433 Mijnheer de voorzitter, er zijn vragen gesteld over het fietspad langs de Willem Dreesweg, welke gewenst wordt door het CDA. De VVD signaleert knelpunten in de afwikkeling van het verkeer op de ring. Een vraag over bewegwijzering. Diverse fracties hebben gevraagd hoe de stand van zaken is rondom de ontsluiting, een betere ontsluiting, van het ziekenhuis. Ik zou al die opmerkingen toch in één beantwoording willen behandelen, in die zin dat ik de raad toch echt wil vragen niet ad hoe dit soort aspecten te willen behandelen, maar te zorgen dat we dat integraal kunnen beschouwen. Het is te belangrijk hoe wij de komende jaren met het verkeersaspect om moeten gaan - en dan denk ik niet alleen aan het optimaal maken van de situatie voor auto's maar ook in relatie tot het milieu - hoe wij Roosendaal willen inrichten in relatie tot de verkeersafwikkeling, waarbij we dan alle verkeersstromen, voetgangers, fietsers, auto's en voornamelijk ook openbaar vervoer, willen doen functioneren. We hebben daartoe een studie opgezet, dat weet U. Een milieu-verkeerskaart en een verkeers- en vervoersplan. Ik wil best toezeggen dat alle aspecten die vanochtend hier vermeld zijn daarin terug zullen komen en beargumenteerd al dan niet worden ingepast in het WP. Het lijkt me veel beter dan nu ad hoe dan dit en dan dat te bepleiten, want dan denk ik dat wij misschien toch niet de meest optimale situatie creëren. Met name wat betreft het ziekenhuis (maar daar komen we misschien straks nog op terug) moeten we ook oog hebben voor ontwikkelingen op langere termijn in Tolberg, moeten wij ook oog hebben voor een aantal ontwik kelingen rondom ons Rijkswegennet. Ik denk niet dat het aangaat om dan één aspect eruit te lichten. Ik zou graag, mijnheer de voorzitter, een afspraak maken met de raad om daar op terug te komen bij ons verkeers- en vervoersplan. Er wordt naar het 30 km-project Kalsdonk gevraagd en men stelt dan, dat ook de omwonenden daar uitdrukkelijk bij betrokken moeten worden. Daar ben ik het helemaal mee eens, hoewel het een Rijksproject is en een Rijksevaluatie om het zo maar eens te noemen. Er is daarin voorzien gelukkig dat ook omwonenden gehoord worden. Wij hebben daar de eerste concepten van in huis, heb ik begrepen. Ik verwacht dan ook dat we binnen een paar maanden daarmee naar U toe kunnen komen Mijnheer de voorzitter, op de inspraak is door de heer Rampaart en mevrouw Knappers weer kritiek geuit. Ik denk dat inspraak goed wordt ervaren als er geen knelpunten zijn als we het met zijn allen eens zijn. Op het moment dat er dreigt geen overeenstemming bereikt te worden, zegt men al gauw dat het niet goed georganiseerd is. Los daarvan weten we met zijn allen, we hebben dat al vaak genoeg verteld, dat rondom het realiseren van onze woonwagencentra het ten ene male niet anders kon door de wens van onze allen het snel te doen, dan dat er een aantal procedures gelijktijdig opliepen zodat het hier en daar best eens gevoelens kan geven bij burgers dat ze daarin wat tekort komen. Ik denk dan overigens dat we met ons 31 ook de taak hebben de burger duidelijk te maken dat het in bepaalde gevallen niet anders kan. Ik wil toch graag een paar goede voorbeelden noemen. Ik denk dat er rondom de structuurschets voor de binnenstad weinig kritiek te horen viel. Langdonk, bestemmingsplanherziening, West 2: allemaal projecten die goed gelopen zijn. Maar als de burgers een uitdrukkelijke wens hebben die niet meteen ingevuld wordt door het gemeentebestuur zoals in West 1, dan hoor je ook vrij snel dat de inspraak niet goed georganiseerd zou zijn. Mijnheer de voorzitter, volgende maand beginnen we met voorbereiding van de reconstructie Markt-Raadhuisstraat, ook dan zult U zien dat wij zorgvuldig de omwonenden daarbij betrekken. 434 Ruimtelijke ordening. De horecafunctie in de Molenstraat is nu geblokkeerd door hetzij een bestemmings plan hetzij een voorbereidingsbesluitdat de raad genomen heeft. Dat daar één keer nog één café is bij kunnen komen betreuren ook wij, maar het is gebeurd. Ik denk dat het nu niet meer zal gebeuren omdat wij het nu juridisch wel hebben afgetimmerd. Er zijn een paar fracties die vragen naar een duidelijke visie over het Stations plein. Ik ben het daar mee eens, ik denk ook dat het college het daar voluit mee eens is, maar ik vraag wel enig begrip voor feit dat we niet alles gelijktijdig op papier kunnen zetten. We hebben in onze beantwoording ook al aangegeven dat er dit jaar twee keer zoveel bouwaanvragen zijn ingediend dan de afgelopen jaren. We zijn volop met de uitvoering van de structuurschets bezig. We hebben een structuurvisie voor Borchwerf gepresenteerd dit jaar. Er moet een aantal zaken weer op de rol gezet worden in relatie met de reconstructie van de Markt. U heeft gezien dat wij in december een informatieve raad houden waarin we een groot aantal nieuwe projecten gaan presenteren, zowel in Tolberg als in de binnenstad. Ook een aantal andere locaties verdienen op dit moment aandacht. Er zijn b.v. fracties geweest die vroegen studie te verrichten naar bouwlocaties in de rest van de stad. Ik wil maar aangeven dat wij geweldig veel werk verzetten en dat niet alles gelijktijdig kan. Dan kan je er wel een extern bureau op zetten om een visie te ontwikkelen, maar die visie moet toch komen vanuit eigen geledingen en ik denk dat wij daar nu even niet aan toe waren en zijn om op papier althans die visie te formuleren. We hebben overigens ook de indruk dat de tijd er nog niet helemaal rijp voor is, omdat de grootste ontwikkeling op het Stationsplein en het gebied er omheen plaats zal vinden ten eerste op het moment dat er met de bedrijfsactiviteit van Van Gend en Loos wat gaat gebeuren, ten tweede, wanneer de Spoorwegen zover zijn om samen met ons te bezien hoe wij aan beide zijden van het station ontwikkelingen kunnen opzetten. Daar wordt in geïnvesteerd, zowel richting Van Gend en Loos als richting Spoorwegen om gesprek ken op touw te krijgen en U mag ervan verzekerd zijn dat wanneer de tijd er wel rijp voor is, wij dan de nodige energie erin zullen stoppen om straks tot die visie te komen. Wij vinden overigens dat de huidige bouwactiviteiten daarin wel passen en daarom, wat ons betreft, niet storend zullen zijn bij de verdere ontwikkeling ervan. Tenslotte bij dit onderwerp, mijnheer de voorzitter, wij waren laatst met de gemeenteraad in Breda: daar had men op 16 A4-tjes een totale visie ontwikkeld voor de stad Breda. Wij willen zo'n poging graag ondernemen, of het niet mogelijk is komend jaar in kort bestek de gebieden binnen onze stad op een rij te zetten en de samenhang tussen alle ontwikkelingen nog eens te formule ren, zodat misschien ook voor méér mensen dan nu het duidelijk is hoe het loopt. Ik kom bij het laatste punt en dat betreft dan de zaak rondom de Dr. Lemmens- straat. Ik zal heel kort proberen uit te leggen wat de gang van zaken is, zoals hij bij mij is overgekomen. Overigens moet ik aangeven dat de handelswijze van het college getoetst is middels een schorsingsverzoek bij de Raad van State en dat de Raad van State daarin het college geen ongelijk heeft gegeven. Heel kort: het bouwplan is lang geleden al aangekondigd, we hebben er overigens al maanden lang in de hal van het Stadskantoor een prent van hangen. Op een gegeven moment is het bouwplan ingediend en uit dat bouwplan bleek dat het nodig was ontheffingen te verlenen. Dat gebeurt overigens heel veel bij binnenstads projecten en ook hier hebben we gemeend, b.v. voor technische ruimten en een liftopbouw, een ontheffing te verlenen. Nogmaals dat gebeurt vele keren, zo ook voor achterterreinen en noem maar op. Ten aanzien van de parkeernormen hebben we

Raadsnotulen

Roosendaal: 1851-1999 | 1989 | | pagina 242