-10-
Hij verwijst daarbij naar de overeenkomst welke het Streekgewest heeft
met Tholen en St. Philipsland betreffende de gezondheidszorg, de opname
in het ziekenhuis te Bergen op Zoom. Dit, daar deze mensen anders eerst
enkele uren met een ambulance onderweg zouden zijn alvorens zij in een
ziekenhuis kunnen worden opgenomen. Dit is ook de opzet van de
waakvlam-overeenkomst voor het Schelde-Rijnkanaalwaarbij er vanuit
het streekgewest meer en vlottere hulp op gang kan komen. Daarnaast
kost het onze gemeente niets daar het uitsluitend betaald wordt door de
betrokken gemeenten.
De voorzitter merkt op dat het erop neer komt dat de hulpverlening
onder één paraplu gebracht moet worden.
Het raadslid Schoonen zegt dat hij het wel fijn vindt dat dit op deze
wijze geregeld is, toch zeker wanneer men dit bekijkt ten opzichte van
de bosbrandbestrijding, waar dit ook op deze wijze is gesplitst.
Aangezien het Schelde-Rijnkanaal de twee provincies scheidt, en de
overheid zich hiermee niet bemoeit, is het goed dat de 4 gemeenten deze
waakvlam-overeenkomst zijn aangegaan, en zelf voor de eventuele kosten
opdraaien
Hij merkt nog wel op dat het volgens hem logischer was geweest wanneer
het rijk deze taak op zich had genomen. Echter, dat staat buiten dit
agendapunt
De voorzitter zegt dat hij hoopt dat het raadslid Meijer Drees hiermee
tevreden is gesteld.
Het raadslid Meijer Drees zegt dat hij van mening blijft dat dit een
zaak voor het rijk is, maar dat hij goed beseft dat iemand dit moet
doen
De voorzitter merkt op dat dit ook een historische achtergrond heeft,
daar het kanaal niet altijd op deze plaats heeft gelegen.
Het raadslid Meijer Drees zegt dat de 4 gemeenten er waarschijnlijk ook
niet om gevraagd hebben. Die worden hierdoor ook op kosten gejaagd.
Aangezien niemand meer het woord verlangt of stemming wordt
overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders besloten.
5. Voorstel tot het nemen van een voorbereidingsbesluit tot wijziging
van het bestemmingsplan "Kom Putte", voor een gebied gelegen tussen
de Anjerstraat en de erfaf scheidingen achter de woningen gelegen aan
de Pastoor WoltersstraatHogebergdreef en de Seringenstraat.
Het raadslid Looijen merkt op dat de raadsleden overeenkomstig de
regels welke staan in de Wet op de Ruimtelijke Ordening, een brief heb
ben gehad waarin hen de mogelijkheid wordt geboden om de beslissing
omtrent het verlenen van vrijstelling aan zich te houden.
Op dit schrijven heeft bij zijn weten niemand gereageerd.
Dit wil uiteraard niet zeggen dat heel de raad ervoor is. Het betekent
ook niet dat de gehele raad er tegen is. De zaak is hiermee terug in
handen gesteld van het college van burgemeester en wethouders.
Hij merkt op dat het college nu al zou kunnen zeggen of zij deze
vrijstelling heeft verleend. Voor zover hij heeft begrepen is deze
vrijstelling nog niet verleend, hetgeen ook nog niet moet daar er een
termijn voor staat binnen de Wet op de Ruimtelijke Ordening van 2
maanden. Hierna volgt de ter inzage legging, de bezwaarprocedure, het
aanvragen van de verklaring van geen bezwaar bij Gedeputeerde Staten,
etc. Nu ligt er voor ons het voorstel tot het nemen van een voor
bereidingsbesluit, waardoor er volgens het bijgevoegde plan 20 woningen
kunnen worden gebouwd voor de koopsector.