- 5 -
Hij zegt dat de raad zich hierover altijd heeft uitgesproken en ook
voor deze periode een wethouder heeft benoemd. Tot op heden heeft de
burgemeester de gemeente Putte nog niet vertegenwoordigd in het alge
meen bestuur.
De voorzitter zegt de indruk te hebben dat de burgemeester de gemeente
wel in andere intergemeentelijke samenwerkingsverbanden vertegenwoor
digt, zoals het werkvoorzieningsschap, het streekarchivariaat en de
aandeelhoudersvergadering van de watermaatschappij.
De Commissaris der Koningin zegt dat daarmee duidelijk is geworden dat
de nieuwe burgemeester ook een inter-gemeentelijke functie kan krijgen.
De voorzitter vraagt of er vanuit de zijde van de raad nog behoefte
bestaat om verder op dit punt in te gaan.
Het raadslid Adams merkt op dat de Commissaris ook gevraagd heeft naar
de mening van de raad voor wat betreft het hebben van affiniteit en
betrokkenheid tot het milieu van de nieuwe burgemeester, terwijl deze
wellicht nog niet de nodige deskundigheid bezit. Hij merkt op dat de
fractie van de partij het C.D.A. van mening is dat affiniteit met een
goed milieubeheer en beleid en de wil om hiermee iets te willen doen,
zeker zo belangrijk zijn als de deskundigheid op dit gebied bezitten en
daarmee niets doen. Hij zegt dat zijn fractie het belangrijker vindt
een burgemeester te krijgen die milieu hoog in het vaandel heeft staan
als een op dit gebied deskundige burgemeester, welke niets met de
deskundigheid wenst te doen. Men verwacht dat de deskundigheid zal
komen doordat de burgemeester zich vanwege zijn affiniteit in de milieu
zorg zal verdiepen.
Het raadslid Meijer Prees zegt ook te willen spreken over hetzelfde
punt als het raadslid Adams. Hij merkt op dat de woorden van het
raadslid Adams naar zijn mening ook terug te vinden zijn in de conclu
sie van de profielschets daar waar staat "wie zich intensief wil ver
diepen in het Belgisch - Nederlands grensoverleg en in de Belgische
sociale en milieu-wetgeving"
Hier gaat het, zo zegt hij, dan wel expliciet om de Belgische milieu
wetgeving, daar men verwacht dat hij of zij daarvan nog niet veel weet,
maar dit geldt uiteraard ook voor de Nederlandse wetgeving. Hij zegt
dat het vereiste "voor wie wijsheid even belangrijk is als kennis" een
zeer belangrijke kwalificatie is. Hij merkt op dat de kennis of de
titels die iemand heeft, hem of haar niet tot een goed bestuurder
maken, maar wel de wijsheid en de inzet die iemand heeft.
Het raadslid Schoonen merkt op dat dit ook geldt voor punt 4, het heb
ben van zakelijk en juridisch inzicht. De aanleg van de Zoomweg en het
uit te voeren dorpsvernieuwingsplan zullen danig doorwerken in de
gemeenschap en de portefeuille van de burgers. Hiervoor dient de kan
didaat volgens hem over enig zakelijk inzicht te beschikken. Voor wat
betreft het juridische aspect merkt hij op dat de juridische kennis in
kleine gemeenten als Putte vaak onderbedeeld is.
Derhalve dient de kandidaat volgens hem, niet direct een juridische
achtergrond te hebben, maar wel interesses op het juridische vlak.
De voorzitter vraagt of er nog andere raadsleden het woord verlangen.
Vervolgens merkt hij op dat het lijkt of de raadsleden allemaal bij het
Koninklijk Instituut voor de Marine hebben gezeten, waar boven de
ingang staat "Kennis is macht, maar karakter meer".
Het raadslid Meijer Prees merkt op dat volgens hem daar nu juist het
accent ligt van de profielschets. De kandidaat moet iemand zijn die kan
binden, zo zegt hij, onder verwijzing naar de verdeeldheid in Putte die
in het eerste gedeelte van de profielschets omschreven staat.
- 6 -