-17-
Echter, het een sluit het ander niet uit. Hij zegt te verwachten dat
het aanbrengen van een nieuwe slijtlaag goed is, maar dat dan tegelij
kertijd de verharding van de zijkanten nog veel sterker benadrukt moet
worden. Hij zegt een pleidooi te willen houden voor het meenemen van de
verharding van die zijkanten bij dit voorstel.
Wethouder Seen zegt dat dit natuurlijk ook overdacht is in het college.
Hij merkt op dat het echter een zeer kostbare zaak is om overal graste
gels langs te leggen. Dit kost namelijk 10,55 per strekkende meter.
Alleen het stukje dat aan de le Verdelingsweg wordt gebruikt kost al
bijna 10.000,Wanneer men dit overal zo wil doen, indien dit al
mogelijk zou zijn, zou het helemaal een onbetaalbare zaak worden. Hij
zegt dat het goed moet worden aangeaard aan de kanten, dan wordt het
wel weer weggereden, en zal het dan toch weer moeten worden aangeaard.
Dat is toch aanzienlijk voordeliger dan het aanbrengen van de toplaag
en de grasstenen, want dat zou een te dure zaak worden.
Hij merkt op, dat dit alleen gebeurt op bepaalde plaatsen alwaar dit
het meest noodzakelijk is.
Het raadslid Meijer Prees vraagt of het voorlopig niet aanbrengen van
de slijtlagen en het wel verharden van de zijkanten voorlopig geen goed
alternatief is.
Wethouder Seen zegt dat dit wel een alternatief is, maar dat het nu
juist de bedoeling is dat er de komende 10 a 15 jaar niets meer aan de
buitenwegen moet worden gedaan, omdat er nu een slijtlaag wordt
aangebracht. Hij merkt op dat er later, wanneer er nog gelden beschik
baar zouden komen voor de verbreding van de wegen, dit altijd nog over
wogen kan worden. Hij zegt dat het met name gevaarlijk is wanneer er
bijvoorbeeld een vrachtwagen naast de weg heeft gezeten. Dat is hij wel
met Dhr. Meijer Drees eens. Want dan ontstaan er gaten, welke wel
steeds elke keer zoveel mogelijk worden aangeaard.
Het raadslid Meijer Drees vraagt of de noodzaak voor een nieuwe
slijtlaag nu echt zo groot is.
Hij merkt op dat het hem niet is opgevallen toen hij er langs reed.
Hij zegt dat dit een advies is van de directeur gemeentewerken.
De voorzitter merkt op dat een van de technische gegevens in deze is
dat op de wegen eind 1987 een nieuwe asfaltlaag is aangebracht en dus
ook is uitgevlakt. Echter, aangezien dit vlak poreus is, moet er een
slijtlaag worden aangebracht om de houdbaarheid voor de toekomst te
garanderen. Maar dit is ook reeds duidelijk gezegd door de wethouder.
Het raadslid Looijen zegt dat hij de opmerking van de heer Meijer Drees
terecht vindt. Er gebeuren bijna ongelukken of zelfs echte ongelukken,
alleen horen wij daar niet altijd iets van. Tenzij men toevallig ken
nissen heeft die al eens al fietsend over de Herenbaan voor twee keuzes
hebben gestaan, namelijk tegen een boom rijden of in de sloot fietsen.
Hij merkt op dat die kennissen toen maar voor de boom hebben gekozen
omdat de sloot waarschijnlijk het minst aantrekkelijk was. Dit zijn
toestanden welke waarschijnlijk toch vaker voorkomen als dat men op het
eerste gezicht verwacht. Hij zegt dat dit reeds in het verleden al eens
is aangedragen, en dat hen toen is beloofd, dat er inderdaad een
verharding zou worden aangebracht in de Herenbaan aan beide zijden van
de weg. Hij zegt dat de Herenbaan waarschijnlijk de weg is die het
meest door de fietsers bereden wordt. Men ziet daar veel toeristische
fietsers die middels deze weg proberen het centrum van Putte te
omzeilen. Deze mensen rijden dan via het joodse kerkhof, de Noordweg,
de Herenbaan, de Postbaan en de Bosweg en vervolgens via de Grensstraat
naar België, richting Kalmthout. Tevens moeten we ermee rekening houden
dat we daar ook veel verkeer hebben van de camping en vluchtverkeer op
momenten dat de Antwerpsestraat dicht zit. Dit laatste zegt hij niet zo
nadrukkelijk te weten, daar hij hierop overdag niet zo'n kijk heeft.
I