-10- Het raadslid Looijen merkt op dat de Partij van de Arbeid in zijn verkiezingsprogramma voor de jaren 1986 tot en met 1990 duidelijk gesteld heeft dat zij voor milieuvriendelijke ondernemingen zijn. Hij zegt dat zij daar uiteraard niet bij gezegd hebben hoe dit omgere kend moest worden per vierkante meter aan arbeidskrachten op zou moeten leveren, of hoeveel per geïnvesteerde gulden. Wanneer men kijkt naar de bedrijven welke in de plaatsen gelegen iets ten zuiden van ons zijn gevestigd, daar staat een arbeidsplaats ongeveer gelijk aan 1 miljoen geïnvesteerde guldens. Hij merkt op dat het bewuste transportbedrijf dat hier in Putte goederen opslaat en ze vervolgens transporteert, ook 1 miljoen per arbeidsplaats zal investeren. Het zou natuurlijk even tueel op termijn wel mogelijk kunnen zijn. Hij zegt het al met al wel een beetje een vreemde zaak te vinden dat er eigenlijk maar 150 meter bestemd is voor industrie gemeten vanaf het hart van de Bosweg. Deze 150 meter werden kaal geslagen, en er werd een bedrijf gevestigd namelijk de kaasloods, en kort daarna werd er nogmaals een gebied kaalgeslagen Hij zegt de verdenking te hebben dat een heleboel van de bomen welke daarbij zijn neergehaald eigendom van de gemeente waren, waarbij hij met name doelt op de bomen welke in de Hogebergdreef stonden, want de Hogebergdreef loopt door tot aan de Kilimanjaro, een berg met een per soonlijke naam hier in Putte. Deze laan is omzoomd geweest met eiken bomen, welke tesamen met het industrieterrein maar gelijktijdig zijn meegenomen Hij zegt dat hij deze zaak spijtig vindt, het is allemaal geforceerd gegaan. Hij zegt niet helemaal tegen het voorstel te zijn daar men hier toch over een milieuvriendelijke industrie spreekt. Echter toch is dit tege lijkertijd een industrie die een gedeelte van het dorp toch heel duide lijk zal gaan belasten. Hij merkt op dat Dhr. Adams zojuist wel zei dat het waarschijnlijk makkelijker is om vanuit dat gebied de Antwerpsestraat op te komen. Echter hij zegt dit te betwijfelen. Volgens hem is de situatie in de Breestraat dusdanig dat men vrij snel op de Antwerpsestraat zit. En over die Antwerpsestraat komen nu toch eenmaal 5 a 6 duizend voer tuigen, zwaar vrachtverkeer, doorheen, hetgeen een deel is van de 12 duizend welke hij eerder op de avond noemde. Hij merkt op dat het wel een beetje wringen is echter de chauffeurs zijn er aan gewend en ze rijden daar niets kapot. En de afstand vanuit de Breestraat naar de Antwerpsestraat is vrij kort. Nu wordt de afstand langer hetgeen bete kent dat via de Hogebergdreef of de Postbaan naar de Antwerpsestraat zullen moeten. Dit kan aan de meest westelijke zijde van de Postbaan best wel tot problemen leiden aangezien daar nog geen stop of wachtverbod is ingesteld en er regelmatig langs beide zijden van de weg auto's geparkeerd staan. Dit kan problemen geven wanneer daar vrachtverkeer doorheen komt. Hij zegt dat hij het dus wel eens kan zijn met het voorstel echter met enkele kanttekeningen. Hij zegt het spijtig te vin den dat er de laatste jaren niets gedaan is aan de grondaankopen welke nodig zijn voor de rondweg Putte, welke zal gaan lopen vanuit de Postbaan naar de verlegde Koppelstraat. Hij zegt dat dit wellicht te maken heeft met wederom familiekwesties, uiteraard. Want ook daar zijn die gronden bijna allemaal eigendom van 1 en dezelfde familie. Of er op korte termijn een uitkomst geboekt zal worden met de onderhandelingen moeten we nog even afwachten. Hij merkt op dat dit waarschijnlijk voor een groot gedeelte af zal hangen van de prijs die er voor die gronden betaald zal kunnen worden.

Raadsnotulen

Putte: 1928-1996 | 1989 | | pagina 81