-8- Het raadslid Meijer Drees zegt dat de voorzitter slechts stelt dat hij dit wenst te interpreteren als volgt, waarna zijn omschrijving volgt. Echter de formulering zoals U die geeft is geen interpretatieverschil. Hij zegt zich voor te kunnen stellen dat een zin op twee manieren kan worden uitgelegd, maar dit is geen interpretatieverschil. Dit is het toepassen van een wijziging. Dit is een principiële beperking van het gestelde binnen het artikel. Vervolgens merkt hij op dat het momenteel helemaal niet ter zake doet of hij het met deze beperking eens is of niet. Wethouder Buijs merkt op dat artikel 20 van het Reglement van Orde totaal overbodig zou zijn geweest indien artikel 27 zo uitgelegd zou kunnen worden zoals de heer Meijer Drees dat zojuist deed. Want volgens het verkondigde door de heer Meijer Drees kan elk raadslid op elk moment in de vergadering voorstellen doen om de orde, de volgorde te wijzigen, of met initiatiefvoorstellen te komen, etc.; dus was artikel 20 overbodig geweest. Het is daarmee duidelijk in strijd. Het raadslid Schoonen merkt op dat hetgeen wethouder Buijs zojuist stelde helemaal niet kan. Wethouder Buijs is totaal niet op de hoogte van welk wetsartikel dan ook. Hij zegt dit aan zijn praten te horen. Men kan artikel 20 namelijk helemaal niet verwarren met artikel 27. Echter, daar gaat het hier niet om. Hij vraagt of men niet beter met heel deze discussie kan ophouden, zoals de voorzitter zelf reeds voorstelde. Indien de voorzitter deze brief naast zich neerlegt, en de brief intrekt, dan is deze zaak toch over. De voorzitter merkt op dat de brief niet meer bestaat op het moment dat hij hem naast zich neerlegt. Het raadslid Schoonen vraagt of de voorzitter, indien hij een dergelijk voorstel heeft, de zaak volgens het Reglement van Orde legaal aan de orde wil stellen. De voorzitter merkt op dat het dan via het college van burgemeester en wethouders zal gaan. Hij zegt daarmee geen enkele moeite te hebben. Daarom was ook de brief niet aan de raad gericht maar aan de leden, met de bedoeling dat zij daar eens over zouden denken. Het raadslid Schoonen merkt op dat alles over is indien de voorzitter op deze wijze te werk gaat. De voorzitter gaat hiermee akkoord. Het raadslid Gelten zegt dat de fractie van de partij de Putse Belangen daarmee tevreden is Het raadslid Adams zegt het ermee eens te zijn als dan ook de mensen welke vorige keer een motie van orde indienden zich maar aan het Reglement van Orde betreffende initiatief-voorstellen houden in het vervolg. Hiervoor geldt precies hetzelfde. Het raadslid Looi jen zegt dat hieruit duidelijk blijkt dat er dan toch een discussie gaat ontstaan betreffende de toepassing van 2 artikelen. Hij merkt op dat er wel vanuit moet worden gegaan dat de opsteller van dit reglement van orde in het verleden echt wel alle mogelijkheden tot het mondig maken van de raad welke worden toegestaan middels de Gemeentewet voor een initiatief-voorstelmet als bedoeling dat uit een dergelijk initiatief-voorstel ook reële zaken naar voren komen, terwijl een motie van orde duidelijk is bedoeld voor het aanpassen van de agenda. Dit is een gebruik dat wordt gehanteerd door alle colleges die je in het hele land tegenkomt in de Eerste, de Tweede Kamer, Provinciale Staten en de gemeenteraden. Naar aanleiding van hetgeen er de vorige vergadering aan de orde is geweest, zegt hij niet goed te begrijpen welke kwade genius hem op deze gedachten heeft gebracht. Het is in elk geval spijtig dat het gebeurd is

Raadsnotulen

Putte: 1928-1996 | 1989 | | pagina 24