675
dat de noodzaak van een P R-terrein, dat de gemeente 130.000,gaat
kosten, niet is aangetoond, temeer daar aan het terrein aan de Spoorstraat
nog voldoende ruimte is;
verzoekt het college van burgemeester en wethouders de onrendabele
investering (0.211.0.005) ad 130.000,te bestemmen voor
verkeersvoorzieningen (parkeerhavens en dergelijke) in woonstraten, waarom
tientallen burgers aan Uw college hebben verzocht en welke om financiële
redenen geen doorgang konden vinden;
en gaat over tot de orde van de dag".
De VOORZITTER: De motie is ondertekend door de heer Pirée, mevrouw Eenink,
de heer Van Drunen, de heer Hoogendoorn en mevrouw Wegman-van Kan.
Wenst de heer Pirée of iemand van zijn fractie, na hetgeen zij bij de
algemene beschouwingen hebben opgemerkt, thans nog nadere toelichting te
geven.
De heer PIREE: Ja, mijnheer de voorzitter, dank U wel voor het woord. Wij
willen daar graag nog het een en ander over zeggen, temeer daar wij op onze
tafel aantroffen, dus U moet het ons niet kwalijk nemen dat het allemaal
niet is verwoord kunnen worden, Uw besluiten van de b. en w.-vergadering van
18 december waarin dit onderwerp door Uw college reeds is besloten. Daarin
komt U met andere bedragen aandragen. Ik zou bijna zeggen, dat de eerste
50.000,ruimte al zit in het I.P. en die kunnen wij daar dan voor gaan
bestemmen. Maar dan moet het een andere motie worden. De principiële kant
van de zaak is deze. Er is naar onze mening voorlopig nog voldoende
parkeerruimte bij het station en directe omgeving. Er is in deze gemeente
grote behoefte bij vele burgers om in de directe woonomgeving van die
burgers het een en ander te doen aan verkeersvoorzieningen. Deze berichten
bereiken ons niet alleen telefonisch, maar wij krijgen er ook brieven van, U
als college en wij als raadsleden. Steeds weer moeten wij deze mensen
teleurstellen. Steeds zijn wij het in principe wel eens met de door hen
voorgestelde wijzigingen, of liever heel vaak, steeds zal niet zijn want dat
zou te mooi zijn. Wij moeten dan om financiële redenen zeggen: sorry, het
kan niet. Wij denken, dat de burgers van Roosendaal meer belang hebben bij,
in hun directe woonomgeving, goede verkeersvoorzieningen dan bij een terrein
wat op de toekomst is gebouwd en waarvan de NS het meest profiteert om zijn
openbaar vervoer vol te krijgen. Daartegen hebben wij geen enkel bezwaar,
maar wij vinden dan dat de NS zelf deze kosten moet dragen en niet zo'n
groot bedrag op de lasten van onze gemeenschap moet brengen. Deze
gemeenschapsgelden zouden wij dan voor dat andere doel willen bestemmen.
Daar willen wij het voorlopig bij laten, mijnheer de voorzitter.
De VOORZITTER: Heeft de wethouder na hetgeen hij daarover bij zijn
beantwoording naar voren heeft gebracht, nog behoefte om een en ander op te
merken, wellicht nadere duidelijkheid te verschaffen over de bedragen die in
de motie genoemd worden van 130.000,
De heer DE JONG, wethouder: Die 130.000, dat is 80% van vier ton. Die
vijftigduizend gulden die er nog naast komen, zijn uitvoeringskosten die wij
niet in de subsidieregeling mogen meenemen.
Er is een grote behoefte aan dit parkeerterrein. Wij zijn van mening, dat
bij een spoorstad als de onze, waar vier spoorbanen samenkomen, daar zo'n
676
terrein werkelijk bij aanwezig behoort te zijn. Wij delen dan ook niet de
mening van de VVD, dat de behoeften niet aangetoond zijn. Ook wij zijn van
mening met de VVD, dat er in de woonwijken, vooral de oudere woonwijken,
veel problemen zijn met parkeren. Wij hebben daar zo stilaan een hele nota
van geproduceerd. Wij weten echt wel wat er aan de hand is, maar die
130.000,kunnen daar de oplossing niet brengen. Wij vinden, dat deze
130.000,op deze wijze ingezet, meer bijdragen aan onze stad dan hier
en daar in een straat een paar parkeerplaatsen aanleggen, die dan de nood
toch niet oplossen. De NS profiteert hiervan niet, dat heb ik straks ook al
gezegd, het is de reiziger die ervan profiteert, die 's morgens met zijn
auto naar het station kan gaan, hem daar neer kan zetten en zo het perron op
de trein in.
De VOORZITTER: Wie van de leden van de raad wenst over deze motie het woord?
De heer VERGOUWEN: Ja, mijnheer de voorzitter, de fractie van de PvdA zal
deze motie niet ondersteunen. Over het zichzelf rijk rekenen van de heer
Pirée voor wat betreft die 50.000, wil ik, in navolging van de
wethouder, het volgende opmerken. Het bedrag, dat in het persbericht staat
naar aanleiding van de b. en w.-vergaderingen, is het bedrag wat in
aanmerking komt voor subsidie en waarvan het rijk 80% (hopen wij of hoopt
het college) denkt bij te dragen. De werkzaamheden op zichzelf, en dat zijn
die vier ton, zijn de bedragen die nodig zijn voor de civiel-technische
werkzaamheden. De 50.000,die de heer Pirée aan andere voorzieningen
denkt uit te geven, zijn de apparaatkosten, die er nog eens een keer
bijkomen. Dus al doe je datgene, wat de heer Pirèe zegt, dan hou je nog geen
50.000,over, die je dan aan andere doeleinden kunt uitgeven.
Ten aanzien van de parkeervoorzieningen wensen wij op te merken, dat wij de
noodzaak inzien van het afstemmen van particulier en openbaar vervoer op
elkaar en dat er in ieder geval een duidelijke en goede parkeervoorziening
voor getroffen moet worden. Vandaar, dat wij dus tegen de motie van de VVD
zullen stemmen als PvdA.
Mevrouw KERKHOF-MOS: Mijnheer de voorzitter, ik heb aan het betoog van de
heer Vergouwen niets toe te voegen. Dat zijn exact de woorden, die ik ook
gebruikt zou hebben, dank U wel.
De VOORZITTER: Wenst de heer Pirée te reageren op de opmerkingen vanuit de
raad?
De heer PIREE: Graag, mijnheer de voorzitter. Ik wil in de eerste plaats
"wethouder" Vergouwen bedanken voor de rekenles, die hij mij heeft denken te
moeten geven. Ik wil daarbij toch het volgende opmerken. Rekenen hoeft mij
niet geleerd te worden door de heer Vergouwen. Want in Uw eigen persbericht
wordt gesproken dat de geraamde kosten 400.000,zijn en dat Uw college
daarvan 80% hoopt terug te ontvangen. Wat wij in deze raad ook graag nog
even in het openbaar willen uitspreken, is dat, als die centen niet worden
teruggevangen, het hele plan niet doorgaat. Ik dacht, dat dat ook de
bedoeling was. Want in het I.P. waarin wij dan uitgaan van 450.000,en
130.000,voor de gemeente, valt dan in ieder geval de ruimte van
130.000,als het rijk geen subsidie geeft. Ik denk, dat dat toch wel zo
is. De VVD stelt de belangen en de prioriteiten iets anders dan de vorige
sprekers. Wij vinden openbaar vervoer prachtig. Wij hebben ontstellend goed
busverkeer in deze stad, de PvdA heeft zich daar al regelmatig voor op de