4 VERGADERING VAN 17 DECEMBER 1919. Besluit tot het toekennen van een maand extra salaris aan de gemeente-ambtenaren, -beambten en -werklieden. Voorstel tot het toekennen eener subsidie van f 1500.— in de kosten der loonen van het personeel der Z.-N. Stoomtramweg-Maatschappij. den toestand op 1 December j.1. Nu heeft de heer Valken burg er aan toegevoegd: en daarboven ƒ20.- per kind beneden de 18 jaar. U neemt niet over de 100 - en 75.- De heer Valkenburg: Neen, wanneer uw voorstel het eerst aan de orde wordt gesteld. De VoorzitterWanneer dat verworpen is, is ons voorstel nog niet verworpen. U moet dan geen nieuw voorstel meer doen, want dan kunt u het niet meer. De heer van GastelIs het voorstel, dat de heer Valken burg gedaan heeft, voldoende ondersteund geworden De VoorzitterIk wil er alleen den Raad maar op attent maken, dat wanneer niemand meer een ander voorstel doet, als het in stemming komt, er niets meer aan gewijzigd kan worden, en dan komt het voorstel van Burgemeester en Wethouders in omvraag. De heer Valkenburg heeft er nog aan toegevoegd om ƒ20.- per kind toe te kennen onder de 18 jaar. De heer Steyaard: Voorzitter! Het lag in de bedoeling van Burgemeester en Wethouders, meen ik vernomen te hebben, om de hulpwerklieden buiten beschouwing te laten, dat die dus niet in dien extra toeslag zouden deelen. Gaarne wilde ik, alvorens tot stemming wordt overgegaan, nog van den heer Valkenburg, die den vorigen keer het voorstel indiende om 5% te geven met een minimum van ƒ100.- voor gehuwden en 75.- voor ongehuwden, vernemen, of het zijne bedoeling was die bedragen toe te kennen aan de hulpwerklieden en aan de menschen, die bij wijze van werkverschaffing in dienst der gemeente zijn? De VoorzitterDie zijn er geenwij hebben geen men schen meer, die bij wijze van werkverschaffing in dienst zijn. Ook hulpwerklieden krijgen de uitkeering niet, maar alleen zij, die in los vasten dienst zijn. Zij, die bij wijze van werkverschaffing 14 dagen of langer gewerkt hebben, vallen er niet onder, alle anderen wel. En de zoogenaamde losvaste werklieden vallen er wei degelijk onder, ofschoon er al zeven bij zijn, die ouderdomsrente trekken, omdat zij 65 jaar oud zijn. Die heb ik hier allemaal opgeschreven maar niet hen, die bij wijze van werkverschaffing acht of veertien dagen in dienst .zijn geweest. Hoe zou ik dat moeten be rekenen zelfs. Dat zou een beetje te ver gaan. Het overige personeel valt er onder. Nu geloof ik toch, dat de zaak voldoende van alle kanten bekeken is. Ik breng eerst in stemming het amendement Valkenburg om aan punt III toe te voegen, dat bovendien zal worden toegekend ƒ20. per kind beneden de 18 jaar. Dit amendement wordt ondersteund door de heeren Steyaard en Raats. In stemming gebracht wordt het voorstel met 12 tegen 4 stemmen verworpen. Tegen stemden de heeren Van Gastel, Voeten, Jongeneelen, Braat, Verheijen, de Bruyn, K. v. Wely, A. Vos, van Dorst, E. v. Wely, Jac. Vos en Heerma van Voss. Vóór stemden de heeren Steyaard, Geerssen, Raats en Valkenburg. De Voorzitter: Nu breng ik het voorstel van Burgemeester en Wethouders in omvraag, dat ik voldoende heb toegelicht, voorkomende onder punt III der agenda zonder eenig amendement. In stemming gebracht wordt het voorstel van Burgemeester en Wethouders met 11 tegen 5 stemmen aangenomen. De heeren van Gastel, Voeten, Jongeneelen, Braat, Verheijen, De Bruijn, K. van Wely, A. Vos, v. Dorst, E. van Weiyen Heerma van Voss, stemden vóór, de heeren Steyaard, Geerssen, Raats, Jac. Vos en Valkenburg stemden tegen het voorstel. De VoorzitterNu moet er nog gestemd worden over het voorstel voorkomende onder II. In stemming gebracht wordt het voorstel van den heer Valkenburg, waarover in de vorige vergadering de stemmen hebben gestaakt met 11 tegen 5 stemmen verworpen. Tegen het voorstel stemden de heeren Van Gastel, Voeten, Jongeneelen, Braat, de Bruyn, K. van Wely, A. Vos, van Dorst, E. van Wely, Jac. Vos en Heerma van Voss. Vóór stemden de heeren Steijaard, Geerssen, Verheijen, Raats en Valkenburg De VoorzitterNu hebben wij nog het request van St. Paulus inzake duurtetoeslag aan de gemeentewerklieden Burgemeester en Wethouders stellen voor hier een afwijzende beschikking op te nemen. Verlangt hierover iemand stem ming? Niemand? Dan is het aangenomen. oorstel tot het betalen van eene som groot f1500. in de kosten der loonen van het personeel der Z. N. ►Stoomtram-Maatschappy De Voorzitter: Ik geef hieromtrent het woord aan den wethouder der bedrijven. De heer BraatMijnheer de VoorzitterIk stel mij voor, dat de leden van den Raad de stukken hebben ingezien omtrent deze kwestie. Zij zullen dan gezien hebben, dat de gemeente voorstelt om aan de tramwegmaatschappij 1500.- subsidie te verleenen. Ik was op de vergadering in Breda belegd door de Kamer van Koophandel, waarop gevraagd waren afgevaardigden van de dertien gemeenten, welke aan de tramlijn zijn ge legen. Op die vergadering was men niet zoozeer tegen het verleenen van subsidie als wel tegen de laatste dienstregeling, welke bij die maatschappij op 't oogenblik van kracht is. Dat neemt niet weg, dat van de dertien afgevaardigden der gemeenten er waren, die vonden, dat het bedrag, waarvoor zij door de Kamer van Koophandel als bijdrage waren ge schat, te hoog vonden. Nu zal dat geen bezwaar zijn, want veronderstel, dat b.v. Oudenbosch ƒ1000.- zou moeten geven, doch zou besluiten om ƒ500 bij te dragen en Hoeven zou besluiten heelemaal niets bij te dragen, dan zal het zeer wel te vinden zijn, dat b.v. Breda, dat in deze toch zeer zeker de grootste belangen heeft, dat tekort zal willen bijpassen, want als wij nagaan, dat Roosendaal aangeslagen wordt voor ƒ1500.- en Breda voor 2000.-, dan zullen de leden het er wel over eens zijn, dat dit eigenlijk geene goede verhouding is. Dus, Mijne Heeren, Burgemeester en Wethouders stellen voor om 1500.— subsidie te verleenen aan de Maatschappij. U weet waarom die subsidie gevraagd wordt. Zij wordt gevraagd, omdat de maatschappij de loonen, die het per soneel wenscht, niet kan betalen. Deze subsidie zal slechts gelden voor één jaar, en misschien nog niet eens vooreen jaar. Zoodra de tramwet van 1917 in werking treedt - en de minister heeft beloofd, dat deze in het eerste halfjaar van 1920 zal in werking treden dan vervalt de subsidie, want in de tramwet worden de salarissen van het personeel vast gesteld en rente en aflossing verzekerd door het Rijk. Dus, wanneer die wet eenmaal in werking is, dan mogen wij 5 VERGADERING VAN 17 DECEMBER 1919. Voorstel tot het toekennen eener subsidie van f 1500.in de kosten der loonen van het personeel der Z.-N. Stoomtramweg-Maatschappij. aannemen, dat het personeel zoodanig gesalarieerd zal worden, dat het daarmede genoegen zal kunnen nemen. Wij staan dus hier voor een toekenning van een bedrag van 1500.-, dat waarschijnlijk wel terug gebracht kan worden tot ƒ1000.- of iets minder, want het is niet te voorzien, dat die subsidie over een vol jaar zal moeten uitbetaald worden. De heer E. van WelyIk heb gelezen, dat Breda maar ƒ2000.— heeft gegeven. Ik vind daarom het bedrag voor Roosendaal wel wat hoog. Ik zou dit willen bepalen op ƒ1000.- De heer Braat: Wanneer de andere gemeenten allen de gevraagde subsidie verleenen, dan heeft Breda maar'/2000. - bij te passen. De heer E. van WelyIk heb gelezen, dat Breda het bedrag van ƒ2000.— reeds gestemd heeft. De heer BraatDat neemt niet weg, dat, wanneer Ouden bosch en Hoeven niets geven, Breda vanzelf bij moet passen. Breda heeft er enorme belangen bijhet meest van alle gemeenten. De heer SteyaardVoorzitterIk heb gehoord van den heer Braat, dat de subsidie slechts gegeven zal worden voor een half jaar, of zooveel korter of langer als het zal duren, dat de tramwet in werking zal treden, maar dan zullen de loonen toch niet zoodanig zijn, dat er gezegd kan worden, nu kan de subsidie ophouden. Wij moeten die subsidie, die thans gegeven wordt, zoolang handhaven, totdat de loonen, welke het personeel verlangt, werkelijkheid zijn. Wanneer wij nu beginnen met die menschen dat bedrag toe te kennen en zij krijgen dan een behoorlijk bestaan, waarna ineens de tramwet in werking komt, waardoor de loonen naar beneden zullen gaan, dan gaan zij er weinig op vooruit. Wij moeten zorgen, dat een dergelijk conflict niet meer voorkomt. Ik geloof, dat ook de gemeente Roosendaal er nog al nadeel van heeft gehad. De heer BraatIk zou den heer Steyaard willen ant woorden, dat het al heel mooi is, wanneer de gemeenten in deze aangelegenheid willen bijpassen. Waar moet het toch eigenlijk heen, wanneer de gemeente zoo'n maatschappij op den duur geheel zou moeten onderhouden, als die maatschappij zijn personeel niet zoodanig kan salariëeren, dat het kan bestaan. Maar, zooals ik medegedeeld heb, heeft de Minister gezegd: in het voorjaar van 1920 zal de tram wet in werking komen en bij die wet zullen de loonen zoo danig zijn geregeld, dat het personeel tevreden zal zijn. Ik weet natuurlijk niet precies, welke salarissen zullen worden gegeven, maar dat neemt niet weg, dat de Maatschappij in elk geval in betere condities komt, omdat rente en aflossing door het Rijk worden gegarandeerd, waardoor zij allicht het personeel beter zal kunnen betalen. De heer VerkeyenMijnheer de Voorzitter! Ik heb niet zonder eenige verbazing punt 5 op de agenda gevonden. Naar mijne meening toch is de toestand deze, dat het niet op den weg van openbare lichamen ligt om zich te mengen in loonacties, welken door een groep personeel, of beter door een bepaald organisme worden ingesteld. Waar gaan wij naar toe, wanneer wij vandaag den stap zetten in deze richting, dat wij, teneinde een loonconflict uit de wereld te helpen, eenvoudig zeggengoed, wij zullen subsidie geven. Wanneer wij dien stap eenmaal gezet hebben, belet niemand een onzer Roosendaalsche ingezetenen, om, wanneer hij door zijn personeel om meer loon wordt aangevallen te zeggen, ik ben bereid dat loon te garandeeren, wanneer door de gemeente subsidie wordt verleend. Daarom wil het mij voorkomen, dat wij hiermede een onjuisten weg inslaan. Blijkt, dat die tramweg voor Roosendaal van zeer groot belang is, wat ik op 't oogenblik niet meen te mogen be twijfelen, en zou de Raad eenmaal besluiten, dat wij het bezit van dien tram moeten handhaven, dan ligt het naar mijne meening op den weg te zorgen, dat op eene andere wijze in de bestaansmogelijkheid van den tram wordt voor zien. Zoolang vaststaat, dat de gemeenteraad op het bezit van den tram prijs blijft stellen, meen ik, dat wij niet moeten ingaan op het voorstel van Burgemeester en Wethouders, waardoor wij den eersten stap zetten op een weg, dien wij niet willen inslaan en kunnen inslaan, omdat die daartoe zou leiden, dat wij op een gegeven moment alle particuliere zaken zouden moeten overnemen. De heer Heerma van VossMijnheer de VoorzitterIk meen er den heer Verheijen op te moeten wijzen, dat hij met zijne redeneering van een geheel verkeerd standpunt uitgaat. Er is hier geen kwestie van een particulier bedrijf wanneer dat het geval was, zou het groote dwaasheid zijn, dat wij ons daarin gingen mengen om de loonen te verbeteren. Het gaat hier echter om een bedrijf, dat van algemeen be lang is, en waar het algemeen belang eischt, dat zoodra mogelijk die tram weer rijdt, dunkt mij, dat het geheel is te motiveeren dat wij aan die maatschappij subsidie verleenen. De heer Verlieyen Mijnheer de Voorzitter! Ik geloof, dat de heer Heerma van Voss mij absoluut niet begrepen heeft. Ik heb gezegd, dat, wanneer de Raad heeft uitgemaakt, dat het bezit van dien tram voor Roosendaal van belang is, wij naar mijne meening op eene andere wijze moeten steunen, in geen geval echter op deze wijze. Ik heb ook gezegd en de heer Heerma van Voss ontkent dat, dat de tramweg onderneming eene particuliere onderneming is. Of die par ticuliere onderneming nu op 't oogenblik werkt ten dienste van het algemeen belang, dat doet aan de zaak niets af. De tram is en blijft eene particuliere onderneming, precies hetzelfde als andere zaken in Roosendaal. Ik zie hier de zaak der firma Laaneop dezelfde wijze als zij voor het openbaar belang zorgt door in Roosendaal kruidenierswaren te verkoopen, op dezelfde wijze zorgt de tram voor het algemeen belang door de waren naar Roosendaal te ver voeren, maar dat neemt niet weg, dat, wanneer wij op het bezit van dien tram prijsstellen, wij de maatschappij zullen steunen, maar dan op eene andere wijze. Het lijkt mij absoluut verkeerd ons in loonconflicten te mengen en door het verleenen van subsidie een loonconflict te beëindigen. De heer Heerma van VossMijnheer de VoorzitterIk heb den heer Verheijen wel degelijk begrepen, hij zeide zelf, dan zullen wij alle bedrijven in Roosendaal moeten ondersteunen. Nu vergelijkt hij de zaak van Laane met de tramwegmaatschappij. Wat is dat voor een vergelijking Eene tramwegmaatschappij kan men beschouwen als eene zaak van algemeen belang, de staking ioch is eene treurige geschiedenis geweest, en daar heeft het algemeen belang wel degelijk nadeel van ondervonden. Wanneer dan naar eene oplossing gezocht wordt, is het niet meer dan rationeel, dat wij tijdelijk steunen," totdat de tramwet in werking treedt, waarbij de toestand verbeterd wordt. De heer Van Valkenburg Juist, Mijnheer Heerma van Voss. De heer SteyaardVoorzitterNaar aanleiding van de discussie tusschen de heeren Verheijen en Heerma van Voss, zou ik even willen mededeelen, dat ik met het gesprokene

Raadsnotulen

Roosendaal: 1851-1999 | 1919 | | pagina 76