-17- Het raadslid Gelten merkt op dat de opsomming van feiten er dus is. En daarvoor is tot op heden die 35.000,betaald. De voorzitter merkt op dat die 35.000,zij betaald voor raad. Hij zegt niet de exacte kosten-verdeling paraat te hebben. Het raadslid Gelten zegt dat dit dus betekent dat nu een krediet wordt gevraagd, groot 27.000,waarmee dan de tweede fase van het rapport wordt betaald. In die tweede fase zullen de enquêtes en dergelijke wor den gedaan, en de andere zaken. Dit betekent dan dus dat men 35.000,en 27.000,en dan nog daarbij het gedeelte van de ondernemers, hetgeen in het totaal neerkomt op zo'n 85.000,voor het opstellen van een plan, neertelt. De voorzitter merkt op dat het ongeveer 90.000,zal zijn. Hij merkt op dat de raad de vorige keer een cijfer van ongeveer 118.000,voor ogen is gehouden. Hij merkt op dat in die 118.000,ook deze 80.000,verwerkt zaten. Maar dan is wel de gehele dorpsvernieuwing betaald. Hij corrigeert dit tot 180.000, Het raadslid Gelten vraagt of men dan ook een totaal-rapport heeft. De voorzitter zegt dat men dan een totaal-rapport heeft met daarbij alle planologische zaken en alles wat daarbij hoort. Het raadslid Gelten zegt dat men dus aan kan nemen dat men wanneer men dit rapport heeft,er ook bekend is hoe men de dorpsvernieuwing gaat beginnen, wie wat moet doen, hoe de diverse subsidiebronnen aangeboord kunnen worden, dat staat er allemaal in vervat. Hij merkt op dat hij dan door het stellen van deze vragen toch een duidelijker beeld heeft gekregen betreffende dit voorstel, als dan naar voren komt uit het geschreven voorstel zoals dit aan de gemeenteraad is aangeboden. Hij zegt dat men waneer men alleen dit voorstel zou lezen men tot de conclusie moet komen dat er straks een plan ligtmaar dat het in het geheel nog niet duidelijk is wat er dan met dat plan gedaan moet worden. Hij merkt op dat de uitwerking van dit voorstel dus verder gaat als zuiver het opstellen van een plan. Het raadslid Schoonen zegt er blij om te zijn dat er eindelijk eens iets voor de zelfstandigen van Putte gedaan wordt. Hij zegt dat zijn partij hiervoor reeds drie jaar geleden voor de verkiezingen heeft gepleit. Hij zegt dat hij zowel de offerte van het bureau Heesewijk als de offerte van het Centraal Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf eens goed heeft bekeken. Hij zegt dat beide rapporten enigszins overeenkomen. Beide rapporten zijn goed onderbouwd en uit beide rappor ten blijkt een goede know-how. Daarover bestaat geen twijfel. Hij zegt dat er toch enkele opmerkelijke verschillen bestaan tussen de beide instituten. Heesewijk constateert namelijk, volgens hem terecht, dat Belgisch en Nederlands Putte weinig verband met elkaar hebben. Heesewijk zegt dat er slechts een beperkte mate van completentiteit is. Het C.I.M.K. stelt daarentegen, dat het, gezien het rapport dat in 1984 gemaakt is in opdracht van Rijkswaterstaat inhoudend een gevoeligheid sanalyse betreffende andere verkeersstromen, dat hieromtrent van het C.I.M.K. een betrouwbare analyse te verwachten is. Hij zegt dat hij dit wel gelooft, want hij zegt dit rapport te kennen. Hij merkt op dat het C.I.M.K. aanbiedt met deze methode met name het effect van de negatieve omzetverliezen toe te lichten. Hij merkt op dat met name dit laatste van zeer groot belang is voor de ondernemers in Putte. Hij vraagt of er vanuit het college gebruik is gemaakt van het aanbod van het C.I.M.K. betreffende deze toelichting. Vervolgens zegt hij dat voor Putte ook van belang kan zijn de werk zaamheden welke het C.I.M.K. heeft verricht in de op onze gemeente gelijkende gemeenten Oostburg en Axel. Hij zegt dat dit beide gemeenten zijn welke in wezen dezelfde kopers trekken als Putte, namelijk mensen uit België.

Raadsnotulen

Putte: 1928-1996 | 1989 | | pagina 88