-18-
Hij zegt wel te vinden, en daar geeft hij Dhr. Meijer Drees gelijk in,
dat er toch wat gedaan moet worden. Hij zegt nu wel van wethouder Seen
te horen dat dit ook een vrij kostbare zaak is, maar het zo laten en
aanvaarden is ook geen oplossing, want dan wordt het toch weer weggereden.
Het wordt regelmatig weer weggereden omdat de weg daar zo smal is. Nu
kan men wel zeggen, dat er misschien harder gereden zal gaan worden
wanneer dit wordt veranderd, maar hij is van mening dat ze door het
leggen van grastegels niet harder gaan rijden.
Hij merkt op dat provinciale waterstaat aan de westkant van de bocht
bij de duinen ook een rand met dergelijke grastegels heeft gelegd. Op
het moment dat men met de wielen op deze grastegels komt merkt men
meteen dat men terug de weg op moet. Dus ook in de Herenbaan zal een
auto dit meteen merken. Hij dringt er bij het college op aan op zeer
korte termijn te gaan bekijken wat dit gaat kosten, er moet dus een
kostenplaatje komen, wanneer er aan zowel de oost- als de westzijde van
de Herenbaan grastegels gelegd zouden gaan worden.
Het raadslid Adams zegt dat hij wil adviseren om dit niet te doen. Dit
niet omdat die weg te breed is, want dat is zeker niet zo. En wanneer
dit voor auto's zou zijn, zegt hij dat hij het er nog wel mee eens kan
zijn, afgezien van de kosten.
Echter, voor fietsers zijn deze tegels, zo zegt hij, levensgevaarlijk.
Terwijl Dhr. Looijen nu juist doelt op het realiseren van een uitwijk
mogelijkheid voor de fietsers. Hij merkt op dat de fractie van de par
tij het C.D.A. verder met dit voorstel wel akkoord kan gaan. Hij heeft
echter 1 vraag. In het voorstel stelt het college dat dit betaald kan
worden daar de voorziening onderhoud op 1 januari 1988 een saldo heeft
van 70.000,Hij vraagt echter aan het college wat het saldo op
1 januari 1989 is, daar dit hem meer relevant lijkt.
Wethouder Buijs merkt op dat het genoemde bedrag van ruim 70.000,
een rekeningcijfer is. Hij merkt op dat dit bedrag op 1 januari 1989
groot zal zijn 70.000,plus de rente-bijschrijving over 1988.
Hoeveel dit exact is zal straks afhangen van het resultaat, maar daar
kan men plus minus 5% bij tellen, hetgeen neerkomt op zo'n 3.500,
per 1 januari 1989.
Wethouder Seen zegt ten aanzien van de opmerkingen van Dhr. Looijen
toe, dat men zal gaan onderzoeken of er die mogelijkheid is, of een
goedkopere mogelijkheid zal onderzoeken. Daarnaast merkt hij op dat dit
voorstel in feite een verdere uitvoering is van het plan dat gepresen
teerd is in 1987, waarbij toen inderdaad wel is gesproken over graste
gels, deze zouden echter alleen aan de le Verdelingsweg worden
geplaatst en niet aan de Herenbaan. Hij merkt op dat Dhr. Looijen
waarschijnlijk zelf het boekje nog wel thuis zal hebben waarin dit plan
is uitgewerkt. Betreffende de opmerking van Dhr. Adams dat de weg moge
lijk een race-baan zou worden wanneer hij wordt uitgebreid is volgens
hem ook een opmerking die men steeds hoort wanneer men een weg
verbreedt in het buitengebied. Ook dat het gevaarlijk is voor fietsers
heeft Dhr. Adams al gezegd.
Het raadslid Schoonen zegt dat het hem verwondert, dat men nu hierover
een discussie heeft. Hij zegt het tevens wel leuk te vinden dat er meer
mensen hierop ingaan. Hij merkt op dat hij, en meerderen in de raad,
ervoor gepleit hebben, bij het aanbrengen van een nieuwe laag op de
Herenbaan, om deze weg breder te maken. De coalitie heeft toen alle
mogelijke moeite gedaan om dit tegen te houden. Nu zitten we weer met
moeilijkheden betreffende de zijkanten van de weg, alwaar hij zegt toen
ook al op gewezen te hebben. Tevens merkt hij op dat wanneer men die
wegen meteen wat breder had gemaakt, waarbij hij bijvoorbeeld op de
le Verdelingsweg wijst, was het aanbrengen van grastegels niet eens
nodig geweest. Deze tegels zijn er daar namelijk alleen maar gelegd op
verzoek van de eigenaar van de camping aldaar, omdat de caravans steeds
omkiepten