-10-
Het raadslid Looijen merkt op dat de Partij van de Arbeid in zijn
verkiezingsprogramma voor de jaren 1986 tot en met 1990 duidelijk
gesteld heeft dat zij voor milieuvriendelijke ondernemingen zijn.
Hij zegt dat zij daar uiteraard niet bij gezegd hebben hoe dit omgere
kend moest worden per vierkante meter aan arbeidskrachten op zou moeten
leveren, of hoeveel per geïnvesteerde gulden. Wanneer men kijkt naar de
bedrijven welke in de plaatsen gelegen iets ten zuiden van ons zijn
gevestigd, daar staat een arbeidsplaats ongeveer gelijk aan 1 miljoen
geïnvesteerde guldens. Hij merkt op dat het bewuste transportbedrijf
dat hier in Putte goederen opslaat en ze vervolgens transporteert, ook
1 miljoen per arbeidsplaats zal investeren. Het zou natuurlijk even
tueel op termijn wel mogelijk kunnen zijn. Hij zegt het al met al wel
een beetje een vreemde zaak te vinden dat er eigenlijk maar 150 meter
bestemd is voor industrie gemeten vanaf het hart van de Bosweg.
Deze 150 meter werden kaal geslagen, en er werd een bedrijf gevestigd
namelijk de kaasloods, en kort daarna werd er nogmaals een gebied
kaalgeslagen
Hij zegt de verdenking te hebben dat een heleboel van de bomen welke
daarbij zijn neergehaald eigendom van de gemeente waren, waarbij hij
met name doelt op de bomen welke in de Hogebergdreef stonden, want de
Hogebergdreef loopt door tot aan de Kilimanjaro, een berg met een per
soonlijke naam hier in Putte. Deze laan is omzoomd geweest met eiken
bomen, welke tesamen met het industrieterrein maar gelijktijdig zijn
meegenomen
Hij zegt dat hij deze zaak spijtig vindt, het is allemaal geforceerd
gegaan.
Hij zegt niet helemaal tegen het voorstel te zijn daar men hier toch
over een milieuvriendelijke industrie spreekt. Echter toch is dit tege
lijkertijd een industrie die een gedeelte van het dorp toch heel duide
lijk zal gaan belasten. Hij merkt op dat Dhr. Adams zojuist wel zei dat
het waarschijnlijk makkelijker is om vanuit dat gebied de
Antwerpsestraat op te komen. Echter hij zegt dit te betwijfelen.
Volgens hem is de situatie in de Breestraat dusdanig dat men vrij snel
op de Antwerpsestraat zit.
En over die Antwerpsestraat komen nu toch eenmaal 5 a 6 duizend voer
tuigen, zwaar vrachtverkeer, doorheen, hetgeen een deel is van de 12
duizend welke hij eerder op de avond noemde. Hij merkt op dat het wel
een beetje wringen is echter de chauffeurs zijn er aan gewend en ze
rijden daar niets kapot. En de afstand vanuit de Breestraat naar de
Antwerpsestraat is vrij kort. Nu wordt de afstand langer hetgeen bete
kent dat via de Hogebergdreef of de Postbaan naar de Antwerpsestraat
zullen moeten.
Dit kan aan de meest westelijke zijde van de Postbaan best wel tot
problemen leiden aangezien daar nog geen stop of wachtverbod is
ingesteld en er regelmatig langs beide zijden van de weg auto's
geparkeerd staan. Dit kan problemen geven wanneer daar vrachtverkeer
doorheen komt. Hij zegt dat hij het dus wel eens kan zijn met het
voorstel echter met enkele kanttekeningen. Hij zegt het spijtig te vin
den dat er de laatste jaren niets gedaan is aan de grondaankopen welke
nodig zijn voor de rondweg Putte, welke zal gaan lopen vanuit de
Postbaan naar de verlegde Koppelstraat. Hij zegt dat dit wellicht te
maken heeft met wederom familiekwesties, uiteraard. Want ook daar zijn
die gronden bijna allemaal eigendom van 1 en dezelfde familie. Of er op
korte termijn een uitkomst geboekt zal worden met de onderhandelingen
moeten we nog even afwachten.
Hij merkt op dat dit waarschijnlijk voor een groot gedeelte af zal
hangen van de prijs die er voor die gronden betaald zal kunnen worden.