- 3 - Het omschrijven van het algemeen belang is iets moeilijker, hoewel het uiteindelijk ook in geld om te zetten is. Dit, daar het al dan niet wijzigen van de bestemming op deze tuinen de verdere realisatie van het bestemmingsplan niet belemmert. Het belem mert hooguit de bouw van 2 particuliere woningen in de vrije sector. Hij merkt op dat het algemeen belang niet aangetast wordt als twee huizen minder gebouwd kunnen worden, want dit is ook privé. Dit algemeen belang en het particulier belang van de huidige eige naren heffen elkaar volgens hem op. Het algemeen belang houdt volgens hem hooguit in dat de prijs van de overige percelen binnen het bestemmingsplan omhoog zal gaan. Hij merkt op dat het nogal uitmaakt of de totale kosten door 48 of door 46 gedeeld zullen worden. Dit zal op het totaal, zo merkt hij op, ongeveer 1.000,1.500,- per perceel verschil maken. Ook dit is dus in geld om te zetten. Hij zegt dat de fractie D'66 van mening is dat het privé belang, namelijk het genot van een tuin, zwaarder weegt dan het algemeen belang, namelijk een verhoging van de perceelprijs met 1.000,1.500, Daarnaast speelt volgens hem ook een rol dat de bebouwing binnen het bestemmingsplan "Hoge Berg" voor Putte als dorp zijnde, vrij dicht is. De bebouwing is zelfs zo dicht dat een bepaalde inwoner van Putte toestemming kreeg om op 2 percelen grond 1 huis te bouwen. Hij vindt dit in strijd met de opmerking uit het raadsvoorstel welke luidt: "In onze gemeente is een fiks tekort aan bouwkavelszodat het niet verantwoord is om kavels te schrappen om percelen van ruim 55 meter diepte te laten bestaan". Hier staat tegenover dat er wel toestemming gegeven wordt tot het bouwen van 1 huis op 2 kavels en tot het bouwen van 12 huizen op 13 kavels. Hij zegt het argument, dat er te weinig bouwkavels zijn, een beetje zwak te vinden, hoewel hij beide hiervoor genoemde college-besluiten toejuicht omdat zij ruimte binnen de gemeente scheppen. Er is volgens hem namelijk niets zo vervelend als een huis van 250 vierkante meter te moeten bouwen op een kavel van 300 vierkante meter. Hij merkt op dat Putte een dorp is en dat het dorpse karakter, de dorps allure, niet zo mag worden aangetast. Hij zegt dat de fractie van D'66 dus geen enkel bezwaar ziet in het schrappen van de bestemming tot twee vrije sector woningen binnen dit bestemmingsplan, het bevordert de alles omvattendheid van het plan en verhoogt de onkosten voor de andere percelen slechts beperkt. Hij stelt dat volgens de fractie van D'66 een onteigening, zoals hij hier dreigt, al is er nu nog geen sprake van, niet mag plaatsvinden. Zij zijn tevens van mening dat hier geen huizenbouw mag plaatsvinden, zodat een wijziging van de bestemming op deze percelen niet mogelijk zou mogen zijn. De bestemming op deze gronden, zo zegt hij, moet gewoon tuingrond blijven. Daarnaast is het volgens hem, bij de intekening van een dergelijk plan door een planbureau, zo verleidelijk om zich niets aan te trekken van de bestaande grenzen van privé bezit. Hij merkt op dat het in die omstandigheden gemakkelijk is om op papier een stuk af te nemen van iemands particulier bezit. Hij is ervan over tuigd dat de realisatie van de 48 woningen binnen het bestemmingsplan zou kunnen plaatsvinden, zonder dat daarbij particulier bezit ingepikt wordt, mits de planners maar voorzichtiger waren omgegaan met de beschikbare ruimte. - 4 -

Raadsnotulen

Putte: 1928-1996 | 1991 | | pagina 13