-5-
Deze kunnen bijvoorbeeld betrekking hebben op de toevoeging van nieuwe
agendapunten, wijzigen der volgorde van de agenda, het uitstellen van
een agendapunt
Ten tweede: volgens artikel 55 van het Reglement van Orde van de raad
is het wijzigen van dit reglement zoals U het voorstelt niet mogelijk.
Voorstellen tot gehele of gedeeltelijke herziening moeten schriftelijk
bij de vergadering worden ingediend. Op voorstellen uitgaande van 1 of
meer raadsleden, zijn de leden 1, 2 en 3 van artikel 20 van dit regle
ment van toepassing, enzovoorts. Tevens breng ik onder Uw aandacht
artikel 56 van het Reglement van Orde, hetwelk duidelijk vermeldt:
"in gevallen waarin dit reglement niet voorzietof wanneer enig arti
kel voor verschillende uitleg vatbaar is, beslist de vergadering".
Voor wat betreft Uw visie betreffende het interpellatierecht ex artikel
129 van de Gemeentewet, ben ik van mening dat het toepassen van de wet
tekst zoals U voorstaat, wel formeel juist kan zijn, maar bij elke wet
tekst zijn toelichtingen, welke zijn ontstaan door het volgen van
jurisprudentie. Als wij ons verder verdiepen in deze toelichtingen,
kunnen wij constateren dat de tekst van artikel 129 van de Gemeentewet
nimmer zonder raadplegen van de toelichtingen wordt toegepast.
Immers zou men deze wet sec toepassen, dan staan de minderheden steeds
buiten spel. Vandaar ook o.a. de toelichting dat volgens goed parlemen
tair gebruik nimmer een raadslid een verzoek tot interpellatie
geweigerd wordt. Een interpellatie is een zeer speciaal instrument in
handen van een raadslid. Zij geeft haar de kans om, buiten de agenda
om, zaken te behandelen die zij urgent vindt, die hoogst actueel zijn,
of naar haar oordeel onmiddellijk ingrijpen van het college nodig maken.
Een interpellatie wordt ook gezien als het middel bij uitstek, voor
minderheden in de raad, om het college van burgemeester en wethouders
ter dege aan de tand te voelen, over zaken die deze minderheden niet
bevallen. Een beeld van de helft plus 1, past niet in mijn beeld van
een democratie. Een democratie moet iedereen, dus ook minderheden, te
allen tijde de mogelijkheid bieden een visie naar voren te brengen. Het
past daar niet in dat minderheden in een raad aan minderheden
toestemming moeten vragen om een vraag te kunnen stellen.
Mijnheer de voorzitter, naar aanleiding van het voorgaande, verzoek ik
U beleefd, Uw schrijven in te trekken en zo overtuigend een goede
samenwerking voort te zetten. Hoogachtend, P.J. Schoonen, raadslid
gemeente Putte, Putse Dorpspartij".
De voorzitter vraagt het raadslid Gelten of dit voldoende was.
Het raadslid Gelten zegt dat dit zeker voldoende is. Hij zegt nu graag
de mening hierop te willen horen van de overige fracties en raadsleden.
De voorzitter zegt niet te weten of de raad hiermee akkoord gaat. Hij
vraagt of iedereen hierop wil reageren. Hij merkt op dat de vragen aan
hem gesteld zijn. Hij zegt hierop wel te willen reageren, echter de
heer Gelten gaat nu verder. Dit houdt in dat artikel 56 van het
Reglement van Orde wederom werkt. Hij zegt dat men op deze wijze de
gehele avond wel kan vullen. Hij zegt echter dat dit niet de bedoeling
kan zijn.
Het raadslid Looijen zegt te vinden dat de voorzitter steeds een rare
uitleg aan de artikelen blijft geven. Hij vraagt zich af wat hiervan nu
de reden is
De voorzitter zegt de heer Looijen straks wel een antwoord te willen
geven op zijn vraag omtrent de vreemde uitleg. Hij vraagt nu echter aan
de raad op grond van artikel 56 van het Reglement van Orde of zij
bereid zijn op de vraag van de heer Gelten te willen reageren.