- 5 -
Volgens hem is het belang van een goede ruimtelijke ordening er niet
mee gediend wanneer er uitsluitend gekeken wordt naar de grenzen van de
particuliere belangen. Hij zegt dat men moet afgaan op een bereidheid
tot medewerking van particulieren. Hij zegt het raadslid Meijer Drees
in dat gedeelte van zijn betoog absoluut niet te kunnen volgen. Hij
merkt op dat de ruimtelijke ordening op zich zelf ook kwaliteiten stelt
aan de ruimte. Hierbij dient men door een voortdurende weging tussen
het beschermde particuliere eigendom enerzijds en de waarde van een
goede ruimtelijke ordening anderzijds tot het maken van keuzes te
komen
Volgens hem wordt het algemeen belang in Putte gediend met het in
voorraad hebben van voldoende bouwkavels, dit om mensen die in Putte
geboren en getogen zijn of anderszins nauw bij de Putse gemeenschap
betrokken zijn in staat te kunnen stellen een bouwkavel te vinden.
Hij merkt op dat het in voorraad hebben van voldoende bouwkavels wel
degelijk het dienen van het algemeen belang is.
De weging van dit belang met het belang van de twee individuen, die men
eventueel te zijner tijd kan helpen, niet opgaat. Deze mensen, zo zegt
hij, zijn volstrekt willekeurige mensen, die slechts in de gemeente
Putte willen wonen, terwijl het algemeen belang eist dat men voldoende
bouwkavels in voorrang heeft.
Dat is volgens hem de weging tussen het particulier belang enerzijds en
het algemeen belang anderzijds welke volgens hem dient te worden
gemaakt en dan zowel uit een oogpunt van volkshuisvesting als uit een
oogpunt van een goede ruimtelijke ordening, waaraan kwaliteitseisen
gesteld worden. Er is volgens hem zeker ook nog een derde punt aan toe
te voegen. Het is namelijk zo dat de overheid, wanneer zij een
investering pleegt, zich er altijd van bewust moet zijn dat zij ervoor
kan zorgen dat, bij exploitatie, de burger altijd zoveel mogelijk waar
voor zijn geld krijgt.
Hij merkt op dat men zich de vraag moet stellen, wanneer men nu twee
percelen wegschrapt of er niet veel problemen zullen komen, wanneer men
deze mogelijkheid later ook aan andere bezwaarden zal moeten geven.
De gemeenteraad begeeft zich dan, zo zegt hij, op hellend vlak, daar
men dan de kans loopt om dan weer eens op 46, 24 of zelfs 0 percelen
uit te komen.
In het laatste geval vervalt het belang om aldaar riolering en
verlichting e.d. aan te leggen uiteraard, het moge echter ook duidelijk
zijn dat er geen bouwkavels voor het algemeen belang beschikbaar komen.
Dit wil hij onder de aandacht van de raadsleden brengen.
Het college heeft bij het beoordelen van het bezwaarschrift en daarbij
gelet op de pogingen om tot een oplossing te komen, helaas moeten
vaststellen dat een en ander niet con amore is gegaan. Hij legt uit dat
hiervoor wel begrip bestaat. Hij merkt op dat er bij de uitvoering van
het bestemmingsplan een tweetal mogelijkheden is om dit probleem op
te lossen. Hij zegt dat de gemeenteraad zou kunnen besluiten om over te
gaan tot onteigening.
Dit vraagt een aparte rechtsgang en een apart besluit van de gemeente
raad. Er zou ook besloten kunnen worden om alle financiële belangen,
dus niet alleen die van de gemeente Putte en de eigenaren, maar ook van
de overige toekomstige bouwers binnen het bestemmingsplan, even zwaar
te laten wegen en dit door het instellen van een bouwgrondbelasting.
Hierdoor kunnen, ook op langere termijn de onkosten voor de percelen
over 46 kavels in plaats van 44 kavels worden verdeeld.
- 6 -