer de voorzitter, het is wellicht toch bij de
heer Van Iersel een misvatting alsof wij naar andere richtingen te weinig zouden
doen in vergelijking met Ossendrecht. Ossendrecht heeft wegtransport en op basis
van wegtransport doen wij ook het nodige; het stimuleren van transportondernemers
waar dat nodig is, het overleg voeren met individuele transportondernemers en,
zoals ook in onze reactie aangekondigd, straks collectief vanuit Borchwerf. Daar
naast is het nuttig om onze specifieke positie waar wij een spoorwegverbinding
hebben, én water én weg heel dicht bij elkaar, om dèt specifieker uit te nutten
en ook dat staat in dit antwoord dat we in die richting erg actief zijn. Vandaar
dat we met name richting N.S. actief zijn. Dat heeft wel zijn tijd nodig, U weet
ook dat N.S. op het gebied van goederentransport toch voor een deel een wat slech
tere concurrentiepositie heeft ten opzichte van het wegvervoer, althans wat het
stukgoederenvervoer betreft, niet wat het bulkgoederenvervoer en vloeistoffen-
vervoer betreft, maar juist de N.S. heeft ook driftig plannen om die achter
standspositie in te lopen en in dót kader is de N.S. ook gevoelig gebleken om na
te denken, zij het op wat langere termijn, over andere oplossingen en juist die
combinatie tussen weg-, rail- en watervervoer te zoeken, ook in het Roosendaalse
Richting provincie zijn we ook best actief om daar de belangen van Roosendaal te
verwoorden. Dank U wel, voorzitter.
De VOORZITTER: Heeft mijnheer Van Iersel nog behoefte aan een reactie?
De heer VAN IERSEL: Mijnheer de voorzitter, nee, niet echt, dank U.
De VOORZITTER: Het woord is aan de heer Vergouwen.
De heer VERGOUWEN: Mijnheer de voorzitter, ik heb even een aanloopje nodig voor
ik tot mijn vraag kom. In het vervolg van de vergadering wordt onder punt 8.b
gesproken over de voorlopige vaststelling rekeningen 1986 en in dat stuk zegt U
toe, met een notitie te komen waarin wordt ingegaan op de ontwikkelingen bij de
sociale dienst in de laatste jaren. Mag ik dat zó lezen, dat ingekomen stuk E,
nummmer 1, controlerapport administratie G.S.D. Ie, 2e en 3e kwartaal 1988, onder
die notitie behoort die U ons toezegt?
De VOORZITTER: Ja, dat is accoord, mijnheer Vergouwen.
Dan stappen wij hiermee af van de lijst van ingekomen stukken en mededelingen en
gaan wij naar het volgende agendapunt.
4.a Voorstel nr. 739: vaststelling Rampenplan.
De VOORZITTER: De heer Pirée vraagt het woord.
De heer PIREE: Mijnheer de voorzitter, de WD-fractie kan zich wel vinden in dit
voorliggende rampenplan zoals dat in onze gemeente zal gaan gelden en wij hebben
113
ook veel waardering voor de manier waarop gemeentegrens-overschrijdende rampen
met elkaar in contact worden gebracht, althans de informatie daarover aan elkaar
wordt overgedragen. Waar onze fractie toch bezorgd over blijft is het feit dat de
informatie overlandsgrens-overschrijdende rampen een stuk minder snel naar de
betrokkene gemeenten komt ook al zijn het dan grensgemeenten, ook al zijn het aan
elkaar grenzende gemeenten. Wij allen herinneren ons nog de klap enige maanden
geleden bij een chemische of een electrotechnische industrie in Antwerpen en hoe
slecht de informatie van daar naar hier kwam over wat er precies aan de hand was.
In een iets verder verleden zijn daar meer zaken gebeurd die nooit tot een mel
ding in het Nederlandse gekomen zijn terwijl daarbij toch zelfs, zo onze infor
matie betreft, slachtoffers gevallen zijn en er toch een behoorlijke hoop vui
ligheid de lucht is ingegaan. U heeft in de commissie ABZ gezegd: "ja dat over
schrijdt onze bevoegdheid, de Gouverneur des Konings van Antwerpen, zal dan on-
middelijk de Commissaris der Koningin in Den Bosch verwittigen, zoals ze dat dan
in Vlaanderen zeggen, maar wij vinden toch dat het geen kwaad zou kunnen dat U
als B&W van deze gemeente nogeens de nadruk zou leggen op goede informatie bij
rampen in de landsgrens-overschrijdende zaken. Dóór juist doet dit rampenplan ons
niet opgelucht ademhalen want daarover wordt niet gesproken.
De VOORZITTER: Mijnheer Pirée, de zaak die U aansnijdt is inderdaad van groot
gewicht gezien de nabijheid van het Antwerpse industriegebied waar zowel che
mische industrie gehuisvest is alswel kerncentrales. U weet overigens voor wat
betreft de laatste, dat er een aparte regeling is die voorziet in een apart a-
larmeringssysteem en voor wat betreft de andere typen rampen, die niet direct met
kernenergie samenhangen en waar de officiële waarschuwing nog wel eens wat te
wensen overlaat, zoals onlangs zoals U terecht vermeldde nog is gebleken, daarvan
hebt U kunnen lezen gisteren in de krant, dat er inmiddels een aanpassing plaats
vindt van het verdrag tussen Nederland en België met betrekking tot die rampmel
dingen. Overigens, aanpassingen van verdrag en officiële kanalen van meldingen
daargelaten, denk ik dat je het in dit soort situaties altijd moet hebben van de
rechtstreekse contacten die er tussen de rampbestrijdingsorganisaties en de cen
trales zijn, zowel van onze regio hier als die van Antwerpen en langs dat kanaal
zijn ook in het verleden toch vrij snel en vrij regelmatig meldingen uitgewis
seld. Wij blijven die zaak inderdaad ook als college in de gaten houden en daar
op alle niveaus die zich daarvoor lenen aandacht vragen.
Zonder hoofdelijke stemming wordt dit voorstel aangenomen.
4.b Voorstel nr. 740: intrekkine van de Verordening op de verblijfsgebouwen en
van de Brandbeveiligingsverordening 1975 en het vaststellen van een nieuwe Brand
beveiligingsverordening
Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt dit voorstel aangeno
men.
4.c Voorstel nr. 741: beslissing op beroepschrift Aldi Best B.V.
Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt dit voorstel aangeno
men.
4.d Voorstel nr. 742: wijziging begrotingsbehandeling 1990.
De VOORZITTER: De heren De Man en Rampaart vragen het woord.
Het woord is aan de heer De Man.