-17- Echter, het een sluit het ander niet uit. Hij zegt te verwachten dat het aanbrengen van een nieuwe slijtlaag goed is, maar dat dan tegelij kertijd de verharding van de zijkanten nog veel sterker benadrukt moet worden. Hij zegt een pleidooi te willen houden voor het meenemen van de verharding van die zijkanten bij dit voorstel. Wethouder Seen zegt dat dit natuurlijk ook overdacht is in het college. Hij merkt op dat het echter een zeer kostbare zaak is om overal graste gels langs te leggen. Dit kost namelijk 10,55 per strekkende meter. Alleen het stukje dat aan de le Verdelingsweg wordt gebruikt kost al bijna 10.000,Wanneer men dit overal zo wil doen, indien dit al mogelijk zou zijn, zou het helemaal een onbetaalbare zaak worden. Hij zegt dat het goed moet worden aangeaard aan de kanten, dan wordt het wel weer weggereden, en zal het dan toch weer moeten worden aangeaard. Dat is toch aanzienlijk voordeliger dan het aanbrengen van de toplaag en de grasstenen, want dat zou een te dure zaak worden. Hij merkt op, dat dit alleen gebeurt op bepaalde plaatsen alwaar dit het meest noodzakelijk is. Het raadslid Meijer Prees vraagt of het voorlopig niet aanbrengen van de slijtlagen en het wel verharden van de zijkanten voorlopig geen goed alternatief is. Wethouder Seen zegt dat dit wel een alternatief is, maar dat het nu juist de bedoeling is dat er de komende 10 a 15 jaar niets meer aan de buitenwegen moet worden gedaan, omdat er nu een slijtlaag wordt aangebracht. Hij merkt op dat er later, wanneer er nog gelden beschik baar zouden komen voor de verbreding van de wegen, dit altijd nog over wogen kan worden. Hij zegt dat het met name gevaarlijk is wanneer er bijvoorbeeld een vrachtwagen naast de weg heeft gezeten. Dat is hij wel met Dhr. Meijer Drees eens. Want dan ontstaan er gaten, welke wel steeds elke keer zoveel mogelijk worden aangeaard. Het raadslid Meijer Drees vraagt of de noodzaak voor een nieuwe slijtlaag nu echt zo groot is. Hij merkt op dat het hem niet is opgevallen toen hij er langs reed. Hij zegt dat dit een advies is van de directeur gemeentewerken. De voorzitter merkt op dat een van de technische gegevens in deze is dat op de wegen eind 1987 een nieuwe asfaltlaag is aangebracht en dus ook is uitgevlakt. Echter, aangezien dit vlak poreus is, moet er een slijtlaag worden aangebracht om de houdbaarheid voor de toekomst te garanderen. Maar dit is ook reeds duidelijk gezegd door de wethouder. Het raadslid Looijen zegt dat hij de opmerking van de heer Meijer Drees terecht vindt. Er gebeuren bijna ongelukken of zelfs echte ongelukken, alleen horen wij daar niet altijd iets van. Tenzij men toevallig ken nissen heeft die al eens al fietsend over de Herenbaan voor twee keuzes hebben gestaan, namelijk tegen een boom rijden of in de sloot fietsen. Hij merkt op dat die kennissen toen maar voor de boom hebben gekozen omdat de sloot waarschijnlijk het minst aantrekkelijk was. Dit zijn toestanden welke waarschijnlijk toch vaker voorkomen als dat men op het eerste gezicht verwacht. Hij zegt dat dit reeds in het verleden al eens is aangedragen, en dat hen toen is beloofd, dat er inderdaad een verharding zou worden aangebracht in de Herenbaan aan beide zijden van de weg. Hij zegt dat de Herenbaan waarschijnlijk de weg is die het meest door de fietsers bereden wordt. Men ziet daar veel toeristische fietsers die middels deze weg proberen het centrum van Putte te omzeilen. Deze mensen rijden dan via het joodse kerkhof, de Noordweg, de Herenbaan, de Postbaan en de Bosweg en vervolgens via de Grensstraat naar België, richting Kalmthout. Tevens moeten we ermee rekening houden dat we daar ook veel verkeer hebben van de camping en vluchtverkeer op momenten dat de Antwerpsestraat dicht zit. Dit laatste zegt hij niet zo nadrukkelijk te weten, daar hij hierop overdag niet zo'n kijk heeft. I

Raadsnotulen

Putte: 1928-1996 | 1989 | | pagina 63