112 ministeries, zou ik denken, dat ook Roosendaal zich heel actief moet opstellen, niet alleen naar het ministerie ten aanzien van de A17 maar ook naar Provinciale Staten vóórdat er uitslagen zijn van de gesprekken met de N.S. Je kunt om in N.S.-termen te blijven, zaken met een duw- en trekstrategie uitvoeren namelijk: je kunt wachten totdat je op de markt getrokken wordt of je kunt er ook actief aan werken dat je de markt ópkomt en daar zou ik toch graag wat meer activiteit van het college verwachten. De VOORZITTER: Wethouder De Leeuw heeft het woord. De heer DE LEEUW, wethouder: Mijnheer de voorzitter, het is wellicht toch bij de heer Van Iersel een misvatting alsof wij naar andere richtingen te weinig zouden doen in vergelijking met Ossendrecht. Ossendrecht heeft wegtransport en op basis van wegtransport doen wij ook het nodige; het stimuleren van transportondernemers waar dat nodig is, het overleg voeren met individuele transportondernemers en, zoals ook in onze reactie aangekondigd, straks collectief vanuit Borchwerf. Daar naast is het nuttig om onze specifieke positie waar wij een spoorwegverbinding hebben, én water én weg heel dicht bij elkaar, om dèt specifieker uit te nutten en ook dat staat in dit antwoord dat we in die richting erg actief zijn. Vandaar dat we met name richting N.S. actief zijn. Dat heeft wel zijn tijd nodig, U weet ook dat N.S. op het gebied van goederentransport toch voor een deel een wat slech tere concurrentiepositie heeft ten opzichte van het wegvervoer, althans wat het stukgoederenvervoer betreft, niet wat het bulkgoederenvervoer en vloeistoffen- vervoer betreft, maar juist de N.S. heeft ook driftig plannen om die achter standspositie in te lopen en in dót kader is de N.S. ook gevoelig gebleken om na te denken, zij het op wat langere termijn, over andere oplossingen en juist die combinatie tussen weg-, rail- en watervervoer te zoeken, ook in het Roosendaalse Richting provincie zijn we ook best actief om daar de belangen van Roosendaal te verwoorden. Dank U wel, voorzitter. De VOORZITTER: Heeft mijnheer Van Iersel nog behoefte aan een reactie? De heer VAN IERSEL: Mijnheer de voorzitter, nee, niet echt, dank U. De VOORZITTER: Het woord is aan de heer Vergouwen. De heer VERGOUWEN: Mijnheer de voorzitter, ik heb even een aanloopje nodig voor ik tot mijn vraag kom. In het vervolg van de vergadering wordt onder punt 8.b gesproken over de voorlopige vaststelling rekeningen 1986 en in dat stuk zegt U toe, met een notitie te komen waarin wordt ingegaan op de ontwikkelingen bij de sociale dienst in de laatste jaren. Mag ik dat zó lezen, dat ingekomen stuk E, nummmer 1, controlerapport administratie G.S.D. Ie, 2e en 3e kwartaal 1988, onder die notitie behoort die U ons toezegt? De VOORZITTER: Ja, dat is accoord, mijnheer Vergouwen. Dan stappen wij hiermee af van de lijst van ingekomen stukken en mededelingen en gaan wij naar het volgende agendapunt. 4.a Voorstel nr. 739: vaststelling Rampenplan. De VOORZITTER: De heer Pirée vraagt het woord. De heer PIREE: Mijnheer de voorzitter, de WD-fractie kan zich wel vinden in dit voorliggende rampenplan zoals dat in onze gemeente zal gaan gelden en wij hebben 113 ook veel waardering voor de manier waarop gemeentegrens-overschrijdende rampen met elkaar in contact worden gebracht, althans de informatie daarover aan elkaar wordt overgedragen. Waar onze fractie toch bezorgd over blijft is het feit dat de informatie overlandsgrens-overschrijdende rampen een stuk minder snel naar de betrokkene gemeenten komt ook al zijn het dan grensgemeenten, ook al zijn het aan elkaar grenzende gemeenten. Wij allen herinneren ons nog de klap enige maanden geleden bij een chemische of een electrotechnische industrie in Antwerpen en hoe slecht de informatie van daar naar hier kwam over wat er precies aan de hand was. In een iets verder verleden zijn daar meer zaken gebeurd die nooit tot een mel ding in het Nederlandse gekomen zijn terwijl daarbij toch zelfs, zo onze infor matie betreft, slachtoffers gevallen zijn en er toch een behoorlijke hoop vui ligheid de lucht is ingegaan. U heeft in de commissie ABZ gezegd: "ja dat over schrijdt onze bevoegdheid, de Gouverneur des Konings van Antwerpen, zal dan on- middelijk de Commissaris der Koningin in Den Bosch verwittigen, zoals ze dat dan in Vlaanderen zeggen, maar wij vinden toch dat het geen kwaad zou kunnen dat U als B&W van deze gemeente nogeens de nadruk zou leggen op goede informatie bij rampen in de landsgrens-overschrijdende zaken. Dóór juist doet dit rampenplan ons niet opgelucht ademhalen want daarover wordt niet gesproken. De VOORZITTER: Mijnheer Pirée, de zaak die U aansnijdt is inderdaad van groot gewicht gezien de nabijheid van het Antwerpse industriegebied waar zowel che mische industrie gehuisvest is alswel kerncentrales. U weet overigens voor wat betreft de laatste, dat er een aparte regeling is die voorziet in een apart a- larmeringssysteem en voor wat betreft de andere typen rampen, die niet direct met kernenergie samenhangen en waar de officiële waarschuwing nog wel eens wat te wensen overlaat, zoals onlangs zoals U terecht vermeldde nog is gebleken, daarvan hebt U kunnen lezen gisteren in de krant, dat er inmiddels een aanpassing plaats vindt van het verdrag tussen Nederland en België met betrekking tot die rampmel dingen. Overigens, aanpassingen van verdrag en officiële kanalen van meldingen daargelaten, denk ik dat je het in dit soort situaties altijd moet hebben van de rechtstreekse contacten die er tussen de rampbestrijdingsorganisaties en de cen trales zijn, zowel van onze regio hier als die van Antwerpen en langs dat kanaal zijn ook in het verleden toch vrij snel en vrij regelmatig meldingen uitgewis seld. Wij blijven die zaak inderdaad ook als college in de gaten houden en daar op alle niveaus die zich daarvoor lenen aandacht vragen. Zonder hoofdelijke stemming wordt dit voorstel aangenomen. 4.b Voorstel nr. 740: intrekkine van de Verordening op de verblijfsgebouwen en van de Brandbeveiligingsverordening 1975 en het vaststellen van een nieuwe Brand beveiligingsverordening Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt dit voorstel aangeno men. 4.c Voorstel nr. 741: beslissing op beroepschrift Aldi Best B.V. Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt dit voorstel aangeno men. 4.d Voorstel nr. 742: wijziging begrotingsbehandeling 1990. De VOORZITTER: De heren De Man en Rampaart vragen het woord. Het woord is aan de heer De Man.

Raadsnotulen

Roosendaal: 1851-1999 | 1989 | | pagina 74