675 dat de noodzaak van een P R-terrein, dat de gemeente 130.000,gaat kosten, niet is aangetoond, temeer daar aan het terrein aan de Spoorstraat nog voldoende ruimte is; verzoekt het college van burgemeester en wethouders de onrendabele investering (0.211.0.005) ad 130.000,te bestemmen voor verkeersvoorzieningen (parkeerhavens en dergelijke) in woonstraten, waarom tientallen burgers aan Uw college hebben verzocht en welke om financiële redenen geen doorgang konden vinden; en gaat over tot de orde van de dag". De VOORZITTER: De motie is ondertekend door de heer Pirée, mevrouw Eenink, de heer Van Drunen, de heer Hoogendoorn en mevrouw Wegman-van Kan. Wenst de heer Pirée of iemand van zijn fractie, na hetgeen zij bij de algemene beschouwingen hebben opgemerkt, thans nog nadere toelichting te geven. De heer PIREE: Ja, mijnheer de voorzitter, dank U wel voor het woord. Wij willen daar graag nog het een en ander over zeggen, temeer daar wij op onze tafel aantroffen, dus U moet het ons niet kwalijk nemen dat het allemaal niet is verwoord kunnen worden, Uw besluiten van de b. en w.-vergadering van 18 december waarin dit onderwerp door Uw college reeds is besloten. Daarin komt U met andere bedragen aandragen. Ik zou bijna zeggen, dat de eerste 50.000,ruimte al zit in het I.P. en die kunnen wij daar dan voor gaan bestemmen. Maar dan moet het een andere motie worden. De principiële kant van de zaak is deze. Er is naar onze mening voorlopig nog voldoende parkeerruimte bij het station en directe omgeving. Er is in deze gemeente grote behoefte bij vele burgers om in de directe woonomgeving van die burgers het een en ander te doen aan verkeersvoorzieningen. Deze berichten bereiken ons niet alleen telefonisch, maar wij krijgen er ook brieven van, U als college en wij als raadsleden. Steeds weer moeten wij deze mensen teleurstellen. Steeds zijn wij het in principe wel eens met de door hen voorgestelde wijzigingen, of liever heel vaak, steeds zal niet zijn want dat zou te mooi zijn. Wij moeten dan om financiële redenen zeggen: sorry, het kan niet. Wij denken, dat de burgers van Roosendaal meer belang hebben bij, in hun directe woonomgeving, goede verkeersvoorzieningen dan bij een terrein wat op de toekomst is gebouwd en waarvan de NS het meest profiteert om zijn openbaar vervoer vol te krijgen. Daartegen hebben wij geen enkel bezwaar, maar wij vinden dan dat de NS zelf deze kosten moet dragen en niet zo'n groot bedrag op de lasten van onze gemeenschap moet brengen. Deze gemeenschapsgelden zouden wij dan voor dat andere doel willen bestemmen. Daar willen wij het voorlopig bij laten, mijnheer de voorzitter. De VOORZITTER: Heeft de wethouder na hetgeen hij daarover bij zijn beantwoording naar voren heeft gebracht, nog behoefte om een en ander op te merken, wellicht nadere duidelijkheid te verschaffen over de bedragen die in de motie genoemd worden van 130.000, De heer DE JONG, wethouder: Die 130.000, dat is 80% van vier ton. Die vijftigduizend gulden die er nog naast komen, zijn uitvoeringskosten die wij niet in de subsidieregeling mogen meenemen. Er is een grote behoefte aan dit parkeerterrein. Wij zijn van mening, dat bij een spoorstad als de onze, waar vier spoorbanen samenkomen, daar zo'n 676 terrein werkelijk bij aanwezig behoort te zijn. Wij delen dan ook niet de mening van de VVD, dat de behoeften niet aangetoond zijn. Ook wij zijn van mening met de VVD, dat er in de woonwijken, vooral de oudere woonwijken, veel problemen zijn met parkeren. Wij hebben daar zo stilaan een hele nota van geproduceerd. Wij weten echt wel wat er aan de hand is, maar die 130.000,kunnen daar de oplossing niet brengen. Wij vinden, dat deze 130.000,op deze wijze ingezet, meer bijdragen aan onze stad dan hier en daar in een straat een paar parkeerplaatsen aanleggen, die dan de nood toch niet oplossen. De NS profiteert hiervan niet, dat heb ik straks ook al gezegd, het is de reiziger die ervan profiteert, die 's morgens met zijn auto naar het station kan gaan, hem daar neer kan zetten en zo het perron op de trein in. De VOORZITTER: Wie van de leden van de raad wenst over deze motie het woord? De heer VERGOUWEN: Ja, mijnheer de voorzitter, de fractie van de PvdA zal deze motie niet ondersteunen. Over het zichzelf rijk rekenen van de heer Pirée voor wat betreft die 50.000, wil ik, in navolging van de wethouder, het volgende opmerken. Het bedrag, dat in het persbericht staat naar aanleiding van de b. en w.-vergaderingen, is het bedrag wat in aanmerking komt voor subsidie en waarvan het rijk 80% (hopen wij of hoopt het college) denkt bij te dragen. De werkzaamheden op zichzelf, en dat zijn die vier ton, zijn de bedragen die nodig zijn voor de civiel-technische werkzaamheden. De 50.000,die de heer Pirée aan andere voorzieningen denkt uit te geven, zijn de apparaatkosten, die er nog eens een keer bijkomen. Dus al doe je datgene, wat de heer Pirèe zegt, dan hou je nog geen 50.000,over, die je dan aan andere doeleinden kunt uitgeven. Ten aanzien van de parkeervoorzieningen wensen wij op te merken, dat wij de noodzaak inzien van het afstemmen van particulier en openbaar vervoer op elkaar en dat er in ieder geval een duidelijke en goede parkeervoorziening voor getroffen moet worden. Vandaar, dat wij dus tegen de motie van de VVD zullen stemmen als PvdA. Mevrouw KERKHOF-MOS: Mijnheer de voorzitter, ik heb aan het betoog van de heer Vergouwen niets toe te voegen. Dat zijn exact de woorden, die ik ook gebruikt zou hebben, dank U wel. De VOORZITTER: Wenst de heer Pirée te reageren op de opmerkingen vanuit de raad? De heer PIREE: Graag, mijnheer de voorzitter. Ik wil in de eerste plaats "wethouder" Vergouwen bedanken voor de rekenles, die hij mij heeft denken te moeten geven. Ik wil daarbij toch het volgende opmerken. Rekenen hoeft mij niet geleerd te worden door de heer Vergouwen. Want in Uw eigen persbericht wordt gesproken dat de geraamde kosten 400.000,zijn en dat Uw college daarvan 80% hoopt terug te ontvangen. Wat wij in deze raad ook graag nog even in het openbaar willen uitspreken, is dat, als die centen niet worden teruggevangen, het hele plan niet doorgaat. Ik dacht, dat dat ook de bedoeling was. Want in het I.P. waarin wij dan uitgaan van 450.000,en 130.000,voor de gemeente, valt dan in ieder geval de ruimte van 130.000,als het rijk geen subsidie geeft. Ik denk, dat dat toch wel zo is. De VVD stelt de belangen en de prioriteiten iets anders dan de vorige sprekers. Wij vinden openbaar vervoer prachtig. Wij hebben ontstellend goed busverkeer in deze stad, de PvdA heeft zich daar al regelmatig voor op de

Raadsnotulen

Roosendaal: 1851-1999 | 1984 | | pagina 344