-5- Deze kunnen bijvoorbeeld betrekking hebben op de toevoeging van nieuwe agendapunten, wijzigen der volgorde van de agenda, het uitstellen van een agendapunt Ten tweede: volgens artikel 55 van het Reglement van Orde van de raad is het wijzigen van dit reglement zoals U het voorstelt niet mogelijk. Voorstellen tot gehele of gedeeltelijke herziening moeten schriftelijk bij de vergadering worden ingediend. Op voorstellen uitgaande van 1 of meer raadsleden, zijn de leden 1, 2 en 3 van artikel 20 van dit regle ment van toepassing, enzovoorts. Tevens breng ik onder Uw aandacht artikel 56 van het Reglement van Orde, hetwelk duidelijk vermeldt: "in gevallen waarin dit reglement niet voorzietof wanneer enig arti kel voor verschillende uitleg vatbaar is, beslist de vergadering". Voor wat betreft Uw visie betreffende het interpellatierecht ex artikel 129 van de Gemeentewet, ben ik van mening dat het toepassen van de wet tekst zoals U voorstaat, wel formeel juist kan zijn, maar bij elke wet tekst zijn toelichtingen, welke zijn ontstaan door het volgen van jurisprudentie. Als wij ons verder verdiepen in deze toelichtingen, kunnen wij constateren dat de tekst van artikel 129 van de Gemeentewet nimmer zonder raadplegen van de toelichtingen wordt toegepast. Immers zou men deze wet sec toepassen, dan staan de minderheden steeds buiten spel. Vandaar ook o.a. de toelichting dat volgens goed parlemen tair gebruik nimmer een raadslid een verzoek tot interpellatie geweigerd wordt. Een interpellatie is een zeer speciaal instrument in handen van een raadslid. Zij geeft haar de kans om, buiten de agenda om, zaken te behandelen die zij urgent vindt, die hoogst actueel zijn, of naar haar oordeel onmiddellijk ingrijpen van het college nodig maken. Een interpellatie wordt ook gezien als het middel bij uitstek, voor minderheden in de raad, om het college van burgemeester en wethouders ter dege aan de tand te voelen, over zaken die deze minderheden niet bevallen. Een beeld van de helft plus 1, past niet in mijn beeld van een democratie. Een democratie moet iedereen, dus ook minderheden, te allen tijde de mogelijkheid bieden een visie naar voren te brengen. Het past daar niet in dat minderheden in een raad aan minderheden toestemming moeten vragen om een vraag te kunnen stellen. Mijnheer de voorzitter, naar aanleiding van het voorgaande, verzoek ik U beleefd, Uw schrijven in te trekken en zo overtuigend een goede samenwerking voort te zetten. Hoogachtend, P.J. Schoonen, raadslid gemeente Putte, Putse Dorpspartij". De voorzitter vraagt het raadslid Gelten of dit voldoende was. Het raadslid Gelten zegt dat dit zeker voldoende is. Hij zegt nu graag de mening hierop te willen horen van de overige fracties en raadsleden. De voorzitter zegt niet te weten of de raad hiermee akkoord gaat. Hij vraagt of iedereen hierop wil reageren. Hij merkt op dat de vragen aan hem gesteld zijn. Hij zegt hierop wel te willen reageren, echter de heer Gelten gaat nu verder. Dit houdt in dat artikel 56 van het Reglement van Orde wederom werkt. Hij zegt dat men op deze wijze de gehele avond wel kan vullen. Hij zegt echter dat dit niet de bedoeling kan zijn. Het raadslid Looijen zegt te vinden dat de voorzitter steeds een rare uitleg aan de artikelen blijft geven. Hij vraagt zich af wat hiervan nu de reden is De voorzitter zegt de heer Looijen straks wel een antwoord te willen geven op zijn vraag omtrent de vreemde uitleg. Hij vraagt nu echter aan de raad op grond van artikel 56 van het Reglement van Orde of zij bereid zijn op de vraag van de heer Gelten te willen reageren.

Raadsnotulen

Putte: 1928-1996 | 1989 | | pagina 21